Tweedehands shoppen krijgt een tweede leven in Polen

Info uit de Poolse kranten, t.v., etc. kan hier geplaatst worden.
Plaats reactie
Lech
Berichten: 4959
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Tweedehands shoppen krijgt een tweede leven in Polen

Bericht door Lech » ma apr 25, 2022 4:03 am


Tweedehands shoppen krijgt een tweede leven in Polen

Afbeelding
Szymon Czyż, een 22-jarige ingenieur, wachtte twee uur op de opening van zijn favoriete lokale tweedehandswinkel op de dag van de levering van nieuwe kleding. Dat is het moment waarop schatzoekers zoals hij sprinten om trendy, gebruikte kleding van goede kwaliteit te vinden, elkaar duwen en soms zelfs manden stelen of elkaars vondsten meenemen.

Dergelijke tweedehandskledingwinkels zijn aan het uitsterven in Poolse steden: er waren in juli 2021 39% minder winkels in het land dan in 2009. Maar ondanks deze trend bloeit de markt voor gebruikte kleding, aangezien deze steeds meer beweegt zich online en duurder, gericht op een meer mode- en milieubewuste jonge klantenkring zoals Czyż.

"Recente gegevens tonen aan dat de markt voor tweedehands kleding sneller groeit dan de markt voor nieuwe kleding", zegt Agnieszka Wąsowska van Fashion Revolution Poland, een mode-activistengroep.

Die trend werd geschetst in een recent rapport van Accenture over consumentenkeuzes, waaruit bleek dat 44% van de Polen eerst op zoek gaat naar tweedehands artikelen wanneer ze kleding, schoenen of accessoires nodig hebben. Hoewel meer dan de helft van de respondenten nog steeds liever persoonlijk naar een tweedehands winkel gaat, doen steeds meer mensen dat op sociale media en op online marktplaatsen, een verandering die door de pandemie is versneld.

Tweedehands, tweederangs
De negatieve connotaties die rond tweedehandswinkels in Polen hangen, worden aangetoond door enkele van de woorden die worden gebruikt om ze te beschrijven: lumpeks, ciucholand of szmateks, wat zoiets betekent als "voddenwinkel" of "togsland". Lumpeks is bijzonder populair, afgeleid van een mengsel van het Duitse woord lompen, wat vodden betekent, en die aanleiding geeft tot de term lumpowanie, verwijzend naar de praktijk van het kopen en recyclen van gebruikte kleding.

Dergelijke winkels, die gebruikte kleding per gewicht verkopen, verschenen voor het eerst in Polen tijdens het communistische tijdperk, toen ze geïmporteerde kleding aanboden die voor de meeste Polen te duur was om uit de eerste hand te kopen. In de jaren negentig werden de winkels gezien als overvol, onaangenaam en voor de minder bedeelden.

"Omdat de meeste arme mensen daar kochten, wilden anderen niet gaan", zegt Wąsowska. “Ze wilden op die plekken niet gezien worden. Mensen kochten kleding in tweedehandswinkels omdat ze het zich niet konden veroorloven om ze [uit de eerste hand] te kopen.”

De toenemende welvaart in Polen en veranderende consumentengewoonten hebben geleid tot een gestage stroom sluitingen van dergelijke tweedehandswinkels. In 2009 waren er 23.500 actief, maar dat aantal is sindsdien elk jaar gedaald en bereikte een dieptepunt van 14.400 in 2021, vertelde Tomasz Starzyk van Dun & Bradstreet, een commercieel databedrijf, aan Notes uit Polen.
Afbeelding

Een nieuw winkelmodel
Ondanks deze sluitingen blijft de tweedehandsmarkt in Polen sterk, met een waarde van ongeveer 5-6 miljard zloty per jaar, volgens gegevens uit 2019 van Statistics Poland (GUS), het statistiekbureau van de overheid, geciteerd door het dagblad Rzeczpospolita. Ongeveer 10 miljoen Polen, meer dan een kwart van de bevolking, zegt dat ze gebruikte kleding kopen, meldde de krant.

Velen van hen doen dit via online bronnen, en de impact van de pandemie heeft een verandering in gewoonten bespoedigd. Bijna de helft van de Polen had de afgelopen zes maanden apps en websites gebruikt om dingen te kopen van en te verkopen aan andere gebruikers, zo ontdekte een SW Research-enquête voor Accenture in oktober 2020.

Uit een ander onderzoek vorig jaar door hetzelfde bureau, namens tweedehands winkelketen Wtórpol, bleek dat 28% zei dat ze vaker gebruikte kleding online kochten dan vóór de pandemie.

