Overstromingen, sterke wind raakt Polen

Info uit de Poolse kranten, t.v., etc. kan hier geplaatst worden.
Plaats reactie
Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Overstromingen, sterke wind raakt Polen

Bericht door Lech » vr jan 06, 2017 7:19 am

Overstromingen, sterke wind raakt Polen
2017/01/05 13:02
Verscheidene Poolse steden hebben overstromingen, terwijl de sterke wind en sneeuw schade in het hele land hebben veroorzaakt.
Afbeelding
Overstromingen in Świnoujście, noord-westen van Polen. Foto: PAP / Marcin BieleckiFlooding in Świnoujście, noord-westen van Polen. Foto: PAP / Marcin Bielecki

De haven van Świnoujście in het noordwesten van Polen is op woensdag overstroomd na een razende storm op de Baltische Zee.

In de noordelijke stad Elblag, is de plaatselijke rivier net na middernacht overstroomd, het water stroomt de straten van de oude binnenstad in en sijpelt in huizen.

Voorspellers hebben voorspeld dat sneeuw en wind zal afnemen in de komende dagen, maar temperaturen onder het vriespunt blijven, waardoor de moeilijke toestand van de wegen in vele gebieden zal blijven.

Ongeveer 8500 huizen in het hele land waren nog steeds zonder elektriciteit op donderdag na zware sneeuwval en wind door neergehaalde hoogspanningsleidingen, volgens de regering Security Centre.

http://thenews.pl/1/9/Artykul/287598,Fl ... hit-Poland

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Overstromingen, sterke wind raakt Polen

Bericht door ron » vr jan 06, 2017 8:32 am

Lech schreef:In de noordelijke stad Elblag, is de plaatselijke rivier net na middernacht overstroomd, het water stroomt de straten van de oude binnenstad in en sijpelt in huizen.


Het water zakt alweer 16qq
Mijn polder ligt tegen die rivier. De huisjes die buitendijks staan hebben het ook niet droog gehouden, maar niet klagen,dat weet je van tevoren als je daar gaat wonen. 't Is niet de eerste keer voor die bewoners. Door het hoge water was de pontonbrug over de rivier gesloten voor verkeer, voor mij rest dan ongeveer 10 km omrijden naar Elbląg.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Overstromingen, sterke wind raakt Polen

Bericht door Plievo » zo jan 08, 2017 6:58 pm

Ron,

Is jouw land wel drooggebleven? Hebben jouw sloten het water goed kunnen afvoeren?

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Overstromingen, sterke wind raakt Polen

Bericht door ron » ma jan 09, 2017 8:37 am

Plievo, ik begrijp wat jij bedoelt. Ik zal het even uitleggen. Het overstromingsgevaar bij mij was niet het gevolg van overvloedige neerslag, wat een logische beredenering is bij overstroming, maar dat konden jij en andere meelezers op dit forum niet opmaken uit de berichten in dit topic. Tijdens deze gebeurtenissen was er trouwens nauwlijks neerslag gevallen, alleen een beetje sneeuw.

Bij een noorderwind wordt het water in de Zalew Wiślany https://nl.wikipedia.org/wiki/Wislahaf naar beneden gedrukt. Hierdoor gaat de waterstand daar omhoog

Afbeelding

Ik woon ongeveer een kilometertje ten westen van dat 'wormvormig' aanhangsel, dat is een polder die ontstaan is juist uit die Zalew. Onderin dat wormvormig aanhangsel komt de rivier uit die naar de stad Elbląg gaat. Die rivier draagt toevallig dezelfde naam als de stad zelf: rzeka Elbląg.
Bij harde storm kan het water heel hoog komen te staan. Omdat het water in de rivier dan ook omhoog wordt gestuwd worden alle aanliggende dorpjes en de stad Elbląg geconfronteerd met hoog water.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Overstromingen, sterke wind raakt Polen

Bericht door Plievo » ma jan 09, 2017 7:23 pm

Hoi Ron,

Dank je voor de uitleg 16qq en het bijbehorend kaartje.
Zonder dat wij het beseffen heeft de wind een behoorlijke invloed op de waterstanden.
Nog een geluk dat er geen springvloed was op hetzelfde moment.

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Overstromingen, sterke wind raakt Polen

Bericht door ron » di jan 10, 2017 8:02 am

Plievo schreef:Nog een geluk dat er geen springvloed was op hetzelfde moment.


Dat schijnt in de Oostzee (gelukkig) maar centimeterwerk te zijn :)

Plaats reactie