Hij kreeg zijn gasrekening, het rode lampje ging branden. "Ik zou te veel betalen"
Op een gegeven moment kregen PGNiG-klanten geen gasfacturen meer. Dat heeft het bedrijf uitgelegd een nieuw systeem starten. Onze lezer die zich in deze situatie bevond, kreeg dit jaar een rekening uit 2022. Als de klacht er niet was geweest, zou hij veel meer hebben betaald.
Het probleem met gasfacturen van PGNiG dook afgelopen voorjaar op. Klanten van het bedrijf uit verschillende delen van het land klaagden dat het concern hen geen rekeningen stuurde , waardoor ze niet wisten hoeveel ze moesten betalen.
PGNiG verklaarde de vertragingen door een nieuw factureringssysteem te lanceren, met als doel de klantenservice te verbeteren. Dit jaar echter met een rendement van 23 procent. btw-tarieven, is de situatie van de klanten van het bedrijf nog gecompliceerder geworden, zoals blijkt uit het verhaal van onze lezer.
"Verbruik inschatten bij verschillende btw-tarieven heeft geen zin"
Mateusz, die klant is bij PGNiG, hanteerde in 2022 een tarief waarbij het verbruik tweemaandelijks werd afgerekend op basis van meterstanden.
In de zomer van 2022 heb ik mijn laatste factuur betaald. Daarna kreeg ik ze niet meer. Toen ik op mijn beurt in het najaar de hotline belde met de vraag waarom dit gebeurde, kreeg ik te horen dat PGNiG de systemen met Orlen aan het verbinden was en vandaar de vertragingen bij het verzenden van facturen. Uiteindelijk ontving ik in februari van dit jaar een factuur, maar geen factuur, maar een schatting – legt hij uit in een interview met money.pl.
Ter herinnering: eind 2022 werden Orlen en PGNiG één bedrijf. Sindsdien opereert het onder de naam van het PGNiG-filiaal van Polski Koncern Naftowy Orlen SA . In het artikel houden we het bij de verkorte naam.
De geschatte afrekening van de heer Mateusz betrof de periode van augustus 2022 tot april 2023. Het probleem is dat er tot eind vorig jaar een btw- nultarief gold , dat is vanaf januari dit jaar al 23 procent. Het verbruik schatten wanneer er verschillende btw-niveaus waren, heeft geen zin. Als de btw op dat moment hetzelfde was, zou er geen probleem zijn, meent onze lezer.
De geschatte rekening die hij kreeg was hoger dan zijn werkelijke gasverbruik. Hij diende een klacht in. Als gevolg hiervan daalde zijn gasrekening met 300 PLN en daalde de btw met 50 PLN . Tegelijkertijd heeft onze lezer nog steeds geen factuur voor het gasverbruik van eind december ontvangen.
"Rekeningen zijn verschrikkelijk, facturen zijn onmogelijk op te vragen"
Er kunnen de laatste paar maanden meer problemen zijn met betrekking tot de gasfacturering.
Mijn moeder kreeg een gasrekening van PLN 477. Eerst zei PGNiG haar dat ze moest betalen, waarbij ze haar meedeelde dat zij (geld - noot van de redactie) het na de definitieve afrekening zou teruggeven. Toen ze ze uiteindelijk ontving, bleek dat er nog PLN 90 ontbrak. Ondertussen ontbreekt de helft van de facturen in de afrekening – onze lezer ergert zich eraan.
Het ontbreken van facturen en het probleem met de afwikkeling zijn echter niet alles. PGNiG-klanten die de mobiele mBOK-applicatie gebruiken, klagen ook dat ze deze niet kunnen gebruiken om metingen te doen. De applicatie moest het makkelijker maken om niet alleen de factuur te betalen, maar ook de gasmeter of meterstand door te geven. Het gebruik ervan zal echter niets doen als we geen facturen ontvangen, omdat deze niet beschikbaar zijn in de applicatie.
Het feit dat de bitterheid van de klanten van PGNiG zijn hoogtepunt bereikt, is te zien op het Facebook-profiel van het bedrijf.
Wanneer wilt u zo vriendelijk zijn facturen uit te reiken voor de gasbrandstof die in februari is gebruikt? Krijg ik de 22e weer met betaling de volgende dag? Deze keer is er geen informatie over servicewerkzaamheden, dus waarom weer die vertragingen? Niet alleen zijn de rekeningen schrikbarend hoog, je kunt niet eens om een factuur vragen, schreef een van de klanten onlangs.
"Klanten moeten vandaag waakzaam zijn"
Aneta Arazna van het bedrijf Energy Solution, dat zich bezighoudt met consultancy op het gebied van elektriciteit en aardgas, geeft toe dat mensen die verward zijn over deze situatie steeds vaker naar hun bedrijf komen.
