Verkiezingen 2023

Informatie over de Poolse politiek mag hier geplaatst worden.
Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Verkiezingen 2023

Bericht door Lech » ma okt 16, 2023 4:51 am

Afbeelding

Pro-Europese partijen gezamenlijk op winst in Polen, rechtse PiS heeft niet genoeg voor meerderheid
EXITPOLLBij de verkiezingen in Polen heeft de regerende PiS-partij waarschijnlijk niet genoeg stemmen gehaald om zelfstandig door te regeren. De partij van de huidige premier Mateusz Morawiecki haalde volgens de eerste exitpolls 36,8 procent van de stemmen. Daarmee wordt ze weliswaar de grootste, maar het lijkt niet genoeg om een coalitie te vormen. De liberale Burgercoalitie van oud-premier Donald Tusk behaalde 31,6 procent, maar gezamenlijk met andere pro-Europese partijen lijkt hier wel een meerderheid mogelijk.

Hoewel PiS weer de grootste wordt, is de partij de afgelopen tijd een belangrijk deel van de steun verloren. In 2019 stemde nog 43,6 procent van de Polen op de conservatieven. De Burgercoalitie (toen 27,4 procent) is wat populairder geworden. Vooraf was al duidelijk dat de strijd zou gaan tussen deze twee partijen. De kleinere partijen volgen op grote afstand, maar zijn wel belangrijk voor het vormen van een coalitie. Gezamenlijk staan de pro-Europese partijen wel op een meerderheid.

Omgerekend naar zetels zouden de drie oppositiepartijen respectievelijk 163, 55 en dertig zetels behalen, samen goed voor 248. Dat is dus meer dan de helft van de 460 zetels in het Poolse parlement. De PiS-partij strandt volgens de peiling op tweehonderd zetels. Een extreemrechtse partij die eventueel een coalitie zou kunnen vormen met PiS haalde twaalf zetels.

‘Nooit zo blij’
Oppositieleider Donald Tusk zegt ‘nog nooit zo blij te zijn geweest met een tweede plaats'. ,,Polen heeft gewonnen. Democratie heeft gewonnen. We hebben PiS van de troon gestoten”, zegt hij. Partijleider Jaroslaw Kaczynski van PiS twijfelt hardop of zijn partij met deze exitpolls nog wel in de regering kan komen. Premier Morawiecki geeft niet zomaar toe. ‘We hebben gewonnen', stelt hij in een eerste reactie op sociale media. Als de president hem de kans geeft, gaat hij proberen een stabiele regering te vormen.

Afbeelding
Er zijn 460 zetels te verdelen in het Poolse parlement.

PiS haalde 200 zetels
PiS met Konfederacja 212 zetels
KO (Tusk) 163 zetels
KO + Lewica + Trzecia Droga 248 zetels

Oppositiepartijen hebben met deze exitpoll een ruime meerderheid in het Poolse parlement.

Bij deze exitpolls moet een slag om de arm gehouden worden: er kan nog wat verschuiven als de stemmen daadwerkelijk geteld zijn. Dat gaat tot diep in de nacht duren. Pas in de loop van de vroege maandagochtend worden nieuwe percentages verwacht.

Waar gaan de verkiezingen over?
Veel Polen zien de verkiezingen van zondag als de belangrijkste sinds het verdwijnen van de Sovjet-Unie. Dat blijkt ook uit de opkomst: 72,9 procent van de stemgerechtigde Polen kwam opdagen deze zondag. Vier jaar geleden stemde in totaal 61 procent, toen ook al een dik record.

Het is voor velen een keuze voor of tegen de huidige regering met de partij Recht en Rechtvaardigheid (PiS), die al acht jaar aan de macht is. Onder leiding van premier Morawiecki werd het land een zorgenkindje voor de EU. Kritische rechters zijn vervangen door vrienden van de regering, het land ligt dwars bij migratieplannen en heeft het aan de stok met buurland Oekraïne over de import van graan. De EU hield als sanctie zo'n 110 miljard aan fondsen tegen, die voor Polen bedoeld waren.

Niets werd tijdens de campagne geschuwd om de tegenstanders zwart te maken. Oud-voorzitter van de Europese Raad Donald Tusk werd om zijn nauwe banden met Duitsland vergeleken met een nazi, en hij wordt door de partijleider van PiS openlijk ‘het pure kwaad’ genoemd. Andersom kreeg Tusk twee weken geleden een miljoen mensen op de been die in hoofdstad Warschau protesteerden tegen de huidige regering. Premier Morawiecki werd daar afgeschilderd als dement, en als homo. Terwijl zijn partij uitgesproken tegenstander is van lhbti-rechten.

Dat de campagne hard gespeeld wordt, merkte ook Nederland. Nadat supporters en spelers van voetbalclub Legia Warschau het in Alkmaar aan de stok kregen met de politie, koos de Poolse regering direct de kant van haar landgenoten. De ambassadeur in het land moest op het matje komen en er is een onderzoek aangekondigd naar het handelen van de Nederlandse politie. Pure verkiezingsretoriek, klonk het vanuit ons land.

Referenda
Polen mochten zondag ook stemmen voor vier referenda. Daarin werden onder andere de vragen ‘Moet de pensioenleeftijd omhoog?’ en ‘Bent u voor het toelaten van duizenden illegale immigranten uit het Midden-Oosten en Afrika?’ gesteld. Daar is helemaal geen sprake van, maar PiS heeft de vragen mogelijk opgeworpen in de verwachting dat het conservatieve Polen naar de stembus zou lokken. Dat lijkt mislukt: volgens de eerste exitpolls is de opkomst hiervoor niet hoog genoeg om bindend te zijn.



https://www.ad.nl/buitenland/pro-europe ... a097f7118/

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Verkiezingen 2023

Bericht door Lech » ma okt 16, 2023 4:54 am

6.30 uur De Nationale Kiescommissie rapporteerde gegevens van 5,17 procent. verkiezingscommissies. Zo zijn de stemmen verdeeld:

PiS - 39,81%, KO - 27,55%, Derde Weg - 12,97%, Links - 8,53%, Konfederacja - 7,17%.

De definitieve uitslag van de verkiezingen van 2023 zal waarschijnlijk op dinsdag 17 oktober bekend zijn.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Verkiezingen 2023

Bericht door Plievo » ma okt 16, 2023 6:29 am

ron schreef:
zo okt 15, 2023 8:56 pm
Ja, ik heb vanmorgen ook mijn stem uitgebracht :)

Ik was om 7.10 uur de eerste die de stemformulieren in de urn deponeerde bij de basisschool hier een kilometertje of drie vandaan.
In Groningen was het een grote doorzichtige plastic bak.

Opvallend punt wat ik zag is de hoeveelheid mensen die het formulier voor het referendum weigerden.

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Verkiezingen 2023

Bericht door Lech » di okt 17, 2023 4:22 am

Verkiezingen 2023. Gegevens van de Nationale Kiescommissie van 99,89 procent. commissie. Laatste resultaten! De volledige resultaten zijn slechts een paar stappen verwijderd

De Nationale Kiescommissie verstrekte gegevens van 99,89%. verkiezingscommissies. Hiertoe zijn er geen gegevens van zeer weinig districtscommissies. We hebben de laatste resultaten geleerd. Daar zijn ze.


