Brandstofprijzen. Hoe vergelijkt Polen zich met andere landen? We hebben nieuwe gegevens die u misschien zullen verrasse

Info uit de Poolse kranten, t.v., etc. kan hier geplaatst worden.
Plaats reactie
Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Brandstofprijzen. Hoe vergelijkt Polen zich met andere landen? We hebben nieuwe gegevens die u misschien zullen verrasse

Bericht door Lech » vr aug 05, 2022 6:05 am

Brandstofprijzen. Hoe vergelijkt Polen zich met andere landen? We hebben nieuwe gegevens die u misschien zullen verrassen
Afbeelding
Brandstofprijzen zijn de afgelopen maanden een hot item geweest. Tot voor kort moest je op stations maar liefst 8 PLN per liter brandstof betalen. Hoe verhoudt het zich tot andere landen?

Brandstofprijzen, vooral tijdens de feestdagen, zijn voor veel Polen een van de belangrijkste onderwerpen. De oorlog in Oekraïne en de verstoringen die daardoor op de wereldmarkten werden veroorzaakt, zorgden ervoor dat tot voor kort de meeste benzinestations in Polen meer dan 8 PLN per liter van zowel pb95 benzine als dieselolie moesten betalen .

De situatie op de markt is echter gestabiliseerd. De prijs van ruwe olie daalde tot onder de $ 100 per vat, wat zich ook vertaalde in prijzen voor eindgebruikers, oftewel chauffeurs. Hoe ziet het eruit in cijfers? Volgens de gegevens van het e-benzineportaal zijn de brandstofprijzen in Polen al 4 weken de laagste in de hele Europese Unie.

Gemiddelde brandstofprijzen in Europa. Het is de goedkoopste in Polen
Volgens de laatste gegevens van het e-benzineportaal (verzameld op 3 augustus), is de hoogste gemiddelde prijs van een liter pb95-benzine in Europa 10,71 PLN. Zoveel moeten de Zwitsers betalen. Omgerekend naar zloty's zijn de tien aan de voorkant van het tankstation ook te zien in Noorwegen, Denemarken, Nederland, Groot-Brittannië, Griekenland en Finland. Inwoners van Italië, Portugal, Estland, Oostenrijk, Spanje en Ierland betalen meer dan PLN 9 per liter. Voor 8 zloty kunt u een liter brandstof tanken in Luxemburg, Duitsland, Hongarije, Litouwen, Slowakije, Tsjechië, Letland, Frankrijk, België en Zweden. De prijsklasse van PLN 8-9 is daarmee verreweg het grootst.

In slechts vijf landen in Europa wordt gemiddeld minder dan 8 PLN per liter pb95 benzine betaald. Dit zijn Bulgarije (PLN 7,95), Roemenië (PLN 7,85), Kroatië (PLN 7,55), Slovenië (PLN 7,30) en Polen (PLN 7,19). Polen is de leider in deze kwestie. De verdeling is zeer vergelijkbaar voor de gemiddelde prijs van een liter dieselbrandstof.

Experts herinneren er echter aan dat deze gegevens geen rekening houden met de promoties die onlangs zijn aangekondigd door de meeste benzinestations in Polen, die kortingen bieden van PLN 0,30 per liter brandstof en zelfs PLN 0,40 voor houders van een Big Family Card.

Betreft het plunderen van chauffeurs?
Interessant is dat de beschuldigingen dat oliemaatschappijen de crisis gebruiken om geld te verdienen aan chauffeurs niet waar blijken te zijn. Volgens officiële gegevens van de Poolse Organisatie van Olie-industrie en Handel zijn de marges van verkopers aanzienlijk gedaald in vergelijking met het voorgaande jaar. Na 6 maanden van 2022 daalde de marge op dieselolie van PLN 0,07 in 2021 naar PLN 0 in juni 2022. De marge van Eurosuper95-tankstations in juni was op zijn beurt PLN 0,05 per liter, ofwel bijna 65%. minder dan in 2021 (PLN 0,14).

