Vette Donderdag

Plaats reactie
Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Vette Donderdag

Bericht door Lech » do feb 16, 2023 6:38 am

Vette donderdag 2023. De beste donuts in Polen - ranglijst van lokale redacties van "Wyborcza"
Afbeelding


Donuts moeten een gelijkmatige, heldere rand in het midden hebben - dit is een garantie dat ze op de juiste temperatuur worden gebakken en dat het deeg is gerezen en niet veel vet heeft opgenomen. Het moet veerkrachtig zijn en het glazuur mag niet te licht zijn. Journalisten van de plaatselijke redactie van "Wyborcza" maakten ranglijsten van donuts en gingen na waar je de beste kunt kopen.
Katowice. De ranglijst van Agnieszka Jasińska
Drie dagen voor Vette Donderdag, die dit jaar op 16 februari valt, organiseerde de kok- en gastronomietrainer een proeverij waarbij ze producten beoordeelde van de populairste donut- en patisseriezaken in Katowice. Bekijk haar aanbevelingen .

Krakau. Waar kunnen we op Dikke Donderdag de lekkerste donuts kopen?
In de wedstrijd van dit jaar voor de beste donuts in de stad namen vijftien fabrikanten (omdat niet alle Wojciech Nowicki banketbakkers willen noemen) deel met zestien producten (die niet allemaal een donut zouden durven noemen). Hier zijn de resultaten .


https://wyborcza.pl/AkcjeSpecjalne/7,17 ... 5-L.1.duzy

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Vette Donderdag

Bericht door Lech » do feb 16, 2023 6:44 am

Vetarme donderdag. De prijzen van ingrediënten stijgen fors, op één uitzondering na



Zelfs 20 procent. we zullen dit jaar op Vette Donderdag meer betalen voor een donut dan vorig jaar. De zoetwarenindustrie is kalm over de opkomst in bakkerijen, zoetwaren en supermarkten, maar producenten slapen nog slapeloos over de prijzen van energie en producten. Alles is gestegen behalve één ingrediënt.
Afbeelding
Op Vette Donderdag van dit jaar betalen we tot 20% voor donuts. meer dan vorig jaar (Adobe Stock, MRiRW, PanParagon, Money.pl, Olo)

Volgens de gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek kopen Polen elk jaar meer en meer zoetwaren. Op Vette Donderdag zullen we onszelf zoete genoegens niet nog meer ontzeggen, hoewel de angst om het winkelen te beperken of op te geven in het licht van alomtegenwoordige hoge prijzen terecht is.

Hoeveel betalen we voor donuts op Vette Donderdag?
- Ik verwacht geen scherpe daling van de donutconsumptie op 16 februari. Het is alsof je de gerechten op kerstavond door iets vervangt. Bij andere gelegenheden zal dit eerder dagelijks gebeuren en het zal voortvloeien uit de huidige prijzen in de gastronomie. Kortom, tijdens ontmoetingen met vrienden zullen we vaker donuts in cafés weigeren, maar zeker niet op Dikke Donderdag - meent Jacek Górecki, voorzitter van de Vereniging van Broodproducenten.

Volgens analisten van Bank BNP Paribas bedroeg de gemiddelde consumptie van zoetwaren in Polen in 2021 280 g per persoon per maand (ter vergelijking: een stevige donut met een standaardhoeveelheid vulling weegt ongeveer 105-110 g). In voorgaande jaren aten we op Dikke Donderdag gemiddeld 2,5 donuts per persoon . Het is mogelijk dat de Polen dit jaar, hoewel de traditie het hoogstwaarschijnlijk zal winnen van de inflatie , zullen kiezen voor goedkopere producten.

De stijging van de kosten van een donut moet worden bekeken vanuit het perspectief van 24 maanden, omdat de inflatie sinds 2021 aan het versnellen is. Toen al begonnen de prijzen van gas en voedselproducten die nodig zijn om donuts te maken te stijgen, merkt Górecki op.

Ingrediënten zijn duurder, behalve boter
Oké, over wat voor prijsverhogingen hebben we het? Bank BNP Paribas stelt in haar analyse, daarbij verwijzend naar gegevens van het ministerie van Landbouw, dat sinds februari 2022 de gemiddelde prijzen van in zakken verpakt tarwemeel type 500 met 12 procent zijn gestegen, eieren gemiddeld met 55 procent . , melk met 12-20 procent.

