De kleine kikker die de winkelstraten van Polen heeft overgenomen

Info uit de Poolse kranten, t.v., etc. kan hier geplaatst worden.
Lech
Berichten: 4935
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

De kleine kikker die de winkelstraten van Polen heeft overgenomen

Bericht door Lech » vr jul 02, 2021 6:10 am

De kleine kikker die de winkelstraten van Polen heeft overgenomen
Afbeelding
Bijna een derde van de Poolse bevolking woont nu binnen 300 meter van een Żabka-winkel, beweert het bedrijf, wiens naam, wat "kleine kikker" betekent, een synoniem is geworden voor gemakswinkelen.

Met 7.272 verkooppunten in 950 dorpen en steden die dagelijks bijna drie miljoen klanten bedienen, is het netwerk in een razend tempo uitgebreid om de grootste gemaksketen te worden, niet alleen in Polen, maar in heel Centraal- en Oost-Europa. Het is ook een pionier in het gebruik van kunstmatige intelligentie en mobiele technologie om het bedrijfsleven te stimuleren.

Naarmate het groeit, komt het bedrijf echter ook onder vuur te liggen, onder meer voor het uitpersen van zijn franchisenemers en het exploiteren van een wettelijke maas in de wet waardoor het op zondag kan opereren, ondanks een handelsverbod dat door de Poolse regering is ingevoerd.

“Winkels waar mensen op pantoffels naartoe kunnen lopen”
“We zijn zeker niet van plan om te vertragen. We hebben een goed gevoel over onze snelle groei”, zegt Tomasz Suchański, CEO van Żabka sinds 2016, in een exclusief interview met Notes uit Polen.

De winkels van de keten en hun groene branding zijn alomtegenwoordig in stedelijke gebieden. Het doel is om ze te lokaliseren langs belangrijke dagelijkse doorvoerroutes en rond woonwijken, "waar mensen op hun pantoffels naar beneden naar de winkel kunnen lopen", zegt Suchański.
Afbeelding
In de afgelopen jaren is de Poolse retailmarkt aangetrokken tot kleinere winkels, met name gemaks- en discountmerken.

“Consumenten stappen af ​​van supermarkten en megastores, naar discountwinkels en kleine winkels. Winkelen wordt steeds kleiner, maar komt vaker voor”, zegt Krzysztof Kawa, aandelenanalist bij IPOPEMA Securities in Warschau. Żabka heeft deze niche gevuld.

"In tegenstelling tot gewone gemakswinkels, beschouwen we onszelf als modern gemak", zegt Suchański. “Een gewone buurtwinkel vervult de zogenaamde ‘SOS’-functie, wat betekent dat mensen gaan als ze iets op hebben. Żabka heeft een andere functie: het bedient klanten die honger of dorst hebben en snel iets willen pakken.”

"We hebben onszelf altijd gezien als iets tussen een QSR [quick service restaurant] en een supermarkt", voegt de CEO toe. “In een Żabka-winkel kun je zowel een hotdog kopen als een assortiment ingrediënten die je de volgende dag nodig hebt voor het ontbijt. Het is een combinatie die geen enkele supermarkt of restaurant kan bieden, waardoor het iets unieks is.”

Uitbreiding en buyouts
Żabka werd in 1998 opgericht als het geesteskind van Mariusz Świtalski, oprichter van Elektromis, het toenmalige grootste groothandelsnetwerk van Polen. Aanvankelijk alleen op locaties met meer dan 5.000 inwoners, in 2005 had het 1.700 verkooppunten en begon het zich uit te breiden naar kleinere locaties.

In 2016 begon het bedrijf aan een facelift. De vorige flitsende gele bewegwijzering werd vervangen door een afgezwakt groen en het interieur was versierd met houten elementen. Het al lang bestaande kikkerlogo is verdwenen. Gangpaden werden gereorganiseerd om plaats te bieden aan huismerkproducten, gezondere opties en warme snacks. Het duurde vier jaar om alle verkooppunten te standaardiseren.