De verkiezingen voor de Sejm en de Senaat liggen achter ons. Ze vonden plaats op zondag 15 oktober. Verdere gegevens worden naar de Nationale Kiescommissie gestuurd. Om 19.30 uur werden de laatste gegevens gepresenteerd die door de Nationale Kiescommissie waren verzameld. Wat bedoelen ze? Hier zijn de stemresultaten met 99,89 procent. verkiezingscommissies:

PiS 35,44 procent
Burgercoalitie: 30,65 procent
Derde Weg: 14,41 procent
Nieuw Links: 8,6 procent
Confederatie: 7,16 procent


De Nationale Kiescommissie maakte ook de uitslag van het referendum bekend, na ontvangst van gegevens van 84 procent. kiescommissies van de districten. 96% van de respondenten antwoordde NEE op de eerste, derde en vierde vraag, terwijl 90% NEE antwoordde op de tweede vraag. deelname aan de referendumstemming.

Laten we niet vergeten dat Polen op zondag 15 oktober 460 parlementsleden en 100 senatoren hebben gekozen voor een nieuwe termijn van vier jaar.


posting.php?f=23&mode=reply&t=8042&sid= ... f53012a1bc

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Verkiezingen 2023

Bericht door Lech » di okt 17, 2023 8:30 am

Grote problemen met stemmen uit het buitenland en vertalingen door de Nationale Kiescommissie. Er komen krachtige woorden uit plaatsen


Polen die in Berlijn wonen waarschuwen dat er grote problemen zijn als de Nationale Verkiezingscommissie de stemresultaten in Duitsland accepteert. Ze zijn gunstig voor KO, maar de notulen van veel commissies zijn nog niet formeel geaccepteerd. - Het is een kwestie van het organiseren van de districtsverkiezingscommissie en, aan de andere kant, het tegelijkertijd ontvangen van de protocollen van de districtsverkiezingscommissies uit het buitenland en uit de hoofdstad Warschau - legt Sylwester Marciniak van de Nationale Verkiezingscommissie uit. Na uren Op 21 september werd meegedeeld dat alle rapporten van buitenlandse commissies al waren ontvangen.
Afbeelding
Conferentie van PKW-leden in Warschau

Als de Nationale Kiescommissie de resultaten uit het buitenland niet binnen 24 uur na het einde van de stemming accepteert, worden ze ongeldig verklaard
In Duitsland wonende Polen melden in gesprekken met Onet dat de Nationale Kiescommissie de notulen ofwel terugstuurt voor correcties, ofwel zwijgt.
— De mensen in onze commissie slapen op de grond, omdat er elk moment een reactie uit Warschau kan komen dat we iets moeten verbeteren. We zijn bang dat dit gedrag een diepere betekenis heeft en gericht is op het ontkrachten van de resultaten, zegt de voorzitter van een van de vele commissies in Berlijn
De problemen van buitenlandse kiescommissies kunnen in twee soorten worden verdeeld. De eerste zijn commissies, waarvan de notulen volledig ontbreken. Het tweede betreft de commissies die de notulen hebben verzonden, maar nog steeds wachten op bevestiging van de indiening ervan. Dit betekent dat de commissieleden zich niet kunnen verspreiden
- We hebben nog wat tijd - verzekert de Nationale Kiescommissie


Aanklachten tegen de Nationale Kiescommissie. Problemen in Duitsland
Polen die in Berlijn wonen, zeggen dat de oppositie nog niet blij moet zijn met het behalen van een meerderheid van de zetels. Ten eerste moet de Nationale Kiescommissie de notulen van alle commissies met de stemresultaten accepteren, ook die uit het buitenland, en dit is een enorm probleem.

– Maandag om 07.12 uur kregen we bevestiging van de consul in Berlijn dat de documenten van onze commissie naar de Nationale Kiescommissie in Warschau waren gestuurd. Sindsdien hebben we bijna negen uur lang geen aanvaarding of informatie gekregen van de Nationale Kiescommissie dat we iets zouden moeten verbeteren. We weten niet wat het volgende is. Onze commissiemensen slapen nu op de grond. Op elk moment, zelfs 's avonds, kunnen we een bericht ontvangen dat we iets moeten verbeteren. Zullen we het halen? Zullen we de bedenkingen van de Nationale Kiescommissie begrijpen? We zijn op zoek naar een tweede betekenis, namelijk gedrag gericht op het ontkrachten van de resultaten van Berlijn en andere commissies die in Duitsland actief zijn, zegt Agnieszka Glapa, die leiding gaf aan het werk van een van de commissies in Berlijn, in een interview met Onet.

Ze voegt eraan toe dat er alleen al in Berlijn verschillende commissies actief waren, en in Duitsland als geheel bijna 50. Volgens haar weten hebben veel andere commissies nog geen aanvaarding van de Nationale Kiescommissie gekregen dat de documenten die naar Warschau zijn gestuurd, inclusief de stemresultaten , geen twijfel zaaien. Sommige commissies werden op hun beurt gevraagd de protocollen te corrigeren omdat de Nationale Kiescommissie bedenkingen had.

— Resultaten uit het buitenland moeten binnen 24 uur na het einde van de stemming worden aanvaard, dat wil zeggen vóór 21.00 uur op maandag. Onze commissie draait al op volle toeren, ook al hebben ze dertien mensen in dienst, maar we hebben de hele zondag in de commissie gezeten en daarna de stemmen geteld. We hadden meer dan zesduizend kaarten, we zijn geen robots, en we zijn nog steeds onzeker of de Nationale Kiescommissie onze documenten zal goedkeuren of afwijzen – benadrukt Agnieszka Glapa.

Volgens voorlopige stemresultaten in Duitsland heeft KO gewonnen. Om deze resultaten echter te kunnen opnemen in de officiële stemresultaten, moeten ze worden aanvaard door de Nationale Kiescommissie.

Het probleem doet zich niet alleen voor in Duitsland, maar bijvoorbeeld ook in Groot-Brittannië
“Uit Groot-Brittannië zijn er slechts gegevens van 11 van de 77 districten. Leden van verschillende commissies in Londen vertellen me dat ze alles al lang geleden hebben berekend, maar de National Electoral Commission heeft hun protocollen nog steeds niet geaccepteerd. De foto toont de protestcommissie in Balham", meldt Thomas Orchowski van Radio Zet.

Twee problemen
De problemen van buitenlandse kiescommissies kunnen in twee soorten worden verdeeld. De eerste zijn commissies, waarvan de notulen volledig ontbreken. Het tweede betreft de commissies die de notulen hebben verzonden, maar nog steeds wachten op bevestiging van de indiening ervan. Dit betekent dat de commissieleden zich niet kunnen verspreiden.

NEC legt het uit
Na uren 21 Woordvoerder van de kiescommissie, Marcin Chmielnicki, zei in een interview met PAP dat de districtskiescommissie in Warschau I al protocollen heeft ontvangen van alle buitenlandse kiescommissies.

