Poolse Pierogie

Plaats reactie
Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Poolse Pierogie

Bericht door Lech » vr aug 26, 2011 4:49 am

Poolse Pierogie

Ingredienten
600 gram rundvlees
2 uien
2 eetlepels olijfolie
250 gram champignons
zout
peper
koriander

Bereiding
Vleesvulling voor Pierogi..
Spoel het vlees af met water en leg het in kokend zout water, en laat dit ongeveer 40 minuten koken. Haal het vlees uit het water en laat het afkoelen.
Snipper de uien, voeg dit samen met de champignons in de koekenpan met olijfolie.
Als het vlees is afgekoeld doe dit samen met de helft van de uien in de keukenblender.
Breng de vleesvulling op smaak met zout, peper en koriander.


Deeg voor Pierogi
3 glazen bloem ( gewone frisdrank glazen)
1 glas gekookt water
1 ei

Bereiding:
Strooi het bloem op het aanrechtblad en maak een kuiltje in het bloem.
Voeg in dit kuiltje 1 ei, strooi het warme water gedeeltelijk in het kuiltje en kneed het goed door mekaar.
Als het deeg gekneed is, snij het in 3 delen.
Bedek 2 delen met een vochtige theedoek (dit is om uitdroging te voorkomen.)
Rol het deeg uit tot een dikte van ± 2 millimeter.
Haal met een glas die een doorsnee van ongeveer 5 tot 6 centimeter heeft rondjes uit het deeg.
Leg de vleesvulling op het rondje en vouw dan het deeg dubbel.
Duw langs de ronde kant met een vork het deeg dicht.
Doe hetzelfde bij de andere delen deeg.
Zet een pan met 4 liter water en een beetje zout op het vuur, en wacht tot het water kookt.
Doe de Pierogi er in (maximaal 12 stuks) en laat het koken totdat de Pierogi begint te drijven.
Leg de Pierogi op een schaal of bord naar keuze en bestrooi deze dan met de overgebleven warme champignons en ui.
Afbeelding

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poolse Pierogie

Bericht door Lech » zo mei 31, 2015 2:34 pm

Afbeelding


Pierogi



De Italianen hebben hun ravioli, de Japanners eten gyoza, bij de Chinezen smullen ze van dim sum en in Polen zijn pierogi populair.
Pierogi zijn gevulde deegvelletjes, die eerst een paar minuten gekookt worden en daarna in een pan in olie of boter aangebakken worden. De vulling kan zowel hartig als zoet zijn.



De hartige vulling bestaat traditioneel uit aardappelpuree, witte kool en kaas. Soms worden er champignons aan toegevoegd, soms ook vlees. Ze worden geserveerd met zure room.

De zoete variant is vaak gevuld met bosbessen of ander fruit.


Ik vertelde je eerder al over mijn Poolse roots. Daarom wil ik me meer verdiepen in de Poolse keuken. Ik liet je al meegenieten van de kluski zoals mijn babcia ze maakte. Wel, men zegt dat je de Poolse keuken pas echt kent, als je pierogi geproefd hebt.  Dus vandaag toon ik je hoe je dit typisch Pools gerecht klaarmaakt. Pierogi eet je als hapje of voorgerecht. De zoete pierogi zijn lekker als dessert en zelfs bij het ontbijt. In Polen ontbreken ze nooit bij een feestmaaltijd.

Wat heb je nodig?
Voor het deeg – voor 20 à 24 pierogi

2 eieren – 150 gr zure room – 350 gr bloem – een halve theelepel zout – 3 gr bakpoeder
Voor de vulling (vegetarisch)

2 sjalotjes – 200 gr witte kool –  2 eetlepels witte wijnazijn – 500 gr bloemige aardappelen – 100 gr kastanjechampignons – 120 gr gemalen kaas – wat gemalen komijn – peper en zout - boter om in te bakken
Voor de afwerking

zure room en bieslook

Hoe maak je het?
Hoe maak je het deeg?

Kneed alle ingrediënten tot een zacht, glad deeg. Laat het deeg even rusten in de koelkast, verpakt in plasticfolie.


Hoe maak je de vulling?

Schil de aardappelen. Kook de aardappelen gaar in gezouten water en laat ze goed uitdampen. Pureer ze en laat ze afkoelen.

