Polen die in de jaren tachtig vooruitbetaalden voor onderbezorgde Polski Fiats, komen nog steeds in aanmerking voor comp

Info uit de Poolse kranten, t.v., etc. kan hier geplaatst worden.
Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Polen die in de jaren tachtig vooruitbetaalden voor onderbezorgde Polski Fiats, komen nog steeds in aanmerking voor comp

Bericht door Lech » di mar 09, 2021 6:20 am

Polen die in de jaren tachtig vooruitbetaalden voor onderbezorgde Polski Fiats, komen nog steeds in aanmerking voor compensatie
4 MAART 2021 | SAMENLEVING | 0 REACTIES
Afbeelding

Polen die decennia geleden vooraf hebben betaald voor een van de nu iconische, in Polen gemaakte Fiat 126ps, maar deze nooit hebben ontvangen vóór de val van het communisme, komen nog steeds in aanmerking voor compensatie.

De Fiat 126p - in het Pools liefkozend bekend als de Maluch (Little One), die de fabrikant in 1997 als officiële naam accepteerde - werd een cultureel icoon in Polen vanwege zijn populariteit als betaalbare gezinsauto in de laatste decennia van het communisme.

Omdat de vraag zo hoog was, konden mensen zich van tevoren aanmelden om een ​​Maluch of de grotere Fiat 125p te ontvangen. Ze betaalden vooruitbetalingen voor de aankoop en de voertuigen werden vervolgens via een loting verdeeld (of onder "degenen met de juiste connecties", merkt Business Insider Polska op).


Na de val van het communisme in 1989 werd de regeling echter stopgezet, wat betekent dat velen hun auto nooit hebben ontvangen. Volgens Bankier.pl, een financiële en zakelijke website, waren er van de 1,5 miljoen mensen die in 1982-85 een vooruitbetaling deden, ongeveer 340.000 aan het begin van de jaren negentig geen levering ontvangen.

In 1996 werd wetgeving aangenomen om compensatieclaims voor niet-vervulde aankopen te regelen. Dat bracht velen ertoe hun geld onmiddellijk terug te vorderen, maar niet allemaal. In 2018 kwamen er nog minstens 250 mensen in aanmerking voor compensatie, meldde Bankier.pl. Er is geen sluitingsdatum voor het indienen van claims.

Vorige maand publiceerde het Poolse ministerie van Financiën zijn laatste indexering van compensatiebetalingen. Als gevolg hiervan kunnen degenen die in 1996 het compensatietarief van 5.930 zloty zouden hebben ontvangen voor een niet-geleverde Fiat 126p, nu aanspraak maken op 13.852 zloty (€ 3.040). Voor de Fiat 125p is dat nu 19.629 zloty.

De grotere Fiat 125p kreeg ook een licentie voor productie in de Poolse staatsbedrijf Fabryka Samochodów Osobowych (FSO) -fabriek in Warschau tussen 1967 en 1991.

Toch overtrof de vraag naar beide auto's de productiemogelijkheden. Gezinnen zouden jaren op een lijst moeten wachten of hopen op autobonnen die door de autoriteiten worden verspreid.

Tegenwoordig functioneert de fabriek van Fiat Chrysler Automobiles (FCA) in Tychy nog steeds als een van de grootste fabrieken van de autofabrikant ter wereld. In december kondigde het bedrijf een investering van 755 miljoen zloty (€ 166 miljoen) aan om in de fabriek nieuwe hybride en elektrische modellen te gaan produceren.

https://notesfrompoland.com/2021/03/04/ ... pensation/

Plaats reactie