Fototentoonstelling ‘Thuis in Polen?’

Plaats reactie
Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Fototentoonstelling ‘Thuis in Polen?’

Bericht door Lech » do sep 17, 2020 5:08 am

Fototentoonstelling ‘Thuis in Polen?’
16-09-2020
Hoe ziet een Nederlands kind met Poolse afkomst het land van zijn familie? Is dat een vakantieland of terugkeer naar het thuisland? Is dat herkenning of vervreemding? Of iets daar tussenin? De hele maand oktober delen deze kinderen hun perspectief door middel van foto’s die ze zelf hebben gemaakt. De foto's zijn te zien in het Tongerlohuys. Een blik op de indirecte gevolgen van arbeidsmigratie door de ogen van een kind. De tentoonstelling is gemaakt in samenwerking met Forum Poolse Scholen Nederland de Poolse School in Roosendaal. De foto’s zijn inzendingen van de wedstrijd Polen door de ogen van een Pools kind in het buitenland.



Jak dziecko polskiego pochodzenia w Holandii postrzega kraj swojej rodziny? Czy jest to kraj wyjazdów wakacyjnych, czy też powrót do kraju rodzinnego? Czy za tem to rozpoznawanie swego czy alienacja? Czy coś pomiędzy? Przez cały październik te dzieci dzielą się swoją perspektywą poprzez zrobione przez siebie zdjęcia, które można zobaczyć w Tongerlohuys. To spojrzenie na pośrednie konsekwencje migracji zarobkowej oczami dziecka. Wystawa powstała we współpracy z Forum Polskich Szkół w Holandii i Polską Szkołą w Roosendaal. Na wystawie obejrzymy zdjęcia konkursowe międzynarodowego konkursu FPSN Polska w Obiektywie Polonijnego Dziecka.

Kerkstraat 1
4701 HT Roosendaal
T 0165-555 555
E info@tongerlohuys.nl



https://www.tongerlohuys.nl/nieuwsberic ... s-in-polen

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Fototentoonstelling ‘Thuis in Polen?’

Bericht door ron » do sep 17, 2020 1:57 pm

Lech schreef:
do sep 17, 2020 5:08 am
Is dat een vakantieland of terugkeer naar het thuisland? Is dat herkenning of vervreemding? Of iets daar tussenin?
Na ruim meer als 20 jaar in Polen te hebben gewoond (zo ongeveer de helft van mijn leven), heb ik hetzelfde gevoel als ik over Nederland denk.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Fototentoonstelling ‘Thuis in Polen?’

Bericht door Plievo » do sep 17, 2020 8:27 pm

ron schreef:
do sep 17, 2020 1:57 pm
Lech schreef:
do sep 17, 2020 5:08 am
Is dat een vakantieland of terugkeer naar het thuisland? Is dat herkenning of vervreemding? Of iets daar tussenin?
Na ruim meer als 20 jaar in Polen te hebben gewoond (zo ongeveer de helft van mijn leven), heb ik hetzelfde gevoel als ik over Nederland denk.
Als mijn vrouw in Nederland is heft ze heimwee naar Polen, is ze in Polen heft ze heimwee naar Nederland.
Bij ons pensioen hebben wij afgesproken dat wij zomers in Polen gaan wonen en swinters in Nederland.

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Fototentoonstelling ‘Thuis in Polen?’

Bericht door ron » vr sep 18, 2020 4:50 am

Plievo schreef:
do sep 17, 2020 8:27 pm
Als mijn vrouw in Nederland is heft ze heimwee naar Polen, is ze in Polen heft ze heimwee naar Nederland.
Ik neem aan dat het vergelijkbare gevoelens zijn.
In Polen voel ik mij 100% Nederlander. Maar als ik in Nederland ben, voel ik mij niet zo nederlands meer.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Fototentoonstelling ‘Thuis in Polen?’

Bericht door Plievo » za sep 19, 2020 9:13 am

ron schreef:
vr sep 18, 2020 4:50 am
Plievo schreef:
do sep 17, 2020 8:27 pm
Als mijn vrouw in Nederland is heft ze heimwee naar Polen, is ze in Polen heft ze heimwee naar Nederland.
Ik neem aan dat het vergelijkbare gevoelens zijn.
In Polen voel ik mij 100% Nederlander. Maar als ik in Nederland ben, voel ik mij niet zo nederlands meer.
Dat zie ik bij mijn vrouw ook. Als ze in Nederland is zet ze zich steeds meer af op nederland en van Polen niets dan goeds. Tot ze in Polen is, merkt hoe het daar reilt en zeilt en dan precies het omgekeerde.

Mijn vrouw is inmiddels langer in Nederland dan in Polen, maar ze zal denk ik altijd tussen beide landen zweven met haar gevoelens.
Ze heeft natuurlijk haar basis en jeugd volledig in Polen doorgebracht. Maar ja, het Polen van nu is geen Polen van ruim 20 jaar geleden.
Andersom is het Nederland van nu geen nederland van 20 jaar geleden.

Plaats reactie