Snijd de witte kool fijn met een dunschiller of mandoline. Besprenkel de kool met wat witte wijnazijn. Laat even staan.

Snipper de sjalotjes fijn.

Borstel de champignons proper en snijd ze in fijne plakjes.

Stoof de sjalotjes even aan in boter. Voeg de witte kool toe. En ook de champignons. Kruid met peper, zout en komijn. Stoof  alles 5 minuutjes aan. Voeg de gepureerde aardappelen en de kaas toe. Kruid naar smaak bij.



Laat de vulling afkoelen.

Hoe maak je de pierogi?

Haal het deeg uit de koelkast en rol het dun uit (2mm) op een met bloem bestoven werkoppervlak.

Steek er met een glas of ander rond voorwerp rondjes uit.


Voor het vormen van de pierogi gebruikte ik een dumplingvorm. Maar je kan ze ook gewoon met de hand vormen en de randen aandrukken met een vork.
Doe wat losgeklopt ei op de randen, zodat ze goed aan elkaar plakken.



Leg een koffielepel van de vulling op het deegvel.


Vouw dicht.



Zet een kookpot met gezouten water op. Als het water kookt, laat je hierin 4 tot 6 pierogi per keer koken.


Na een paar minuten komen ze boven drijven en zijn ze klaar. Bak de pierogi nu nog even aan.

Smelt boter in een pan. Kruid met peper en zout.


Bak de pierogi langs beide zijden goudbruin aan.

Serveer ze met een toefje zure room en bieslooksnippers.

Smacznego (eet smakelijk).





Kijk voor alle foto's http://dishcover.blogspot.nl/2015/05/pierogi.html?m=1

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poolse Pierogie

Bericht door Lech » do jun 18, 2015 6:22 am

Pierogi



De Italianen hebben hun ravioli, de Japanners eten gyoza, bij de Chinezen smullen ze van dim sum en in Polen zijn pierogi populair.
Pierogi zijn gevulde deegvelletjes, die eerst een paar minuten gekookt worden en daarna in een pan in olie of boter aangebakken worden. De vulling kan zowel hartig als zoet zijn.
Afbeelding

De hartige vulling bestaat traditioneel uit aardappelpuree, witte kool en kaas. Soms worden er champignons aan toegevoegd, soms ook vlees. Ze worden geserveerd met zure room.
De zoete variant is vaak gevuld met bosbessen of ander fruit.

Ik vertelde je eerder al over mijn Poolse roots. Daarom wil ik me meer verdiepen in de Poolse keuken. Ik liet je al meegenieten van de kluski zoals mijn babcia ze maakte. Wel, men zegt dat je de Poolse keuken pas echt kent, als je pierogi geproefd hebt. Dus vandaag toon ik je hoe je dit typisch Pools gerecht klaarmaakt. Pierogi eet je als hapje of voorgerecht. De zoete pierogi zijn lekker als dessert en zelfs bij het ontbijt. In Polen ontbreken ze nooit bij een feestmaaltijd.

Wat heb je nodig?
Voor het deeg – voor 20 à 24 pierogi
2 eieren – 150 gr zure room – 350 gr bloem – een halve theelepel zout – 3 gr bakpoeder
Voor de vulling (vegetarisch)
2 sjalotjes – 200 gr witte kool – 2 eetlepels witte wijnazijn – 500 gr bloemige aardappelen – 100 gr kastanjechampignons – 120 gr gemalen kaas – wat gemalen komijn – peper en zout - boter om in te bakken
Voor de afwerking
zure room en bieslook

Hoe maak je het?

Hoe maak je het deeg?
Kneed alle ingrediënten tot een zacht, glad deeg. Laat het deeg even rusten in de koelkast, verpakt in plasticfolie.

Afbeelding

Hoe maak je de vulling?
Schil de aardappelen. Kook de aardappelen gaar in gezouten water en laat ze goed uitdampen. Pureer ze en laat ze afkoelen.
Snijd de witte kool fijn met een dunschiller of mandoline. Besprenkel de kool met wat witte wijnazijn. Laat even staan.
Snipper de sjalotjes fijn.
Borstel de champignons proper en snijd ze in fijne plakjes.
Stoof de sjalotjes even aan in boter. Voeg de witte kool toe. En ook de champignons. Kruid met peper, zout en komijn. Stoof alles 5 minuutjes aan. Voeg de gepureerde aardappelen en de kaas toe. Kruid naar smaak bij.
Afbeelding
Laat de vulling afkoelen.

