Paddenstoel gewild bij Oost-Europeaan

Plaats reactie
Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Paddenstoel gewild bij Oost-Europeaan

Bericht door Lech » za nov 12, 2011 9:44 am

Paddenstoel gewild bij Oost-Europeaan
Auteur: door Michiel Philippart | zaterdag 12 november 2011 | 06:00

Afbeelding
LEENDE - Duitsers en Polen plukken steeds vaker paddenstoelen in de Brabantse natuurgebieden de Peel en Kempen. Dat is illegaal. "De echte gastarbeiders niet weten dat ze in overtreding zijn."

Oesterzwammen, cantharellen en eekhoorntjesbrood, diverse soorten eetbare paddenstoelen staan verspreid op vochtige plekken in het Leenderbos onder de rook van Eindhoven.

Boswachter Sjaak Smits (47) is al vijftien jaar verantwoordelijk voor de leefbaarheid in de Brabantse natuurgebieden de Peel en Kempen, en merkt dat 'zijn' paddenstoelen steeds gewilder zijn. "Voorheen hadden vooral de natuurgebieden aan de Duitse grens last van stropers, maar ik merk dat ik de laatste jaren steeds vaker bezig ben paddenstoelliefhebbers van plukken te weerhouden."

Poolse kentekenplaten
Duitsers en Polen vormen het grootste probleem, stelt Smit. "Het zit in hun cultuur om allerlei zwammen uit de natuur te eten. Zij weten precies welke ze wel en niet moeten hebben. In de Nederlandse opvoeding wordt ons vooral geleerd paddenstoelen te laten staan omdat ze wellicht giftig zijn", aldus de Brabantse boswachter. "Ook ik gaar mijn vlees het liefst met een paar lekkere oesterzwammen, maar die koop ik dan wel in de winkel."

Bij het inrijden van het bos, speurt Smits altijd eerst alle kentekenplaten af, op zoek naar Duitse of Poolse auto's. "Dan weet ik dat ik extra goed moet opletten", verklaart Smits, wiens grootste vangst ruim tien kilo eekhoorntjesbrood was. "Een Poolse man had twee boodschappentassen vol. Hij vond het onbegrijpelijk dat het niet mocht."

'Tien kilo gaat te ver'
Omdat Smits een Bijzonder Opsporingsambtenaar (BOA) is, beboette hij de desbetreffende Oost-Europeaan. "Normaal ben ik heel coulant, omdat Duitsers en Polen het vaak niet weten en het louter voor eigen gebruik is. Maar tien kilo gaat te ver."

In de hut van de boswachter haalt Smits een papiertje tevoorschijn met Poolse woorden. "Ze spreken vaak alleen Pools, niet eens Duits. Leg dan maar eens dat ze niet mogen plukken."

Juist afsnijden
Op het blaadje staat woorden als 'identiteitsbewijs' en 'overtreding' fonetisch geschreven. "Meestal zie ik het door de vingers, omdat de echte gastarbeiders niet weten dat ze in overtreding zijn. Juist die weten overigens vaak precies hoe ze de paddenstoel moeten afsnijden, zodat die volgend jaar weer terugkomt."

Waarom zou je paddenstoelen niet opeten, voordat ze kapotvriezen? Smits: "Konijnen, insecten en andere dieren eten ze ook graag. Als de mens ze allemaal wegplukt, dan moeten andere organismen het met veel minder paddenstoelen doen."

Welke paddenstoelen kun je eten?



http://www.ed.nl/nieuws/algemeen/binnen ... opeaan.ece

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Paddenstoel gewild bij Oost-Europeaan

Bericht door Stamgast » zo nov 13, 2011 4:57 pm

Juist afsnijden.

Polen weten overigens vaak precies hoe ze de paddenstoel moeten afsnijden, zodat die volgend jaar weer terugkomt.

Dus wat doen de Polen dan verkeerd?

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Paddenstoel gewild bij Oost-Europeaan

Bericht door Wilhelmus Johannes » zo nov 13, 2011 5:14 pm

de Brabantse boswachter. "Ook ik gaar mijn vlees het liefst met een paar lekkere oesterzwammen, maar die koop ik dan wel in de winkel."


Wat een zeurpiet de Sjaak Smits,zou wel eens willen weten of hij ook voor 3 of 4 euro per uur in dat bosgebied rond loopt en dan de zwammetjes in de winkel gaat kopen.
Zoals Stamgast al aangaf,die Polen weten precies wat ze doen,want ze willen nog jaren genieten(en ik trouwens ook) van al die overheerlijke paddenstoelen,waar ze zalige gerechten van maken.

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Paddenstoel gewild bij Oost-Europeaan

Bericht door Stamgast » zo nov 13, 2011 5:43 pm

De Polen overtreden de Nederlandse flora- en faunawet. Maar wel met respect.

Gebruikmaken van de natuur, wat is daar mis mee?

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Paddenstoel gewild bij Oost-Europeaan

Bericht door Przyrodnik » zo nov 13, 2011 8:21 pm

Wat een zeurpiet de Sjaak Smits


Hier wordt zeer onterecht op de man gespeeld. Immers, de boswachter voert hier slechts het in ons land reeds decennia lang van kracht zijnde beleid uit. In Nederland is er om kennelijke reden voor gekozen om het verwijderen van bovengrondse vruchtlichamen van paddestoelen niet toe te staan.

De Polen overtreden de Nederlandse flora- en faunawet


Dat klopt volgens mij niet.

In de Flora- en faunawet is niets vermeld over bescherming van paddestoelen. Paddestoelen zijn in Nederland niet beschermd. Over deze soortgroep is in deze wet niets vermeld. De reden dat paddestoelen (meestal) niet mogen worden verwijderd voort vloeit uit de regeling dat het in Nederland niet toe is gestaan om in bos- en natuurgebieden buiten wegen en paden te recreëren. Hiermee is het derhalve niet mogelijk om de paddestoelen die zich buiten wegen en paden bevinden (in het bos staan) weg te nemen.

Door recreatie buiten wegen en paden niet toe te staan bewaren we de rust zo goed als mogelijk in de kwetsbare natuurgebieden in ons land. Daarin is in het natuurbeheer in Nederland een vrij harde lijn getrokken ten gunste van de natuur. En is dat terecht of niet?

Hoe vaak hoor ik de autochtonen niet zeggen, wie niet van hier is dient zich aan te passen.

Nu ben ook ik slechts een persoon, en ik overtreed soms in groepsverband ook verbodsregelingen in de Nederlandse natuur. Want ook vrij specifiek voor Nederland is de regeling dat het bezoeken van bos- en natuurgebieden alleen toegestaan is tussen zonsopgang en zonsondergang. Maar weinig is zo mooi om af en toe juist eens in de donkere nacht buiten te zijn en de maan door de bomen te zien schijnen (en dat niet alleen in Sinterklaastijd).

Het bestaan van een Rode lijst paddestoelen heeft overigens geen juridische betekenis voor de instandhouding van paddestoelen! Rode lijst en bescherming hebben weinig tot niets met elkaar te maken.

Plaats reactie