Daarentegen breekt boter uit de trend, die is zo'n 13% goedkoper ten opzichte van februari 2022, en zo'n 20% goedkoper ten opzichte van begin 2023. Waarom? Winkelketens verklaren dit fenomeen met de situatie op de markt en de toegenomen vraag naar het product. Over de verrassende prijzen van boter schrijven we HIER meer .

De suikerprijzen stegen het sterkst, met 105 procent, in 2022 , wat zich volgens experts zal vertalen in een stijging van de productiekosten van donutvulling. De prijzen van geraffineerde koolzaadolie stegen met circa 18%. per jaar.
Afbeelding
Prijzen op Vette Donderdag 2023 vergeleken met vorig jaar (Ministerie van Landbouw en Plattelandsontwikkeling, PanParagon, money.pl)

Hoeveel betalen we dit jaar voor een donut?
Discounters zullen dit jaar waarschijnlijk de prijzen van donuts stimuleren, zelfs rond de 1 PLN . In het geval van producten tegen zulke lage prijzen, moeten klanten zich ervan bewust zijn dat kant-en-klare mengsels van ingrediënten (zogenaamde softs) en andere goedkopere oplossingen werden gebruikt om ze te bereiden.

Ook de omvang van de productie is van belang. In bakkerijen daarentegen zouden donuts voor PLN 4-5 geen verrassing moeten zijn, en in ambachtelijke zoetwaren voor meer dan PLN 10 per stuk.

Tegenwoordig gaat de klant naar de markt om goederen te kopen, omdat ze daar nog goedkoop zijn. Traditionalisten gaan naar patisserieën, maar er is een uitstroom van mensen naar discountwinkels. Het is echter niet bekend voor hoe lang. Bedrijven die produceren voor grote supermarkten hebben ook te maken met energieprijzen, maar die compenseren ze met de schaalgrootte. Zelf hebben we het afgelopen jaar geen afname van de vraag gemerkt. In 2021 verdienden we er 38.000 stukjes donuts, in 2022 - 48 duizend, en dit jaar rekenen we op 52 duizend. - zegt Robert Kołodziejczyk, productiemanager bij Spółdzielnia Piekarsko-Ciastkarska Fawor uit Poznań, in een interview met money.pl.


Zoals opgemerkt door Wirtualna Polska , werden de eerste aanbiedingen voor 16 februari gepresenteerd door de Auchan-keten. Klassieke donuts met rozenvulling (PLN 1,99 per stuk of PLN 2,49 in het geval van de "premium"-versie) zijn opgenomen in de promotie. Een pakket van 200 g faworki-cakes kost PLN 8,99, en Weense donuts en donuts (gemaakt van gebroeid deeg) - PLN 1,79 per stuk.

In Kaufland kun je ook donuts kopen. De folder met prijzen geldig tot 15 februari bevat een aanbieding van minidonuts en faworki. Je moet bijna PLN 7 betalen voor de eerste verpakking en PLN 2 meer voor 150 g faworki.

Fabrikanten snijden in de kosten
Volgens Robert Kołodziejczyk zullen sommige producenten dit jaar mogelijk producten van mindere kwaliteit kopen - bijvoorbeeld goedkopere vervangers voor boter of olie - om hogere energiekosten te compenseren, maar ook uitgaven in verband met het verhogen van de salarissen van werknemers na de verhoging van het minimumloon.

In februari vorig jaar bedroeg de productieprijs van een donut die onze fabriek verliet PLN 1,83. In de winkel kostte een donut PLN 2,39. Tegenwoordig is de productieprijs PLN 2,20, en in detail in onze bedrijfswinkels is dit PLN 3,99 - legt onze gesprekspartner uit.

- Interessant is dat in mei de prijzen van de belangrijkste ingrediënten van donuts, d.w.z. meel, eieren en gist, begonnen te stijgen. De grootste Poolse distributeurs van gist hadden hun fabrieken in Oekraïne, van waaruit de goederen naar Polen werden geïmporteerd. Wat betreft de oorzaak van de prijspiek, dan is er de verstoring van de toeleveringsketen, vervolgt hij.

Voor goederen naar Duitsland
Zoals de ondernemer toevoegt, importeerde het in Poznań gevestigde bedrijf vorig jaar vaak grondstoffen voor de productie van gebak uit Duitsland. Ik verdiende 40 procent. bij elke levering van eiermassa, eieren, suiker. Het was goedkoper dan bij Poolse groothandels - legt hij uit.

Ook Spółdzielnia Fawor moest de 300 procent onder ogen zien stijging van de gasprijs, wat bijzonder pijnlijk is omdat het bedrijf voor de productie afhankelijk is van gasfornuizen. - We moesten een nieuw gascontract tekenen. Elektriciteit werd op haar beurt zo'n 120 procent duurder voor ons. In Wielkopolska hebben we veel bedrijven die failliet zijn gegaan door wat er op dit moment op de energiemarkt gebeurt - horen we.

