30 jaar geleden werd de productie van ‘Polski Fiat’ stopgezet

Info uit de Poolse kranten, t.v., etc. kan hier geplaatst worden.
Plaats reactie
Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

30 jaar geleden werd de productie van ‘Polski Fiat’ stopgezet

Bericht door Lech » wo jun 30, 2021 6:59 am

30 jaar geleden werd de productie van ‘Polski Fiat’ stopgezet
Afbeelding
Op 29 juni 1991 werd de productie van de Polski Fiat 125p stopgezet bij de Passenger Car Factory (FSO) in Warschau. Gedurende bijna 24 jaar werden er meer dan 1 miljoen 445 duizend exemplaren geproduceerd.

De eerste gelicentieerde auto kwam op 28 november 1967 van de band bij FSO. Twee jaar eerder was de licentie gekocht van Fiat voor een auto die sinds 1961 in Italië in productie was, de Fiat 1300/1500. De Fiat 1300/1500 was in de tweede helft van de jaren 60 echter al achterhaald. Daarom kwamen de Italianen na ondertekening van de licentie overeen dat er in Polen een iets andere auto zou worden geproduceerd, een van de prototypeversies van het 125-model, dat pas in 1967 in productie zou gaan.

De Poolse Fiat 125p (deze letter was alleen toegevoegd om de versie te onderscheiden) had een nieuwe carrosserie, bedoeld voor de 125, terwijl de gehele aandrijflijn, motor en interieur van het oude Fiat 1300/1500-model was. Daarom was het een origineel, deze versie werd alleen in Polen geproduceerd. Dit was van belang in latere jaren, toen Fiat zijn 125p-model al produceerde en de Polski Fiat 125p iets anders was en niet rechtstreeks concurreerde voor exportmarkten.

De Poolse Fiat 125p, in de volksmond bekend als de Big Fiat, het rek of het dressoir, werd onmiddellijk een pronkstuk van de PRL-auto-industrie en het bezit ervan werd een teken van prestige in het land. In 1975 werd een modernisering uitgevoerd, waarbij het interieurontwerp volledig werd vervangen, evenals enkele externe elementen (achter- en voorlichten, bumpers, deurbekleding).

In de jaren tachtig werd de productie van 125P beïnvloed door westerse economische sancties en het isolement van Polen na de invoering van de staat van beleg. Al snel werd de Big Fiat vervangen door de Polonez, geproduceerd sinds 1978 ook ontworpen door Fiat en gebruikmakend van de motor en enkele 125p-componenten.

Begin 1983 liepen de rechten om de licentienaam van Fiat te gebruiken af. In de loop van de tijd werd de verkoop slechter en slechter, en de beslissende klap voor de winstgevendheid van de productie werd veroorzaakt door de prijsveranderingen na de invoering van de zogenaamde Balcerowicz economische hervormingen.
https://polandin.com/54585696/30-years- ... as-stopped
De laatste Big Fiat werd geproduceerd op 29 juni 1991 en is nog steeds te zien op occasionele tentoonstellingen, onder meer in het Technisch Museum in Warschau.

Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: 30 jaar geleden werd de productie van ‘Polski Fiat’ stopgezet

Bericht door Lech » ma jun 19, 2023 5:16 am

Polski Fiat 132p - voor kameraden en soldaten
Gisteren en vandaag een droomauto. Een goed onderhouden Fiat 132 uit de eerste serie is een echte zeldzaamheid en de 132p is bijna een varenbloem. Gelukkig hoef je zelfs voor een auto in perfecte staat niet langer het equivalent van een appartement in Warschau uit te geven.
Afbeelding
Afbeelding
  • 4.461 Fiat 132p-eenheden werden "geassembleerd" bij FSO
  • Comfortabel, ruim, met goede prestaties en zelfs mooie stukken kosten geen fortuin - kun je meer vragen van een klassieke auto van meer dan 40 jaar oud?
Vanuit het oogpunt van de verzamelaar zijn FSO-kopieën in Polen waardevoller, omdat er maar heel weinig zijn "geassembleerd" gedurende 7 jaar

Begin 1973 tekende Pol-Mot (d.w.z. een buitenlandse handelsmaatschappij die zich onder andere bezighoudt met de verkoop van Poolse auto's in het buitenland) een contract met Fiat voor de montage van enkele auto's van het Italiaanse bedrijf bij FSO, bestemd voor de binnenlandse markt. Poolse markt. In het geval van het 132-model was het zelfs moeilijk om over montage te praten - de voltooide auto die vanuit Italië werd verzonden, had emblemen, ruitenwissers, een batterij en de auto was klaar om aan een tevreden klant te worden afgeleverd.