— Houd er rekening mee dat dit geldt voor district nr. 1 in Warschau. Deze districtscommissie omvat een recordaantal kiescommissies, bijna 1.300, inclusief buitenlandse, oftewel 420 districtscommissies. Voordat ik naar de conferentie ging, heb ik gecontroleerd of er al ongeveer 260 commissies in het buitenland zijn gecontroleerd, maar er is nog veel werk over, zegt Sylwester Marciniak van de Nationale Kiescommissie.

– Het is een kwestie van de organisatie van de districtsverkiezingscommissie, en aan de andere kant van de aankomst van de protocollen van de districtsverkiezingscommissies tegelijkertijd uit het buitenland en uit de hoofdstad Warschau, wat het moeilijk maakte om de protocollen op de werkvloer te controleren. voortdurend, omdat de tijdstippen van verzending en bevestiging feitelijk niet kloppen, duurt het te lang.

– Wij kwamen tussenbeide. Ik heb persoonlijk met de voorzitter van de kiescommissie van het district gesproken en het kwam wat versneld. Ik hoop dat de meeste van deze protocollen al zullen worden aangenomen. (…) De protocollen die de kiescommissie van het district al hebben bereikt, voldoen aan de voorwaarde dat ze binnen 24 uur vóór de deadline zijn aangekomen, dus er bestaat in dit opzicht geen gevaar.

— Er is nog steeds een probleem met verschillende commissies in Ierland, Duitsland of Groot-Brittannië, waarvan de notulen nog niet zijn gearriveerd. Ik heb om tussenkomst in deze commissies gevraagd, zodat deze notulen zouden worden verzonden.

– We hebben nog wat tijd. Ik hoop dat de intensivering van de activiteiten van de districtskiescommissie de goedkeuring van alle protocollen en het ontslag van deze leden van de districtskiescommissies mogelijk zal maken.

— Je weet nooit wanneer de protocollen arriveren. Opeens waren het er tientallen of meer. De commissie bestaat uit 10 personen en de protocollen voldoen niet altijd aan de voorwaarden. Ik heb met de voorzitter en de leden van de commissie gesproken, zij doen er alles aan, ik hoop dat de file die is ontstaan ​​door de ontvangsten van de notulen van de Warschau- en buitenlandse commissies in dezelfde periode zal worden opgelost, legde het hoofd van de Nationale Commissie uit. Verkiezingscommissie.



=============================================================================
Dit is hoe de Poolse gemeenschap in het buitenland stemde. PiS is toonaangevend in deze twee landen
De uitslag van de parlementsverkiezingen van enkele buitenlandse commissies kunt u nu bekijken op de website van de Nationale Kiescommissie. Het is bekend dat in ten minste twee landen de Wet en Rechtvaardigheid partij de duidelijke winnaar is, maar dit is waar de triomf van de regerende partij eindigt.
Afbeelding
Verkiezingen voor het Poolse consulaat in New York

Ruim 600.000 mensen hebben zich geregistreerd om in het buitenland te stemmen. Polen. Op de verkiezingsdag vormden zich in veel commissies lange rijen, en de Poolse gemeenschap stemde in veel grotere aantallen dan tijdens eerdere verkiezingen.

De Nationale Kiescommissie heeft nog niet alle resultaten van de verkiezingen in het buitenland gepubliceerd, maar van sommige landen zijn al gegevens beschikbaar, waaronder: van de VS. In de nacht van zondag op maandag werd het tellen van de stemmen van 52 commissies afgerond. Het blijkt dat PiS de overwinning behaalde onder de Amerikaans-Poolse gemeenschap, met een winst van 40 procent. stemmen. Dit voordeel is echter kleiner dan bij de vorige verkiezingen. Bij de Senaatsverkiezingen behaalde oppositiekandidaat Adam Bodnar de meerderheid.

De grootste overwinning van PiS was in Chicago - 56,4%, terwijl de oppositie won in San Francisco, waar PiS minder dan 10% ontving en KO - 55,8%.


In Canada kreeg PiS nog meer steun van de Poolse gemeenschap. Het won 47 procent. vanaf 11 duizend daar uitgebrachte stemmen. KO was de tweede meest gekozen partij en won 34,2%.

Azië en Europa staan ​​achter de oppositie
Er werden zeer verschillende resultaten geregistreerd, onder meer: in Aziatische landen. In Japan heeft de Burgercoalitie bijvoorbeeld duidelijk gewonnen, met een winst van 45,65%. stemmen. Op de tweede plaats, met 28,60 procent. stemmen kwam Nieuw Links op de tweede plaats. PiS belandde bijna onderaan met 5,25 procent. stemmen. De Burgercoalitie won ook in China, waar zij 50,79 procent ontving. stemmen. De volgende posities werden ingenomen door Nowa Lewica, Trzecia Droga en Konfederacja, gevolgd door PiS.

In Zuid-Korea stemden 631 mensen: 259 steunden KO, 193 links en 34 PiS. In het rijke Singapore lopen de resultaten nog meer uiteen: 602 mensen namen deel aan de stemming: 331 mensen steunden de KO en 106 mensen steunden links.

En hoe stemde de Poolse diaspora in Europa? In België wint KO met 41,55%. stemmen, in Denemarken is het resultaat vergelijkbaar. KO zegevierde beslissend in Frankrijk, waar het 46,59% won. stemmen, en ook in Duitsland - 45,66 procent. stemmen. Het record werd verbroken door Spanje, waar KO 50% won. stemmen.


Dit is hoe de Poolse gemeenschap in de VS heeft gestemd. Poolse vrouwen uit verschillende staten over de verkiezingen
Zelfs vóór de verkiezingen spraken we met Poolse vrouwen die jaren geleden naar verschillende delen van Amerika emigreerden . Zowel Beata uit Californië als Magda uit Philadelphia gaven toe dat ze dit jaar zouden stemmen bij de verkiezingen.

— Natuurlijk heb ik het gevoel dat ik bij Polen hoor, ik run daar voortdurend een bedrijf en ik bezoek mijn thuisland elk jaar , gaf Beata DeSantis toe, die al zestien jaar in Californië woont.

Ik heb mij geregistreerd om te stemmen en als onderwijzer ben ik van plan onder andere te gaan stemmen, zodat de volgende generatie Polen toegang heeft tot goed onderwijs. Ik geef ook om de rechten van vrouwen, want als mijn dochter ooit in Polen zou willen wonen, zou ik graag willen dat ze zelf beslissingen kan nemen, zoals ze hier in Californië doet.

Beata voegde eraan toe dat het aanmelden voor de kiezerslijst heel eenvoudig was. — Het verliep geheel probleemloos. Ik heb mij geregistreerd op de website van de overheid en binnen vijf minuten kreeg ik een bevestiging van mijn inschrijving.

Hoewel de Poolse gemeenschap in de VS dit jaar in groten getale aan de verkiezingen deelnam, gaf Beata toe dat ze politieke onderwerpen vermeed als ze met andere Polen sprak.

De Pool legde uit dat als ze zou terugkeren naar Polen, de regerende partij voor haar niets zou uitmaken.

