Vrouw die het 'meisje in de rode jas' speelde in 'Schindler's List' wordt echte held

Info uit de Poolse kranten, t.v., etc. kan hier geplaatst worden.
Lech
Berichten: 4955
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Vrouw die het 'meisje in de rode jas' speelde in 'Schindler's List' wordt echte held

Bericht door Lech » ma apr 11, 2022 5:14 am


Vrouw die het 'meisje in de rode jas' speelde in 'Schindler's List' wordt echte held

Afbeelding
Oliwia Dąbrowska, die op driejarige leeftijd beroemd werd nadat ze verscheen in het met een Oscar bekroonde epos van 1993, schreef op Instagram dat ze nu leiding geeft aan een groep vrijwilligers die hulp biedt aan vluchtelingen die aankomen in Krościenko.
Oliwia Dąbrowska/Persmaterialen/Instagram


De vrouw die het 'meisje in de rode jas' speelde in Steven Spielbergs film Schindler's List helpt nu Oekraïense vluchtelingen aan de Poolse grens.

Oliwia Dąbrowska, die op driejarige leeftijd beroemd werd nadat ze verscheen in het met een Oscar bekroonde epos van 1993, schreef op Instagram dat ze leiding geeft aan een groep vrijwilligers die hulp biedt aan vluchtelingen die aankomen in Krościenko.

De 32-jarige plaatste op 13 maart een foto van zichzelf in een high-vis jas en zei: “Vandaag heeft Rusland Yavoriv gebombardeerd. Slechts 20 kilometer van Polen. Zo dichtbij! Ik ben bang, maar dat motiveert me alleen maar meer om vluchtelingen te helpen.

In een Livestream die de volgende dag op Instagram werd gepost, zei Dąbrowska: "Ik wacht niet op dingen en niemand van onze groep vrijwilligers wil je bedanken, we doen gewoon ons werk.

“De mensen hebben hulp nodig en wij geven ze hulp. Ik geef echt om iedereen aan de grens.

"Ik heb ook huizen gevonden voor tien gezinnen... Ik kan niet tellen hoeveel transporten voor vluchtelingen van de grens naar Krakau... en andere plaatsen in Polen."
Afbeelding
De vacht van Dąbrowska is de enige kleur in de zwart-wit Oscar-winnende film. Het kleine Joodse meisje en haar rode kust vertegenwoordigen de onschuld van een gemeenschap die wordt vernietigd.


Ze voegde eraan toe: “Ik zal alles doen wat ik kan, ik zal deze mensen, die gezichten, die ogen nooit vergeten, ik zal nooit vergeten wat ik heb gezien.

"Daar kun je je niet op voorbereiden, je kunt je alleen maar voorstellen dat er lijdende mensen zullen zijn, kinderen, oude mensen, zieken."
Afbeelding
Jarenlang hield Dąbrowska, die nu als copywriter in Krakau werkt, haar verschijning in de film geheim en vertelde ze haar ouders dat ze het aan niemand mochten vertellen.
Oliwia Dąbrowska/Instagram

Jarenlang hield Dąbrowska, die nu als copywriter in Krakau werkt, haar verschijning in de film geheim en vertelde ze haar ouders dat ze het aan niemand mochten vertellen.

Toen op school het nieuws naar buiten kwam dat zij het meisje in de rode jas was geweest, zei ze dat het 'haar leven verwoestte'.
Afbeelding

https://www.thefirstnews.com/article/wo ... hero-29459

Plaats reactie