Kajko i Kokosz

Plaats reactie
Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Kajko i Kokosz

Bericht door Lech » wo apr 12, 2023 8:23 am

De Poolse Asterix en Obelix
Afbeelding
Oost probeerde West bij te houden. En naarmate de jaren vorderden, de planeconomie haperde en de technologische voorsprong van het Westen groeide, raakte Oost in ademnood. In de eerste plaats gold dat voor wapentuig, maar niet alleen. Ook voor muziek, mode en design werd naarstig afgekeken bij de buren achter het ijzeren gordijn.

Neem Kajko i Kokosz, twee stripfiguren waarmee een generatie Polen groot is geworden. Kajko is klein en slim, Kokosz is groot, iets minder snugger en heeft altijd stevige trek. De Slavische krijgers dragen helmen die eigenlijk te klein zijn voor hun hoofden. Ze wonen in een met pallisaden omgeven nederzetting die wordt geleid door een sympathiek dorpshoofd. Hun bekenden zijn een druïde-achtige heks en een goede struikrover die af en toe met een everzwijn op zijn nek verschijnt. Klinkt bekend?
Het geheel speelt zich af in de oertijd van Polen, ergens in de donkere wouden van de donkere middeleeuwen. Bij gebrek aan Romeinen – die zoals bekend zover naar het oosten niet doordrongen – zijn de slechteriken in het verhaal de ‘zbójcierze’, een samentrekking van de Poolse woorden voor ‘rovers’ en ‘ridders’. Deze lieden lijken verdacht veel op de ridders van de Duitse Orde – die pas eind dertiende eeuw op het Poolse toneel verschenen.

Afbeelding

Lees het hele leuke verhaal alhier: https://historiek.net/de-poolse-asterix ... lix/46616/

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Kajko i Kokosz

Bericht door ron » do apr 13, 2023 7:34 am

Voor de muntenverzamelaars onder ons, binnenkort verschijnt er een munt met deze twee helden: https://kolekcje.mennica-gdanska.pl/nadchodzace-emisje/

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Kajko i Kokosz

Bericht door Plievo » do apr 13, 2023 9:02 am

Het past niet in mijn muntenverzameling, aan de andere kant heeft deze munt bij mij wel een gun factor

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Kajko i Kokosz

Bericht door ron » wo mei 10, 2023 10:43 am


Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Kajko i Kokosz

Bericht door Plievo » ma mei 15, 2023 2:07 pm

ron schreef:
wo mei 10, 2023 10:43 am
In de voorverkoop voor 999 PLN. https://mennica-gdanska.pl/pl/monety-sw ... &preview=1
De prijs is voor mij te hoog om het in mijn "gunfactor" album toe te voegen.
Echt een munt voor de ware verzamelaar, er zijn ook verzamelaars wereld wijd die b.v. stripfiguren verzamelen, daar maakt deze munt ook best een goede kans.

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Kajko i Kokosz

Bericht door ron » do mei 18, 2023 3:39 am

Ik zal hem ook niet kopen hoor, ik ben geen verzamelaar.
Ze geven aan dat de door hun in omloop gebrachte munten na enige tijd flink in waarde stijgen. Dan zou je dus in die munten moeten gaan handelen. Mij niet gezien, ik doe daar niet aan mee. Ik wil niet de prijs opdrijven om daarmee echte verzamelaars te benadelen.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Kajko i Kokosz

Bericht door Plievo » vr mei 19, 2023 1:29 pm

ron schreef:
do mei 18, 2023 3:39 am
Ik zal hem ook niet kopen hoor, ik ben geen verzamelaar.
Ze geven aan dat de door hun in omloop gebrachte munten na enige tijd flink in waarde stijgen. Dan zou je dus in die munten moeten gaan handelen. Mij niet gezien, ik doe daar niet aan mee. Ik wil niet de prijs opdrijven om daarmee echte verzamelaars te benadelen.
Of de prijs echt flink in waarde gaat stijgen, hier heb ik mijn twijfels over, maar voor verzamelaars van b.v. Poolse munten of liefhebbers van strips of films kunnen hier wel interesse in hebben.

Er zijn genoeg liefhebbers van bepaalde onderwerpen,zo heb ik eens een serie postzegels uit Polen meegenomen voor een collega die ruimtevaart postzegels spaart.
Zoiets zie je ook wel in de muntenspaarwereld.

Plaats reactie