Dit "heeft bijgedragen aan de groei en aantrekkelijkheid van het aanbod van tweedehandswinkels", zegt Agnieszka Oleksyn-Wajda, directeur van het Instituut voor Duurzame Ontwikkeling aan de Lazarski Universiteit in Warschau, waardoor ze vanuit het comfort van hun huis kunnen kopen zonder op zoek te gaan naar producten op de hanger.

Groen winkelen
De houding van Polen ten opzichte van tweedehands kleding is ook geëvolueerd. In de jaren negentig kozen mensen om economische redenen tweedehandswinkels, als een plek om "merkkleding tegen een redelijke prijs" te vinden, legt Starzyk uit. In die tijd was er ook relatief weinig modewinkels die dergelijke merken aanboden, voegt hij eraan toe.

Maar nu Polen gemiddeld veel beter af zijn dan in de jaren negentig, en met een veel breder scala aan producten die voor hen beschikbaar zijn, spelen milieuproblemen een steeds grotere rol bij het stimuleren van de vraag naar tweedehandsproducten.

Uit enquêtegegevens van Accenture blijkt dat 20% van de respondenten tweedehands kleding koopt om milieuredenen, en uit een rapport van KPMH blijkt dat 27% van de Polen zegt bereid te zijn meer te betalen voor milieuvriendelijke kleding.

“Onderwijs over ecologie, circulaire mode, duurzaamheid, milieuvriendelijkheid heeft een stukje ‘schaamte’ weggenomen bij de aankoop van tweedehands kleding”, zegt Oleksyn-Wajda.

Deze trend dwingt ook grote merken om hun strategieën te heroverwegen. Dit jaar lanceerde het Poolse kledingbedrijf 4F een samenwerking met Ubrania do Oddania (Clothes to Give Away), een organisatie die “kledingmerken in staat stelt meer circulair te zijn”. 4F is ook begonnen met het verhuren van skikleding om extra textielafval te voorkomen.

De moderne tweedehands shopper
Een andere factor in de transformatie van tweedehands kleding in Polen was een verschuiving naar de hogere markt, naar de "wederverkoop van unieke premium kleding", zegt Rafał Reif, hoofd mode en detailhandel voor Polen bij Accenture. "De belangrijkste drijfveer om te kopen is een merk of een uniek gelimiteerd product dat beschikbaar is voor een aantrekkelijke prijs."

Naast de eerdere goedkope en vrolijke tweedehandswinkels, kunnen consumenten nu chique boetieks vinden met tweedehands kleding die meer kosten dan in fast-fashion winkels en vintage winkels met voorgeselecteerde kleding, legt Wąsowska uit.


Lees het gehele verhaal hier: https://notesfrompoland.com/2022/04/24/ ... in-poland/

Lech
Berichten: 4959
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Tweedehands shoppen krijgt een tweede leven in Polen

Bericht door Lech » di apr 26, 2022 3:40 am

De middenklasse spant de broekriem aan. "Drie jaar geleden waren we op familievakantie in Spanje en vandaag besparen we op boter"
Afbeelding
Hij vond een echt pareltje in de lumpex (Foto: Adam Stępień / Agencja Wyborcza.pl)

- Als ik aan het eind van de maand de winkel binnenkom met de laatste PLN 50 op zak, heb ik de indruk dat iedereen het weet. Ik probeer minstens één duurder artikel te kopen, zodat de kassier of de klant achter me niet kan raden in wat voor hopeloze situatie ik me bevind - zegt Ania. Hoe leven Polen met 11 procent. inflatie?

Jacek: - Ik bespaar het meest op het zoeken naar een vrouw. Sinds een aantal maanden organiseer ik een wandeling voor mijn eerste date, in plaats van een drankje of koffie van de winkelketen aan te bieden. Ik ben al zo bekwaam geworden dat ik mijn derde afspraak gratis kan afsluiten.

Julita: - We begonnen al vóór COVID arm te worden. Toen beviel mijn zus van een tweeling, en de broer van mijn man verloor zijn baan en kon lange tijd geen nieuwe vinden. Toen stopten de ouders aan beide kanten met ons zo veel te helpen.

Przemek: - Onlangs betrapte ik mijn vrouw op het herstellen van mijn T-shirts en sokken. Ze zei dat het kledingbudget van deze maand op is


Verder achter de betaalmuur: https://wyborcza.biz/biznes/7,147582,28 ... 1-L.1.duzy

Plaats reactie