Ik vertel je meer over de Poolse cultuur

Plaats reactie
Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Ik vertel je meer over de Poolse cultuur

Bericht door Lech » ma jun 03, 2019 5:33 am

Ik vertel je meer over de Poolse cultuur
Afbeelding

Regelmatig krijg ik de vraag of ik iets kan vertellen over de Poolse cultuur, maar ook over de tradities en gewoontes. Met alle liefde deel ik graag meer informatie over de cultuur in Polen, aangezien we een paar keer per jaar naar Polen afreizen om er familie te bezoeken. Ik ben in Nederland geboren en opgegroeid, maar de Poolse cultuur is er met de paplepel ingegoten. Nog altijd genieten we met volle teugen van het kleurrijke Kraków en de natuur waardoor de stad wordt omringd. Op mijn blog kan je veel artikelen, informatie en inspiratie vinden over Polen, maar mocht je nog vragen hebben dan kan je mij deze altijd even toesturen. Wat kan je verwachten van de Poolse cultuur? En wat is nou typisch Pools? Welke herkenbare elementen kan je verbinden aan de Poolse cultuur? Ik vertel je er graag meer over, lees je mee?

Gastvrijheid staat centraal in de Poolse cultuur

Je merkt het aan de goedgevulde tafels waar iedereen spontaan aan mag schuiven en waar je nooit met een lege maag naar huis kunt gaan. Polen zullen altijd delen wat zij hebben en geven wat tot hun mogelijkheden behoort. Poolse mensen zijn gul, loyaal, betrokken en familie en dierbaren staan centraal. Je staat voor elkaar klaar en versterkt elkaar waar mogelijk. Je helpt en ondersteunt waar je kunt, deze kant van de Poolse cultuur vind ik ontzettend mooi en hoop ik ook door te geven waar mogelijk.

Genieten van klein geluk

Polen zijn dankbaar met wat zij hebben. Zij genieten van het kleine en grote geluk dat op hun pad mag komen. Ook een mooie eigenschap van Polen als je het mij vraagt. Ongeacht de situatie waarin zij zitten; er wordt genoten van het nu en de focus ligt op de waardevolle momenten met elkaar. Geluk wordt minder gezocht in materiële zaken, maar vooral in het creëren van herinneringen en een fijne tijd samen.

Hard werken en doorzetten

Iedereen werkt hard aan wat hij of zij kan bijdragen. Polen zijn harde werkers en in de Poolse cultuur proef je het doorzettingsvermogen en het werken naar een doel toe om het voor elkaar beter te maken dan het nu is. Dat gun je elkaar en als je toegevoegde waarde kunt leveren dan doe je dat. Een uitdaging wordt niet vermeden, maar aangepakt.

Een kleurrijke en verrijkende cultuur

De Poolse cultuur zie je overal terug, van Poolse architectuur tot literatuur en culinaire hoogstandjes, maar natuurlijk ook in de Poolse gewoontes en gedragingen. Zelf kom ik regelmatig in de stad Kraków waar je je ogen uit gaat kijken door de kleurrijke gebouwen, vriendelijke mensen en de vele bezienswaardigheden die je kunt bewonderen in deze stad. Denk bijvoorbeeld aan de Grote Markt, de Mariakerk, Kasteel Wawel en de Zoutmijn. Geniet van deze onvergetelijke stedentrip! En mocht je zin hebben in een heerlijke bergwandeling? Dan kan ik Zakopane aanbevelen om te bezoeken. Enjoy!

Een trots volk

De Poolse cultuur wordt gedragen door het volk dat tevens erg trots is op deze tradities en gewoontes. Daardoor wordt deze cultuur in stand gehouden en doorgegeven aan de volgende generaties. Ook ik vertel er heel graag en met veel plezier over, de Poolse cultuur is zeer veelzijdig en kent vele mooie kanten die meer dan de moeite waard zijn om toe te passen in het dagelijkse.

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Ik vertel je meer over de Poolse cultuur

Bericht door Plievo » di jun 04, 2019 10:56 am

Dat Polen goede werkers en vakmanschap hebben erken ik helemaal.
Wat ik ook zie is dat ze erg jaloers zijn op mensen die het beter hebben dan zijzelf. En dat ze zich daarvoor snel in de schulden steken om het weer beter te hebben dan de buren..

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ik vertel je meer over de Poolse cultuur

Bericht door ron » wo jun 05, 2019 7:12 am

Plievo schreef:Wat ik ook zie is dat ze erg jaloers zijn op mensen die het beter hebben dan zijzelf. En dat ze zich daarvoor snel in de schulden steken om het weer beter te hebben dan de buren..


Haha, ja, dat zie je vaak als iemand in de familie een auto koopt. Dat geeft vaak een kettingreactie met oplopende bouwjaren en modellen 5qw

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Ik vertel je meer over de Poolse cultuur

Bericht door Lech » wo jun 05, 2019 11:02 am

ron schreef:
Plievo schreef:Wat ik ook zie is dat ze erg jaloers zijn op mensen die het beter hebben dan zijzelf. En dat ze zich daarvoor snel in de schulden steken om het weer beter te hebben dan de buren..


Haha, ja, dat zie je vaak als iemand in de familie een auto koopt. Dat geeft vaak een kettingreactie met oplopende bouwjaren en modellen 5qw


Heel herkenbaar 5qw

Plaats reactie