Kersenlikeur maken met Poolse Vodka

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Kersenlikeur maken met Poolse Vodka

Bericht door Plievo » za nov 21, 2020 6:52 pm

Kersenlikeur maken met Poolse Vodka
Afbeelding
In het voorjaar was ik op persreis in Polen. En wat gebeurt er dan? Je krijgt veel, heel veel vodka aangeboden. Alleen met dit af en toe heftige drankje worden ook de heerlijkste drankjes gemaakt. Mijn gastvrouw in Polen was er ontzettend enthousiast over, sowieso over de vodka zelf, maar ook over kersenlikeur maken. Deze kersenlikeur die je met de Poolse vodka kunt maken die wij tijdens de reis dronken. Ik had tijdens de reis al besloten dat ik dit thuis absoluut zelf ook moest doen! Tijdens onze afsluitavond kregen wij al een maaltijd aan likeuren aangeboden, allemaal gemaakt van vodka en huisgebrouwen natuurlijk, maar dit nog een keer thuis doen dat moest gewoon. Op het vliegveld pakte ik nog snel een fles Zubrowka Vodka mee. Dit is de vodka die je moet meenemen uit Polen. Deze vodka bevat bison gras uit de bossen tussen Polen en Wit Rusland. Zonde is het dat deze bossen nu gekapt worden en dat het gras ook langzaam verdwijnt en de bisons met uitsterven bedreigd worden. Eigenlijk dit merk vodka dus ook. Een triest verhaal, waarbij het lijkt alsof er niet over na gedacht is. Geprotesteerd is er al tegen, maar het is een keuze vanuit de politiek. Ik dwaal af, maar vond het belangrijk te vermelden. Met de vodka heb ik al alsnog kersenlikeur gemaakt.

Benodigdheden voor Poolse kersenlikeur maken
1 fles Zubrowka vodka of reguliere vodka
1 kilo kersen dit kan eventueel ook met ander fruit
100 gram suiker

Tips voor de bereiding van de kersenlikeur
Moeilijkheid 1-5: 1
Tijdsduur: Voorbereidingen 10 minuten, geduld 8 weken
Benodigdheden: fles, weckpot van 1,5 liter, trechtertje, lepel

Recept voor de Poolse kersenlikeur
Schep de kersen en suiker in de weckpot. Giet de vodka erbij. Bewaar de fles van de vodka, daar kan straks de likeur weer in. Meng iedere dag voor de komende acht weken even goed weckpot door elkaar.
Giet als de likeur klaar is de likeur met behulp van de trechter terug in de fles. De kersen kun je weg gooien.

https://www.foodinista.nl/kersenlikeur- ... ka-recept/

Plaats reactie