Morawiecki nieuwe premier van Polen

Informatie over de Poolse politiek mag hier geplaatst worden.
Plaats reactie
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Morawiecki nieuwe premier van Polen

Bericht door bertvaneck » do dec 07, 2017 10:05 pm

Morawiecki nieuwe premier van Polen

Updated 13 min geleden

1 uur geleden in BUITENLAND


WARSCHAU - Mateusz Morawiecki is de beoogde nieuwe premier van Polen, maakte een woordvoerster van regeringspartij Recht en Rechtvaardigheid (PiS) donderdagavond in Warschau bekend.

Ⓒ REUTERS

Morawiecki, die in het kabinet minister van Economische Ontwikkeling en Financiën was en tevens vicepremier, volgt Beata Szydlo op.

Szydlo heeft haar ontslag ingediend om plaats te maken voor Morawiecki, die volgens de partij geschikter is om de focus te verleggen van politieke en juridische hervormingen naar economische. Over haar aanstaande vertrek werd al enige tijd gespeculeerd.

Morawiecki is een opmerkelijke figuur in de conservatief-nationalistische PiS. Hij verdiende in het verleden als directeur van de bank BZWBK, onderdeel van de Spaanse Santander-groep, miljoenen maar presenteert zich binnen de partij graag als beschermer van de kleine man tegen de uitbuiting door buitenlandse concerns en de elite.

’Bloedzuigerskapitalisme’

„Ik heb ik mijn leven al te veel verdiend. Daarom kan ik me geheel wijden aan een publieke functie”, zei hij vorig jaar in een radio-interview. Morawiecki vaart geen neoliberale koers zoals je van een ex-bankier zou verwachten. Hij zet in op meer invloed van de staat en wil voor Polen een „sociale markteconomie” naar Duits voorbeeld van na de Tweede Wereldoorlog in plaats van „bloedzuigerskapitalisme.”

Behalve de beleidsvisie die hij etaleert, kan Morawiecki ook uitstekend overweg met partijleider en sterke man Jaroslaw Kaczynski. Niettemin hoopt de Poolse oppositie dat de wat gematigde nieuwe premier de luidruchtige PiS-retoriek, vol vreemdelingenhaat en dictatoriale trekjes, kan bijsturen. Dat zou onder meer de verstandhouding met de EU ten goede komen.

Lech
Berichten: 4955
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Morawiecki nieuwe premier van Polen

Bericht door Lech » vr dec 08, 2017 6:22 am

Hij zet in op meer invloed van de staat en wil voor Polen een „sociale markteconomie”

Bedoeld hij een soort van DDR model?

Plaats reactie