De beer viel een toerist aan in het Tatra-gebergte. Een dramatisch verslag en opname

Info uit de Poolse kranten, t.v., etc. kan hier geplaatst worden.
Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

De beer viel een toerist aan in het Tatra-gebergte. Een dramatisch verslag en opname

Bericht door Lech » vr jul 01, 2022 5:52 am

De beer viel een toerist aan in het Tatra-gebergte. Een dramatisch verslag en opname
Afbeelding
De Tatra zijn de natuurlijke habitat van beren. Ze zijn de grootste roofdieren, zowel aan de Poolse als aan de Slowaakse kant van de bergen. Een door hem aangevallen toerist schreef over een gewaagde ontmoeting met een van de "Tatra-beren". Het feit dat hij deze botsing overleefde, kan als een wonder worden omschreven.

Een beer spotten in de bergen is geen alledaagse situatie, maar ook niet extreem zeldzaam. Een Slowaakse toerist besloot het roofdier dat hij ontmoette op een opname vast te leggen. Hij ging weg met de apparatuur en nam het ongeveer 20 minuten op. Toen de beer besefte dat hij in de gaten werd gehouden, lanceerde hij zijn aanval.

De beer viel een toerist aan in het Tatra-gebergte
Het incident vond plaats op vrijdag 24 juni in de Westelijke Tatra, maar de opname en beschrijving zijn pas onlangs op internet verschenen. “Om zes uur 's ochtends beklim ik de Pyszniańska-pas (Pyšné sedlo). Al onderweg zie ik sporen van beren, sporen en markeringen van bomen. Ik ontmoet een groep mensen met wie ik praat en schrijf een telefoonnummer op om hen te laten weten of ik een beer zie. Ik zeg tegen mezelf dat het OK is, het is redelijk en ik ga verder "- beschreef de aangevallen man.

De toerist genoot van het berglandschap en merkte op een gegeven moment een beer op die van de Poolse kant van het Tatra-gebergte naar beneden kwam. In plaats van meteen weg te lopen zodat de ontmoeting niet zou plaatsvinden, besloot hij de apparatuur te verwijderen en begon hij het roofdier op te nemen. Hij bleef 20 minuten op zijn plaats en bewoog niet eens toen de beer hem zag en ging op twee poten staan, duidelijk een waarschuwingssignaal gevend.

Even later maakte de toerist opnieuw een fout. Toen de beer slechts 50 meter naderde, stond hij op en wilde weglopen van het dier. Toen hij werd opgemerkt, pakte hij zijn camera weer omdat hij "de weglopende beer" wilde vastleggen. Het roofdier vertrok op een toerist in plaats van de bergen in. De man was ervan overtuigd dat de spray hem zou redden tijdens de aanval (het is niet bekend wat het precies was). Deze mislukte echter.

Een dramatisch verslag en een opname van een berenaanval
“De spray is gespoten en ik denk niet dat het geholpen heeft, ik maak geen geluid. Ik probeer weg te rennen. Na vijf stappen struikel ik en val op de grond. De beer heeft me al, maar ik stamp met mijn voet, draai me snel om en probeer hem met mijn voeten eruit te trappen. Als het aanvalt, scheurt het mijn kleren uit elkaar. Ik kan niet eens tellen hoeveel trappen hij op zijn hoofd heeft gekregen, maar het is nog niet voorbij! Ik probeer op te staan, in de hoop dat de spray binnen een minuut is gebruikt. Het lukt me om op te staan ​​en weg te rennen. Mijn benen zijn echter ongelooflijk zwaar en na een paar meter val ik weer op de grond "- beschreef de man.

De aanvallen op de beer werden eindelijk effect. Het dier ontsnapte en de onverantwoordelijke toerist liep geen grote verwondingen op. “Ik graaf mezelf in de helling en graaf met al mijn kracht. Ik weet niet hoe vaak ik hem heb geraakt, hij geeft het uiteindelijk op en rent weg. Het duurde eeuwen! Ik heb bloed bij me. Controleren op eventuele verwondingen. Nee, ik ben in orde "- schreef de benadeelde partij. Bij de beschrijving van de aanslag zat ook een opname waarop je het moment van de aanslag kunt zien en horen.

et Tatra National Park heeft je er herhaaldelijk aan herinnerd hoe je je moet gedragen in het geval van een ontmoeting met een beer. De basisregels waren om niet te fotograferen en niet weg te rennen van het roofdier. De lijst met aanbevelingen bevat ook:

niet naar de beer.
geen plotselinge bewegingen maken,
zich terugtrekken op veilige afstand,
een poging om rustig te blijven.


https://podroze.wprost.pl/10766068/nied ... ranie.html

Plaats reactie