Hoe maak je de pierogi?
Haal het deeg uit de koelkast en rol het dun uit (2mm) op een met bloem bestoven werkoppervlak.
Afbeelding

Steek er met een glas of ander rond voorwerp rondjes uit.
[img]
http://3.bp.blogspot.com/-cb_QcMcI2cU/V ... ierogi.jpg[/img]

Voor het vormen van de pierogi gebruikte ik een dumplingvorm. Maar je kan ze ook gewoon met de hand vormen en de randen aandrukken met een vork.
Doe wat losgeklopt ei op de randen, zodat ze goed aan elkaar plakken.
Voor het vormen van de pierogi gebruikte ik een dumplingvorm. Maar je kan ze ook gewoon met de hand vormen en de randen aandrukken met een vork.
Doe wat losgeklopt ei op de randen, zodat ze goed aan elkaar plakken.
Afbeelding

Leg een koffielepel van de vulling op het deegvel.

Afbeelding
Vouw dicht.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zet een kookpot met gezouten water op. Als het water kookt, laat je hierin 4 tot 6 pierogi per keer koken.

Afbeelding
Na een paar minuten komen ze boven drijven en zijn ze klaar. Bak de pierogi nu nog even aan.
Smelt boter in een pan. Kruid met peper en zout.
Afbeelding
Bak de pierogi langs beide zijden goudbruin aan.
Serveer ze met een toefje zure room en bieslooksnippers.

Smacznego (eet smakelijk).




http://dishcover.blogspot.nl/

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poolse Pierogie

Bericht door Plievo » do jun 18, 2015 11:14 am

Met deze handleiding kan nu iedereen pierogie maken dansen

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poolse Pierogie

Bericht door Lech » zo jun 21, 2015 1:37 pm

Verleden week weer pierogie gehad zz5

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poolse Pierogie

Bericht door Plievo » ma jan 23, 2017 9:29 pm

Kijk ook naar de film die bij onderstaande hoort: http://www.libelletv.nl/serie/keukengeh ... men-kasia/


Kasia: “Deze paddenstoelen doen me echt denken aan familie in Polen”

Het bijzondere ingrediënt in de Poolse pierogi die Kasia vandaag gaat maken zijn de droge paddenstoelen. Ze komen niet uit de winkel maar zijn door haar neef met de hand geplukt. Pierogi is een belangrijk gerecht, zowel voor de familie van Kasia als voor de Poolse mensen. “De paddenstoelen doen me echt denken aan familie en Polen. Van dit gerecht maak je er nooit 10 of 20. Het is veel werk dus maak je er 200. Je bent letterlijk de hele dag bezig; van lachen tot huilen. Je voelt op zo’n dag ook echt de warmte van de belangrijkste vrouwen in je leven!”

Kasia Novak verhuisde 17 jaar geleden vanuit Polen naar Nederland en nam onder andere het kookboek mee dat haar moeder en oma voor haar schreven. “Ik had totaal geen interesse in koken en dus besloten ze om dit boek voor mij te schrijven. Ze waren geloof ik bang dat als ik volwassen was en uit huis zou gaan ik nooit zou koken”, vertelt ze glimlachend.

“Het huis van mijn moeder rook altijd naar gebak of iets ander lekkers. Helaas is ze jong overleden en werd ze maar 60 jaar. Mijn moeder ontwierp en maakte zelf kleren en van haar mocht ik nooit in normale kleren lopen. Dat gold ook voor de keuken. Ze zei altijd: ‘het maakt niet wat je eet en hoe laat je eet. Je moet er altijd mooi uitzien!'”