– Op dit moment ontvangen ontvangers vanaf de jaarwisseling facturen voor afrekeningsperioden. Een veelvoorkomend probleem dat zich voordoet is het ontbreken van daadwerkelijke aflezingen voor een deel van de gefactureerde afrekenperiode en de toepassing van een nieuw btw-tarief, dat vanaf januari 2023 op energie en gas 23 procent bedraagt. zegt onze gesprekspartner. Het loont volgens haar daarom de moeite om zelf de meters te checken en verkopers hun status door te geven.
Wettelijke veranderingen die gasverkopers dwingen om factureringssystemen opnieuw op te bouwen en onduidelijke regelgeving zorgen ervoor dat klanten vandaag waakzaam moeten blijven. De volatiliteit is zo hoog dat verwarring en fouten het gevolg zijn, wat zich vertaalt in financiële verliezen - benadrukt hij.
Medio 2022 zou het systeem klaar moeten zijn, maar het is nog steeds niet operationeel
Klanten van PGNiG geven ook op sociale fora aan dat een poging om contact op te nemen met een consultant op de hulplijn grenst aan een wonder. Vorig jaar schreven ze op het profiel van het bedrijf dat je soms wel 40 minuten moet wachten op een verbinding.
Hoe legde het bedrijf het dan uit? We willen u erop wijzen dat er door de migratie naar het nieuwe factureringssysteem vertragingen kunnen optreden bij het uitgeven van facturen en het opnemen van metingen. We vragen geduld en verontschuldigen ons voor het ongemak. We leggen ook uit dat rentenota's niet in rekening worden gebracht op facturen die zijn nog niet uitgegeven, schreef PGNiG.
In deze context is het de moeite waard eraan te herinneren dat het contract voor de implementatie van het centrale systeem in 2019 werd ondertekend door PGNiG Obrót Detaliczny met Asseco. Henryk Mucha, president van PGNiG OD, verzekerde toen dat het Central Billing System (CSB) een baanbrekend moment op weg naar digitale evolutie in het bedrijf. Volgens het contract ter waarde van ruim 46 miljoen PLN zou het systeem uiterlijk medio 2022 klaar moeten zijn.
PGNiG verwijst ons door naar de Energy Regulatory Office
We hebben PGNiG gevraagd om vragen te beantwoorden over problemen die zijn gemeld door de klanten van het bedrijf. We vroegen waarom het concern voor de periode waarin verschillende btw-tarieven van kracht waren, geschatte facturen stuurde en geen facturatiefacturen. Ook wilden we weten of de geschatte afrekening aan bijstelling onderhevig is.
Als reactie hierop heeft het bedrijf ons gevraagd om de gegevens te verstrekken van de lezer die de klacht heeft ingediend. "Alleen op deze manier kunnen we verwijzen naar de beschreven situatie en de klacht van de klant", schreef ze in een reactie.
De lezer ging niet akkoord met de openbaarmaking van zijn gegevens. In reactie daarop stelt PGNiG dat " een toelichting op de juistheid van afrekeningen kan worden verkregen bij het bevoegd gezag, dat op het gebied van gastarieven en het functioneren van PGNiG de Dienst Toezicht Energie is".
"Klanten hebben geen alternatief"
Een bedrijf dat concurrentie had, zou zo'n situatie niet toestaan, anders zouden klanten massaal vertrekken. Het staatsbedrijf profiteert echter van het feit dat zijn klanten geen alternatief hebben. Dit doet denken aan de situatie rechtstreeks uit de Volksrepubliek Polen, toen er alleen staatsbedrijven waren en er geen concurrentie op de markt was - zegt Łukasz Busz, president van de staalfabriek Gloss uit Wielkopolska, die onlangs het PGNiG-contract beëindigde en overgestapt op LPG-gas.
Onze gesprekspartner is van mening dat de gevolgen van het gebrek aan concurrentie op de gasmarkt vandaag niet alleen worden gevoeld door particuliere klanten, maar ook door lokale overheden. Laten we niet vergeten dat onlangs de burgemeester van Bydgoszcz, Rafał Bruski, een aanvraag heeft ingediend bij PGNiG Obrót Detaliczny met het verzoek om lagere gastarieven voor een groep Bydgoszcz-gemeenten. De reden is dat lokale overheden voor blauwe brandstof twee keer zoveel betalen als de tarieven voor gas in de huidige prijslijst.
In de aanvraag voor verlaging van de gasprijzen wees burgemeester Bruski erop dat Bydgoszcz en de omliggende gemeenten gedwongen waren gas te kopen van PGNiG, omdat het bedrijf de enige entiteit was die deelnam aan de aanbesteding voor gasleveringen. Teruggetrokken uit de markt Energa Obrót en Tauron informeren klanten dat leveringen worden voortgezet door PGNiG OD.
https://www.money.pl/gospodarka/dostal- ... 8016a.html