Orlen fusie met Lotos. De president belooft voordelen "binnenkort"

De recente bewegingen op de Poolse markt kunnen ook een kans blijken te zijn voor lagere prijzen. Het is een fusie van de twee grootste petrochemische bedrijven in Polen - PKN Orlen en de Lotos Group. - Deze fusie zal ons versterken en tal van synergieën veroorzaken, onze economische allianties versterken, investeringsprocessen stabiliseren en onze veiligheid verbeteren. Alle Polen zullen kunnen profiteren van de effecten van deze fusie. Ze zullen zichtbaar zijn voor de portemonnee van chauffeurs, zei de CEO van het bedrijf, Daniel Obajtek, na de aankondiging van de voltooiing van de fusie tussen Orlen en Lotos. Op sociale media wees hij er op zijn beurt op dat voordelen voor de veiligheid en portemonnee van Polen "binnenkort" kunnen worden verwacht.

https://biznes.wprost.pl/finanse-i-inwe ... oczyc.html

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Brandstofprijzen. Hoe vergelijkt Polen zich met andere landen? We hebben nieuwe gegevens die u misschien zullen verr

Bericht door Plievo » vr aug 05, 2022 7:39 am

Gemiddelde brandstofprijzen in Europa. Het is de goedkoopste in Polen
Zou dit verhaal ook nog steeds zo blijven als we de gemiddelde salarissen per land er naast leggen?

Voor veel buitenlanders kan deze pompprijs in Polen wel aantrekkelijk zijn om eens die kant op te gaan voor vakantie :)

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Brandstofprijzen. Hoe vergelijkt Polen zich met andere landen? We hebben nieuwe gegevens die u misschien zullen verr

Bericht door JanTorun » vr aug 05, 2022 5:15 pm

Alles is met elkaar verweven, vakantiegebieden zoals de kust van Polen die in stand gehouden worden door verlaging brandstofprijzen en uitstel van van hypotheek voor max. 6 maanden. Overal is er wel iets gaande, de vraag is alleen wie dit alles vroeg of laat gaat betalen.

Voor mijn gevoel heeft PiS de verkeerde afslag genomen door de kinderbijslag flink te verhogen, terwijl uit de laatste informatie blijkt dat de schulden van gepensioneerden aanzienlijk toenemen. Mijn gevoel zegt mij dat dit op ten duur fout gaat.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Brandstofprijzen. Hoe vergelijkt Polen zich met andere landen? We hebben nieuwe gegevens die u misschien zullen verr

Bericht door Plievo » za aug 06, 2022 7:27 am

Betreft het plunderen van chauffeurs?
Interessant is dat de beschuldigingen dat oliemaatschappijen de crisis gebruiken om geld te verdienen aan chauffeurs niet waar blijken te zijn. Volgens officiële gegevens van de Poolse Organisatie van Olie-industrie en Handel zijn de marges van verkopers aanzienlijk gedaald in vergelijking met het voorgaande jaar.
De winsten van de oliemaatschappojen zijn in jaren niet meer zo hoog geweest :oops:

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Brandstofprijzen. Hoe vergelijkt Polen zich met andere landen? We hebben nieuwe gegevens die u misschien zullen verr

Bericht door JanTorun » za aug 06, 2022 10:45 am

Is één van twee, regering heeft gewoon baat bij hoge brandstof prijzen. Geld moet toch ergens vandaan komen, linksom of rechtsom. Wat wel telt is hoe ze het kunnen versluieren, eens komen er weer verkiezingen in welk land dan ook. Vooral in vakantietijd gaan die verhogingen opvallen en aan het strand een mooi onderwerp van gesprek.

In Polen zijn veel pompen in handen van de staat, dus alles twee keer. Dat de prijzen aan de pomp gedaald zijn is geen geschenk of behulpzaamheid, zal eerder dat uit noodzaak gedaan is. Veel Polen werken vaak verder van huis dan in Nederland, wat een idee mag geven. Wil PiS overeind blijven zal het wat moeten doen, na eerst de volle mep geïncasseerd te hebben.

Alle Europeanen verenig u! Als u slecht in slaap kan komen tel dan zetels ipv schapen. zz5

Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Brandstofprijzen. Hoe vergelijkt Polen zich met andere landen? We hebben nieuwe gegevens die u misschien zullen verr

Bericht door Lech » ma aug 08, 2022 5:04 am

Goed nieuws, niet alleen voor chauffeurs. Brandstofprijzen weer onder PLN 7
Afbeelding
Benzine en dieselbrandstof liggen weer onder PLN 7 per liter. De langverwachte zes vooraan verschenen bij tankstations in het hele land. Dit is niet alleen goed nieuws voor chauffeurs.

Ruwe olie is op de wereldmarkt goedkoper en daarmee ook wat langzamer, maar de brandstofprijzen op de stations volgen. De prijs van pb95 benzine daalde de afgelopen week met gemiddeld PLN 0,30 per liter.