Recept Poolse Pierogi

benodigdheden voor (heel veel) pierogi:

1 kilo bloem
500 ml warm water
2 eierdooiers
kleine theelepel zout
Een grote hand gedroogde paddestoelen (bv eekhoorntjesbrood / porcini)
Een pakje zuurkool
2 uien
zout & peper

Bereiding

Zet een paar uur voor het bereiden de paddenstoelen in een laagje water om te weken. En kook de zuurkool gaar.
Snijd de uien in kleine snippers en fruit ze in een klont boter in een koekenpan.
Doe na een minuut of 10 de zuurkool erbij en pak rustig door.
Snijd de paddenstoelen in kleine stukjes en bak ze ook mee in de pan.
Breng op smaak met zout en peper.
Maak ondertussen het deeg voor de pierogi. Strooi de bloem op het aanrecht of een grote plank en mix het zout er doorheen. Maak een kuiltje in het midden en doe de eierdooiers erin. Roer met een vork het ei door de bloem en voeg langzaam het water erdoorheen. Kneed vervolgens met de handen het deeg tot een gladde bol, elastisch pierogideeg.
Rol het deeg uit en steek met een groot glas rondjes uit het deeg. Vul het rondje met een schepje zuurkool en uienmengsel en vouw dicht met de vingers.
Zet een pan water op. Als deze kookt leg je enkele pierogi’s in de pan. Zodra ze naar boven drijven zijn ze gaar en kun je ze eruit halen.
Maak af met een beetje gesmolten botersaus.

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poolse Pierogie

Bericht door Lech » di jan 24, 2017 5:52 am

Het blijft een heerlijk gerecht zz5

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poolse Pierogie

Bericht door Plievo » di mar 07, 2017 7:23 pm

Kasia: “Deze paddenstoelen doen me echt denken aan familie in Polen”

Het bijzondere ingrediënt in de Poolse pierogi die Kasia vandaag gaat maken zijn de droge paddenstoelen. Ze komen niet uit de winkel maar zijn door haar neef met de hand geplukt. Pierogi is een belangrijk gerecht, zowel voor de familie van Kasia als voor de Poolse mensen. “De paddenstoelen doen me echt denken aan familie en Polen. Van dit gerecht maak je er nooit 10 of 20. Het is veel werk dus maak je er 200. Je bent letterlijk de hele dag bezig; van lachen tot huilen. Je voelt op zo’n dag ook echt de warmte van de belangrijkste vrouwen in je leven!”

Kasia Novak verhuisde 17 jaar geleden vanuit Polen naar Nederland en nam onder andere het kookboek mee dat haar moeder en oma voor haar schreven. “Ik had totaal geen interesse in koken en dus besloten ze om dit boek voor mij te schrijven. Ze waren geloof ik bang dat als ik volwassen was en uit huis zou gaan ik nooit zou koken”, vertelt ze glimlachend.

“Het huis van mijn moeder rook altijd naar gebak of iets ander lekkers. Helaas is ze jong overleden en werd ze maar 60 jaar. Mijn moeder ontwierp en maakte zelf kleren en van haar mocht ik nooit in normale kleren lopen. Dat gold ook voor de keuken. Ze zei altijd: ‘het maakt niet wat je eet en hoe laat je eet. Je moet er altijd mooi uitzien!'”

Recept Poolse Pierogi

Benodigdheden voor (heel veel) pierogi:

1 kilo bloem
500 ml warm water
2 eierdooiers
kleine theelepel zout
Een grote hand gedroogde paddestoelen (bv eekhoorntjesbrood / porcini)
Een pakje zuurkool
2 uien
zout & peper

Bereiding

Zet een paar uur voor het bereiden de paddenstoelen in een laagje water om te weken. En kook de zuurkool gaar.
Snijd de uien in kleine snippers en fruit ze in een klont boter in een koekenpan.
Doe na een minuut of 10 de zuurkool erbij en pak rustig door.
Snijd de paddenstoelen in kleine stukjes en bak ze ook mee in de pan.
Breng op smaak met zout en peper.
Maak ondertussen het deeg voor de pierogi. Strooi de bloem op het aanrecht of een grote plank en mix het zout er doorheen. Maak een kuiltje in het midden en doe de eierdooiers erin. Roer met een vork het ei door de bloem en voeg langzaam het water erdoorheen. Kneed vervolgens met de handen het deeg tot een gladde bol, elastisch pierogideeg.
Rol het deeg uit en steek met een groot glas rondjes uit het deeg. Vul het rondje met een schepje zuurkool en uienmengsel en vouw dicht met de vingers.
Zet een pan water op. Als deze kookt leg je enkele pierogi’s in de pan. Zodra ze naar boven drijven zijn ze gaar en kun je ze eruit halen.
Maak af met een beetje gesmolten botersaus.



