Landschapsresolutie die moet worden aangenomen om Zakopane-reclame te reguleren

Info uit de Poolse kranten, t.v., etc. kan hier geplaatst worden.
Plaats reactie
Lech
Berichten: 4951
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Landschapsresolutie die moet worden aangenomen om Zakopane-reclame te reguleren

Bericht door Lech » wo aug 31, 2022 5:24 am

Landschapsresolutie die moet worden aangenomen om Zakopane-reclame te reguleren

Na controverse dat reclame het populaire toeristenoord Zakopane bederft, introduceert de gemeenteraad een resolutie om billboards en andere reclame te reguleren.
Afbeelding

Als reactie op de kritiek dat de populaire bergbestemming Zakopane wordt overspoeld met billboard-reclame, voert de gemeenteraad van Zakopane overleg over een ontwerpresolutie om de advertenties beter te reguleren.

Een soortgelijke resolutie is al ingediend in de stad Krakau, een andere populaire bestemming voor reizigers.

De balans tussen economische belangen en het behoud van lokale mooie uitzichten is al vele jaren een probleem in Polen, vooral met betrekking tot reclame die uitzicht op de bergen blokkeert.





https://www.polskieradio.pl/395/7789/Ar ... dvertising

Lech
Berichten: 4951
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Landschapsresolutie die moet worden aangenomen om Zakopane-reclame te reguleren

Bericht door Lech » wo aug 31, 2022 5:25 am

In Polen zijn ze gek op die lelijke landschapsvervuilende billboards :(

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Landschapsresolutie die moet worden aangenomen om Zakopane-reclame te reguleren

Bericht door JanTorun » wo aug 31, 2022 6:35 am

Vraag me al bijna 40 jaar af wie dit ziet of zelfs maar leest, reclameborden van meters groot zonder huisnummer of straat. Is enorm landschap vervuilend, en dat niet alleen in Zakopane. Al die nieuwe hotels aan de kust werken daar ook driftig aan mee, zou ook ingegrepen moeten worden!

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Landschapsresolutie die moet worden aangenomen om Zakopane-reclame te reguleren

Bericht door Plievo » wo aug 31, 2022 8:21 am

Ook langs de A2 zie je die verschrikkelijk lelijke reclameborden.
sommige zijn door een storm afgelopen winter vernield en nooit hersteld. Wat een landschapsvervuilend iets.

Maar ik vind wel dat Polen juist gek zijn op reclameborden, je ziet ze werkelijk overal, zelfs op zijkanten van apartementen, soms wel 20 meter hoog.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Landschapsresolutie die moet worden aangenomen om Zakopane-reclame te reguleren

Bericht door JanTorun » wo aug 31, 2022 8:35 am

Denk het tegendeel, die reclame brengt bij de gemeente geld in het laatje. Zal het nog sterker vertellen: in de flat waar ik woon is de naam van de bouwonderneming op de zijgevel op ons verzoek verwijderd. Ging niet zonder slag of stoot, maar wel gelijk toen we als bewoners geld wilden zien voor de reclame. :idea:

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Landschapsresolutie die moet worden aangenomen om Zakopane-reclame te reguleren

Bericht door Plievo » wo aug 31, 2022 12:40 pm

JanTorun schreef:
wo aug 31, 2022 8:35 am
maar wel gelijk toen we als bewoners geld wilden zien voor de reclame. :idea:
5qw , niet gelukt merk ik.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Landschapsresolutie die moet worden aangenomen om Zakopane-reclame te reguleren

Bericht door JanTorun » wo aug 31, 2022 1:04 pm

Ze hadden geen poot om op te staan, in de koopaktes stond niets dus het was betalen of overschilderen. Het laatste werd het, geef maar aan dat niet iedereen blij is met die ontsierende reclame op de gevel.

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Landschapsresolutie die moet worden aangenomen om Zakopane-reclame te reguleren

Bericht door ron » do sep 01, 2022 5:55 am

Toen ik naar Polen ben gegaan, zo'n 25 jaar geleden, was het een heel verschil als je de duits-poolse grens over ging. Door de reclame langs de wegen en in dorpjes zag Polen er heel wat levendiger en gekleurder uit als het voormalige DDR-gebied 5qw

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Landschapsresolutie die moet worden aangenomen om Zakopane-reclame te reguleren

Bericht door JanTorun » do sep 01, 2022 7:05 am

Toen ik naar Polen ben gegaan, zo'n 25 jaar geleden, was het een heel verschil als je de duits-poolse grens over ging. Door de reclame langs de wegen en in dorpjes zag Polen er heel wat levendiger en gekleurder uit als het voormalige DDR-gebied
Ellenlange files, met kuilen in weg om je wakker te houden. Met vrachtverkeer die alles en overal inhaalden, nog nooit in mijn leven zo vaak groot licht gebruikt. Wegopbrekingen zonder waarschuwingsborden, wat dit betreft is er wel iets (en veel) veranderd. Gelijk met de romantiek van dorpjes en koffietentjes langs de weg waar het personeel vrolijker keek dan de gemiddelde winkelmedewerkster van nu. :evil:

Nu hebben we de A2 door Polen waar elk romantiek van het 'beleven', zoals overal, achter windschermen verdwenen is. Die reclame kan me gestolen worden maar maakt de toen grauwe omgeving wel 'kleurrijker'. zz4 Ben nog altijd blij dat ik het 'oude' Polen nog gekend heb, de veranderingen zijn zo groot dat je bijna niet meer herkend.

Ben nu meer door ervaringen en langsrijdende auto's gewassen, maar het verlangen naar vroeger zit voor altijd onuitwisbaar in mijn geheugen. Maar nog nooit spijt van gehad, woon nu met veel plezier bijna 20 jaar in Torun en me geen dag verveeld en wonend in een goede buurt.
Nog meer: denkenzzzzz Met de aantekening dat de buurt wel even aan mij wennen moest, andersom niet. c014

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Landschapsresolutie die moet worden aangenomen om Zakopane-reclame te reguleren

Bericht door Plievo » do sep 01, 2022 7:06 am

ron schreef:
do sep 01, 2022 5:55 am
Toen ik naar Polen ben gegaan, zo'n 25 jaar geleden, was het een heel verschil als je de duits-poolse grens over ging. Door de reclame langs de wegen en in dorpjes zag Polen er heel wat levendiger en gekleurder uit als het voormalige DDR-gebied 5qw
En vergeet niet in die tijd de "boskippetjes" die je langs de wegen zag staan in Polen. c0321
In de DDR heb ik ze nooit gezien.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Landschapsresolutie die moet worden aangenomen om Zakopane-reclame te reguleren

Bericht door JanTorun » do sep 01, 2022 7:13 am

En vergeet niet in die tijd de "boskippetjes" die je langs de wegen zag staan in Polen. c0321 In de DDR heb ik ze nooit gezien
.

In tegenstelling tot wat velen denken, waren het zelden Poolse maar vrouwen uit andere landen. Had er altijd medelijden mee, vooral in de winter en dan ook nog eens protectie betalen.

Plaats reactie