Wat expats in Polen denken

Info uit de Poolse kranten, t.v., etc. kan hier geplaatst worden.
Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Wat expats in Polen denken

Bericht door Lech » vr jul 07, 2023 5:14 am

Wat expats in Polen denken, of "Krakau is echt bijzonder"
Ze kwamen naar Polen en vestigden zich in Krakau. Meer uit keuze en bereidheid om de omgeving te veranderen dan alleen voor werk. Hoe buitenlandse expats denken over ons land en de Poolse samenleving - we presenteren er enkele.
Afbeelding
Ze kwamen naar Polen en vestigden zich in Krakau. Waarom?

– Ik kom sinds 1999 meerdere keren per jaar naar Krakau. Er was hier altijd wat te beleven, evenementen, concerten, festivals. Ik hield van deze sfeer , stedelijke architectuur, groen en het feit dat Krakau zo divers is. Ik hield van mezelf in Krakau.

David is Schots en voormalig officier van de lokale politie. Op zijn Facebook-profielfoto heeft hij een pet met het woord "Police" erop en de loop van een geweer op de kijker gericht. Dit is echter niet van het werk of het echte leven, maar een frame uit Patryk Vega's "Small World", waarin David de rol van politieagent speelde. In het echte leven stopte hij als politieagent in 2011, toen hij met pensioen ging en besloot het in Krakau door te brengen.
Afbeelding
David McGirr

– Mijn plan was om rond te hangen in de cafés van Krakau en koffie te drinken – zegt hij.
Het leven bevestigde het plan een beetje, want hij begon foto's van de stad te maken en toen het tijdschrift dat ze drukte dichtging, nam hij het over. Tegenwoordig is David de eigenaar en uitgever van het portaal krakowexpats.pl, het tv-kanaal van Krakau op YouTube, organiseert hij fototours door de stad en beheert hij een Facebook-groep van meer dan 40.000. van expats die in Krakau wonen, en hij ontving de onderscheiding "Kraków Ambassador of Multiculturalism" van de stad.

Per definitie een expat (van expatriate - van het Latijnse expatriareis iemands thuisland verlaten) niemand minder is dan een werknemer, eerder een beter gekwalificeerde persoon die door het bedrijf naar een ander land is gestuurd, of gewoon zijn eigen land heeft verlaten om in het buitenland te gaan werken. Het woord leeft echter zijn eigen leven en onder expats vallen steeds meer mensen die niet in hun thuisland wonen, wonen en werken, maar 'leven' staat op de eerste plaats, omdat het meestal reizende zielen zijn, mensen met wie het goed gaat, terwijl ze de wereld verkennen, veroveren ze geen economische status, omdat ze die niet hoeven te veroveren. Enige tijd geleden kwam ik op internet een kwaadwillende opmerking tegen dat een expat een mooie term is voor een immigrant, niet om immigrant genoemd te worden. Misschien wel, maar waarschijnlijk niet helemaal, want het is nogal moeilijk om deze expats in dezelfde zak te stoppen als typische economische immigranten.

Dit is dus een expatverhaal. In Krakau.

Irena, of "Ik word geamuseerd door mensen die zeggen: »Polen voor Polen«"
Ze zegt Europeaan te zijn, omdat ze een Pools-Frans-Duits-Britse mix in haar genen heeft, een Engelse achternaam, geboorteplaats in Parijs, haar vader is een Franse ingenieur en haar moeder is een Poolse kunstenaar. Irena bracht 29 jaar van haar leven door in Frankrijk en begon toen te reizen. Ze woonde in Italië, Groot-Brittannië en uiteindelijk, net voor de pandemie, kwam ze naar Polen. Niet voor het eerst, want ze kwam hier vaak met haar moeder om haar grootmoeder in Krakau te bezoeken. Maar voor de eerste keer, om te leven en te zeggen dat Polen, met name Krakau, een geweldige plek is om te wonen en een geweldige uitvalsbasis voor verdere reizen.

– Krakau is een Boheemse stad, ik vind hier zo'n Parijse geest, een beetje ouderwets, een beetje Montmartre, ik ga graag naar Kazimierz, naar Alchemia, op ul. Breed, zegt hij. – Ik heb hier veel vrienden uit vele landen, Italianen, Spanjaarden, Engelsen, Fransen, die Krakau hebben gekozen in plaats van Parijs, omdat hier een fijne sfeer heerst en een goede kwaliteit van leven. Het is een beetje zoals een stad. Dat is Montmartre.

Irena kent Montmartre alleen al omdat haar moeder, een schilderes van de Academie voor Schone Kunsten, er al jaren portretten schildert. Irena heeft ook een artistieke ziel, daarom vond ze zichzelf niet in Warschau, dat ze omschrijft als consumptie, haaien, en als ze daar zou wonen, zou ze niet in Polen blijven. In Krakau houdt ze zich bezig met vertalingen, en aangezien ze gefascineerd is door geschiedenis en kunst, leidt ze mensen door de stad in de voetsporen van Italiaans, Frans of artistiek bohemen. Ik heb er papieren voor. Haar Poolse deel van de familie komt bijvoorbeeld uit Krakau, haar moeder was bevriend met Józef Czapski in Parijs en haar vader is een minnaar van Napoleon, die, zoals ik van haar verneem, zijn verjaardag vierde op 15 augustus 1809 in de stad Krakau. lakenhal.

Irena komt uit een familie met opstandige tradities, grootmoeder in het Binnenlandse Leger, moeder in Solidariteit, en daarom heeft Polen haar altijd een romantisch land geleken met mensen die dromen van vrijheid. Daarom wordt ze boos in de Polen als ze zeggen dat het goed was onder het communisme.

