Poolse luxe winkelketen verdwijnt na drie decennia

Info uit de Poolse kranten, t.v., etc. kan hier geplaatst worden.
Plaats reactie
Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Poolse luxe winkelketen verdwijnt na drie decennia

Bericht door Lech » do okt 21, 2021 5:06 am


Poolse luxe winkelketen verdwijnt na drie decennia


Afbeelding
Een chique keten van delicatessenzaken en supermarkten, Piotr i Pawel, is drie decennia na de oprichting in Polen verdwenen. De laatste van zijn winkels is nu omgedoopt onder het logo van hun nieuwe eigenaar, Spar.

Het model – met winkels die het midden houden tussen een delicatessenwinkel en een supermarkt – bleek echter te duur om te onderhouden, vooral omdat er meer internationale ketens op de Poolse markt kwamen. Polen wenden zich ook steeds meer tot discount- en gemakswinkels, waardoor andere supermarktketens zoals Tesco worden verdreven.

"De gemiddelde discountwinkel heeft 14 mensen in dienst, een supermarkt met aparte stands met vers vlees, kaas en alcohol moet 22-24 mensen hebben op een vergelijkbare oppervlakte, en een delicatessenwinkel zelfs 30", zegt Andrzej Wojciechowicz, voormalig hoofd van Bomi, een andere Poolse delicatessenwinkelketen die een paar jaar eerder failliet ging.

In 2019 werden de meeste winkels van Piotr i Paweł verkocht aan Spar Group, een internationaal conglomeraat van supermarkten. TFI Capital Group, dat een jaar eerder het hele bedrijf had gekocht, hield 20% aan. De rest van de winkels van de keten werden gesloten of verkocht aan andere concurrenten.

In maart 2020 bereikte Spar Group overeenkomsten met de schuldeisers van Piotr i Paweł om 95 miljoen zloty (bijna € 21 miljoen) van de schulden van de keten terug te betalen, volgens Wiadomości Handlowe, een nieuwsdienst voor de detailhandel.

Vervolgens heeft het tegen het einde van het eerste kwartaal van 2021 het merendeel van de winkels omgedoopt tot Spar, Spar Express en Eurospar. Sommige locaties duurden echter langer, bijvoorbeeld door heronderhandelingen over huurprijzen met eigenaren.

De laatste hiervan was een Piotr i Paweł-buitenpost in het Klif-winkelcentrum in Warschau, dat vorige week uiteindelijk werd omgedoopt tot Spar. "De faciliteit functioneert echter al vele maanden als een quasi-Spar", meldde Wiadomości Handlowe. “De winkel was al gevuld als een typische Spar-outlet.”


https://notesfrompoland.com/2021/10/19/ ... e-decades/

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poolse luxe winkelketen verdwijnt na drie decennia

Bericht door Plievo » do okt 21, 2021 8:26 am

Jammer dat Piotr i Pawel is verdwenen.
Alhoewel het wat prijziger was mocht ik er graag winkelen als ik in Polen was.
Hun assortiment vond ik wat beter dan de gemiddelde supermarkten die je in Polen aantreft.

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Poolse luxe winkelketen verdwijnt na drie decennia

Bericht door ron » di okt 26, 2021 6:23 am

Bij mij in de stad heeft er maar heel kort een vestiging gezeten. Ik ben er een keer geweest met iemand die daar zoete (duitse) producten kocht die je niet zo makkelijk in andere supermarkten kon vinden.
De winkel was inderdaad later omgedoopt tot Spar.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poolse luxe winkelketen verdwijnt na drie decennia

Bericht door Plievo » zo okt 31, 2021 5:13 pm

ron schreef:
di okt 26, 2021 6:23 am
Bij mij in de stad heeft er maar heel kort een vestiging gezeten. Ik ben er een keer geweest met iemand die daar zoete (duitse) producten kocht die je niet zo makkelijk in andere supermarkten kon vinden.
De winkel was inderdaad later omgedoopt tot Spar.
En Carrefour wil ook weg uit Polen. Zo houd je net als in NL een paar supermarkten over en verdwijnt de diversiteit.

Plaats reactie