2/3 van de Polen wil geen financiële steun van de staat aan de kerk

Info uit de Poolse kranten, t.v., etc. kan hier geplaatst worden.
Plaats reactie
Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

2/3 van de Polen wil geen financiële steun van de staat aan de kerk

Bericht door Lech » wo jun 08, 2022 5:17 am

2/3 van de Polen wil geen financiële steun van de staat aan de kerk
Afbeelding
66 procent Polen willen dat de staat stopt met het financieel steunen van de kerk - volgens de IBRiS-enquête voor Radio ZET. Iets meer, 70 procent. van de respondenten is voorstander van het afschaffen van belastingvoordelen voor de kerk.

In een onderzoek in opdracht van Radio ZET vroeg IBRiS de Polen welke elementen van de problemen met betrekking tot de relatie tussen de staat en de katholieke kerk moeten worden gelaten en welke moeten worden verwijderd. De auteurs van de studie wijzen erop dat de discussies over dit onderwerp al gaande zijn sinds de systeemtransformatie, dat wil zeggen vanaf 1989. Een paar dagen geleden was het de 33e verjaardag van het houden van gedeeltelijk vrije verkiezingen, terwijl het binnenkort 32 jaar geleden is dat de godsdienstlessen op scholen zijn hersteld (het gebeurde tijdens het bewind van Tadeusz Mazowiecki, de eerste niet-communistische premier).

70 procent Polen willen geen belastingprivileges voor de kerk
Uit het onderzoek blijkt dat momenteel 50 procent. Polen willen godsdienstlessen op scholen achterlaten. Niet veel minder, want 44 procent. van de respondenten vindt dat deze lessen uit onderwijsinstellingen moeten worden verwijderd. Iets meer dan de helft van de respondenten (54%) wil religieuze symbolen achterlaten op openbare plaatsen, zoals scholen of kantoren.

Polen zijn ook verdeeld over de aanwezigheid van geestelijken bij staatsceremonies - 50 procent. wil de aanwezigheid van priesters niet, en 42 procent. vindt dat ze aan deze vieringen moeten deelnemen.




https://biznes.wprost.pl/finanse-i-inwe ... ciola.html

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: 2/3 van de Polen wil geen financiële steun van de staat aan de kerk

Bericht door JanTorun » wo jun 08, 2022 6:18 am

Zat er aan te komen, maar je kan je ook afvragen wat de voordelen er van zijn. De kerk doet ook veel werk aan opvang, iets wat in Nederland op een catastrofe is uitgelopen. Voor zwervers was geen opvang meer of een maaltijd, veel werk van wat de kerk doet is voor een buitenstaander onzichtbaar!
Uiteindelijk is het 'voordeel' een nadeel, het werkt ontwrichtend in een samenleving als het vele sociale werk wat een kerk ook doet niet meer gedaan wordt.

Het bezoekers aantal voor de mis in Polen loopt al jaren achteruit, ben geen fervent bezoeker van de mis maar zie wel het vele andere werk van de kerk. Mensen vergeten dat je de samenhang uit een samenleving haalt, wat hier voor in de plaats komt is ieder voor zich! Ze willen wel de kerk in de straat behouden maar er verder niets voor doen, bang voor wat er voor in de plaats komt!

Om te beginnen moet de kerk in Polen mensen die tijdens de mis fotograferen uit de kerk verwijderen, of deuren op slot doen. Daarna alleen na betaling toelaten, een museum is ook niet gratis! De kerk in Polen moet zich meer profileren en laten zien waar ze mee bezig zijn, hier is wel enig verbetering te behalen.

Hopelijk werkt mijn bijdrage niet ontwrichtend, maar stemt het tot nadenken!!

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: 2/3 van de Polen wil geen financiële steun van de staat aan de kerk

Bericht door Plievo » wo jun 08, 2022 12:15 pm

In mijn schoonfamilie omgeving wenden de meesten zich ook van de kerk af, m.u.v. mijn schoonmoeder die steeds kerkelijker word.

De reden van afwenden zijn vaak een combinatie van klachten zoals:
- pedofilie schandalen die of ontkent worden of afgekocht worden met gelden van de kerkgangers
- de politieke koers die de kerk voert waar men het niet mee eens is
- de grote hoeveelheelheden geld die de kerk ontvangt van de regering
- de erg rijke bisschoppen en pastoors
- de bemoeienissen die de kerkelijke leiders hebben in huishoudens van hun onderdanen

Volgens mij dient de kerk zich bezig te houden met de armen en zwakkeren en met degene die geestelijke zorg nodig hebben van de kerk.
Maar ja, ik ben nu weer niet kerkelijk :D

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: 2/3 van de Polen wil geen financiële steun van de staat aan de kerk

Bericht door JanTorun » do jun 09, 2022 7:17 am

Kom nog even op op dit onderwerp terug: de nonnen die ik zwanger in afgelegen dorpen in Polen tegenkwam zijn voor mij niet meer te tellen, als ware gedeporteerd tot het kind geboren is. Laat onverlet dat de kerk ook goede dingen doet waar veel mensen troost bij hebben, de kerk is niet alleen een pater of mensen die zich verrijken, het is voor velen in het laatste stadium van hun leven een troost.

In een wereld die steeds meer egoïsme uitstraalt is h et geloof het enige houvast, kan je nog zo verschillig over denken maar iedereen kent wel iemand die alleen is achtergebleven. Niemand praat er over maar iedereen weet ook dat die er zijn, het leven heeft niet één kant maar velen. Mensen moeten zich eens meer afvragen waarom er zoveel mensen op straat slapen, en waarom er geen opvang voor ze, en wie het voorheen deed?