- Ja? En reizen? ben je het al vergeten? Als ze het zo erg missen, laat ze dan naar Noord-Korea gaan!

We praten in café Dym in Zaułek Niewiernego Tomasza, dat ook erg Krakau-achtig is, en ik vraag haar wat ze nog meer van Polen vindt. Hij zegt dat we, net als de Fransen, net als iedereen, anders kunnen zijn, omdat mensen iets hebben, dat als ze iets of iemand niet weten, ze bang zijn, en daarom zijn ze wat minder open in hun het diepe platteland dan in Krakau.

“Onderwijs en cultuur hebben hier veel te doen”, benadrukt Irena.
– Ik word geamuseerd door mensen die zeggen: "Polen voor Polen
Ik zeg dan tegen hen: "Het spijt me! Immers, toen Polen het machtigst was, was dat toch niet alleen voor Polen?" Er was tenslotte Litouwen, er waren migranten uit Duitsland of Italië die Polen al deze rijkdom gaven. Het kan niet worden vergeten. Er is altijd een traditie van multiculturalisme geweest in Polen, waarvan niet alle Polen zich bewust zijn. Het is geweldig om te leren over de geschiedenis van joden in Kazimierz in Krakau, Armeniërs, die Franse sporen. En nu zijn er Oekraïners.

Niet alleen de Polen kennen hun multiculturele traditie niet, maar het verrast ook bezoekers. Hoe dan ook, veel verbaast hen hier, omdat veel mensen uit het Westen nog steeds denken dat Polen zo'n opstuwing is en dat er witte beren door de straten lopen.

– Polen wordt veel te slecht gepromoot in het buitenland! – zegt Irena, en ik heb deze zin de laatste tijd zo vaak gehoord bij verschillende gelegenheden dat het net een mantra is.

Amir Damirov, of "Ik denk dat het met het weer te maken heeft"
“We eten voornamelijk lams- en schapenvlees, en hier eten we vooral varkensvlees. Wij eten geen varkensvlees. We hebben ook een grote selectie kazen. Toen ik hier kwam, kon ik geen goede witte kaas vinden. Ik belde mijn moeder en zei: "Ik kom terug, er is hier geen witte kaas!" Ze zei dat ik het rustig aan moest doen en Griekse feta moest kopen. Amir lacht bij de herinnering aan dit verhaal.
Afbeelding
Amir Damirov

Hij komt uit Baku, Azerbeidzjan, is 31 jaar oud en werkt sinds 2019 in Polen in de IT-industrie. Hij verhuisde hier met drie jeugdvrienden.

We zitten in Planty in Krakau en hij vertelt me ​​dat hij voor Europa heeft gekozen omdat hij zich hier goed voelt, er meer mogelijkheden zijn en het reizen gemakkelijker is. Veel dingen zijn eenvoudiger. Het is gemakkelijker om je door de stad te verplaatsen omdat er beter vervoer is en er apps zijn die je helpen verbindingen te vinden. De coureurs die, in tegenstelling tot de Azerbeidzjaanse coureurs, naar de borden kijken, de regels volgen en zichzelf niet forceren zijn ook beter. In Polen is het gemakkelijker om in de bergen te wandelen, omdat er overal informatie, paden en borden zijn, en het is geweldig dat Polen zo actief zijn en voortdurend bergtochten maken. Ook is het makkelijker betalen omdat er Blik is. En bovendien is het goedkoper dan in andere Europese landen.
De smog was een schok voor mij", zegt hij. – Ik had zoiets nog niet eerder geweten en ik was een beetje ontevreden omdat ik dacht dat er in Europa geen dergelijke problemen waren.
Als ik hem naar mensen vraag, zegt hij dat voordat hij hier kwam, veel mensen hem waarschuwden dat hij naar het meest racistische land van Europa ging. Gelukkig voelde hij het niet op zijn eigen huid, noch in Bydgoszcz, waar hij eerst woonde, noch in Krakau. In Bydgoszcz was er een klein communicatieprobleem, maar in Krakau spreekt iedereen Engels en wil iedereen helpen. Dat neemt echter niet weg dat voor Amir, een man uit een land met een zuidelijk temperament, de Polen gesloten zijn.

"Die afstand hebben we niet", zegt hij. – Als een buitenlander naar Azerbeidzjan komt, nemen we hem meteen mee voor een biertje, praten we over onze cultuur en bieden we hem eten aan. Hier heeft men meer tijd nodig, maar dit is een zaak van heel Midden-Europa. Ik denk dat het met het weer te maken heeft.

En het begint net te regenen, en waar Amir in Polen niet zo van houdt, zijn deze weerverhalen.

– Het weer bepaalt mijn stemming. Ik hou van de Poolse zomer. Het is geweldig omdat het niet zo heet is dat je sterft, maar gewoon warm. De winter is moeilijk voor mij omdat ik ben opgegroeid in de zon, dus ik ga vaak weg in de winter. Als je niet van de winter houdt, dan is Polen niet het land voor jou!

Wat zit hem, behalve het weer, dwars in Polen? Bureaucratie. Maar ik ken niemand die het hier leuk vindt en het makkelijk en verstandig vindt.

Amir is niet van plan voor altijd in Krakau te blijven, omdat hij nieuwe plekken wil uitproberen. Nu denkt hij aan Warschau. Hij begon Pools te leren en voorlopig gaat hij Polen niet verlaten. Maar ze eet nog steeds geen Pools eten. Ze eten Turks, geen straatkebab, maar restaurants, Turks, oosters, bijvoorbeeld de Libanese in Podgórze in Krakau.


Lees het complete verhaal alhier: https://www.onet.pl/turystyka/onetpodro ... 8,07640b54

Plaats reactie