Laten we u eraan herinneren dat het door premier Mateusz Morawiecki aangekondigde regeringsgasschild voor bakkerijen pas vanaf 1 april van toepassing zal zijn . De maximale gasprijs van PLN 200,17 per MWh is bedoeld voor bedrijven die brood, vers gebak en koekjes produceren in ovens die worden verwarmd met aardgas.

Paweł Gospodarczyk, money.pl-journalist


https://www.money.pl/gospodarka/chudy-t ... 1088a.html

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Vette Donderdag

Bericht door Plievo » do feb 16, 2023 8:39 am

Dow mij maar de Hollandse oliebol ipv de vette kleffe Poolse paczki :roll:

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Vette Donderdag

Bericht door Lech » vr feb 17, 2023 6:32 am

Donuts met bacon en iconoclastisch plezier. Dit is hoe onze voorouders Vette Donderdag vierden
Afbeelding
Carnaval versus Vasten, schilderij van Pieter Bruegel (de Oude) Bron: Wikimedia Commons / Public Domain


Vette donderdag begint de laatste week van het carnaval, dus vorige week. In het verleden werd deze tijd niet alleen geassocieerd met het eten van donuts, maar ook met feesten en spelletjes, die werden geassocieerd met het omdraaien van sociale rollen en het versoepelen van morele normen.

Vette Donderdag begint de laatste paar dagen van het carnaval en tegelijkertijd het laatste moment om grootse feesten, bals en feesten te organiseren voor de komende periode van vasten en onthouding. Vastenavond wordt zapusty of vleesfeest genoemd. De wortels van de viering van Vette Donderdag zijn terug te voeren tot heidense tijden. Zo vierden de Romeinen hun vette dag.

Vette donderdag en carnaval, d.w.z. ongestraft feesten
Eeuwen geleden werden Vette Donderdag en de volgende dagen van Vastenavond gevierd door feesten, vooral, in tegenstelling tot vandaag, door veel vet voedsel te eten, en niet per se snoep. Ook werd er veel alcohol gedronken, vooral wijn. Vastenavond valt net voor de pre-oogstperiode - een periode van het jaar waarin de hoeveelheid voedsel beperkt is voordat de volgende gewassen worden geoogst en met niet erg effectieve manieren om ze voor een lange tijd op te slaan. Daarom was het vaak de laatste gelegenheid voor vraatzucht vóór de jaarlijkse hongersnood.

De manier waarop de achttiende-eeuwse adel vastenavond vierde, werd onder meer beschreven door memoirist Jędrzej Kitowicz. – Hij deed het satirisch, lachend, maar er zit waarschijnlijk een kern van waarheid in – zei prof. Wprost in een interview. Jarosław Dumanowski, die dagelijks de oude Poolse keuken bestudeert, b.v. gebaseerd op oude kookboeken.

– Volgens Kitowicz verzamelde zo'n adellijke familie zich en ging, onaangekondigd natuurlijk, naar een buurman. Ze bleven bij de gastheer totdat ze alles hadden gegeten en gedronken. Dan zou de gastheer zich bij hen voegen, en ze zouden naar de volgende buurman gaan, dan de volgende, en de volgende, tot de dinsdag voor Aswoensdag. Het was toen een echte waanzin”, zegt de historicus.

Vastenavond eindigde op dinsdag, ook wel "haring" genoemd. – Een vrome katholiek zou op die dag vlees, ganzen, gevogelte enz. moeten eten, maar het was vasten vanaf middernacht. Daarom moesten we haring eten - legt prof. Dumanowski.

Donuts van eeuwen geleden

De beroemdste Poolse traditie met betrekking tot Vette Donderdag, die tot op de dag van vandaag bewaard is gebleven, is ongetwijfeld het eten van donuts. De geschiedenis van donuts in Polen gaat terug tot de Middeleeuwen, maar de oudste waren heel anders dan de moderne.

De donuts waren er in alle soorten en smaken. Zo verschenen in de Middeleeuwen gebakken bolletjes brooddeeg gevuld met reuzel. Er werden ook balabuchs gebakken - broodjes gevuld met aardappelvulling en bedekt met vet met kanen.

