Polen verbiedt de verkoop van aardappelen aan de EU. "Het is geen pathologie, het is een misdaad"

Info uit de Poolse kranten, t.v., etc. kan hier geplaatst worden.
Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Polen verbiedt de verkoop van aardappelen aan de EU. "Het is geen pathologie, het is een misdaad"

Bericht door Lech » do jan 25, 2024 7:53 pm

Polen verbiedt de verkoop van aardappelen aan de EU. "Het is geen pathologie, het is een misdaad"

- Polen is het enige land dat geen aardappelen kan exporteren naar landen van de Europese Unie - zei Michał Kołodziejczak, vice-minister van landbouw, in het programma "Gast van Radio ZET". Het hoofd van AGROunia voegde eraan toe dat er “grote boerderijen” zijn die vanwege het verbod miljoenen zloty’s als compensatie ontvangen.
Afbeelding

In Polen geteelde aardappelen kunnen niet in andere landen van de Europese Unie worden verkocht - dit was de verrassende informatie van Michał Kołodziejczak, plaatsvervangend hoofd van het ministerie van Landbouw, in "Gast van Radio ZET". De reden is een ziekte die de oogst zou teisteren: bacteriose. De leider van AGROunia zei dat kleine boerderijen verantwoordelijk zijn voor het ontstaan ​​ervan, maar het rapport dat voor hem is opgesteld laat zien dat er entiteiten zijn die profiteren van het exportverbod en miljoenen verdienen aan het gebruik van gecultiveerde aardappelen.

Poolse aardappelen verboden in de EU. "De vermeende ziekte"
- Dit is geen pathologie, het is een misdaad - zo zei Michał Kołodziejczak in een interview met Bogdan Rymanowski over het verbod op de export van Poolse aardappelen naar EU-landen.

- Er wordt beweerd dat we een ziekte hebben genaamd aardappelbacteriën, die in de hele Europese Unie voorkomt en vanuit het buitenland naar Polen is gekomen. Ze kregen te horen dat kleine boeren problemen hadden met bacteriose. Kołodziejczak legde de reden voor het verbod uit.

- En ik heb een rapport met een lijst van boerderijen en bedrijven die een vergoeding ontvangen voor het hebben van bacteriose, en dit zijn alleen maar grote boerderijen. In Polen is het dus winstgevend om aardappelquarantaineziekte te hebben, omdat de eigenaar van een boerderij die hier op de lijst staat bijvoorbeeld 3 miljoen PLN per jaar ontvangt voor het rooien en afvoeren van aardappelen - onthulde de vice-minister van Landbouw.

- De vader van deze man, de eigenaar van de boerderij, werkt in de vereniging, reist door het land en zegt dat het vanwege de kleine boeren is dat we geen aardappelen kunnen exporteren - voegde de leider van AGROunia eraan toe.

- Deze regelgeving is de afgelopen jaren ingevoerd, ik doe momenteel intern onderzoek en spreek met medewerkers en functionarissen van het ministerie, zij zeggen: deze zat erachter, die zat erachter, deze werd door deze geïntroduceerd. Dit is een daad ten nadele van de staat, zei Michał Kołodziejczak. - Vandaag ben ik verre van het melden van de mogelijkheid om een ​​misdrijf te plegen. Ik wil deze zaken rechtzetten, dit is een misdaad tegen Poolse boeren, de Poolse bestaansreden – voegde hij eraan toe.


https://wiadomosci.radiozet.pl/Biznes/p ... zestepstwo

Plaats reactie