Doden bij aardbeving in mijngebied Polen

Info uit de Poolse kranten, t.v., etc. kan hier geplaatst worden.
Plaats reactie
Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Doden bij aardbeving in mijngebied Polen

Bericht door Lech » wo nov 30, 2016 6:12 am

Doden bij aardbeving in mijngebied Polen
25 min geleden
Afbeelding
WARSCHAU - Bij een aardbeving in Polen zijn twee doden gevallen. Ook worden zeker zes mensen vermist. Dat meldt het staatspersbureau PAP.

De beving op een schaal van 4.4 en slechts tien kilometer onder het aardoppervlak, vond plaats bij de Rudna-mijn in het zuidwesten van Polen. Om 21.09 uur dinsdagavond was de beving voor het eerst opgemerkt door de United States Geological Survey. De ondiepe beving zou de effecten op de mijn kunnen vergroten volgens het geologische bureau. De Rudna is een kopermijn in beheer van de Poolse overheid.

Poolse autoriteiten hebben het zelfs over een diepte van slechts 1500 meter onder de grond. Door de aardbeving is de mijn ingestort. Een woordvoerder van het mijnbedrijf meldde dat zestien mensen in het gevarengebied aan het werk waren. Negen mensen konden geëvacueerd worden, waarvan er een later overleed. Een andere dode is gevonden onder het puin. Drie zwaargewonden zijn naar het ziekenhuis gebracht maar zijn niet in levensgevaar.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Doden bij aardbeving in mijngebied Polen

Bericht door Plievo » wo nov 30, 2016 7:41 pm

Er word nu gesproken over 2 doden en 6 vermisten.

Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Doden bij aardbeving in mijngebied Polen

Bericht door Lech » wo nov 30, 2016 8:08 pm

Afbeelding

De mijn in kwestie.
De mijn in kwestie. © epa
Dodental aardbeving Polen loopt op naar vijf

Het dodental door de aardbeving in Polen van dinsdagavond is vandaag opgelopen naar vijf. De beving met een kracht van 4.4 was bij de Rudna-kopermijn in het zuidwesten van het land. De mijn is door de aardbeving is ingestort.

Redactie 30-11-16, 18:13

Een woordvoerder van het mijnbedrijf meldde dat zestien mensen in het gevarengebied aan het werk waren. Negen mensen konden worden direct geëvacueerd, van wie er een later overleed. Drie zwaargewonden zijn naar het ziekenhuis gebracht, maar zijn niet in levensgevaar. Drie mijnwerkers worden nog vermist.

De Rudna is een kopermijn in beheer van de Poolse overheid. De beving werd rond negen uur dinsdagavond voor het eerst opgemerkt, door de United States Geological Survey. Poolse autoriteiten spreken over een diepte van slechts 1500 meter onder de grond.

Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Doden bij aardbeving in mijngebied Polen

Bericht door Lech » vr dec 02, 2016 6:14 am

Dodentol na ongeval in Poolse kopermijn stijgt naar acht
Afbeelding

De Poolse premier Beata Szydlo staat de pers te woord bij de kopermijn van Rudna in het zuidwesten van Polen. ©EPA

Na het ongeval van dinsdagavond in een kopermijn in Polen na een aardbeving, is het aantal dodelijke slachtoffers gestegen tot acht. De reddingswerkers hebben de lichamen van de drie laatste vermiste mijnwerkers "naast elkaar" aangetroffen, aldus directeur van Rudna-mijn Pawel Markowski.

"De reddingsoperatie heeft 24 uur geduurd. We hebben er alles aangedaan om de slachtoffers te redden. Helaas hebben we verloren", voegde hij toe. Volgens de directeur is het ongeval "de grootste tragedie" in de mijn in 55 jaar. De Rudna-mijn in Polkowice is een van de grootste kopermijnen ter wereld. Er werken 4.400 mensen.

Instorting
Door de aardbeving stortten op een diepte van 1.100 meter verschillende mijngangen in. In totaal bevonden zich zeventien mijnwerkers in de gevarenzone. Negen van hen raakten lichtgewond en konden gered worden. De reddingswerkers moesten grote stukken rots handmatig weghalen, wat de reddingsoperatie vertraagd heeft.

4,4 op de schaal van Richter
Het hypocentrum van de aardbeving bevond zich op een diepte van 1.500 meter. Volgens het Amerikaanse geofysisch instituut had de beving een sterkte van 4,4 op de schaal van Richter, volgens het Poolse wetenschappelijk instituut had die een magnitude van 4.

Plaats reactie