Ik heb familie en huis in Polen, en als ik op een dag zou terugkeren, wat ik niet uitsluit, zou dat zeker de stem van mijn hart zijn, en niet van mijn geest. Het zou echter gemakkelijker zijn om terug te keren naar een land waar een vrouw zelf kan beslissen

Ook Magda, die sinds 2021 in Philadelphia woont, deed mee aan de verkiezingen. Ondanks zijn emigratie komt hij één keer per jaar naar Polen en volgt hij dagelijks het nieuws over de Poolse politiek. Zoals ze in een interview met Onet toegaf, was het stembureau gemakkelijk toegankelijk voor bewoners. Ze stemde voor zichzelf in het centrum van de stad.

— Ik zie mezelf de komende jaren niet meer in Polen. Ik heb echter de gedachte in mijn achterhoofd om in een later stadium van mijn leven naar mijn land terug te keren. Uiteindelijk zal deze beslissing ook worden beïnvloed door de politieke en economische situatie in Polen, benadrukte ze.

Op haar beurt onthulde Paulina, een Pool die al twaalf jaar in Chicago woont, dat ze om morele redenen niet aan de verkiezingen heeft deelgenomen. — Ik ben geïnteresseerd in zowel de politieke als de sociale situatie in Polen, en dat is altijd zo geweest. Toen ik in Polen woonde, stemde ik bij elke verkiezing die voor mij beschikbaar was, en ik nam die zeer serieus. Maar zelfs voordat ik definitief naar de VS vertrok, besloot ik dat ik, ondanks mijn liefde voor Polen, niet zou stemmen bij de Poolse verkiezingen en ik blijf bij deze beslissing, benadrukte ze.

Voor mij persoonlijk is het een kwestie van moraliteit: ik woon of werk niet in Polen, dus ik betaal daar geen belasting, en politieke beslissingen hebben geen directe impact op mij.

Op haar beurt gaf Anna, online bekend als TheAmericanka , die al twee jaar in New York woont, in een interview met Onet toe dat er geen tekort was aan mensen die wilden stemmen:

— In de VS zijn voor de huidige verkiezingen 52 commissies ingesteld in 22 staten. In steden waar veel Polen wonen, zijn er meer commissies, bijvoorbeeld in Chicago zijn er maar liefst acht verkiezingscommissies en in New York vier. De registratie zelf was heel eenvoudig: u moest zich registreren via de website ewybory.msz.gov.pl, waarbij u uw voor- en achternaam, paspoortnummer opgaf en de commissie selecteerde waarin u wilde stemmen.



https://podroze.onet.pl/aktualnosci/tak ... ch/qpn93qj

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Verkiezingen 2023

Bericht door ron » wo okt 18, 2023 9:06 pm

Plievo schreef:
ma okt 16, 2023 6:29 am
door Plievo » ma okt 16, 2023 7:29 am

ron schreef: ↑
zo okt 15, 2023 9:56 pm
Ja, ik heb vanmorgen ook mijn stem uitgebracht :)

Ik was om 7.10 uur de eerste die de stemformulieren in de urn deponeerde bij de basisschool hier een kilometertje of drie vandaan.

In Groningen was het een grote doorzichtige plastic bak.

Opvallend punt wat ik zag is de hoeveelheid mensen die het formulier voor het referendum weigerden.
Ik heb het wel ingevuld. Heeft men eindelijk de mogelijk om direct ergens invloed op uit te kunnen oefenen, maakt men er geen gebruik van :roll:

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Verkiezingen 2023

Bericht door Lech » do okt 19, 2023 5:21 am

Zie hier hoe Polen heeft gestemd buiten de Poolse grenzen: https://konkret24.tvn24.pl/polityka/wyb ... -st7395084

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Verkiezingen 2023

Bericht door Plievo » do okt 19, 2023 6:47 am

ron schreef:
wo okt 18, 2023 9:06 pm
Plievo schreef:
ma okt 16, 2023 6:29 am
door Plievo » ma okt 16, 2023 7:29 am

ron schreef: ↑
zo okt 15, 2023 9:56 pm
Ja, ik heb vanmorgen ook mijn stem uitgebracht :)

Ik was om 7.10 uur de eerste die de stemformulieren in de urn deponeerde bij de basisschool hier een kilometertje of drie vandaan.

In Groningen was het een grote doorzichtige plastic bak.

Opvallend punt wat ik zag is de hoeveelheid mensen die het formulier voor het referendum weigerden.
Ik heb het wel ingevuld. Heeft men eindelijk de mogelijk om direct ergens invloed op uit te kunnen oefenen, maakt men er geen gebruik van :roll:
:D , invloed van 0%
Als je realiseert dat b.v. bij vraag 1 de regering laatst een vliegveld heeft verkocht
En bij vraag 3 ook zoiets, niemand heeft gesproken over opheffen van een barriere
Vraag 4 is ook een leuke, duizenden visa heeft de Poolse regering verkocht aan mensen van het Afrikaans contingent en miljarden hier aan verdient

Het was natuurlijk een politiek truckje om mensen in het stemhokje te verleiden op PIS te stemmen :ugeek:







“Vraag 1: Steunt u de verkoop van staatseigendommen aan buitenlandse entiteiten, wat leidt tot het verlies van controle door Poolse vrouwen en mannen over strategische sectoren van de economie?

Vraag 2: Bent u voorstander van een verhoging van de pensioenleeftijd, inclusief het opnieuw verhogen van de pensioenleeftijd naar 67 jaar voor vrouwen en mannen?

Vraag 3: Steunt u de opheffing van de barrière op de grens tussen de Republiek Polen en de Republiek Wit-Rusland?

Vraag 4: Steunt u de toelating van duizenden illegale immigranten uit het Midden-Oosten en Afrika onder het gedwongen verplaatsingsmechanisme dat is opgelegd door de Europese bureaucratie?”

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Verkiezingen 2023

Bericht door Lech » vr okt 20, 2023 5:11 am

Er zaten 300 referendumkaarten meer in de stembus dan er werden uitgegeven. Wat is er gebeurd?

Afbeelding

In Niedrzwica Duża in de regio Lublin vond een mysterieuze ‘vermenigvuldiging’ van referendumkaarten plaats. Er zaten bijna 300 stembiljetten meer in de stembus dan er aan de kiezers werden gegeven. Hoe is dit mogelijk? Het probleem is dat niemand het antwoord op deze vraag weet. De districtskiescommissie in Lublin zegt dat het te laat is om na te gaan waar dit verschil vandaan komt.

Op 15 oktober haalden leden van de kiescommissie in Niedrzwica Duża in de regio Lublin referendumkaarten uit de stembus. Na het tellen bleken het er 1.361 te zijn, het probleem is dat de kiezers 1.091 referendumkaarten verzamelden. Dit betekent dat er 270 meer referendumkaarten uit de stembus zijn gehaald dan er aan de kiezers zijn uitgegeven.

