Ruch-kiosken

Info uit de Poolse kranten, t.v., etc. kan hier geplaatst worden.
Plaats reactie
Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Ruch-kiosken

Bericht door Lech » vr jan 12, 2024 6:36 am

Een tijdperk loopt ten einde. Kunnen we het niet meer bij Ruch-kiosken kopen?

Ruch besloot zich terug te trekken uit de persdistributie - dit blijkt uit de aankondiging van de Kamer van Persuitgevers. De vertegenwoordigers van het bedrijf leggen uit dat ze het zich niet kunnen veroorloven om verliesgevende activiteiten in stand te houden. Orlen – de meerderheidsaandeelhouder van Ruch – legt uit hoe de krantenverkoop er nu uit zal zien.
Afbeelding
De beweging kondigde aan de persdistributie volledig stop te zetten


De Kamer van Persuitgevers informeerde over het besluit van Ruch en haar voorzitter, Marek Frąckowiak, bevestigde dit op het Wirtualnemedia.pl-portaal.

Zoals vermeld in de aankondiging zal het bedrijf tot eind april 2024 op de gebruikelijke wijze pers blijven distribueren en rekeningen met uitgevers afrekenen volgens de bestaande regels. Daarna zal Ruch alleen lopende leveringen aan persverkooppunten afrekenen. Het bedrijf is van plan de contracten met uitgevers en het netwerk van persverkooppunten eind januari te beëindigen.

Ondertussen benadrukte Orlen, de meerderheidsaandeelhouder van Ruch, dat perstitels nog steeds verkrijgbaar zullen zijn in de kiosken en showrooms van de keten.
Allereerst verzekeren wij u dat de pers niet uit de kiosken zal verdwijnen, maar nog steeds beschikbaar zal zijn voor klanten. Persdistributie moet niet worden verward met de beschikbaarheid ervan bij kiosken en andere verkooppunten
- de persdienst van het bedrijf berichtte op het X-platform.

Beweging in Polen. Meer dan 100 jaar actief
De beweging probeerde het segment van de abonnementen op de gedrukte pers te moderniseren, maar dat leverde niet het verwachte resultaat op. Zoals de vertegenwoordigers van de distributeur betoogden, kan Ruch het zich als naamloze vennootschap niet veroorloven om verliesgevende activiteiten te handhaven.

Het begin van Ruchs activiteit als oudste Poolse persdistributeur gaat terug tot 1918. De eerste perskiosk werd geopend in Warschau. Al snel ontstond er een netwerk van dergelijke kiosken en boekhandels. In 1935 had Ruch al 700 verkooppunten. Na 2000 raakte het bedrijf in toenemende financiële problemen. In 2020 65 procent PKN Orlen kocht de aandelen van het bedrijf. Eind 2023 trok het bedrijf zich terug uit de individuele abonnementsdiensten.

De afgelopen jaren is het verkoopnetwerk van het bedrijf snel gekrompen. Terwijl het in 2019 ruim 1.330 kiosken en lounges telde, zijn dat er momenteel 664.




https://www.fakt.pl/pieniadze/to-koniec ... tu/l1jv48t

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Ruch-kiosken

Bericht door Plievo » vr jan 12, 2024 10:28 am

Deze kiosken zijn een icoon in Polen, toen ik voor het eerst in Poznan kwam in de jaren 80 zag je ze overal.
Elke wijk had er minimaal eentje, ik kwam er ook regelmatig om tramtickets te kopen.

Ze hebben altijd heel veel spullen in een klein hokje, de ramen zitten vol met producten die ze verkopen en uiteindelijk is er een klein plekje over waar je de persoon in het hok ziet zitten en het geld kan aangeven voor het gekocht product.

Afbeelding

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ruch-kiosken

Bericht door ron » za jan 13, 2024 1:39 pm

Bij mij in de stad zijn dichtgetimmerde kiosken ook al geen uitzonderingen meer. Net als die kleine groentewinkeltjes e.d. die er veel waren. Bijna overal waar je woont in de stad heb je tegenwoordig wel een winkelcentrum, Aldi, Lidl, Biedronka of Żabka in de directe buurt.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Ruch-kiosken

Bericht door Plievo » zo jan 14, 2024 10:18 am

Helaas in Poznan zie je hetzelfde, de kleine "hokjes" waar kleding / bloemen / ijs / vlees / gebak / etc verkocht worden, komen steeds meer leeg te staan.
De grote merken supermarkten, maar ook de (grotere) winkelcentra met alle nemen de markt geheel over. Een enkeling weet nog te overleven, zelf haal ik nog wel eens gebak en belegde broodjes op bij een bakker die in z`on klein hok zit (uiterst netjes en schoon).

De echte Ruch hokjes zijn in Poznan bijna allemaal verdwenen zover ik weet, degene die ik zie zijn allemaal verlaten en onderhevig aan weer en wind en worden allemaal bouwvallen.

Plaats reactie