Wat we tegenwoordig donuts noemen, had in het verleden misschien een andere naam. Dit soort lekkernijen verscheen rond de 17e eeuw in Polen onder invloed van de popularisering van de Franse keuken. - Als het gaat om gistkoekjes gebakken in vet en gevuld met iets, hebben we ze in de oudste Poolse culinaire teksten. Bijvoorbeeld in Compendium Ferculorum uit 1682 van Stanisław Czarniecki. Alleen dat ze daar knoedels werden genoemd - zegt prof. Dumanowski.

Dergelijke "dumplings" werden gevuld met "rozenconfectie", d.w.z. een vulling vergelijkbaar met moderne rozenjam. Als vulling werd ook "vlierbessenconfectie" gebruikt, maar ook appels, peren of maanzaad.

Dit soort zoete donuts veroverde adellijke landhuizen en huizen van rijkere stedelingen. In de dorpen werd lange tijd een echt "dikke" viering gehouden.

Carnaval einde plezier
Naast gulzigheid was het einde van het carnaval vol met verschillende traditionele spelen. Een populair gebruik in de laatste dagen van het carnaval was de organisatie van verschillende kleurrijke processies. Hun deelnemers verkleedden zich voornamelijk als legendarische dieren, duivels of in die tijd uiterst zeldzame mensen, bijvoorbeeld zwarte mensen.

Deze tijd werd geassocieerd met de omkering van sociale rollen en het versoepelen van doorgaans strikte morele normen. De spelen waren iconoclastisch, er werden bijvoorbeeld heilige missen geparodieerd, waarin homilieën vol zondige grappen werden gehouden. Een ander populair gebruik waren de dameszadels, d.w.z. onstuimige feesten georganiseerd door vrouwen, die vaak gepaard gingen met dronkenschap tot op het punt van bewusteloosheid. Op die dag konden vrouwen bijvoorbeeld mannen door de straten achtervolgen en een kus van ze eisen.

https://historia.wprost.pl/ciekawostki- ... kowie.html

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Vette Donderdag

Bericht door Plievo » vr feb 17, 2023 10:21 am

Gisteravond zijn wij nog even naar de Poolse supermarkt in Klazienaveen geweest.
Ook daar gingen de paczki als warme broodjes over de toonbank, vooral die met een geglazuurde laag :shock:

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Vette Donderdag

Bericht door ron » vr feb 17, 2023 5:47 pm

Zo nu en dan, met een kop koffie erbij, vind ik het heerlijk om een paar van die dingen op te peuzelen :)

Maar deze vette donderdag heb ik er geen een gegeten. Mag ik mij nog pool noemen? :oops:

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Vette Donderdag

Bericht door Plievo » za feb 18, 2023 10:14 am

ron schreef:
vr feb 17, 2023 5:47 pm
Zo nu en dan, met een kop koffie erbij, vind ik het heerlijk om een paar van die dingen op te peuzelen

Maar deze vette donderdag heb ik er geen een gegeten. Mag ik mij nog pool noemen?
Ron,

Om jezelf een volwaardige Pool te noiemen zijn er een aantal criteria waar je aan dient te voldoen:
- het eten van paczki op vette donderdag :shock:
- fles wodka leegdrinken en zonder problemen achter het stuur kruipen :o
- varkenspootje in zijn geheel opeten, botjes mogen blijven liggen :mrgreen:
- iets uitspoken en een ander (liefst een EU burger of de oppositie) de schuld geven :ugeek:

Aangfezien je de 1e criteria al niet hebt gehaald, dien je minimaal 1 jaar te wachten voordat je tot de orde van Polen kan toetreden 5qw

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Vette Donderdag

Bericht door ron » za feb 18, 2023 7:51 pm

Hahahaha 5qw Nu weet ik een ding zeker: ik wordt dus nooit volwaardig pool, ondanks dat ik (ook) de poolse nationaliteit heb 5qw

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Vette Donderdag

Bericht door Lech » do feb 08, 2024 7:17 am

Test van donuts van Biedronka, Lidl en Żabka. Welke is het beste en goedkoopste?

Ter gelegenheid van Dikke Donderdag, die op 8 februari valt, besloot "Fakt" donuts te testen. We gingen ze kopen in de meest populaire en favoriete winkelketens onder de Polen: Biedronka, Lidl en Żabka. Wij weten welke het goedkoopste is en welke het lekkerst smaakt.
Afbeelding
Voor de "Fakt" -test kozen we voor klassieke donuts met een vulling van meerdere vruchten en hagelslag. Dit zijn de goedkoopste opties in alle winkels.