Brandstof onder de zeven zloty
Prijzen voor een liter pb95 benzine en diesel vanaf 6 zijn niet alleen goed nieuws voor automobilisten die op vakantie gaan of de auto dagelijks gebruiken. Het is ook goed nieuws voor de economie. Brandstofprijzen zijn een van de belangrijkste oorzaken van hoge inflatie. Het is al lang bekend dat de hoge brandstofprijs zich vertaalt in hogere productie- en transportkosten, en dit in de uiteindelijke prijzen van producten in het winkelschap. Het is ook een lagere belasting voor de budgetten van lokale overheden die het openbaar vervoer en de noodzakelijke diensten ondersteunen. Ook mensen die niet dagelijks met de auto rijden, profiteren van de kortingen.

Het is de moeite waard aandacht te schenken aan het feit dat zelfs vóór de oorlog in Oekraïne de prijs van ongeveer 6,90 PLN per liter benzine slechts een nachtmerrie leek voor chauffeurs. In een tijd dat het echter gebeurde om voor 8 zloty brandstof te tanken, lijkt zo'n prijs heilzaam.

Ruwe olie wordt goedkoper
Vooral de markt voor ruwe olie is verantwoordelijk voor de forse dalingen van de brandstofprijzen. Eind juli onderging deze grondstof een enorme verandering ten gunste van chauffeurs. De prijs van een vat ruwe Brent-olie daalde van meer dan 112 dollar vorige maand naar 94 dollar nu, de prijzen die voor het laatst werden gezien voordat de oorlog in Oekraïne begon . Direct na de Russische invasie schoten de prijzen meteen omhoog naar bijna $ 130. Ter vergelijking: in november 2021 kostte een Brent-vat minder dan $ 70

Er moet aan worden herinnerd dat orders voor ruwe olie veel eerder worden gecontracteerd. Daarom geeft de huidige prijs niet volledig weer hoeveel de raffinaderijen voor de grondstof hebben betaald. De neerwaartse trend in de prijzen laat echter zien dat we de komende weken ook bij tankstations een vergelijkbare situatie kunnen waarnemen. Tenzij er weer iets onverwachts op de markt gebeurt, zou de brandstof steeds goedkoper moeten worden.



https://biznes.wprost.pl/finanse-i-inwe ... otych.html

Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Brandstofprijzen. Hoe vergelijkt Polen zich met andere landen? We hebben nieuwe gegevens die u misschien zullen verr

Bericht door Lech » ma aug 22, 2022 5:15 am

Zware winter voor arme huishoudens in Polen te midden van kolentekorten
Afbeelding
Enkele weken voor het stookseizoen heeft de 50-jarige Maria uit Gdańsk nog steeds geen idee of ze steenkool zal kunnen kopen om haar huis te verwarmen, en tegen welke prijs. "Dit is de eerste keer dat ik in een dergelijke situatie zit", vertelde ze aan Notes uit Polen. "Vorig jaar was het totaal anders - de kolen waren goedkoper en we konden het kopen."

Maria woont met haar gezin in een appartement van 75 vierkante meter in de buitenwijken van Gdańsk. Om het warm te houden, kocht ze steenkool in batches, elk een halve ton, maar dit jaar wacht ze liever tot september, in de hoop dat "de situatie op de een of andere manier zal normaliseren".

"Ik heb geen voorraad - ik kan het me niet veroorloven", zegt ze. "Misschien eerder, ja, maar nu is alles zo duur." Maria is een van de miljoenen Polen die zich afvragen hoe ze de komende winter zullen overleven nadat Polen in april een embargo op Russische steenkool had opgelegd en besloot niet te wachten op de rest van Europa.

Het EU-brede verbod op de invoer van kolen uit Rusland werd op 10 augustus van kracht, waardoor de concurrentie om de invoer van kolen uit alternatieve bronnen, waaronder Colombia, Australië en de Verenigde Staten, toenam.

Een waardevol goed
Polen is de grootste steenkoolproducent van de Europese Unie en een belangrijke exporteur van steenkool die wordt gebruikt in de staalindustrie, met een aandeel van het land in de totale EU-output van meer dan 95%, volgens de laatste gegevens van Eurostat.

Tegelijkertijd was het echter sterk afhankelijk van Russische steenkool voor de verwarming van woningen voordat het embargo van kracht werd. Deze steenkool moet van hoge kwaliteit zijn, met weinig onzuiverheden en een geschikte brokgrootte.