Over Keukengeheimen

Achter het gerecht dat deze vrouwen maken, zit een bijzonder verhaal. Het recept komt namelijk uit het kookschrift van hun moeder, oma of overgrootmoeder. En daarin staan vaak de lekkerste dingen!

http://www.libelletv.nl/serie/keukengeh ... men-kasia/

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poolse Pierogie

Bericht door Plievo » wo jul 12, 2017 11:13 am

Afbeelding

Instant verslaafd aan pierogi

Gipharts kookeiland | De Poolse keuken? Ronald Giphart had er niet veel mee. Maar dan hoort hij Sandra vertellen over haar pierogi.

Ronald Giphart 12-07-17, 12:00


Mijn werk bracht mij naar Den Haag. Omdat een mens toch moet lunchen, stuitte ik in de buurt op een nieuwe voedselhal, een horecaconcept dat de afgelopen jaren Nederland sneller heeft veroverd dan fidget spinners. Deze voedselhal onderscheidde zich voornamelijk doordat alles om een of andere reden in het Engels moet. De tent heette MingleMush, met good food en good mood, voor a cocktail of een brewski (waarmee denk ik een biertje wordt bedoeld, maar ik ben niet thuis in hipsteriaans).

Boven een van de vijftien verschillende foodstands hing een bord met de tekst ‘Pierogies Authentiek’. De borden werden opgeluisterd door een vrolijke tekstballon dat ‘It’s Pierogitime!’ schalde. Het begrip pierogi deed vaag iets rinkelen, maar meer dan dat het om een Pools hapje ging, wist ik niet.

‘Het betekent letterlijk feest’, legde de uitbaatster van dit standje uit, ‘want het wordt gegeten bij festiviteiten. Omdat ze zo lekker zijn, eten Polen ze inmiddels op ieder gewenst moment van de dag.’


Één missie


Zelf was ze niet Pools, maar haar zakenpartner had op een reis door Polen een keer pierogi gegeten en kwam helemaal verliefd terug, met maar één missie: pierogi naar Nederland halen.

Pierogi is een deeggerecht dat in de verte op ravioli lijkt: ongerezen deeg- tasjes die gevuld kunnen worden met vele ingrediënten en combinaties. De basispierogi is met aardappel, kaas, uien, knoflook, verse kruiden en heeft een garnering van yoghurt, gebakken uitjes, lente-uien, kaas en eventueel spekjes. Dat klinkt behoorlijk delicaat. Er zijn ook varianten met spinazie, paddenstoelen of gehakt.

Ik moet bekennen dat ik geen groot kenner van de Poolse keuken ben, noch dat ik mij tot de kuchnia polska voelde aangetrokken. Dat zal te maken hebben met onterechte vooroordelen en culinaire bekrompenheid. Maar de liefde waarmee Sandra, de eigenaresse, over haar pierogi sprak, trok me over de streep.



Instant verslaafd, dat is wat pierogi met je doet


Even later zat ik achter mijn eerste bordje: vier dampende zachte geurende smachtende lonkende hunkerende flirtende verleidelijke deegzakjes gevuld met lekkernijen. Het zachte van de aardappel, het zalvige van de kaas, het stringente van de lente-uitjes, het krokante van de spekjes…

Na de lunch ging ik terug naar mijn werkplek. Toen ik aan het einde van de middag klaar was met mijn bezigheden, ben ik teruggegaan naar de foodhal voor een tweede portie Poolse lekkernij. Het was sterker dan mezelf.

Instant verslaafd, dat is wat pierogi met je doet. In het Pools: natychmiast uzależniony.


