Klaar om "op te staan ​​tegen het kwaad", keert Donald Tusk terug om de grootste oppositiepartij van Polen te leiden

Informatie over de Poolse politiek mag hier geplaatst worden.
Lech
Berichten: 4935
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Klaar om "op te staan ​​tegen het kwaad", keert Donald Tusk terug om de grootste oppositiepartij van Polen te leiden

Bericht door Lech » wo jul 07, 2021 5:27 am

Klaar om "op te staan ​​tegen het kwaad", keert Donald Tusk terug om de grootste oppositiepartij van Polen te leiden
Afbeelding
Op zaterdag kondigde de ex-premier van Polen en voormalig hoofd van de EU-Raad Donald Tusk officieel zijn terugkeer aan op het binnenlandse politieke toneel als waarnemend leider van het Burgerplatform. "We gaan opstaan ​​tegen het kwaad dat vandaag in Polen heerst"- verklaarde hij.

-De dag is gekomen. Donald Tusk keert op mijn uitnodiging terug naar de Poolse politiek - Borys Budka, de voormalige leider van het Burgerplatform, kondigde zaterdag aan tijdens de nationale raadsvergadering van de partij. Hij nam officieel ontslag en droeg de leidende positie over aan Donald Tusk. Twee plaatsvervangende leiders van de partij – Ewa Kopacz en Bartosz Arłukowicz – hebben ook hun ontslag ingediend.

Rafał Trzaskowski, de burgemeester van Warschau die de afgelopen maanden zijn positie als leider van de meer progressieve vleugel van het Burgerplatform heeft opgebouwd, bleef de plaatsvervangend voorzitter van de partij. Borys Budka en Donald Tusk werden beide verkozen tot plaatsvervangend leiders. Volgens de woordvoerder van het Burgerplatform, Jan Grabiec, heeft de raad de kandidatuur van Tusk unaniem goedgekeurd (201:0). Budka daarentegen kreeg 189 stemmen en 10 raadsleden stemden tegen zijn voordracht. Als oudste van de twee zal Donald Tusk de partij leiden tot het einde van de termijn. Tijdens de raadsvergadering werd er niet gesproken over de vermoedelijke verkiezingsdatum.

"Hij is ons wonderwapen"
Details van de herschikking en de mogelijke uitkomst voor elk van de drie belangrijkste belanghebbenden van de partij - Borys Budka, Rafał Trzaskowski en Donald Tusk - bleven tot het einde onzeker. Gevraagd naar wat ze kunnen verwachten tijdens de nationale raadsvergadering van de partij, zeiden leden van het Burgerplatform en de plaatsvervangend meerderheidsleider van de Senaat Bogdan Borusewicz: "Het zal interessant zijn, maar anders dan wat we allemaal verwachten". Grzegorz Schetyna, de voormalige leider van de centristische partij, merkte op dat de situatie "onze hoop voor de toekomst is en een nieuw begin markeert".

Tusk: wie niet in eigen kracht gelooft, zal niet winnen
- Ja ik ben terug. Ik kwam honderd procent terug. Niet alleen vanwege mijn eigen vastberadenheid, maar ook omdat jullie een team van werkelijk opmerkelijke mensen zijn. Tusk opende zijn toespraak nadat hij het podium had betreden.

- De politieke reden is mijn overtuiging - en niets zal het veranderen - dat we het Burgerplatform nodig hebben als een actieve politieke kracht, niet als iets uit het verleden. Het is noodzakelijk om de strijd tegen PiS te winnen, zei Tusk. - Het politieke probleem hier is niet het gebrek aan programma's, visies of ideeën. Het is belangrijk om het vertrouwen in ons bureau en de mogelijkheid om te winnen terug te krijgen. Degenen die niet in hun eigen kracht geloven, zullen niet winnen. Een partij die niet gelooft in de zin van haar eigen bestaan ​​zal niet winnen.

Tusk vervolgde: - Ik ben nog steeds niet gewend aan wat er in Polen gebeurt. We gaan opstaan ​​tegen het kwaad dat vandaag in Polen heerst. Dit is reden genoeg; het behoeft geen verdere rechtvaardiging. Je moet uitgaan van het eerste gebod: als je het kwaad ziet, kom er dan tegen en vraag niet om aanvullende redenen.

Volgens Tusk komt het idee van PiS voor Polen rechtstreeks uit een 3D-printer: "schulden, contributies en vreselijk hoge prijzen". - Wie gaat het betalen? Absoluut niet Kaczyński en zijn bende. De staatsschuld is iets dat onze kleinkinderen zullen moeten afbetalen.

Er waren nog een aantal jabs tegen Kaczyński en de regerende partij.

