Wereldprimeur in Polen: zwembad van liefst 45 meter diep

Info uit de Poolse kranten, t.v., etc. kan hier geplaatst worden.
Plaats reactie
Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Wereldprimeur in Polen: zwembad van liefst 45 meter diep

Bericht door Lech » ma apr 08, 2019 4:57 am

Wereldprimeur in Polen: zwembad van liefst 45 meter diep
Afbeelding
FOTO'SIn de Poolse stad Mszczonów, ongeveer 18 kilometer van Warschau, wordt momenteel een zwembad gebouwd dat liefst 45 meter diep is. ‘Deepspot’, een oefenparadijs voor duikers, zal het diepste binnenzwembad ter wereld worden.
Buitenlandredactie 06-04-19, 18:03 Laatste update: 18:05


Het bad wordt zo diep als een flatgebouw met vijftien verdiepingen. Om het te vullen, is 27 keer meer water nodig dan een gemiddeld 25-meterbad, rekende CNN uit. Een speciaal filtersysteem zal al het zwemwater kristalhelder houden. Het water is er iets warmer dan in een normaal zwembad. Hierdoor hoeven duikers geen wetsuit aan.

Het zwembad zal heel het jaar door open zijn, zeven dagen per week, 24 uur per dag. Wie liever droog blijft, kan in onderwatertunnels naar de duikers kijken. Er wordt ook gebouwd aan een hotel met conferentie- en trainingszalen die uitkijken op het zwembad.

Wereldrecord

Zodra ‘Deepspot’ in de herfst open gaat, zal het het Italiaanse zwembad ‘Y-40 Deep Joy’ bij Venetië, dat ruim 42 meter diep is, van de troon stoten. Maar niet voor lang: in 2020 opent ten noorden van Londen ‘The Blue Abyss’ zijn deuren. En die wordt nóg dieper: 50 meter.
Afbeelding

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Wereldprimeur in Polen: zwembad van liefst 45 meter diep

Bericht door ron » di apr 09, 2019 6:24 pm

Super 6qq ook al komt/mag de gemiddelde sportduiker zelfs niet op de helft van deze diepte :)

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Wereldprimeur in Polen: zwembad van liefst 45 meter diep

Bericht door Plievo » wo apr 10, 2019 5:55 am

Een collega van mij die zelf duikleraar is kijkt verlekkerd naar z`on faciliteit.
Hij mag af en toe in het voormalig haaienbassin van het "oude" dierentuin in Emmen duiken, c.a. 5 meter diep..

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Wereldprimeur in Polen: zwembad van liefst 45 meter diep

Bericht door Plievo » zo nov 22, 2020 4:56 pm

Diepste zwembad ter wereld open voor duikers
VIDEOIn Polen is dit weekend het diepste zwembad ter wereld opengegaan. Duikers kunnen zich in het water met een diepte van 45,5 meter vergapen aan grotten, Maya-ruïnes en zelfs een klein scheepswrak.
Afbeelding
Buitenlandredactie 22-11-20, 13:56

Het zwembad in de buurt van Warschau met de naam Deepspot bevat 8000 kubieke meter water, twintig keer meer dan een gewoon 25 meterbad. Het kon ondanks de coronacrisis zijn deuren openen omdat een trainingscentrum waar cursussen worden gegeven wel is toegestaan.

https://youtu.be/PjUvYG0mY60
,,Er zijn hier geen prachtige vissen of koraalriffen, dus het is geen vervanging voor de zee, maar het is zeker een goede plek om te trainen en veilig te leren duiken in open water", zei duikinstructeur Przemyslaw Kacprzak. Ook de brandweer en het leger gaan het zwembad gebruiken.

De bouw van het zwembad nam twee jaar in beslag. De kosten bedragen omgerekend 8,9 miljoen euro. Het record stond tot nu toe op naam van een 42 meter diep bad in Italië. In Londen wordt gewerkt aan een zwembad met een diepte van 50 meter, dat volgend jaar zou moeten openen.


Afbeelding
Deepspot-directeur Michal Braszczynski in de onderwatertunnel van zijn zwembad. © AFP


Afbeelding

https://www.ad.nl/buitenland/diepste-zw ... ~ab6e8111/

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Wereldprimeur in Polen: zwembad van liefst 45 meter diep

Bericht door ron » ma mar 01, 2021 4:07 am

Ik heb er gisteren voor de eerste keer gedoken met een vriendin van mij 6qq

Met heen- en terugreis, inchecken met een grotere groep en met alles daar omheen zijn we toch wel 12 uur van huis geweest om een uurtje te kunnen duiken :|
Maar eh, ik mag eigenlijk niet klagen, ik kan nu zeggen dat ik in het diepste zwembad van de wereld heb gedoken en er zijn mensen die ervan dromen om 'maar' 12 uur van huis te zijn om een uurtje van zoiets te kunnen genieten :)
Maar er staan niet van die mooie boompjes omheen zoals foto's hierboven suggereren...

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Wereldprimeur in Polen: zwembad van liefst 45 meter diep

Bericht door Lech » ma mar 01, 2021 6:07 am

Afgezien van de reis heb je een leuke belevenis meegemaakt.
Op de foto`s ziet het zwembad er spectaculair uit 15qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Wereldprimeur in Polen: zwembad van liefst 45 meter diep

Bericht door Plievo » ma mar 01, 2021 12:17 pm

Ron,

Mooi gedaan, helaas heb ik nooit leren duiken (met attributen tenminste).
Hoe diep heb jij kunnen duiken?

Groet,
Plievo

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Wereldprimeur in Polen: zwembad van liefst 45 meter diep

Bericht door ron » di mar 02, 2021 5:46 am

Zo diep als mijn huidige duikbrevet toelaat, 20 meter. Dat is ongeveer de grens voor de gewone recreatieduiker. Dat diepere ronde deel van het zwembad is meer voor het beoefenen van andere (specifieke, moeilijkere) takken van duiksport.

Plaats reactie