De keten is sinds 2007 verschillende keren van hand gewisseld, waarbij het Tsjechische private equity-fonds Penta Investments, de Britse retailgigant Tesco en Mid Europa Partners, evenals de huidige eigenaren, het in Luxemburg gevestigde fonds CVC Capital Partners, hebben geruild. De laatste van deze verkopen werd door analisten geschat op een waarde van maximaal € 1,5 miljard.

Toen Żabka in 2017 werd verkocht, bestond er al twijfel of er nog ruimte was voor uitbreiding in Polen”, zegt analist Kawa. Hij merkt echter op dat de keten geen "grote eisen" stelt aan zijn flagshipstore-formaat. "De meeste commerciële ruimtes passen gemakkelijk in een Żabka."

Het bedrijf breidt zich nu uit naar een breder "ecosysteem" van diensten, dat naast winkelen ook pakketbezorging en maaltijdplannen omvat. “We hebben niet meer alleen een idee voor een winkel. We hebben een idee hoe we klanten een volledige reeks diensten kunnen bieden, waar ze ook zijn”, zegt Suchański. "Het betreden van buitenlandse markten is de waarschijnlijke volgende stap."

Voorsprong op de concurrentie
De groeiende retailmarkt van Polen lokt echter concurrentie uit. In het gemakssegment, dat Żabka is gaan domineren, opende de staatsoliegigant Orlen vorige week zijn eerste zelfstandige winkel in Warschau. Het wil de komende vijf jaar honderden winkels in de nieuwe formule vestigen.



"Dit laat alleen maar zien dat we de goede kant op gaan", zegt Suchański. Maar om zijn marktdominantie te behouden, werkt zijn bedrijf op een aantal fronten.

Een belangrijk gebied is het productaanbod. Uit onderzoeken van het bedrijf blijkt dat 'impulsief' winkelen goed is voor 80% van zijn winkelbezoeken en dat zijn producten meestal binnen vier uur na aankoop worden geconsumeerd. Daarentegen zijn in andere supermarkten de overgrote meerderheid van de bezoeken "geplande" aankopen voor later.

Daartoe heeft een intern team van voedselinnovators nieuwe producten bedacht, zoals de Foodini 'vloeibare snack', die vooral populair is bij jonge vrouwelijke klanten. “We hebben er een hele nieuwe groep klanten bij gekregen”, zegt Suchański.

Het heeft ook een toenemend assortiment plantaardige producten aangeboden om tegemoet te komen aan het snelgroeiende aantal vegetariërs en veganisten in Polen.


Het hele verhaal is alhier te vinden: Voorsprong op de concurrentie
De groeiende retailmarkt van Polen lokt echter concurrentie uit. In het gemakssegment, dat Żabka is gaan domineren, opende de staatsoliegigant Orlen vorige week zijn eerste zelfstandige winkel in Warschau. Het wil de komende vijf jaar honderden winkels in de nieuwe formule vestigen.



"Dit laat alleen maar zien dat we de goede kant op gaan", zegt Suchański. Maar om zijn marktdominantie te behouden, werkt zijn bedrijf op een aantal fronten.

Een belangrijk gebied is het productaanbod. Uit onderzoeken van het bedrijf blijkt dat 'impulsief' winkelen goed is voor 80% van zijn winkelbezoeken en dat zijn producten meestal binnen vier uur na aankoop worden geconsumeerd. Daarentegen zijn in andere supermarkten de overgrote meerderheid van de bezoeken "geplande" aankopen voor later.

Daartoe heeft een intern team van voedselinnovators nieuwe producten bedacht, zoals de Foodini 'vloeibare snack', die vooral populair is bij jonge vrouwelijke klanten. “We hebben er een hele nieuwe groep klanten bij gekregen”, zegt Suchański.

Het heeft ook een toenemend assortiment plantaardige producten aangeboden om tegemoet te komen aan het snelgroeiende aantal vegetariërs en veganisten in Polen.

Plaats reactie