Polen in buitenland moeten landgenoten verklikken die kritie

Informatie over de Poolse politiek mag hier geplaatst worden.
Plaats reactie
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Polen in buitenland moeten landgenoten verklikken die kritie

Bericht door bertvaneck » vr feb 16, 2018 1:23 pm

Polen in buitenland moeten landgenoten verklikken die kritiek hebben op regering

Polen die in het buitenland wonen moeten voortaan "anti-Poolse commentaren" van andere landgenoten in de diaspora aangeven. Dat moet blijken uit een brief van de voorzitter van de Poolse senaat, Stanislaw Karczewski, die burgers oproept om alle "laster" tegen het land door landgenoten te rapporteren aan (uiteraard Poolse) consulaten of ambassades.



Advertentie


EB

15 februari 2018
23u27
Bron: Belga


Over het bestaan van de brief berichtte woensdagavond laat de Duitse zender NDR, die stelt dat het drie bladzijden lange verzoek door het Poolse consulaat-generaal in München verzonden werd aan Polen die in Zuid-Duitsland leven.

De brief komt er twee weken nadat het Poolse parlement de controversiële "kampenwet" goedkeurde: voortaan is het strafbaar de vernietigingskampen van Nazi-Duitsland in Polen nog te bestempelen als "Poolse kampen". Dat klopt geografisch wel, maar de huidige christelijk-conservatieve regering in Warschau van meerderheidspartij Recht en Rechtvaardigheid (PiS) wil elke implicatie van Poolse collaboratie met het nazisme tijdens de tweede wereldoorlog historisch ongedaan maken. De wet kwam de PiS-regering prompt op kritiek uit de VS en Washington te staan.

In zijn brief vraagt Karczewski zijn mede-Polen om elke manifestatie van 'antipolonisme' en elk schrijven of elke opinie met die strekking "op te schrijven en aan te klagen".

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Polen in buitenland moeten landgenoten verklikken die kr

Bericht door Plievo » za feb 17, 2018 7:41 am

Gaan ze weer terug naar de tijd dat de Muur nog vier overeind stond?

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Polen in buitenland moeten landgenoten verklikken die kr

Bericht door ron » za feb 17, 2018 8:42 am

Daar lijkt het wel op :roll:

Kan ik hier op dit forum nog wel mijn mening uiten zonder bang te zijn dat de poolse geheime dienst een dossier hiervan maakt?

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Polen in buitenland moeten landgenoten verklikken die kr

Bericht door Plievo » zo feb 18, 2018 12:07 pm

ron schreef:Daar lijkt het wel op :roll:

Kan ik hier op dit forum nog wel mijn mening uiten zonder bang te zijn dat de poolse geheime dienst een dossier hiervan maakt?

Ik heb nog geen verzoek gekregen om info aan de Poolse regering te verstrekken, krijgen ze trouwens sowieso niet :D 8-)

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Polen in buitenland moeten landgenoten verklikken die kr

Bericht door Lech » ma feb 19, 2018 6:03 am

ron schreef:Daar lijkt het wel op :roll:

Kan ik hier op dit forum nog wel mijn mening uiten zonder bang te zijn dat de poolse geheime dienst een dossier hiervan maakt?

Had ik het niet gezegd dat ik voor de Poolse en Russische geheime dienst werkte? :lol: ;) 8-)

Plaats reactie