Polen behoren tot de grootste vervuilers van de EU

Info uit de Poolse kranten, t.v., etc. kan hier geplaatst worden.
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Polen behoren tot de grootste vervuilers van de EU

Bericht door bertvaneck » vr nov 25, 2011 7:30 am

Polen behoren tot de grootste vervuilers van de EU

24.11.2011

Warszawa / Warschau. Volgens een nieuwe studie van het Europees Milieuagentschap, Polen is een van de grootste vervuilers in de Europese Unie. De studie onderzocht de hoeveelheid giftige stoffen die jaarlijks worden uitgestoten door industriële en agrarische bedrijven. Polen is bezet door de tweede in de EU, achter Duitsland en vóór Groot-Brittannië, Frankrijk en Italië. Op de lijst van 600 grootste vervuilers zijn gelegen op ongeveer 50 Poolse fabrieken. Staan hoog op de lijst van vervuilers, in het bijzonder de Poolse kolen gestookte elektriciteitscentrales Belchatow, Turow en Kozienice.

Het Europees Milieuagentschap schat dat de EU-brede schade door verontreiniging, tot 112 miljard euro

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Polen behoren tot de grootste vervuilers van de EU

Bericht door Wilhelmus Johannes » vr nov 25, 2011 7:45 am

in het bijzonder de Poolse kolen gestookte elektriciteitscentrales Belchatow, Turow en Kozienice.


Alweer een reden,om zo snel mogelijk een paar Kerncentrales te bouwen.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Polen behoren tot de grootste vervuilers van de EU

Bericht door bertvaneck » vr nov 25, 2011 8:07 am

ik denkt van niet de Polen zijn geen liefhebbers van kern centrales en gelijk hebben ze laten ze het maar zoeken in wind zon en naar dat gas wat zit in het gesteente volgens de gegevens moet er in Polen erg veel in de grond zitten en als dat op is dan is het vele jaren verder 6qq

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Polen behoren tot de grootste vervuilers van de EU

Bericht door Przyrodnik » vr nov 25, 2011 10:49 am

Heren.

Het meest eerlijke antwoord is gewoon dat de mensen geen uniforme ideeen hebben over hoe om te gaan met de opwekking van energie. Of eigenlijk electriciteit, wat een zeer specifieke vorm van energie is.

Zo is dat nu eenmaal en dat zal ook zo blijven.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Polen behoren tot de grootste vervuilers van de EU

Bericht door pietje Bell » vr nov 25, 2011 12:05 pm

Mensen hebben wel duidelijk ideeen om omtegaan met opwekking van energie!
Het is net hoe het hun uit komt,wat is makkelijk tepakken[grondstoffen e.d.] en hoe kan ik er veel aan verdienen.
Het draait alleen maar om geld en niet anders.Als er weinig grondstoffen voor handen zijn ,dan zijn dit voorstanders van kern of andere vorm van opwekking van energie.En dan komt weer de kosten baten tevoorschijn,dus weer geld.

Plievo
Berichten: 2954
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Polen behoren tot de grootste vervuilers van de EU

Bericht door Plievo » vr nov 25, 2011 5:52 pm

Als je vroeger Polen inreed werd je al misselijk van de smog. In de grote steden zag je op drukke kruizingen de smog duimendik hangen.
Elke keer weer kwam ik ziek thuis van de luchtvervuiling.
Gelukkig zijn ze al op vele plekken overgeschakeld op gas en is de luchtkwaliteit verbeterd.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Polen behoren tot de grootste vervuilers van de EU

Bericht door bertvaneck » vr nov 25, 2011 6:11 pm

plievo dat ben ik helemaal met je eens daarom hebt ik hoop voor Polen want men heeft heel veel gas gevonden wat in het gesteente zit miljarden kub meters ben even de naam kwijt 5qw

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Polen behoren tot de grootste vervuilers van de EU

Bericht door Wilhelmus Johannes » vr nov 25, 2011 6:15 pm

Bedoel je Schaliegas Bert?

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Polen behoren tot de grootste vervuilers van de EU

Bericht door bertvaneck » vr nov 25, 2011 6:16 pm

ja Hans dat bedoel ik zz5

Plievo
Berichten: 2954
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Polen behoren tot de grootste vervuilers van de EU

Bericht door Plievo » vr nov 25, 2011 6:29 pm

Vroeger ging iedereen op kolen stoken, gelukkig steeds meer op gas tegenwoordig.
Mijn schoonouders hebben de verwarming zo ingesteld dat het op kolen en op gas kan, net wat het goedkoopst is.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Polen behoren tot de grootste vervuilers van de EU

Bericht door Wilhelmus Johannes » vr nov 25, 2011 6:45 pm

Onze vrienden hebben dat voor hout en kolen,wij stoken momenteel alleen hout.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Polen behoren tot de grootste vervuilers van de EU

Bericht door bertvaneck » vr nov 25, 2011 6:57 pm

wij hebben in ons huis in Bydgoszcz stads verwarming in ons boshuis hebben wij een gas tank van 2000 liter waar ik heel blij mee bent :D en ook niet duur plus een houtkachel

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Polen behoren tot de grootste vervuilers van de EU