Wij kozen voor de beste donut! Heeft die van Biedronka, Lidl of Żabka gewonnen?
De duurste, maar ook de kleinste donut die we kochten was bij Żabka . Het kost PLN 1,3/stuk. Op Vette Donderdag kunt u profiteren van de 2+1 -promotie in deze keten . Een klein nadeel is de topping, deze was veel minder vergeleken met de concurrentie. Een pluspunt is de goede vulling - passend zoet en voldoende voor zo'n kleine donut.

Als het om Biedronka en Lidl gaat, kosten donuts die je per keer koopt hetzelfde: PLN 1,15/stuk. In het eerste net zijn ze groter: ze wegen 80 g, in het tweede weegt één stuk 65 g.

Tot en met woensdag 7 februari kun je deze snoepjes in Biedronka kopen als onderdeel van de 5+1-campagne, wat betekent dat als je van deze promotie profiteert, je PLN 95/stuk betaalt. Bij Lidl weegt één stuk daarentegen 65 gram, als je op woensdag 7 februari 6 stuks koopt, betaal je slechts 89 gram per stuk.

En welke is lekkerder - van Lidl, Biedronka of Żabka? De onbetwiste koning is hier de donut van Lidl. Het verdient deze naam vanwege zijn heerlijke en luchtige cake.

Afbeelding


https://www.fakt.pl/pieniadze/oszczedza ... ed&utm_v=2

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Vette Donderdag

Bericht door Plievo » do feb 08, 2024 10:26 am

Je ziet de Paczka overal in Poznan, alle supermarkten, winkelcentra, etc..
Mensen lopen met een doos van die dingen door de straat ondertussen de doos leegetend. :geek:

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Vette Donderdag

Bericht door ron » zo feb 11, 2024 9:27 am

Ik heb er twee gegeten die dag. Moeilijk om te zeggen of dat ze lekker of heerlijk waren, ik ben bij aan het komen van een stevige keelpijn :cry:

In de stad stonden traditioneel weer lange rijen voor de pączki-bakkerijen.
(jammer dat foto's plaatsen hier alleen gaat via bijv. Photobucket, heb ik dat verkeerd of bestaan er mogelijkheden om ze direct van een pc op te laden?)

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Vette Donderdag

Bericht door Plievo » ma feb 12, 2024 7:15 am

ron schreef:
zo feb 11, 2024 9:27 am
Ik heb er twee gegeten die dag. Moeilijk om te zeggen of dat ze lekker of heerlijk waren, ik ben bij aan het komen van een stevige keelpijn :cry:

In de stad stonden traditioneel weer lange rijen voor de pączki-bakkerijen.
In Poznan herkende ik ook de beste paczki bakkerijen, die hadden de langste rijen :lol: .
Deed mij een beetje denken aan de jaren 80 toen ook veel lange rijen voor de winkels waren.
(jammer dat foto's plaatsen hier alleen gaat via bijv. Photobucket, heb ik dat verkeerd of bestaan er mogelijkheden om ze direct van een pc op te laden?)
Het klopt dat je foto`s alleen kunt link en hier zichtbaar maken als ze ergens anders staan, b.v. Photobucket.
Ik heb begrepen dat ook hier foto`s direct geplaatst kunnen worden, maar dan moet www.polencafe.xsbb.nl hier een bedrag voor neerleggen.
ik ben bij aan het komen van een stevige keelpijn
Beterschap Ron, doe als mijn schoonvader, flesje wodka per dag, dood alle slechte bacteriën en virussen :roll:

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Vette Donderdag

Bericht door ron » ma feb 12, 2024 4:12 pm

Plievo schreef:
ma feb 12, 2024 7:15 am

Ik heb begrepen dat ook hier foto`s direct geplaatst kunnen worden, maar dan moet www.polencafe.xsbb.nl hier een bedrag voor neerleggen.
Dat is jammer :cry: Misschien ben ik een beetje te lui om te zoeken, maar zijn er nog steeds goede gratis van dat soort pagina's? Iemand ervaring?

Plievo schreef:
ma feb 12, 2024 7:15 am
Beterschap Ron, doe als mijn schoonvader, flesje wodka per dag, dood alle slechte bacteriën en virussen :roll:
Eeeeeeeeeh, en daarbij ook sigareten om ze uit te roken? :)

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Vette Donderdag

Bericht door Plievo » di feb 13, 2024 7:50 am

De combi van een vette paczki, alcohol en rokerij, volgens mij houd je dan niks meer binnen 5qw

Ron,
Hier heb je enkele voorbeelden waar je gratisdata kan wegzetten en delen: https://www.kpn.com/beleef/blog/14-best ... ruimte.htm

Plaats reactie