Grootmoederdag

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Grootmoederdag

Bericht door Lech » wo jan 22, 2020 5:39 am

ustine en Arthur vieren Grootmoederdag: "Hoe rijker een land wordt, hoe onbelangrijker familie is. Maar als je oud wordt, is het onmisbaar"
Afbeelding
Het is vandaag een bijzondere dag in Polen. Ze vieren er Grootmoederdag en morgen is het opnieuw feest. Dan zetten de Polen alle grootvaders in de bloemetjes. Het zijn feestdagen die wij niet kennen.

Justine woonde tot haar achttiende bij haar mama in Polen. In de vakantie bezocht ze haar papa en ging ze naar een Pools feestje. Daar werd ze tot over haar oren verliefd op Arthur. Hun hele leven speelt nu in België af. Behalve op Grootmoederdag, dan denken ze aan hun oma’s in Polen.

"Grootouders in Polen zijn actief met hun kleinkinderen bezig"

"Ik denk dat ze iets belangrijker zijn dan in België", vertelt Arthur. "We proberen elkaar vaker te zien. Ze zijn actief met hun kleinkinderen bezig en proberen niet hun tweede jeugd te herbeleven eens ze op pensioen zijn", lacht Arthur. "Daarom krijgen ze ook veel aandacht terug."

"Ik herinner mij nog dat we vroeger in de kleuterschool papieren bloemetjes maakten." Het gaat om de kleine attenties. "Als ik nu terug naar Polen ga, probeer ik iets moois mee te nemen. Een trui bijvoorbeeld. Zodat mijn grootouders weten dat ik aan hen denk", legt Justine uit. "Dat wil niet zeggen dat ze de rest van het jaar vergeten mogen worden, maar op een dag als deze mogen ze nog eens extra in de bloemetjes gezet worden."
"Pas toen mijn oma heel oud werd en dementeerde, vertelde ze dingen over vroeger"

De oma's in Polen hebben een harde Europese geschiedenis gekend. "Er werd bijna nooit over gesproken. Pas toen mijn oma heel oud werd en dementeerde, vertelde ze dingen over vroeger", zegt Justine. "Het was soms heel gevaarlijk voor vrouwen, voor verkrachtingen. Ook vertelde ze over hoe haar broer stierf toen de Duitsers in hun dorp waren toegekomen. "Het was moeilijk om kleren of eten te kopen."

Is Polen veranderd de laatste jaren?

"Ik denk het wel. In de positieve zin", legt Arthur uit. Polen trad in 2004 toe tot de Europese Unie. Dat heeft veel deuren geopend. "Mensen voelen zich veiliger. Ze weten dat ze deel uitmaken van de Europese familie en zijn niet meer afhankelijk van Rusland", vertelt Arthur. "Dat heeft de economische toestand erg verbeterd." Arthur hoopt dat het geen negatieve invloed op de familiale banden zal hebben. "Ik merk dat hoe rijker een natie wordt, hoe minder belangrijk de familiale banden zijn omdat men denkt: 'ik heb genoeg geld, ik kan voor mezelf zorgen', maar als je oud wordt, is je familie onmisbaar." Arthur hoopt dat Polen in die zin niet verandert. "Dat familie belangrijk blijft en dat grootouders belangrijk blijven."

https://radio2.be/de-madammen/grootmoed ... ie-is-maar

Plaats reactie