Recept voor Pierogi


Ingrediënten voor circa 50 stuks
(hoofdgerecht voor 4, voorgerecht voor 8 personen)
800 g tarwebloem
1 ei
25 g boter voor deeg
15 g boter voor het bakken van uien
20 g boter voor bij de pierogi
250 ml warm water
600 g hüttenkäse, losgeklopt
2 teentjes knoflook, geperst
wat takjes peterselie
3 lente-uien, in dunne reepjes
1 kilo gekookte aardappelen, gepureerd
3 grote uien, gebakken en gehakt
50 g geraspte kaas
100 g spekjes
olijfolie, zout, peper


Bereiding


Klop de aardappelpuree met de hüttenkäse, knoflook, uien, zout en peper tot een glad mengsel. Kneed de tarwebloem, boter, eieren en het warme water tot een zacht en glad deeg. Verdeel het in drie of vier delen. Rol elk deel dun uit op een met bloem bedekt werkvlak (leg de rest van het deeg onder een natte doek). Snijd het deeg in cirkels van 7 cm en leg in het midden een stuiterbal vulling. Maak de randen van de cirkels nat, vouw ze om en druk ze dicht. Herhaal dit met de rest van het deeg en de vulling. Bewaar de pierogi onder een natte doek. Breng water met zout aan de kook. Kook de pierogi 3 tot 5 minuten tot ze bovendrijven. Bewaar ze op een bord met een beetje boter. Serveer met boter, uitjes, gebakken spekjes, geraspte kaas, peterselie, zout en peper.
http://www.ad.nl/binnenland/instant-ver ... ~a20e8f13/

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poolse Pierogie

Bericht door Lech » do jul 13, 2017 4:50 am

Pierogie verovert de wereld :D
Afgelopen weekend heb ik in Katowice nog in een Pierogarnia gezeten, nadien hebben ze mij naar buiten gerold :o

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poolse Pierogie

Bericht door Plievo » za dec 23, 2017 4:20 pm

Pierogi met paddenstoelen en zuurkool
Afbeelding
Pools - Hoofdgerecht - bereidingstijd: 60 minuten

Met dit gerecht kan ik weer een nieuw land toevoegen aan de landenindex op mijn blog: Polen. Het is soms niet helemaal eerlijk verdeeld, zo staan er op dit moment al 30 recepten uit India op de blog en is bijna heel Oost-Europa afwezig. Tsja, ik heb ook mijn persoonlijke voorkeuren. In de Oost-Europese keukens wordt er veel gekookt met vlees, koolsoorten, aardappel en room. Niet zo heel favoriete ingrediënten hier in huis, maar om alle Oost-Europese keukens dan maar over te slaan zou echt zonde zijn. Er zijn namelijk genoeg verrukkelijke pareltjes te ontdekken. Eén van die pareltjes is Poolse pierogi. Toen ik dit gerecht ontdekte, was ik gelijk verkocht.

Pierogi wordt in Polen traditioneel altijd met Kerst gegeten. Het is een echte kerstklassieker dus! Pierogi zijn kleine deegkussentjes die met van alles gevuld kunnen worden. Zo is er een traditionele vulling met aardappels en witte kaas, een vulling met vlees en eentje met paddenstoelen. De pierogi’s worden na het vullen gekookt in een pan water. Qua smaak en textuur heeft het veel weg van dumplings, met het verschil dat dumplings gestoomd worden en pierogi’s gekookt. Het lijkt ook wel wat op ravioli.

Ik koos voor een vulling met kastanjechampignons en huttenkase. Bij de pierogi’s serveer ik zuurkool met spekjes. Dit is een lekkere tegenhanger van de zachte smaken in de pierogi’s. Al met al krijg je zo een gebalanceerd en erg smaakvol gerecht. Heb je zin in eens iets anders deze kerst? Probeer dan deze Poolse kerstklassieker, ik ben benieuwd wat je ervan vindt!


Ingrediënten voor 2 personen

250 gram bloem
1 ei
100 ml water
30 ml zonnebloemolie (of een andere plantaardige olie)
1/2 tl zout
200 gram kastanjechampignons
100 gram huttenkase
2 kleine rode uien
250 gram zuurkool
100 ml witte wijn (optioneel)
1 laurierblaadje
3 jeneverbessen
75 gram spekjes
paar takjes verse peterselie
extra nodig
deegroller

Wat ga je doen


Snipper 1 rode ui fijn. Snijd de kastanjechampignons in hele kleine stukjes (echt klein, 3x3mm om je een idee te geven).

Verhit een beetje olie in een ruime koekenpan. Bak de rode ui en kastanjechampignons een paar minuten tot ze zacht en gaar zijn. Haal van het vuur, leg op een bord en laat afkoelen.

