Voetgangers op de rijstroken. Het moest veiliger zijn, het is minder veilig, de catastrofe van de nieuwe wet

Info uit de Poolse kranten, t.v., etc. kan hier geplaatst worden.
Plaats reactie
Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Voetgangers op de rijstroken. Het moest veiliger zijn, het is minder veilig, de catastrofe van de nieuwe wet

Bericht door Lech » do jun 23, 2022 5:09 am

Voetgangers op de rijstroken. Het moest veiliger zijn, het is minder veilig, de catastrofe van de nieuwe wet
Afbeelding
Voetgangers op het kruispunt Bron: Shutterstock / Photographee.eu

De catastrofe van de nieuwe wet ter bescherming van voetgangers op oversteekplaatsen die aan hen zijn gewijd. Het moest veiliger zijn, en het is nog erger.

Ter herinnering, de nieuwe regelgeving geldt vanaf 1 juni 2021. Voetgangers hebben niet alleen voorrang op de zebrapad zelf. Reeds bij het betreden van de rijstroken en het voornemen deze over te steken, krijgen ze voorrang. Ondanks veel controverses leek de nieuwe wet goed begrepen te worden door zowel automobilisten als voetgangers (overigens legde de regelgeving extra verplichtingen op om extra voorzichtig te zijn).

Helaas bewijzen de statistieken dat de nieuwe wet niet werkt. Autokult.pl-portaal bereikte gegevens van het politiebureau. De politiestatistieken laten er geen twijfel over bestaan ​​dat er meer ongevallen gebeuren op zebrapaden en dat er in het algemeen meer ongevallen met voetgangers gebeuren.


Meer oversteekongevallen
Zoals we lezen waren er van 1 juni 2021 tot 31 mei 2022 2.638 ongevallen met voetgangers op oversteekplaatsen. 168 mensen stierven en 2.561 raakten gewond. Een jaar eerder, toen de nieuwe wet nog niet van kracht was, waren er van begin juni 2020 tot eind mei 2021 2.283 ongevallen, 148 slachtoffers en 2.218 gewonden.

En meer met voetgangers in het algemeen
Als het gaat om het totaal aantal ongevallen waarbij voetgangers betrokken zijn, niet alleen op zebrapaden, is de situatie ook slechter. Volgens Autokult waren er van 1 juni 2021 tot 31 mei 2022 (volgens de nieuwe wet) 5.150 ongevallen waarbij voetgangers betrokken waren (er waren 535 doden en 4.708 gewonden). Een jaar eerder, voor de invoering van de nieuwe wet , waren er tussen 1 juni 2020 en 31 mei 2021 4.679 ongevallen (er vielen 547 slachtoffers en 4.218 gewonden).

De enige manier om positief naar deze gegevens te kijken is dat er in de eerste periode (juni 2020 tot eind mei 2021) door de pandemie minder verkeer op de wegen was.

Bron: Autokult.pl



https://auto.wprost.pl/aktualnosci/1075 ... prawa.html

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Voetgangers op de rijstroken. Het moest veiliger zijn, het is minder veilig, de catastrofe van de nieuwe wet

Bericht door ron » do jun 23, 2022 6:04 am

Lech schreef:
do jun 23, 2022 5:09 am
De enige manier om positief naar deze gegevens te kijken is dat er in de eerste periode (juni 2020 tot eind mei 2021) door de pandemie minder verkeer op de wegen was.
Ik neem aan ook minder voetgangers op straat, dus dat trekt elkaar weer recht.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Voetgangers op de rijstroken. Het moest veiliger zijn, het is minder veilig, de catastrofe van de nieuwe wet

Bericht door JanTorun » do jun 23, 2022 6:40 am

In Polen begrijpt nog steeds niet dat iedere deelnemer aan het verkeer verantwoordelijkheid heeft, daar moet eens meer nadruk op komen. Voetgangerslicht op groen en met mobiel tegen het oor oversteken, nergens naar kijkend alleen aandacht voor de mobiel. Een voetganger wordt aan alle kanten belaagd, zie verder!

Elektrische autoped die overal in de steden te huur zijn en overal neergegooid worden, zodat de voetganger zijn nek kan breken. Wordt veel over geklaagd, beter is verplicht bij een laadstation afleveren. Nog even en er komen elektrische kinderwagens!! Er wordt te laat gereageerd op veranderingen in het consumentengedrag, ze toeren vooral vanaf een helling met 50 km langs je heen. Wie heeft ogen in zijn rug?

Accufietsers die op het trottoir langs je heen scheuren, dit kon men toen niet voorzien, je kan er wel iets aan doen. Toentertijd is dit uit nood geboren vanwege het autogebruik dat drastisch toenam, inmiddels is de situatie totaal een ander en zou de wet moeten veranderen in de zin dat de fietser 'altijd' aansprakelijk is.

De verkeerslessen op scholen moeten eens meer onder de loep genomen worden, en van meer uitleg voorzien worden. Uitleggen waarom een bus niet gelijk stil kan staan, dat een automobilist een dode hoek in de auto heeft. Verkeer is iets wat je samen doet, en niet aankomen met het licht stond op groen! Niemand is feilloos, iedereen maakt fouten, voor dit besef zou meer aandacht moeten komen. Ik geef een stadsbus altijd voorrang als ik wil oversteken, en geef dit met armgebaar aan. Meestal stoppen ze. 6qq

Mandaat voor gebruik van mobiel op of bij zebrapad verhogen en registreren, of verplicht een les in verkeersregels opleggen. Als dan niet met gebruik van veel 'rood' om het geheel even te benadrukken. Nu ligt de nadruk teveel op de automobilist, maar zou ook voor de fietser of step moeten gelden.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Voetgangers op de rijstroken. Het moest veiliger zijn, het is minder veilig, de catastrofe van de nieuwe wet

Bericht door Plievo » do jun 23, 2022 7:36 am

en het voornemen deze over te steken, krijgen ze voorrang
Deze regel is in Nederland ook zo, wat ik mij dan weer afvraag: hoe kan een chauffeur weten of een voetganger voornemens is om over te steken?
Gedfachtenlezen is niet echt een kwaliteit die mensen bezitten :roll:

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Voetgangers op de rijstroken. Het moest veiliger zijn, het is minder veilig, de catastrofe van de nieuwe wet

Bericht door JanTorun » do jun 23, 2022 9:53 am

Is niet zo moeilijk, gewoon bij de oversteekplaats gaan staan zonder gsm in de hand. Eén stap naar voren, kan je nog altijd terug als iemand achter het stuur zit te slapen. Met 100 km een zebrapad naderen getuigd ook niet van verkeersinzicht, zeker niet als men het aan de borden kunt weten.

Plaats reactie