Polen smeken Duitsers om Europa te redden: ‘Ik ben minder ba

Informatie over de Poolse politiek mag hier geplaatst worden.
Plievo
Berichten: 2948
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Polen smeken Duitsers om Europa te redden: ‘Ik ben minder ba

Bericht door Plievo » di nov 29, 2011 4:43 pm

Polen smeken Duitsers om Europa te redden: ‘Ik ben minder bang van Duitse macht dan van Duitse inactiviteit'

In een opgemerkte oproep heeft Radoslav Sikorski, de Poolse minister van Buitenlandse Zaken, Duitsland opgeroepen om een einde te maken ‘aan een crisis die apocalyptische afmetingen dreigt aan te nemen’.

Afbeelding
‘De grootste dreiging voor Polen is niet terrorisme, noch Duitse of Russische tanks,’ zei Sikorski, ‘maar de ineenstorting van de eurozone.’ ‘Ik ben waarschijnlijk de eerste Poolse minister die het zegt, maar hier is het dan: ‘Ik ben minder bang van Duitse macht dan van Duitse inactiviteit. U bent Europa’s onontbeerlijke natie. Ik vraag u in uw en ons belang: help de eurozone overleven en bloeien.’

Sikorski deed de oproep in Berlijn kort nadat de Oeso de Europese leiders had opgeroepen alles in het werk te stellen om geloofwaardige en voldoende middelen in te zetten om de uitverkoop van staatspapier op de markten een halt toe te roepen of anders een diepe recessie te ondergaan.

De Oeso riep de Europese Centrale Bank (ECB) de rente in de eurozone te verlagen door en op grote schaal obligaties van arme landen op te kopen. "We zien nu dat de besmetting toeneemt en waarschijnlijk ook Duitsland raakt", zei hoofdeconoom Padoan tegen persbureau Reuters.

Duitsland wil niet weten van een grotere rol voor de ECB. Enkel door strenge budgetcontroles in de landen van de eurozone te organiseren en in het Europees Verdrag in te schrijven kan Europa het vertrouwen van investeerders terugwinnen, aldus de Duitse minister van Financiën, Wolfgang Schaüble.
http://www.express.be/business/nl/econo ... 157049.htm

Plaats reactie