Meng de bloem met het ei, water, zout en de zonnebloemolie. Kneed in enkele minuten tot een soepel en zacht deeg.

Doe de zuurkool in een pannetje samen met de witte wijn (of een laagje water), het laurierblaadje en de jeneverbessen. Laat op laag vuur met het deksel op de pan ongeveer 30 minuten pruttelen (wat langer is ook prima).

Meng de paddenstoelen met de huttenkase. Breng op smaak met peper en zout.

Rol het deeg met een deegroller uit tot een grote lap van ongeveer 2 mm dik. Steek met een glas met een brede bovenkant rondjes uit. Leg in elk rondje een kleine eetlepel van de vulling en klap dan dicht zodat je halve cirkels krijgt. Druk de randen goed dicht. Herhaal tot al het deeg op is.

Breng in een ruime pan ongeveer 2 liter water aan de kook. Als het water kookt voeg je de pierogi’s toe. Kook ongeveer 10-15 minuten tot het deeg gaar is en de pierogi’s boven komen drijven.

Snijd ondertussen de overgebleven rode ui in halve ringen. Bak de spekjes en de rode ui in een koekenpan tot de spekjes knapperig zijn en de rode ui zacht. Hak de peterselie fijn.

Haal de pierogi’s uit het water en laat uitlekken. Haal het laurierblaadje en de jeneverbessen uit de zuurkool. Serveer de pierogi’s met de zuurkool. Strooi er de spekjes, rode ui, peterselie en eventueel nog wat gesmolten boter of olijfolie over.
Afbeelding

Tips

Je kunt dit gerecht goed voorbereiden. Je hebt dan nog maar 15 minuten werk voor het eten. Bewaar de ongekookte pierogi’s tot gebruik afgedekt in de koelkast. De zuurkool kun je ook al koken. Kook vlak voor het serveren de pierogi’s, warm ondertussen de zuurkool op en bak dan ook de spekjes met rode ui.
Nodig je de hele familie uit, schakel dan wat hulp in bij het vullen en vouwen van de pierogi’s. Anders ben je lang bezig :)
Je kunt de pierogi’s na het koken eventueel ook nog in een beetje olie aan een kant bakken in de koekenpan. Je hebt dan een knapperige kant deeg en een zachte kant. Het is maar net wat je zelf lekker vindt!



https://www.dewereldopjebord.nl/pierogi ... -zuurkool/

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poolse Pierogie

Bericht door Lech » di mar 13, 2018 6:00 am

Pierogi: de onweerstaanbare Poolse variant van dumplings

De Chinezen hebben wontons, Japanners hebben gyoza, de Italianen doen het met ravioli en de Polen hebben pierogi. Zeg maar de Poolse versie van de dumpling. Anthony Bourdain is fan en stelt dat je met pierogi elke Poolse man rond je vinger kunt winden. En daarnaast dus ook Bourdain.
Herken de pierogi

Hoe herken je een pierogi? De dumplings worden gemaakt van deeg, meestal met een vulling van aardappel, kaas en kool. Typisch Pools dus. Maar kijk ook niet raar op als je ze tegenkomt met een vulling van fruit.

En hoewel ook de naam Pools is, worden de deeghapjes op nog veel meer plekken gegeten. Voornamelijk in Rusland, Oekraïne, Tsjechië, Slowakije en de drie-eenheid Estland, Letland en Litouwen.
Afbeelding

Onweerstaanbaar

De bereidingswijze van pierogi is net even anders dan van hun bovengenoemde dumpling-broertjes en zusjes. Ze worden eerst gekookt en dan gebakken. Dat komt nog het dichtst in de buurt van de manier om gyoza klaar te maken, met als verschil dat die eerst worden gestoomd, niet gekookt, voordat ze worden gebakken voor een krokant korstje.

Dat kan trouwens op verschillende manieren: in een pan met een beetje vet of in de oven bijvoorbeeld. Maar ze worden ook weleens gefrituurd.

Je moet dan ook niet bang zijn voor een beetje vet om pierogi helemaal te kunnen omarmen: voor het opdienen druppel je nog een beetje boter of olie over de hapjes heen. Of ga voor gekarameliseerde uien, wat zuurkool, zure room en soms wat bacon. Dan zijn ze helemaal onweerstaanbaar.


