Krakau wordt de eerste Poolse stad die oudere auto's verbiedt om vervuiling tegen te gaan

Info uit de Poolse kranten, t.v., etc. kan hier geplaatst worden.
Lech
Berichten: 4951
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Krakau wordt de eerste Poolse stad die oudere auto's verbiedt om vervuiling tegen te gaan

Bericht door Lech » vr nov 25, 2022 6:14 am


Krakau wordt de eerste Poolse stad die oudere auto's verbiedt om vervuiling tegen te gaan

Afbeelding

Krakau wordt de eerste stad in Polen die oudere auto's uit de straten verbiedt om de vervuiling tegen te gaan. Een toonaangevende lokale klimaatactivismegroep, Kraków Smog Alarm, zegt dat het ook de eerste stad in Midden- en Oost-Europa is die dit doet.

De nieuwe “schone transportzone” – die door de burgemeester is voorgesteld en gisteren door een meerderheid van de gemeenteraadsleden is goedgekeurd – zal de hele stad bestrijken en zal medio 2024 worden ingevoerd.

In eerste instantie worden benzineauto's ouder dan 31 jaar en dieselauto's ouder dan 27 jaar geweerd van de wegen in de stad. Vanaf medio 2026 worden de regels aangescherpt: benzineauto's ouder dan 25 jaar en dieselauto's ouder dan 15 jaar zijn niet meer toegestaan, meldt TVP.

Bestuurders die de regels overtreden, zullen worden beboet door de gemeentepolitie. Automobilisten van 70 jaar en ouder worden echter vrijgesteld van de beperkingen, evenals voertuigen die worden gebruikt door de hulpdiensten en oldtimers.

Krakau worstelt al lang met enkele van de ergste luchtverontreinigingen in Polen en Europa. Deze week maandag stond het kort bovenaan een live ranglijst van de meest vervuilde grote steden ter wereld.

De grootste oorzaak van luchtvervuiling in Polen is het verbranden van steenkool om huizen te verwarmen – iets dat Krakau in 2019 al verbood (hoewel verwarmingsemissies uit omliggende gebieden de stad nog steeds vervuilen).

Hoewel velen de stap om oudere auto's te verbieden hebben toegejuicht, stuitte de stap ook op kritiek van degenen die zeggen dat de maatregelen de vrijheid van bewoners aantasten en dat armere mensen zich geen nieuwere, milieuvriendelijkere voertuigen zouden kunnen veroorloven.
Afbeelding
Nieuwsuitzending Onet meldt dat eerder deze maand een groep demonstranten het stadhuis betrad met spandoeken waarop stond: "Er is geen vrijheid zonder eigendom" en "Laten we geen eco-sukkels zijn."

De loco-burgemeester van Krakau, Andrzej Kulig, erkende dat de nieuwe regels moeilijk in te voeren waren. Maar hij voegde eraan toe dat de verhuizing nodig was en dat de bewoners tijd zouden hebben om zich voor te bereiden voordat de veranderingen van kracht worden, meldt het Poolse persbureau (PAP).

Gemeenteambtenaren schatten dat de maatregelen de uitstoot van stikstofoxide in Krakau tot de helft kunnen verminderen in vergelijking met de niveaus die in 2019 werden geregistreerd. Dergelijke vervuiling, die wordt uitgestoten door auto's, kan luchtweginfecties en chronische longaandoeningen veroorzaken.

De nieuwe schone transportzone werd voorgesteld door de burgemeester van Krakau, Jacek Majchrowski, en werd gesteund door de meerderheid van de gemeenteraadsleden. De caucus van de nationaal-conservatieve Wet en Rechtvaardigheid (PiS)-partij, die op nationaal niveau regeert, stemde echter tegen, meldt PAP.

Polen – waar steenkool 70% van de elektriciteit opwekt en ongeveer een derde van de huishoudens verwarmt – blijkt regelmatig een van de ergste luchtverontreinigingen van Europa te hebben, met jaarlijks tienduizenden doden tot gevolg.

Er is bezorgdheid geuit dat deze winter nog erger zou kunnen zijn dan normaal, nadat de Poolse regering de kwaliteitsnormen voor steenkool voor huisverwarming had opgeschort tijdens de oorlog van Moskou in Oekraïne, waar de invoer van Russische steenkool is verboden en de prijzen zijn gestegen.

Volgens de omroep TOK FM hebben tot nu toe zo'n 320 steden in heel Europa zones ingevoerd die auto's die een hoge uitstoot produceren, de toegang ontzeggen.






https://notesfrompoland.com/2022/11/24/ ... ion-drive/

Plaats reactie