De aankoopwijze van de nieuwe Fiat 132p is een perfect voorbeeld van de schizofrenie van het systeem dat in de jaren zeventig in Polen heerste. Laten we de kwesties van vouchers en toeslagen buiten beschouwing laten (dat was absurd!) maar kon officieel niet gekocht worden. Bij de bank (alleen in Pekao) konden particulieren een valutarekening hebben voor contant geld waarvan ze de herkomst konden documenteren, en voor een rekening waarvan ze de herkomst niet konden documenteren.

Welke? gestolen? De autoriteiten waren op de hoogte van het bestaan ​​van een zwarte valutamarkt en aan de ene kant vochten ze er officieel tegen, en aan de andere kant wilden ze zoveel mogelijk van dit geld verzamelen, omdat de geplande economie van de Volksrepubliek Polen was niet zelfvoorzienend en veel goederen en grondstoffen werden in het Westen aangekocht. In de praktijk leek het erop dat iedereen die in 1973 een duizelingwekkende som van $ 3.000 (gelijk aan een mooi appartement in Warschau) had, eigenaar kon worden van een Fiat 132p.

In tegenstelling tot de schijn waren er niet zo weinig van zulke mensen, en kleine ondernemers (ambachtslieden, tuiniers, kleine producenten), die in die tijd minachtend privé-eigenaren werden genoemd, werden aangemoedigd om 127p, 131p of de duurste en meest exclusieve 132p per stuk te kopen meer ding: Poolse auto's waren niet opgenomen in het bezit van deze mensen. En het was heel belangrijk, want als het PLN 700.000 overschreed, kon een belastingambtenaar aan zo'n delinquent de zogenaamde toeslag, d.w.z. een extra belasting, in vrijwel elk bedrag (besloot een autoritaire ambtenaar).

Iedereen die rijker was, om niet op te vallen bij de autoriteiten, koos voor Polski Fiat. En spijt heeft hij zeker niet gehad, want qua rijgedrag is de 132p een van de meest comfortabele limousines van zijn tijd. Qua het opvangen van hobbels is deze auto ongeëvenaard (natuurlijk laten we Citroëns met hydropneumatiek in een andere klasse).

Een grote veerweg en zachte vering zijn enerzijds een prima compensatie voor onregelmatige hobbels en anderzijds een zegen op slechte Poolse wegen - de auto helt duidelijk over in bochten, wat nog wordt versterkt door zachte, maar volkomen vormeloze stoelen. Bij de eerste generatie vind je noch voor noch achter stabilisatoren die wat rust zouden kunnen brengen in deze koetswerkoverhellingen. Het was zelfs logisch: comfortabel zijn? Laat het zo zijn en laten we niet doen alsof onze auto over hobbels kan rijden en tegelijkertijd ronderecords op de baan kan breken.
Afbeelding
Journalisten van de westerse autopers die de 132 meer dan 40 jaar geleden testten, spraken natuurlijk een beetje over dit feit en gaven snel de reden voor hun dilemma's - geweldige, gretig toeren motoren die de 132 tot een echt dynamische auto maakten. De basisversie had een 1.6 motor met 98 pk onder de motorkap, en de auto's "geassembleerd" in FSO waren voornamelijk 1.8 stuks met 105 pk. Afgezien van de cilinderinhoud (de grotere motor had 84 mm zuigers en de 1.6 - 80 mm), waren de twee eenheden vrijwel identiek.

De Italianen konden niet anders dan reageren op de kritiek, zeker omdat de verkoopresultaten aanvankelijk onder de verwachtingen bleven. En ze deden het heel snel, omdat de zogenaamde. de tweede serie "132" werd in 1974 gepresenteerd. Naast stilistische veranderingen (o.a. andere achter- en zijruiten en lampen), werden ook de karakteristieken van de ophanging en het stuursysteem gewijzigd, die in de versie zonder optionele stuurbekrachtiging behoorlijk veel kracht vereisten.

Maar laten we teruggaan naar onze foto Fiat, die FSO verliet in 1973. Waarom heeft de auto geen Poolse emblemen? Het is ook een teken van die tijd. Een van de vorige eigenaren verving ze door originele Fiat-exemplaren - het was gewoon meer... prestigieus. Een terugkeer naar het origineel is natuurlijk op elk moment mogelijk, vooral omdat de Poolse emblemen van de auto bewaard zijn gebleven. Bovendien bevindt zich onder de motorkap, op de voorskirt bij de radiator, een naamplaatje dat aangeeft dat de auto van FSO komt.