Bericht door Przyrodnik » vr nov 25, 2011 7:39 pm

De manier van het onttrekken van gas aan vast gesteente bij schaliegaswinning is zeer omstreden. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de manier van winning en de daarbij gebruikte chemicaliën ernstige gevolgen kunnen hebben voor het milieu. Instituten zoals het Tyndall Centre, Cornell University en het Post Carbon Institute hebben onderzoeken gepubliceerd die deze controverse nog verder hebben aangescherpt.
Het onderzoek van Cornell University toont aan dat de voetafdruk van methaangas in casu schaliegas vele malen groter is dan bij het gebruik van steenkool.[7]
Het onderzoek van het Tyndall Centre spitst zich toe op de situatie in het Verenigd Koninkrijk, maar concludeert ook onder meer dat door het proces van hydraulisch fracturen het in de hand houden van toekomstige oncontroleerbare emissies van het extra broeikasgas methaan een enorm risico vormen. Daarbij concludeert men dat de winning van schaliegas zal zorgen voor een verdere stagnatie van de ontwikkeling van schone en nieuwe energiebronnen.[8]
Het onderzoek van het Post Carbon Institute concludeert dat er op of bij boorlocatie waar men boort naar schaliegas en gebruik maakt van het zogenaamde "fracking", de concentraties methaangas 17 maal hoger zijn dan toegestaan.[9]
Inmiddels is in Europa de controverse verder verscherpt door een totaalverbod van het Franse Parlement op hydraulisch fractureren. Daarbij is onlangs ook een rapport verschenen van het Directoraat Generaal van Interne Zaken van het Europees Parlement getiteld: "De impact van schaliegas en schalieolie winning op het milieu en de menselijke gezondheid".[10]
Maar ook in de Verenigde Staten komt er meer informatie in de openbaarheid. Met name het Witte Huis heeft onlangs onderzoeksresultaten gepubliceerd met een lange lijst[11] van, door de olie- en gasindustrie gebruikte chemicaliën. Hierin wordt ook onder meer geconcludeerd dat de verschillende bedrijven zelfs niet op de hoogte welke chemicaliën er in de gebruikte vloeistoffen zaten die gebruikt worden bij het hydraulisch fractureren.
Bij de verwerking van de stoffen die worden gebruikt in het winproces van schaliegas, moet worden voldaan aan de richtlijnen uit REACH[12] voor downstream gebruikers.[13] Een andere relevante Europese richtlijn is de "EU Water Framework Directive". Deze richtlijn gaat in op de kwaliteit van het oppervlakte- en bodemwater.[14] De richtlijn bevat wel een artikel (11j)[15] dat expliciet ingaat op het winnen van koolwaterstoffen en de toestemming die lidstaten daarvoor kunnen geven.

Kees1221
Berichten: 84
Lid geworden op: wo okt 12, 2011 10:50 am

Re: Polen behoren tot de grootste vervuilers van de EU

Bericht door Kees1221 » vr nov 25, 2011 8:45 pm

Wilhelmus Johannes schreef:Onze vrienden hebben dat voor hout en kolen,wij stoken momenteel alleen hout.

6qq Nu ook houtkacheltje aan, lekker hoor :D

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Polen behoren tot de grootste vervuilers van de EU

Bericht door bertvaneck » vr nov 25, 2011 9:01 pm

Wilhelmus Johannes schreef:Onze vrienden hebben dat voor hout en kolen,wij stoken momenteel alleen hout.
gezellig hans zo hout kachel ik steek hem vaak aan in het voor jaar en dan kook iwona er ook op zz5 lekker bigos en staat er een ketel met water op voor de thee of koffie

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Polen behoren tot de grootste vervuilers van de EU

Bericht door pietje Bell » za nov 26, 2011 11:06 am

Wat Plievo schreef over de smog,dat kan ik beaamen,in sept kan het in polen nog goed warm zijn,en windstil,als je dan in die jaren door Poznan reed,dan zag je gewoon de stinkende benzinedamp hangen,en reed je met een zakdoek om je mond in de auto.
Open haarden,en houtkachels moesten ze ook verbieden,althans in dorpen en steden.wat daar uit de schoorsteen komt is net zo slecht.Helemaal op het platteland,zou nog kunnen,dan doe je er het je eigen het meeste mee aan.En niet je buurman.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Polen behoren tot de grootste vervuilers van de EU

Bericht door bertvaneck » za nov 26, 2011 11:24 am

nou pietje als je goed droog hout hebt dan valt het nog wel mee wij hebben hout wat meer dan twee jaar er ligt ben het met je eens die kolen die in Polen worden gestook dat is een ramp die vet kool

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Polen behoren tot de grootste vervuilers van de EU

Bericht door Stamgast » za nov 26, 2011 11:38 am

Hoe kun je mensen die in een land wonen waar het in de winter stervenskoud is verwijten dat zij hun onderkomen verwarmen op een manier zoals mijn ouders en voorouders het ook deden.
Ja, als je goed in de slappe was zit dan kun je over op gas, maar ik ken niet zoveel Polen die dat kunnen.
Laatst gewijzigd door Stamgast op za nov 26, 2011 12:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Polen behoren tot de grootste vervuilers van de EU

Bericht door bertvaneck » za nov 26, 2011 12:10 pm

het gas in Polen is nog zo duur niet ieder geval veel goedkoper als elektrische en dat arme in Polen dat is gelukkig een stuk beter geworden de laatste 20 jaar :?:

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Polen behoren tot de grootste vervuilers van de EU

Bericht door Stamgast » za nov 26, 2011 12:48 pm

Ongetwijfeld, ik kan het niet onderbouwd tegenspreken, gaat het in Polen 2011 beter dan in Polen 1991.

Maar mijn gevoel zegt dat er in Polen nog volop gezinnen zijn die niet over kunnen van kolen op gas.

Een vergelijk tussen Polen als stadsbewoner of iemand van het platteland zegt al genoeg.

Plaats reactie