Nationaal museum Warschau

Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Nationaal museum Warschau

Bericht door Lech » vr mei 26, 2017 5:20 am

Tijdelijke tentoonstellingen


In de workshop van een nederlandse meester.
Nederlandse en Vlaamse tekeningen uit de collectie van het Nationaal Museum in Warschau
Afbeelding
Willem Schellinks, ...

18 mei tot en met 20 augustus 2017

Het centraal thema van deze tentoonstelling van tekeningen en schilderijen uit de collectie van het Nationaal Museum in Warschau is de rol die deze werken in de werkplaatspraktijken van 16e-18e eeuwse kunstenaars speelden.


In de Workshop van een Hollandse Meester is de grootste tentoonstelling van Nederlandse en Vlaamse tekeningen uit de collectie van het museum ooit gepresenteerd. Op het beeldscherm staan ​​werken over driehonderd jaar, de oudste die dateert uit tussen de late 15de en vroege 16e eeuw, met de meest recente gebeurtenissen in de vroege 19e eeuw. Onder hen zullen bezoekers tekeningen vinden van kunstenaars zoals Pieter (I), Coecke van Aelst, Maerten de Vos, Lodewijk Toeput, Jacques II de Gheyn, Pieter (II) Stevens, Peter Paul Rubens, Theodoor van Thulden, Jan van Noordt En Ferdinand Bol. Gewoonlijk opgeslagen in de afdeling afdrukken en tekeningen vanwege de kwetsbaarheid van de technieken en materialen, zullen deze werken nu een zeldzame verschijning voor een breder publiek maken.


De selectie van tekeningen werd geïnformeerd door een wens om hun veelvoudige functies te benadrukken. Interessant genoeg was het teken van tekenen vaak de meest intieme vorm van artistieke expressie, zoals het uitsluitend bedoeld was voor de kunstenaar en misschien een kleine kring van zijn collega's of studenten. Onder de beurzen staan ​​studies van de menselijke figuur, dieren en landschappen uit het leven, naast composities die voortkomen uit de verbeelding, zoals ontwerpen voor loodglazen, wandtapijten, schilderijen, afdrukken en zelfs zilverwerk. Sommige tekeningen zijn kopieën van studenten die hun ambacht beoefenen, of gevestigde artiesten die inspiratie zoeken in de composities van de oude meesters.


Een deel van de tentoonstelling wordt gewijd aan onderschrijvingen - voorbereidende schetsen die direct op een geperfde paneel of doek gemaakt worden en geleidelijk bedekt zijn met verflagen tijdens het schilderingsproces. Vooral voor de tentoonstelling zijn een aantal 16de-eeuwse Nederlandse schilderijen uit de collectie van het Nationaal Museum geanalyseerd met behulp van infraroodfotografie en onthullen wat onder de lagen verf ligt, waarbij de resultaten gedetailleerd worden voorgesteld door drie van de meest interessante voorbeelden. Het onderzoeken van onderdrukkende schuren lijkt op de eerste visie van een kunstenaar, op het aantal personen die betrokken zijn bij de productie van een bepaald werk, en zelfs over hoe een compositie in de loop van de tijd veranderd is door veranderingen die zijn aangebracht op het verzoek van degenen die het werk hebben aangevraagd of de daaropvolgende eigenaren. Bezoekers van de tentoonstelling hebben een zeldzame kans om de uiteindelijke compositie van een schilderij te vergelijken met een scala van IR-fotografie van de ondertekening.


De tentoonstelling wordt vergezeld van een rijk geïllustreerde, Pools-Engelse catalogus. Ondertussen omvat het opleidingsprogramma, met lezingen, seminars en workshops in de galerie, een verscheidenheid aan fascinerende onderwerpen die verband houden met Nederlandse kunstenaars en hun werk, evenals de moderne methoden die geleerden gebruiken in hun onderzoek.

Curatoren: Piotr Borusowski, Aleksandra Janiszewska

-----

Afbeelding: Willem Schellinks, Italiaanse Tuin Met Een Fontein , c. 1664, (detail). Foto Piotr Ligier / NMW

Plaats reactie