Vele jaren geleden heeft de huidige eigenaar - Paweł Pietrzyk uit Warschau - de auto grondig onder handen genomen, zowel mechanisch als carrosserie. De auto werd volledig gedemonteerd, de staat van alle onderdelen werd gecontroleerd en natuurlijk werd het nodige vervangen of gerepareerd. De blikslager en schilder wisten blijkbaar wat ze deden, want ondanks het verstrijken van de jaren hebben we geen corrosie op de auto gevonden.
Afbeelding
Omdat het onmogelijk bleek om originele onbeschadigde stoelen voor Fiat te kopen, werd besloten om lederen bekleding voor de auto te naaien. Door plaats te nemen in de naar natuurlijk leer ruikende Fiat 132 wordt de indruk van luxe nog versterkt, wat in 1973 onder meer betekende 105 pk sterke motor onder de motorkap en ... houtachtige afwerking van het dashboard.

Fiat 132 - voor- en nadelen
Comfortabel, ruim, met goede prestaties en zelfs mooie stukken kosten geen fortuin - kun je meer vragen van een klassieke auto van meer dan 40 jaar oud? Als de uitrusting stuurbekrachtiging bevat , kan de Fiat 132 elke dag met succes worden bestuurd. Daarnaast zijn auto's die in de jaren 70 en 80 in Polen werden gebruikt grotendeels verdwenen, omdat anticorrosiebescherming uit die tijd geen sterk punt was van Fiats.

En zodra de carrosserie roestte, waren er altijd mensen bereid aandrijfeenheden te kopen (vooral 1.8- en 2.0-motoren), die nog "geleefd" waren in Fiat 125p- en Polonez-auto's. Fiat DOHC-motoren zijn zeer duurzaam - in tegenstelling tot de OHV-motor met 125p, is de krukas op vijf plaatsen gelagerd. Dit betekent echter niet dat ze eeuwig zijn - de verkeerde of te zelden ververste olie veroorzaakte slijtage van de nokkenassen op de nokkenassen.

Fiat 132 - reserveonderdelen
Op Fiat is helaas niets aan te merken, want het bedrijf ondersteunt eigenaren van oldtimers niet met onderdelen. Er is echter geen groot probleem met mechanische componenten, omdat de 132 en de Argenta die daarvan is afgeleid zeer lang zijn geproduceerd (1972-85), dus op veilingen vindt u verbruiksartikelen en gebruikte plaatwerkelementen (motorkappen, deuren) . Prijzen zijn gematigd. Het is erger met interieurinrichting en accessoires (bijvoorbeeld met een 132p-badge of een origineel stuur). In veel gevallen zal het nodig zijn om in Italië te zoeken, omdat daar de aanvoer van onderdelen nog goed is.

Fiat 132 — marktsituatie
In de landelijke zoekertjes konden we geen Fiat 132p vinden. Op veilingportalen vonden we twee 132's: de eerste met 1.6 motor uit 1976 (de zogenaamde tweede serie) en de in Oostenrijk geassembleerde Fiat-Puch 132 met 1.8 motor uit 1972. Beide auto's zien er onberispelijk uit op de foto's, de eerste kost PLN 32.000, de tweede - PLN 33.900.

Volgens de prijslijst van de Duitse Classic Data moet u 4.900 euro (ongeveer PLN 21.000) betalen voor een Fiat 132 met een 1.6-motor in staat 2 (overeenkomend met de staat van een normaal gebruikte 2-, 3-jarige auto ) voor een Fiat 132 (ongeveer PLN 21.000), en voor een auto "in één" (d.w.z. een perfecte ) - ongeveer PLN 34.000. Versies met een later geplaatste 2-liter motor zijn minimaal 10-15 procent. duurder. Op het Italiaanse reclameportaal subito.it vonden we 12 auto's uit verschillende productieperiodes. Prijzen van 2850 tot 6800 euro. De afgelopen 5 jaar zijn de prijzen van de Fiat 132 in West-Europa slechts licht gestegen (met ongeveer 5%).

Fiat 132 - aanbevolen
Vanuit het oogpunt van de verzamelaar zijn de FSO-stukken in Polen waardevoller, omdat er gedurende 7 jaar maar heel weinig werden "geassembleerd" - minder dan 4,5 duizend. stukken. Het is niet bekend hoeveel er in de eerste serie zat (sinds juli 1973 zijn er slechts 500 exemplaren gemaakt in Żerań), maar rekening houdend met het feit dat Fiat de Mk II-variant al sinds 1974 produceerde, wedden we dat dat niet veel is. Daarom is het de moeite waard om naar Fiats met de "p"-badge te zoeken. Maar onthoud dat ongeacht de emblemen, de Fiat 132 geen "speculatieve" klassieker is en waarschijnlijk ook niet zal zijn, omdat de prijzen zeer stabiel zijn.


https://www.onet.pl/motoryzacja/autoswi ... 0,4d5737de

Plaats reactie