Heeft het ongelukkige Polen nog een toekomst?

Plaats reactie
Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Heeft het ongelukkige Polen nog een toekomst?

Bericht door Lech » do aug 24, 2017 5:24 am

Afbeelding


Heeft het ongelukkige Polen nog een toekomst?
Dagboek


Breslau/ Wroclav, 24 augustus 1948


Aankomst om middernacht. Groot en uitgebreid diner met andere aangekomenen, Joegoslaven, Mexicanen, Belgen en anderen. Een heel naar gevoel dat over me komt als ik het perron opstap, heeft me de hele nacht niet verlaten. Het raadhuis heet 'Razhus' en niet 'Rathaus'. Ik weet niet waar ik ben.

Ernstiger dan deze nationalistische argumenten is de presentatie van wat de Duitsers in Polen hebben aangericht

De Jahrhunderthalle - het interieur van ruw beton maakt een sterke indruk, ik zit daar bijna een uur. Gesprek met een jonge Poolse, die op de tentoonstelling de bijschriften voor me heeft vertaald. Een tentoonstelling over de nieuwe gebieden die aan Polen zijn toegevallen. Het bewijs dat Silezië Pools is: met hetzelfde bewijs zou Oostenrijk kunnen eisen dat wij na zevenhonderd jaar onder haar gezag terugkeren.

De sympathieke Poolse proeft in mijn tegenwerpingen vijandigheid. Ten onrechte. Ernstiger dan deze nationalistische argumenten, die niet kloppen en waarbij het mes op z'n minst altijd aan twee kanten snijdt, is de gedetailleerde presentatie van wat de Duitsers in Polen hebben aangericht, verwoesting en leegplundering alom nemen een omvang aan dat een voortbestaan van dit ongelukkige volk dubieus wordt.

Dat lijkt mij het enig mogelijke gezichtspunt van waaruit je over Silezië kunt praten: dat het een kwestie van schadeloosstelling is.

Avond aan de Oder. Nu, voor het eerst, voel ik me enigszins op mijn gemak. Het feestgedruis van de kermis in de verte, vóór me de rivier, de weerspiegeling van de avond, het doffe getoeter van de schepen, rook, horizon met ruïnes en gashouders, bomen, struiken, lucht - later staan er twee politieagenten achter me. Het is verboden hier te zitten.

Max Frisch (1911-1991), Zwitsers schrijver. Uit: Dagboek 1946-1949. Vertaling Wouter Donath Tieges. Meulenhoff, 1986.


https://www.volkskrant.nl/boeken/heeft- ... ~a4512651/

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Heeft het ongelukkige Polen nog een toekomst?

Bericht door Plievo » do aug 24, 2017 5:56 pm

Polen heeft zeker een toekomst als ze de oorlog achterz zich kunnen laten en coöperatief worden.
Het land ligt geografisch juist heel goed in Europa waardoor ze economisch veel kunnen verdienen. Daarnaast kunnen ze het toerisme naar een volwassen niveau tillen waar het hele land beter van kan worden.

Plaats reactie