Een verrassende situatie deed zich voor in districtscommissie nr. 2, die gevestigd was in een basisschool. De zaak werd gemeld door het TOK FM-portaal en deze informatie is nog steeds te vinden op de website van de Nationale Kiescommissie .
Afbeelding
Een bizarre situatie in Niedrzwica Duża (PRINTSCREEN VAN DE WEBSITE VAN DE NATIONALE KIESCOMMISSIE)


De Commissie staat hulpeloos
Het oude gezegde luidt dat 'de tempel je geen hoofdpijn bezorgt', maar deze situatie is anders. Piotr Czajkowski van de districtskiescommissie in Lublin gaf in een interview met TOK FM toe dat het niet bekend is wat dit verschil veroorzaakt.

Er zijn verschillende theorieën . Dit kunnen ongebruikte kaarten zijn of verkeerd geclassificeerd door het districtscomité. Welke van deze versies is waar?

Het lijkt erop dat we er niet achter zullen komen waarom er zo’n groot verschil is in het aantal referendumkaarten. De Commissie steekt de handen uit de mouwen omdat alles al is verzegeld en gedeponeerd. Het OKW kan geen zakjes met kaarten openen omdat het daartoe niet de bevoegdheid heeft.
De kaarten en andere documenten worden in een depot verpakt en over enkele maanden naar het staatsarchief vervoerd. Daar worden ze tien jaar bewaard. Alleen het Openbaar Ministerie en de rechtbanken hebben hier toegang toe, in geval van verkiezingsprotesten, legde Czajkowski uit in een interview met TOK FM.
https://www.o2.pl/informacje/w-urnie-by ... 400159776a

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Verkiezingen 2023

Bericht door ron » vr okt 20, 2023 4:31 pm

Plievo schreef:
do okt 19, 2023 6:47 am
Het was natuurlijk een politiek truckje om mensen in het stemhokje te verleiden op PIS te stemmen :ugeek:
Ja, dat was overduidelijk :D

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Verkiezingen 2023

Bericht door Plievo » za okt 21, 2023 7:54 am

ron schreef:
vr okt 20, 2023 4:31 pm
Plievo schreef:
do okt 19, 2023 6:47 am
Het was natuurlijk een politiek truckje om mensen in het stemhokje te verleiden op PIS te stemmen :ugeek:
Ja, dat was overduidelijk :D
Het is ze gelukt, een record aantal stemmers zijn er geweest, maar of ze daar nu weer blij mee waren 5qw

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Verkiezingen 2023

Bericht door ron » di okt 24, 2023 7:14 am

Plievo schreef:
za okt 21, 2023 7:54 am
Het is ze gelukt, een record aantal stemmers zijn er geweest, maar of ze daar nu weer blij mee waren 5qw
Nee, ik zelf denk van niet :)

Ik denk dat de gemiddelde PiS-stemmer zo fanatiek is dat hij/zij toch wel zou zijn gaan stemmen, ongeacht wat er gebeurd. Ik denk dat er des te meer andere mensen waren die ontevreden zijn over de politiek van PiS en zich bewust zijn dat elke niet uitgebrachte stem indirect een stem voor PiS is.

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Verkiezingen 2023

Bericht door Lech » di okt 24, 2023 9:19 am

Afgelopen week las ik ergens een artikel dat PIS nog nooit zoveel stemmen had binnen gehaald als deze verkiezingen.
Maar doordat er een record aan mensen gestemd hebben was hun percentage lager dan bij de vorige verkiezingen omdat heel veel van die extra stemmers hoofdzakelijk op de oppositiepartijen hebben gestemd.

Het voordeel is wel dat met meer stemmers je een betere uitslag krijgt, alhoewel dit ten nadele is van partijen waarvan de stemmers altijd wel komen.

In Nederland heb je b.v. de SGP en CU die een vaste groep stemmers hebben, bij een lagere opkomst krijgen ze percentagegewijs een beter resultaat. In absolute aantallen blijft hetzelfde.

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Verkiezingen 2023

Bericht door Lech » vr okt 27, 2023 5:26 am

Andrzej Duda: We hebben twee kandidaten voor het premierschap. Scherpe reacties van de oppositie

Het Poolse politieke toneel wachtte zenuwachtig op wat Andrzej Duda zou zeggen tijdens zijn toespraak, waarin hij twee dagen van overleg met verkiezingscommissies samenvatte. Niemand had een dergelijke wending verwacht. — We hebben twee serieuze kandidaten. Dit is een nieuwe situatie in onze democratie, zei de president, die een lawine van krachtige commentaren tegen hem teweegbracht.
Afbeelding
De oppositie reageert op de woorden van Andrzej Duda. Foto: Paweł Supernak / PAP

Tijdens zijn toespraak op donderdag 26 oktober maakte Andrzej Duda bekend dat hij tijdens overleg van beide partijen had gehoord dat zij een meerderheid in de Sejm hadden en bereid waren een regering op te bouwen. De eerste daarvan is Wet en Rechtvaardigheid, die 194 zetels won, de tweede is de oppositiecoalitie met 248 zetels. Andrzej Duda benadrukte dat de Burgercoalitie, Third Road en Links zich bereid hebben verklaard om samen een regering te vormen en gezamenlijk de kandidatuur van Donald Tusk voor het premierschap naar voren schuiven, maar toen hij vroeg of zij al formeel een regeerakkoord hadden ondertekend, hoorde hij een negatief antwoord.

Hij vermeldde niet of dezelfde vraag werd gesteld door PiS, die op zichzelf niet genoeg stemmen heeft om een ​​regering te vormen, en niemand officieel geïnteresseerd is in het vormen van een coalitie met hen. Het duurde niet lang voordat politici van de oppositie reageerden op Duda's toespraak. Afgaande op de toon van sommigen van hen lijkt de tijd voor beleefdheden voorbij te zijn.

"Hij leert nog steeds, maar hij kan nog steeds niets toevoegen...", zegt Borys Budka, vice-voorzitter van het Burgerplatform, op Facebook.
Hołownia's krachtige woorden over het gedrag van PiS: ze praten tegen zichzelf
Szymon Hołownia gaf ook commentaar op de woorden van de president in de Sejm. "Als iemand komt en zegt dat 194 gelijk is aan 248, ben ik het niet eens met deze interpretatie van de basisprincipes van de wiskunde", zei het hoofd van Polen 2050, verwijzend naar de woorden van de president over de twee kandidaten voor het premierschap. Hij oordeelde ook dat PiS-politici – wanneer ze praten over gesprekken achter de schermen met potentiële coalitiepartners – ‘tegen zichzelf praten over het feit dat ze met iemand praten’.

– In feite kopen ze tijd, of beter gezegd stelen ze onze tijd, de tijd van de Polen die wachten op de verkiezingsresultaten die zij ons dicteerden om uit te komen – benadrukte hij.

Het hoofd van de linkse parlementaire club, Krzysztof Gawkowski, nam geen blad voor de mond.

— President Andrzej Duda zoekt excuses en doet er alles aan om Donald Tusk niet als kandidaat voor premier te kiezen. De waarheid is dat er een duidelijke verklaring was van de leiders van de oppositiepartijen, er was een duidelijke verklaring van de kiezers, aangegeven door 11,5 miljoen stemmen, dat we een meerderheid hebben – benadrukte het hoofd van de Linkse Club, Krzysztof Gawkowski. Volgens hem handelt Duda oneerlijk tegenover de Polen. Hij moet zo snel mogelijk een zitting van de Sejm bijeenroepen en de portefeuille van de premier aan Tusk overhandigen.

