golombki, gevulde koolrolletjes

Plaats reactie
Lech
Berichten: 4935
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

golombki, gevulde koolrolletjes

Bericht door Lech » wo nov 13, 2019 5:40 am

Volkskeuken: gevulde koolrolletjes uit Polen

De suggestie voor de dagelijkse dis van uw Volkskok. Vandaag: golombki, gevulde koolrolletjes. Hoofdgerecht voor 3 tot 4 personen.

Afbeelding
Mijn Poolse vriendin Ola schrijft romans en pendelt kosmopolitisch heen en weer tussen Londen en Parijs. In de keuken komt er gelukkig af en toe nog een vleugje Polen naar boven. Avocado’s of chiazaad hoeft ze niet: zoals ze leerde in haar vaders landelijke groentetuin eet ze nog steeds trouw met de seizoenen mee. Toen ze kortgeleden neerstreek in Amsterdam, kreeg ik dus ook stevige kost: zuurkool, spruitjes en golombki. Duifjes, in het Pools. De gevulde koolrolletjes lijken inderdaad op gebraden vogellijfjes.

In mijn vorige stukje maakte ik al de bouillon die ik nu nodig heb. U kunt ook bouillon kopen. Optioneel: laat hier een kwartiertje een hele ui in meetrekken die u eerst in de schil boven een vlammetje (licht) zwart heeft geblakerd. Dat geeft de saus een fijne rooksmaak.

Ingrediënten

1 witte kool (1½ kg)
100 g basmatirijst
1 kleine ui, fijngesneden
1 teentje knoflook, fijngehakt
500 g half-om-halfgehakt
1 pak gezeefde tomaten (500 g)
1 takje rozemarijn
500 ml groentebouillon
blaadjes van 4 takjes peterselie, fijngehakt

Laat de kool heel en snijd alleen de kern als een piramide eruit. Kook de kool (met de onderkant naar beneden) 5 minuten in een soeppan met ruim kokend water. Haal eruit en pel de bladeren af tot ze niet makkelijk meer loslaten. Kook de kool nogmaals 5 minuten en pel weer bladeren eraf. Herhaal tot u 14 bladeren heeft. Snijd het harde bolle stukje van de nerf aan het begin van ieder blad eruit, zonder in het blad zelf te snijden.

Kook de basmatirijst. Laat afkoelen. Meng de rijst, ui, knoflook en het rauwe gehakt met wat zout en peper door elkaar. Leg een koolblad met de binnenkant naar boven en de nerf naar u toe op het werkblad. Neem 1 eetlepel gehaktmengsel, vorm een ovalen balletje en leg op het koolblad. Rol één slag, vouw de zijkanten naar binnen en rol dicht. Maak 12 rolletjes.

Leg twee overgebleven bladeren op de bodem van een stevige braadpan. Leg de rolletjes met de naad naar beneden strak tegen elkaar aan. Giet de gezeefde tomaten erover, doe de rozemarijn erbij en vul aan met bouillon (eventueel na de ui-instructie hierboven) tot de rolletjes net onderstaan.

Laat zo’n 60 minuten zachtjes pruttelen met deksel op de pan. Druk drijvende rolletjes terug naar beneden. De kool moet zacht zijn. Schep 2 of 3 rolletjes per persoon met wat saus in een soepbord en garneer met peterselie.

https://www.volkskrant.nl/de-gids/volks ... ~bab6553b/

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: golombki, gevulde koolrolletjes

Bericht door Plievo » wo nov 13, 2019 3:11 pm

Dit blijft altijd een favoriet gerecht voor mij. Heerlijk met aardappelpuree 1qq

Plaats reactie