Waar eet je pierogi?

Ben je verzot op de dumplings, dan moet je naar het Poolse Krakau: hier wordt elk jaar in de maand augustus het pierogi festival gehouden. Dat ritueel hebben ze trouwens overgenomen in de Amerikaanse staat Pennsylvania, waar een grote Poolse gemeenschap woont. In de steden Pittsburgh en Indiana doen ze het festival in de zomermaanden dan ook dunnetjes over.

Ook in New York zijn ze dol op voedsel uit Oost-Europa. In onderstaande video zie je restaurant Veselka in de Big Apple, waar ze per dag met de hand zo’n 3000 pierogi maken.

Hier in Nederland kun je ze bijvoorbeeld eten bij het foodstalletje van Pierogies in foodhal MingleMush in Den Haag. Ronald Giphart proefde ze en raakte instant verslaafd. Hij deelt hier een recept met je.

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poolse Pierogie

Bericht door Lech » do aug 29, 2019 4:57 am

De Volkskeuken: Poolse pierogi met spinazievulling

Wat zullen we eten vanavond? Iedere dag in de Volkskrant een verrassend recept. Vandaag: pierogi met spinazie, hoofdgerecht voor 4 personen.

Afbeelding
Ingrediënten:

Voor het deeg:


450 g bloem

±300 ml warm water

3 eetl. zonnebloemolie

zout

Vulling:

1 ui

2 tenen knoflook

1 stengel bleekselderij

olie

900 g verse spinazie

400 g hüttenkase

2 eetl. paneermeel

1 theel. karwijzaadjes

zout en peper

Extra: bloem om het deeg uit te rollen, deegroller


Onze vakantie bracht ons in Polen en terwijl ons kind daar een EK moest frisbeeën, ontdekten wij Wroclaw en de Poolse keuken. Joekeloerissen van schnitzels, latkes, stoofpotten, aardappels en pierogi. Vooral heel veel pierogi.
advertentie

Poolse ‘dumplings’ zijn dat: gevulde deegflapjes. Italië heeft ravioli, China dim sum, Mexico heeft empanadas en Polen dus Pierogi. We aten ze traditioneel, met aardappel-kaas-spekvulling, met raadselvulling, maar ook deze, met heerlijke spinazievulling. Het is best een werkje, maar kinderen kunnen prima meehelpen terwijl ze vertellen over school die weer is begonnen.
Bereiding

Kneed bloem met zout, zonnebloemolie en straalsgewijs het water tot een elastisch deeg. In de keukenmachine is dat zo gedaan. Dek het af en maak de vulling.

Snipper ui, knoflook en bleekselderij en fruit een paar minuten in wat olie. Hak de verse spinazie wat kleiner en doe in de pan. Roer om terwijl de spinazie slinkt en laat 5 minuten zachtjes stoven. Stort het mengsel dan in een vergiet en laat het heel goed uitlekken. Duw met een spatel, roer om, schudt ermee, als er maar vocht uitloopt terwijl het afkoelt. Dan mag er paneermeel, hüttenkase, karwijzaad (komijn kan ook) en zout en peper door. Of, heel Pools, wat vegeta, dat is geel kruidenzout. Roer goed door. Proef: hartig genoeg?

Neem een stuk deeg, bestuif het aanrecht en de deegroller met bloem en rol het deeg uit tot het 2 millimeter dik is. Haal er met een glas, kommetje of vormpje rondjes uit van ongeveer 7 tot 8 centimeter. Schep een lepeltje vulling op het deegrondje , bevochtig de deegrandjes en vouw het flapje dicht. Die eerste paar zijn gehannes, daarna wordt het makkelijker. Leg ze op een bebloemde plank, kneed het restje deeg door een ander stuk deeg en doe zo voort tot het op is.

Dan het maken: je kunt pierogi koken in gezouten water, ongeveer 3 minuten in ruim water, en dan begieten met gesmolten boter: comfort food. Je kunt ze ook bakken in een pan, 3 minuten per kant in wat olie, dan zijn ze heerlijk krokant. Gekookte pierogi kun je ook opbakken.

Lekker met wat losgeklopte zure room met dille en wortelsalade.


https://www.volkskrant.nl/de-gids/de-vo ... ~bb61fc51/

Plaats reactie