— We verspillen wat tijd als Polen, maar Andrzej Duda is daarvoor verantwoordelijk. Ik denk dat het beter zal zijn voor Polen, voor de president in het algemeen, als we beginnen met een goede samenwerking, d.w.z. (als) hij de feiten erkent zoals ze zijn, wat de realiteit is: dat KO, Derde Weg en Links een veilige meerderheid in de Sejm - merkte Adam Szłapka ondertussen op. - Naar mijn mening is de druk binnen de PiS-gemeenschap om (hen) wat tijd te geven zo groot, en het kost de president eigenlijk zo weinig, dat hij waarschijnlijk heeft besloten het te doen - voegde hij eraan toe.




https://www.fakt.pl/polityka/mocne-kome ... dy/wmytbb8

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Verkiezingen 2023

Bericht door Lech » ma okt 30, 2023 5:16 am

Antoni Macierewicz: Als de PiS-regering valt, bestaat het risico van een wereldoorlog
ADVERTENTIE

IAR, Uitg. Daniël Drob
29/10/2023 22:58
Luister naar het artikel

Antoni Macierewicz betoogde in de context van de verkiezingsresultaten dat de "ineenstorting" van de PiS-regering zou kunnen leiden tot het uitbreken van de Derde Wereldoorlog. - We bevinden ons op een speciaal moment in de geschiedenis van Polen, Europa en de wereld - zei hij. De vice-president van PiS maakte ook ruzie over de connecties van Szymon Hołownia met Russische agenten. - Dit is ongelofelijk. Maar het is echt zo, verzekerde hij.
Afbeelding
- In deze kwestie zijn de Verenigde Staten zich er volledig van bewust dat als de regering van Wet en Rechtvaardigheid valt , er een risico op een wereldoorlog zal bestaan, omdat Rusland Polen zal aanvallen na de verovering van Oekraïne. Biden zei duidelijk: dan zal het Amerikaanse leger rechtstreeks aan deze oorlog moeten deelnemen, en dit betekent de mogelijkheid van een Derde Wereldoorlog – zei Antoni Macierewicz tijdens het 9e Buitengewone Congres van “Gazeta Polska” Clubs. Deze woorden werden vorige week gezegd, maar bereikten de media niet. De aandacht werd er pas op gevestigd toen een fragment van de verklaring van Macierewicz werd gebruikt in de zaterdageditie van TVN24's Facts .

Macierewicz: De afwijking zorgde ervoor dat een deel van de samenleving niet wist hoe de situatie was
In dezelfde toespraak benadrukte de vice-president van PiS dat “we ons op een speciaal moment bevinden in de geschiedenis van Polen, Europa en de wereld.” Hij verzekerde ook dat “Polen zal beslissen waar, hoe en hoe dit zal doorgaan.” Hij betoogde dat "leugens en aberratie een groot deel van de samenleving onbewust hebben gemaakt van de situatie." - Ze wist alleen dat ze niet op het Burgerplatform konden stemmen en stemde ook niet op het Burgerplatform. Maar een Derde Weg, PSL, niet PSL – het stond al open voor mensen – zei hij. In zijn vreemde betoog probeerde Macierewicz de banden van de Derde Weg, en zelfs Szymon Hołownia rechtstreeks, met de Russische agenten te bewijzen. - De heer Hołownia is een zeer bekwaam mediapersoon, hij heeft lange tijd voor TVN gewerkt, iemand keek naar hem en zei: oh, deze man zal het meest effectief voor ons zijn. Voor ons zal dit het beste werken ten nadele van Polen. We zullen hem meenemen, we zullen hem de beste kans geven om te beslissen hoe Polen eruit zal zien. Zo is het. Hij wil met behulp van Russische agenten beslissen hoe Polen eruit zal zien. Dit is ongelofelijk. Maar het is echt zo, zei het voormalige hoofd van het ministerie van Defensie.
Afbeelding
De woorden van Macierewicz werden onder meer becommentarieerd door: Tomasz Siemoniak van het Burgerplatform. ‘Macierewicz: ‘De Verenigde Staten zijn zich er volledig van bewust dat als de regering van Wet en Rechtvaardigheid instort, er een dreiging van een wereldoorlog zal zijn.’ Deze man is de vice-president van PiS en werd door president Kaczyński benoemd tot minister van Nationale Zaken. Defensie", schreef hij.

Op zondag 15 oktober vonden de parlementsverkiezingen plaats. Wet en Rechtvaardigheid wonnen 194 zetels, de Burgercoalitie - 157, Derde Weg - 65, Nieuw Links - 26, en Confederatie - 18. Dinsdag verklaarden de leiders van de Burgercoalitie, Derde Weg en Links dat hun gemeenschappelijke kandidaat voor premier minister is de leider van PO , Donald Tusk . Ondanks dat PiS het beste resultaat onder de commissies heeft, is het niet in staat om op eigen kracht te regeren.


https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci ... =BoxOpImg1

Heeft die man teveel wodka op of gelooft hij echt in zijn eigen sprookjes wat?s

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Verkiezingen 2023

Bericht door Lech » di nov 07, 2023 6:06 am

De verrassende toespraak van de president. Onthult het verborgen doel van Duda. "Het gezicht van een nieuwe speler gluurt er achter vandaan"

Alles is duidelijk nu. President Andrzej Duda zal de missie van het vormen van de regering toevertrouwen aan Mateusz Morawiecki. Op zijn beurt benoemde Duda PSL-parlementslid Marek Sawicki tot senior maarschalk die de eerste sessie van de Sejm van de 10e termijn zal leiden. Beide bewegingen worden voor "Fakt" geanalyseerd door politicoloog prof. Kazimierz Kik.
Afbeelding
Prof. Kazimierz Kik gaf commentaar op het besluit van de president. Foto: Kanselarij van de premier, Marcin Obara / PAP

– Duda weet dat Morawiecki geen regering zal vormen en weet heel goed wat er bij de tweede poging zal gebeuren. En daarom opent hij de weg voor samenwerking door Sawicki als senior maarschalk te benoemen, legt de deskundige uit.

Prof. Kik: President Duda zet zijn vooruitzichten en zijn spel hoger
Mateusz Morawiecki zal vrijwel zeker geen regering vormen, omdat PiS 194 zetels heeft in de nieuwe Sejm en 231 zetels nodig heeft. KO, Trzecia Droga en Lewica hebben op hun beurt 248 parlementsleden. Als de missie van Morawiecki mislukt, zal de Sejm, zonder de deelname van de president, hoogstwaarschijnlijk Donald Tusk tot premier benoemen. Dus waarom stelt de president het onvermijdelijke uit?