De wereld wordt koud en kil, het laatste beetje warmte wordt ook nog eens uit de aarde omhoog gepompt! Mensen bekommeren zich niet meer om elkaar, in dat licht is de kerk of klooster voor veel mensen een baken van rust en sereniteit. Nou zal u wel denken - die kan mooi praten - die probeert op de mooiste plek van de begraafplaats begraven te worden. Denk het niet, maar wat ik wel hoop is dat dit schrijven u aan denken zet.

Ik wens u in ieder geval een lang leven toe, gezegend of niet. 3q

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: 2/3 van de Polen wil geen financiële steun van de staat aan de kerk

Bericht door ron » do jun 09, 2022 3:49 pm

Naarmate ik ouder wordt, krijg ik steeds meer afkeer tegen de kerk.
Politiek moet gescheiden zijn van geloof, ik begrijp niet waarom dit samen gaat.
Ik word misselijk als ik weer zo'n pastoor op zie duiken om iets te zegenen. Staan zij dichter bij God ten opzichte van andere mensen? Heel wat geestelijken voelen zich verheven boven het gewone volk. Vreemd, volgens mij is voor God iedereen gelijk. In het verleden hebben pastoors vaak zat wapentuig gezegend waar soldaten mee ten strijde trokken. Omdat God het goed vindt dat de ene mens hiermee de andere dood maakt?????????
Niet zolang geleden zette de kerk nog mensen levend op de brandstapel omdat zij op een andere manier in God geloofde als de kerk voorschreef! Zo'n kerk moet God vertegenwoordigen??????????
Veel mensen zijn zo gehersenspoeld door de kerk dat ze denken dat ze bij de pastoor een hemel kunnen kopen als ze elke zondag braaf naar de kerk gaan en geld in het bakje van de pastoor gooien. Helaas, een hemel kan je niet kopen, die moet je verdienen.
God moet je zoeken in je hart, niet een stenen gebouw die 'kerk' heet. Iedereen zal hier wel bewijs van hebben. Iedereen zal wel iemand kennen die naar de kerk gaat, maar normaal doordeweeks dingen doet die haaks staan op de bedoelingen van God. Hadden zij God kunnen vinden in een kerk, hadden er niet zulke mensen bestaan.

Maargoed, ik zal het wel mis hebben...

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: 2/3 van de Polen wil geen financiële steun van de staat aan de kerk

Bericht door JanTorun » do jun 09, 2022 4:12 pm

Ron,
Ik respecteer ieders mening maar gaat me te ver om iemands geloof op zijn sterfbed af te pakken. Veel is ook niet te rijmen, ook voor mij gaat politiek en kerk slecht samen. Polen is nog niet zo ver om die band door te snijden.

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: 2/3 van de Polen wil geen financiële steun van de staat aan de kerk

Bericht door ron » vr jun 10, 2022 5:31 pm

JanTorun schreef:
do jun 09, 2022 4:12 pm
maar gaat me te ver om iemands geloof op zijn sterfbed af te pakken.
Dat is ook mijn bedoeling niet. Als iemand graag naar de kerk wil gaan, houd ik hem/haar niet tegen.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: 2/3 van de Polen wil geen financiële steun van de staat aan de kerk

Bericht door JanTorun » vr jun 10, 2022 5:41 pm

Was door mij ook als zodanig begrepen. Het is Polen een zeer gevoelig onderwerp waar ik liever omheen loop, het escaleert altijd en de pater weet dat ik Nederlander ben. 6qq Beide kanten moeten proberen respect voor elkaar te houden, zo niet dan wordt het een bierwedstrijd. zz5

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: 2/3 van de Polen wil geen financiële steun van de staat aan de kerk

Bericht door Plievo » za jun 11, 2022 3:38 pm

De verweving tussen kerk en politiek is in Polen wel heel sterk aanwezig met b.v. politici op de kansel tijdens de verkiezingsperiode.
Dit betekent dat de kerk er niet alleen is voor geestelijke bijstand.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: 2/3 van de Polen wil geen financiële steun van de staat aan de kerk

Bericht door JanTorun » za jun 11, 2022 5:45 pm

Zo was het in mijn jeugdjaren in Nederland ook zo, kan niet zeggen sinds dit losgelaten is het in Nederland beter op is geworden. Denk zelf dat in de provincies Brabant en Limburg het nog steeds achter de gordijnen gaande is. Koningshuis moest ook verder van de politiek gaan staan, zie ze momenteel ook weer volop bezig.

Polen en kerk is meer van de jaren 60 in Nederland, zet 3 mensen bij elkaar en één wil de baas spelen. Is in de kerk net zo, overal waar mensen zijn zal je dit tegenkomen. Je zal ook in Polen zien dat het roeren in de politieke pap door de kerk zal afnemen, wat dit gaat worden kan je alle dagen in Nederland zien!

Politieke partijen hebben zoals je zelf al aangeeft gewoon met de kerk te maken als 'partij', daar kun je alles van vinden maar het is nog steeds de realiteit, ook in 2022. De kerk wil zijn tanende invloed behouden en zal moeten verjongen en meer aansluiten bij de jaren waarin we leven.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Rvaak vergetene: 2/3 van de Polen wil geen financiële steun van de staat aan de kerk

Bericht door JanTorun » di jun 28, 2022 3:29 pm

Kom er nog even op terug, Nederlanders en Polen verschillen niet zoveel als het om geld gaat. weet niet. Maar als de kerk in Nederland gesloopt wordt dan missen ze wel de kerk, met als achterliggende reden het parkeren wat voorheen bij de kerk kon. c042 .

Wil je je leefomgeving in stand houden dan moet je er iets voor over hebben, wordt vaak vergeten. :roll:

Plaats reactie