Poolse huishoudens gebruiken 8-10 miljoen ton steenkool per jaar. Hiervan importeerde Polen vroeger 3-5 miljoen ton, voornamelijk per trein uit Rusland en Kazachstan, volgens Michał Smoleń, hoofd van het energie- en klimaatprogramma bij de denktank Instrat.

"Het is niet gemakkelijk te vervangen, omdat het geen soort handelsartikel is dat rechtstreeks vanuit andere bronnen op de internationale markt wordt verkocht", vertelde Smoleń aan Notes vanuit Polen. "Het is noodzakelijk om een ​​meer algemeen kolenmengsel te importeren en vervolgens de maten te sorteren die geschikt zijn voor huishoudelijk gebruik."

Russische steenkool bevat 30-40% grotere brokken, terwijl in Colombiaanse steenkool, die als alternatief wordt gezien, het aandeel ongeveer 10-15% is. Zelfs met nieuwe importen heeft het land te maken met een gat van 2-3 miljoen ton van dit type steenkool, volgens schattingen van Wysokie Napięcie, een energienieuwswebsite.

Overheid krijgt kritiek te midden van strijd om huishoudens te ondersteunen
Nu het stookseizoen nadert, heeft de Poolse premier Mateusz Morawiecki staatsbedrijven opdracht gegeven om tegen eind oktober 4,5 miljoen ton steenkool te kopen om huishoudens te bevoorraden. Later verlengde hij de beslissing en bestelde verdere aankopen tot het einde van het stookseizoen.

"We liggen op schema om voldoende kolen te krijgen, niet alleen om aan de vraag te voldoen tot het einde van het jaar, maar ook tot het einde van het stookseizoen", verzekerde hij.

Aleksander Śniegocki, CEO van de onafhankelijke denktank Reform Institute, vraagt ​​zich echter af hoe snel aanvullende invoer van andere leveranciers Poolse consumenten zal bereiken.

Het in evenwicht brengen van de vraag naar en het aanbod van steenkool op nationaal niveau kan niet garanderen dat iedereen op tijd de benodigde hoeveelheid brandstof krijgt, aangezien veel huishoudens zullen besluiten om extra steenkoolreserves aan te leggen, zei hij.

Volgens Śniegocki kunnen huishoudens met een laag inkomen, met prijzen die drie of vier keer zo hoog zijn als voorgaande jaren, moeite hebben om voldoende brandstof te kopen.

Om de stijgende energiekosten te compenseren, heeft de regering in juni geprobeerd om gegarandeerde prijzen vast te stellen op 996,60 zloty (€ 212) per ton, op het niveau van vorig jaar, en verkopers een vergoeding te bieden voor mogelijke gederfde winst tot 750 zloty (€ 158) per ton. Maar toen de marktprijzen stegen tot 3.000 zloty (€ 637) per ton, bleek het programma niet populair bij bedrijven.

Op zoek naar een nieuwe oplossing kende de regering huishoudens die steenkool gebruiken een eenmalige vergoeding toe van 3.000 zloty. De tegemoetkoming was aanvankelijk beschikbaar voor huishoudens waar de belangrijkste bron van verwarming steenkool of pellets zijn die ten minste 85% steenkool bevatten, wat aanleiding gaf tot kritiek van experts omdat ze huishoudens die andere verwarmingsoplossingen gebruiken buiten beschouwing laten.

Experts uit de sector hadden echter kritiek op de stap om huishoudens te onderscheiden op basis van het type brandstof dat ze gebruiken in plaats van hun financiële situatie. "In plaats van zich te concentreren op degenen die het meest getroffen zijn door energiearmoede, is de subsidie ​​van toepassing op iedereen die verklaart steenkool als belangrijkste verwarmingsbron te gebruiken", zegt Śniegocki van het Reform Institute.

Andrzej Guła, de leider van de Poolse Smog Alert - een activistische beweging die de luchtkwaliteit bewaakt - zei dat de oplossing de burgers op "een buitengewoon oneerlijke manier" behandelt.

De organisatie stelde een eigen voorstel op om subsidies te verstrekken aan de armste huishoudens, ongeacht de warmtebron die ze gebruiken. Polish Smog Alert schat dat een dergelijke oplossing ongeveer 2 miljard zloty (€425 miljoen) zou besparen van de 11,5 miljard die de regering van plan is te besteden.

In augustus breidde het kabinet de toeslagen uit naar huishoudens die andere brandstoffen dan kolen gebruiken. De subsidies bedragen 3.000 zloty voor pellets, 2.000 zloty voor stookolie, 1.000 zloty voor hout en 500 zloty voor vloeibaar petroleumgas (LPG).