– In de eerste plaats wil de president geen verontwaardiging veroorzaken onder PiS-kringen. Zijn politieke basis is PiS en hij ziet niet de noodzaak van een plotselinge verandering, maar hij ziet wel de mogelijkheid van een geleidelijke verandering. Hij weet nog steeds dat Morawiecki geen meerderheid zal creëren. Hij weet dat hij het grondwettelijke recht heeft om de missie aan Morawiecki toe te vertrouwen, wat betekent dat hij niet met zijn basis mag breken. Maar tegelijkertijd maakt hij Marek Sawicki van PSL tot senior maarschalk - zegt prof. Kazimierz Kik.

Zoals de hoogleraar zegt heeft de president vanuit constitutioneel oogpunt geen blunder begaan, omdat het gebruikelijk is om de winnende partij bij de eerste constitutionele stap een kans te geven. Hij merkt hier echter iets belangrijks op.

— Het belang van de staat gaat hier verloren. Omdat het in het belang van de staat is, ongeacht de politieke partijen, om geen tijd te verspillen. Dit om de energie van de oppositie, die een regering wil vormen en plannen heeft, niet te verspillen. President Duda stelt zijn vooruitzichten en zijn spel echter boven het versnellen van het proces van machtsoverdracht van PiS. Maar het gaat hoe dan ook over, voegt prof. Kik.

– Duda weet dat Morawiecki geen regering zal vormen en weet heel goed wat er bij de tweede poging zal gebeuren. En dat is de reden waarom hij de weg vrijmaakt voor enige samenwerking door Sawicki als senior maarschalk te benoemen. Hij is immers niet het oudste Kamerlid, maar wel van PSL, merkt onze gesprekspartner op.

'Hij zet in op PSL als potentiële bondgenoot in regeringskringen'
Zoals prof. zegt Kazimierz Kik, Andrzej Duda wil een goed perspectief hebben op samenwerking met PSL. – Het opent de weg naar uitbreiding van het spectrum van zijn politieke invloed. PSL is uiteraard geen kracht van betekenis, maar door goede relaties met hen te onderhouden zal zij in de eerste plaats het beleid van de regeringscoalitie beïnvloeden. Het opent ook de weg voor het creëren van een bredere steunformule na het einde van het presidentschap. Hij wil het PiS-electoraat kunnen behouden en een deel van het PSL-electoraat kunnen veroveren, merkt de politicoloog op.

Prof. Kazimierz Kik voegt eraan toe dat de nieuwe coalitie met pijn wordt gecreëerd. – Er worden verschillende documenten voorbereid en de president is ervan overtuigd dat de KO-Derde Weg-Links-regering geen problemen zal hebben. En hij kan in zekere zin, via PSL, het beleid van de regering beïnvloeden. Hij rekent op PSL als potentiële bondgenoot in regeringskringen, zegt prof. Kik. — Duda handelt in het belang van PiS. Hij weet echter heel goed dat dit belang niet zal worden gerealiseerd en kijkt uit naar de toekomstige samenwerking met de nieuwe coalitie, en tegelijkertijd doet hij dat op zo'n manier dat hij onmiddellijk een wig tussen hen drijft.

Zoals onze gesprekspartner opmerkt, is de actie van de president een tactiek om de nieuwe coalitie binnen te dringen door een goede samenwerking met PSL tot stand te brengen. - Controle hebben over wat er binnen de overheid gebeurt - legt de hoogleraar uit.

- Andrzej Duda werd politicus, maar achter hem verschijnt het gezicht van een speler - Marcin Mastalerek - zegt prof. Kik, wijzend naar het hoofd van het kantoor van de president, die hij, zoals politicoloog Andrzej Duda zegt, ‘impliciet vertrouwt’.




https://www.fakt.pl/polityka/politolog- ... =undefined

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Verkiezingen 2023

Bericht door Plievo » vr nov 10, 2023 11:41 pm


Poolse oppositie sluit coalitieakkoord en wil 'terug naar Europa'

De oppositie in Polen die bij de verkiezingen vorige maand een meerderheid kreeg, heeft een coalitieakkoord gesloten. Het programma is pro-Europees en oppositieleider Donald Tusk zei bij de presentatie dat de partijen "de rechtsorde zullen herstellen die verstoord is door het handelen van de voorgangers". Daarmee doelt hij op de regering van de rechts-conservatieve PiS-partij.

De nieuwe coalitie bestaat uit het liberaal-conservatieve Burgerplatform onder leiding van oud-premier en oud-voorzitter van de Europese Raad Tusk, de centrumrechtse pro-Europese groep Derde Weg en de linkse alliantie Lewica.

Rechtsstaat herstellen
Het kan echter nog een paar weken duren voordat de coalitie daadwerkelijk kan gaan regeren. President Duda heeft maandag namelijk PiS-leider Morawiecki, de huidige premier, aangewezen als kandidaat-premier. Duda is een bondgenoot van PiS.

Het is in Polen gebruikelijk dat de grootste partij als eerste de taak krijgt om een regering te vormen. PiS is met 194 zetels de grootste in het parlement, maar heeft geen absolute meerderheid en geen coalitiepartner.

De kans dat het Morawiecki de komende weken lukt om een meerderheidscoalitie te vormen, is daardoor nihil. Zeker nu Tusk met de oppositie tot een akkoord is gekomen.

Democratie, Europa en mensenrechten
Tusk noemde het regeerakkoord bij de ondertekening goed nieuws voor de rechtsstaat in Polen. "De rechtbanken zullen vrij zijn van politieke druk en het Openbaar Ministerie zal onafhankelijk en a-politiek kunnen handelen."

Tusk zei dat het ondanks de beslissing van Duda om zijn rivaal Morawiecki naar voren te schuiven de goede kant op gaat. "We zijn klaar om verantwoordelijkheid te nemen voor ons land." Een van de leiders van Lewica, Robert Biedron, zei dat Polen terugkeert naar democratie en Europa en dat mensenrechten zullen worden gerespecteerd.

Als de drie partijen onder leiding van Tusk eenmaal een regering hebben gevormd, zal een van de eerste maatregelen een nieuwe abortuswet zijn, zo kondigde Biedron aan. Onder PiS werd een extreem strenge abortuswet ingevoerd die abortus alleen in een paar uitzonderlijke gevallen toestaat, bijvoorbeeld als het leven van de vrouw in gevaar is.

Verslaggever Christiaan Paauwe vanuit Polen:
"De oppositie wil met de presentatie van vandaag duidelijk uitstralen dat ze klaar is om te regeren. Dat zeiden de partijen voor de verkiezingen ook al, maar toch was het nog spannend of het deze bonte coalitie zou lukken om tot een regeerakkoord te komen. Dat blijkt ook uit het feit dat een fractie uit het linkse blok niet wil meeregeren. Die fractie vindt dat het terugdraaien van de oerconservatieve abortuswetgeving van PiS niet ver genoeg gaat. De partij zal de regering wel steunen vanuit het parlement.

Hoe dan ook heeft de oppositie onder leiding van Tusk de meerderheid en is er dus geen weg naar een regering voor Morawiecki en PiS. En dat is ook precies wat de oppositie vandaag onder leiding van Tusk duidelijk wil maken voordat het nieuw gekozen parlement zelfs maar een zitting heeft gehad. Dat komt maandag voor het eerst samen.

