Pools en Pools, niet roken!

Info uit de Poolse kranten, t.v., etc. kan hier geplaatst worden.
Plaats reactie
Lech
Berichten: 4957
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Pools en Pools, niet roken!

Bericht door Lech » di jun 07, 2022 5:21 am

Pools en Pools, niet roken!
Afbeelding
Aanzienlijk meer jonge meisjes in Polen roken een sigaret dan in andere landen. Meisje, klein meisje! Het is niet cool of gezond, het is ook niet cool en het stinkt!

31 mei was het Wereld Niet Roken Dag. Het was nooit een te belangrijke date voor mij, want in mijn leven heb ik niet eens geprobeerd om het te roken. Maar dit jaar heb ik die dag lang gereisd en ik had de radio vanaf de ochtend aan. Ik luisterde naar de statistieken die daar werden gepresenteerd en ik kon het niet geloven. Die 25 procent. Polen roken?! Dus statistisch gezien een op de vier van mijn vrienden? Ik probeerde me zo iemand in gezelschap te herinneren. Met moeite, met de hulp van mijn man, bleek dat drie mensen af ​​en toe roken. Mannen.

https://wyborcza.pl/7,154903,28544991,p ... 1-L.3.maly


Binnen mijn Poolse familie en kennissenkring rookt er ook bijna niemand, zal op het platteland misschien meer gerookt worden?

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Pools en Pools, niet roken!

Bericht door JanTorun » di jun 07, 2022 6:39 am

Kon in mijn jeugd mijn vader op mijn rug bijna drie lange trappen naar boven dragen als we bij vrienden van de familie op bezoek gingen, betere aanbeveling om nooit te roken is er niet! Wat ik dagelijks in Polen zie zijn er meer rokers dan de statistieken aangeven, verbieden of hoge prijs is voor de jeugd meer een aanbeveling om te roken! Staat 'stoer' en denkelijk een uiting van ik kan het betalen, zijn Polen ook gevoelig voor!

Dit is de ene kant, de andere kant is alcohol waar je dan weer 'niets' over hoort, maar de regering daar mooi via belastingen van mee profiteert! Is net zo goed een verslaving. Voor mij is het zo: goede voorlichting over de gevolgen van roken en alcohol werkt m.i.z. beter dan de longfoto's etc. op de verpakking. Haal het stoere er van onderuit: begin met een ludieke actie: je bent een zak met tabak!!

Niet mee eens, ruim dan eerst je peuken op!! rainbow

Plievo
Berichten: 2948
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Pools en Pools, niet roken!

Bericht door Plievo » di jun 07, 2022 9:07 am

Ook in Polen zie je dat roken om veel minder plekken meer is toegstaan.
Openbare ruimtes, trams, bussen, etc.. kom je het niet meer tegen.
Ik ken gezinnen waar roken in huis ook niet meer gebeurt 6qq

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Pools en Pools, niet roken!

Bericht door JanTorun » di jun 07, 2022 10:22 am

Openbare ruimtes is bij wet verboten :) In de thuissituatie zie je ze over het balkon hangen, want moeders stelt er geen prijs op. :?

Plaats reactie