Het ministerie van klimaat en milieu zei echter dat het geen inkomenscriteria voor energiesubsidies zal invoeren, omdat het niet wil dat de inkomensverificatie de betalingen vertraagt.

Hoewel er niet één directe oplossing voor het probleem is, merkt Smoleń van Instrat op dat de overheid meer had kunnen doen om energie-efficiëntie te bevorderen, omdat mensen de neiging hebben vast te houden aan hun dagelijkse gewoonten en stijgende prijzen slechts gedeeltelijk en langzaam tot een lager verbruik leiden.

Bovendien zullen rijkere huizen waarschijnlijk steenkool opslaan vanwege de angst voor een tekort en het altijd aanwezige risico van een strenge winter, waardoor de prijsstijging verder wordt aangewakkerd.

Smoleń merkt op dat een andere langetermijnoplossing is om over te stappen op groenere energiebronnen door mensen aan te moedigen warmtepompen te installeren, die zo schoon zijn als de elektriciteit die ze gebruiken om ze van stroom te voorzien. "We moeten af ​​van het gebruik van steenkool, vooral het soort steenkool dat we in Polen niet hebben", voegt hij eraan toe.

Uit een onderzoek van de krant Rzeczpospolita bleek dat 80% van de Polen voorstander is van de ontwikkeling van hernieuwbare energiebronnen, zoals wind- en zonneparken, en waterkrachtcentrales, terwijl slechts 44,6% van mening is dat Polen de kolenwinning zou moeten uitbreiden als reactie op de energiecrisis.

Luchtkwaliteit op het spel
Luchtkwaliteitsplatform Airly waarschuwt echter dat het besluit van de regering om mensen toe te staan ​​en zelfs aan te moedigen om kolen niet op te geven, de luchtkwaliteitsproblemen in Polen zal verergeren.

Ondanks enkele recente verbeteringen blijft Polen worstelen met de meest vervuilde lucht in de EU, vooral in de koudere maanden, en de emissies van eengezinswoningen zijn verantwoordelijk voor ongeveer 50-60% van de luchtvervuiling.

“Gezien het feit dat we momenteel worstelen met een hoge inflatie, die hoger is dan de hogere kosten van levensonderhoud, kan niet worden uitgesloten dat er ook afval wordt verbrand”, zegt Marcin Gnat van Airly tegen Notes uit Polen.

Hij merkt op dat de komende herfst en winter zal uitwijzen hoeveel de luchtkwaliteit zal worden aangetast, omdat het nog te vroeg is om conclusies te trekken.

Om energie te besparen, kunnen mensen ook overstappen op steenkool van lage kwaliteit. Dit was illegaal in Polen tot juli, toen de regering de kwaliteitsnormen opschortte, daarbij verwijzend naar de "huidige uitzonderlijke situatie".

Volgens Śniegocki van het Reform Institute zal deze "wanhopige stap" om het risico te verkleinen dat Poolse huishoudens zonder brandstof komen te zitten, een groot deel van de vooruitgang die de afgelopen jaren is geboekt in de richting van een betere luchtkwaliteit in Polen, ongedaan maken.

Maar de tijd dringt. "Een alternatieve oplossing zou zijn om de afgelopen jaren meer te investeren in het verbeteren van de energie-efficiëntie en het vervangen van oude warmtebronnen, maar daar hebben we niet genoeg tijd voor om voor het stookseizoen een significante impact te hebben", besluit hij.

Volgens een analyse van Fitch Solutions van Bloomberg zal de sterke stijging van de steenkoolprijzen waarschijnlijk jaren aanhouden, aangezien heel Europa meer aanvoer uit andere bronnen dan Rusland zal moeten halen.

Het abrupte einde van de leveringen uit Rusland bracht de Poolse regering in een crisisbeheersingsmodus, waardoor fouten uit het verleden aan het licht kwamen, zoals trage vooruitgang bij het efficiënter maken van Poolse gebouwen en het overschakelen naar alternatieve verwarmingsbronnen.

Het embargo veranderde de focus van het land, althans op de korte termijn, van het langzaam afbouwen van steenkool naar het wanhopig veiligstellen van de voorraden om ervoor te zorgen dat Maria en vele andere mensen zoals hier genoeg hebben om de winter door te komen.


https://notesfrompoland.com/2022/08/18/ ... shortages/

Plaats reactie