Feit blijft dat de nieuwe regering straks een hoop werk heeft om de antidemocratische erfenis van PiS terug te draaien, zoals de systematische ondermijning van de rechtsstaat van de afgelopen jaren. Dat is niet van de ene op de andere geregeld.





https://nos.nl/l/2497388

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Verkiezingen 2023

Bericht door Lech » vr nov 17, 2023 6:26 am

Morawiecki zei wanneer hij de samenstelling van de nieuwe regering zou bekendmaken. ‘Het proces is aan de gang’

Het proces van het vormen van een regering is aan de gang, over zeven tot acht dagen zal ik de samenstelling van de nieuwe Raad van Ministers presenteren en het besluit van de Sejm zal bepalen of het mogelijk zal zijn een nieuwe regering te vormen - zei premier Mateusz Morawiecki na afloop. een informele bijeenkomst van EU-leiders in Zagreb.
Afbeelding

Donderdag vond in Zagreb een informele bijeenkomst plaats van enkele EU-regeringsleiders. Hij nam onder meer deel aan Mateusz Morawiecki , die later journalisten ontmoette. De premier werd gevraagd of hij “naar de decembertop” van de Europese Raad zou gaan. 

Wanneer zal de nieuwe regering worden gevormd? Morawiecki reageert
- We zullen zien. Het proces van het vormen van een regering is uiteraard aan de gang. Over zeven tot acht dagen zal hij de samenstelling van de nieuwe ministerraad presenteren en het besluit van de Sejm zal bepalen of er al dan niet een nieuwe regering zal worden gevormd - zei Mateusz Morawiecki. 

Maandag aanvaardde president Andrzej Duda het ontslag van de Raad van Ministers, die zijn taken zal blijven vervullen totdat er een nieuwe regering is benoemd, en vervolgens – in overeenstemming met eerdere verklaringen – benoemde hij Mateusz Morawiecki tot premier.

De president benoemt de premier samen met de andere leden van de Raad van Ministers binnen veertien dagen vanaf de datum van de eerste vergadering van de Sejm of de aanvaarding van het ontslag van de vorige Raad van Ministers, en legt de eed af van de leden van de Sejm. nieuw benoemde ministerraad.

Volgens de grondwet presenteert de premier binnen veertien dagen na zijn benoeming het activiteitenprogramma van de regering aan de Sejm, samen met een motie voor een motie van vertrouwen. De Sejm neemt een motie van vertrouwen aan met een absolute meerderheid van stemmen in aanwezigheid van ten minste de helft van het wettelijk aantal afgevaardigden.





https://wiadomosci.radiozet.pl/polska/p ... padla-data

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Verkiezingen 2023

Bericht door Lech » ma nov 20, 2023 6:42 am

'Premier Tusk heeft zijn kabinet al voltooid.' De KO-politicus bevestigt

- Premier Donald Tusk is klaar om een ​​regering te vormen, hij heeft al een compleet kabinet - verzekerde Marcin Kierwiński van KO vrijdag in het programma "Fakty po Faktach" op TVN24. Hij voegde eraan toe dat de ministers alleen zouden worden gepresenteerd als de zogenaamde de tweede constitutionele stap, waarin de Sejm de premier kiest.
Afbeelding

De president vertrouwde de zogenaamde in de eerste stap de missie van het vormen van een regering voor Mateusz Morawiecki, ook al heeft PiS geen meerderheid. Daarom zal het hoogstwaarschijnlijk de Sejm zijn die de toekomstige premier zal kiezen. De kandidaat voor de nieuwe meerderheid is KO-leider  Donald Tusk . 

Er wordt al wekenlang in de media gespeculeerd over de vorm van de toekomstige regering van Tusk. Vrijdag zei Marcin Kierwiński van KO dat het kabinet al klaar was. - Er is altijd die 5 procent. onzekerheid, maar na gesprekken met de leiders van de coalitiepartijen heeft hij feitelijk een kabinet compleet, zei hij.

Kierwiński: Premier Tusk heeft zijn kabinet al voltooid
De KO-politicus voegde eraan toe dat de premier met de partners van de nieuwe meerderheidspartijen was overeengekomen dat de nieuwe regering zou worden gepresenteerd wanneer de Sejm de functie van regeringsvorming overnam. - We weten dat de heer Morawiecki tot 10 december de tijd heeft voor deze veronderstelde missie van hem, zei Kierwiński op TVN24. 

Toen Kierwiński werd gevraagd of hij minister van Binnenlandse Zaken en Bestuur zou worden, ontweek hij het antwoord. - Niemand zal nu iets bevestigen of ontkennen - zei hij.

Het regeerakkoord tussen KO, Polski 2050, PSL en Links werd op 10 november in de Senaat ondertekend door de leiders van deze groepen. Daarin staat onder meer dat de kandidaat van de coalitie voor het premierschap Donald Tusk is.




https://wiadomosci.radiozet.pl/polska/p ... potwierdza

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Verkiezingen 2023

Bericht door Lech » ma nov 27, 2023 5:51 pm


Poolse premier komt met minderheidsregering, oppositie spreekt van poppenkast


De Poolse premier Mateusz Morawiecki van de conservatieve Partij voor Recht en Rechtvaardigheid (PiS) heeft ondanks een verlies van de meerderheid in het parlement een minderheidsregering gepresenteerd. De Poolse oppositie is boos en spreekt van een "farce" en een "poppenkast".


De PiS verloor half oktober na verkiezingen de meerderheid in het parlement. In het voorgestelde kabinet zitten weinig kopstukken van de PiS. Dat is een bewuste keuze, zegt partijleider Jaroslaw Kaczynski.

"We willen niet te veel politici in de regering. En we willen laten zien dat het mogelijk is om op een andere manier te regeren", zegt Kaczynski in een interview met staatsomroep PAP. De suggestie dat veel PiS-kopstukken niet aan een minderheidsregering wilden deelnemen, doet de partijleider af als een "grote leugen".

De regeringsploeg moet binnen veertien dagen het vertrouwen krijgen van een meerderheid in het parlement. Dat is volgens waarnemers ondenkbaar.

De stemming is waarschijnlijk op 11 december en dan moet de oppositie onder leiding van Donald Tusk, voormalig voorzitter van de Europese Raad, een regering vormen. Tusk en zijn bondgenoten hebben sinds de verkiezingen 248 van de 460 zetels in de Poolse Tweede Kamer.


'Zittende macht probeert tijd te winnen'

Poolse oppositiepartijen zien in de vorming van een minderheidsregering een vertragingstactiek. "We zien allemaal dat dit een grote poppenkast is", zegt Marcin Kierwinski van het oppositieplatform Koalicja Obywatelska. "De zittende macht probeert tijd te winnen".

Op 10 november bereikten de Poolse oppositiepartijen al een eigen coalitieakkoord. Tusk zei toen dat het oppositieblok klaarstond om de macht over te nemen.

President Andrzej Duda zegt dat er met de vorming van een minderheidsregering wordt gehandeld naar "politieke, historische en grondwettelijke tradities".

Plaats reactie