- Het blijkt dat mensen het niet leuk vinden als het regerende kamp dag in dag uit hun geld steelt. Dus kwam PiS met het idee dat ze achter gesloten deuren bijeenkomen om te bespreken hoe ze door kunnen gaan met stelen, maar zonder gezien te worden. Dit is de essentie van hun ontmoeting - zei hij, commentaar gevend op de analoge partijconventie die PiS op dezelfde dag hield.

- Overal ter wereld hebben regeringen fouten gemaakt. Overal ter wereld waren er fouten, slechte strategieën. Maar geen enkele andere regering gebruikte deze situatie om geld te verdienen. Ze hebben het gebruikt om vals te spelen, gezichtsmaskers onder de tafel te verkopen of defecte ventilatoren te kopen. Het viel me op dat ze ermee wegkwamen. Ik zal er nooit aan wennen, jij zult er ook nooit aan wennen – Tusk gaf commentaar op de aanpak van het heersende kamp om de pandemie te bestrijden.

Tusk's mediablitz gaat door
De volgende dag zette Donald Tusk zijn mediablitz voort door een 90 minuten durende persconferentie te houden. Hij beantwoordde vragen van journalisten over de hele linie.

Tusk begon de conferentie door in te gaan op de pogingen van het heersende kamp om de vrije media het zwijgen op te leggen:

- Laat me meteen ter zake komen. Gisteren heb ik met oprechte overtuiging gezegd dat ik niet zal wennen aan de slechte normen die in Polen plaatsvinden. Een van de slechte normen is - en ik was zeer verrast om dit te horen - dat de politici die tegenwoordig de leiding hebben, geen vragen beantwoorden. Dat persconferenties een ver verleden zijn. Journalisten hebben zelfs zelden de mogelijkheid om vragen te stellen. Vandaag stel ik mezelf beschikbaar - kondigde hij aan.

Het volstaat om enkele voorbeelden van de afgelopen dagen te noemen: de PiS-partijconventie vond plaats achter gesloten deuren, media waren niet uitgenodigd en journalisten mochten geen vragen stellen na de uitspraken van Jarosław Kaczyński. Tijdens officiële regeringsconferenties werden journalisten die naar het aanhoudende e-maillekschandaal vroegen het zwijgen opgelegd.

Vragen over de toekomst van de Civic Coalition, abortusrechten en het vrijemarktbeleid
Het voormalige hoofd van de Europese Raad viel de regerende partij ook aan vanwege haar onlangs aangekondigde plannen om een ​​alliantie te vormen met de rechtse leiders van Europa. Op vrijdag kondigde Jarosław Kaczyński aan dat Europese conservatieven hun krachten zullen bundelen om te vechten tegen Europa's "culturele revolutie". Onder hen zijn de Broeders van Italië, Lega van Matteo Salvini, Vox van Santiago Abascal, Rassemblement Nationa van Marine Le Pen en de Hongaarse Fidesz. Tusk was ondubbelzinnig in zijn beoordeling dat de alliantie een bedreiging vormt voor de nationale veiligheid van Polen door het land in de invloedssfeer van Vladimir Poetin te duwen.

Gevraagd naar de toekomst van de Burgercoalitie, kondigde hij aan dat hij haar clubleden in het parlement zou ontmoeten.

- Ik wens iedereen het allerbeste voor wie het herstellen van de morele orde in Polen, de rechtsstaat en de mensenrechten een prioriteit is. Ik wens ook het allerbeste aan de leiders van andere partijen met wie ik als partners zou willen samenwerken, zei Tusk. Hij kondigde aan dat hij zijn rol als leider van het Burgerplatform formeel zal kunnen combineren met hoofd van de Europese Volkspartij. Hij is van plan zijn termijn af te maken, maar zei dat hij de EVP-voorzitter dan aan iemand anders zal overdragen.

- We hebben een congres in het najaar. Daar zal ik aankondigen dat mijn termijn op de een of andere manier afloopt en ik zal dringend overleg plegen voor de overdracht van mijn kantoor in Europa. Dit kan enkele maanden duren, legde de ex-premier uit.

Hij kondigde ook aan dat hij het standpunt van het Burgerplatform over abortus dat in februari werd aangenomen, zou respecteren.

Een van de journalisten vroeg of het Burgerplatform onder zijn leiding dichter bij het vrijemarktbeleid zou komen.

- In tegenstelling tot de huidige mode voel ik me bij het woord 'liberalisme' niet ongemakkelijk. Ik ben gehecht aan de etymologie van het woord. Ik ben geboren en zal sterven als een liberaal. Maar ik ben een trouwe volgeling van Leszek Kołakowski's idee dat wijze mensen die het openbare leven willen organiseren liberaal-sociaal-conservatief moeten zijn omdat er iets waardevols in elk van deze tradities zit, zei Tusk.









https://wyborcza.pl/7,173236,27292025,d ... ition.html

Plaats reactie