De locomotiefloods in Wolsztyn kan veranderen in een openluchtmuseum

Info uit de Poolse kranten, t.v., etc. kan hier geplaatst worden.
Lech
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

De locomotiefloods in Wolsztyn kan veranderen in een openluchtmuseum

Bericht door Lech » di apr 02, 2024 4:29 am

De "Poolse schat" kan veranderen in een openluchtmuseum. Problemen van de laatste locomotiefloods
Afbeelding
De locomotiefloods in Wolsztyn kan veranderen in een openluchtmuseum, waarschuwt Wojciech Jankowiak, plaatsvervangend maarschalk van Groot-Polen. De onderhoudskosten stijgen en momenteel rijdt er slechts één stoomlocomotief. De rest wordt gerenoveerd.
Afbeelding
Het locomotiefdepot in Wolsztyn ( woiwodschap Groot-Polen ) heeft financiële problemen. De vice-maarschalk van Groot-Polen sprak over de stijgende kosten van het in stand houden van de Poolse ‘schatkist’ en wees erop dat in extreme gevallen de verbindingen kunnen worden gesloten en de locomotiefloods kan worden omgevormd tot een ‘gewoon openluchtmuseum’.

De locomotiefloods in Wolsztyn heeft problemen. De kosten voor het onderhoud ervan stijgen
- In de documenten die we bij de oprichting van deze instelling hebben ondertekend, is een bepaling opgenomen dat alle medeorganisatoren gezamenlijk subsidies moeten verstrekken voor het in stand houden ervan. In het begin waren het echter honderdduizenden zloty’s, en nu zijn het miljoenen. De solidariteit is voorbij, lokale overheden beschouwen de provinciale overheid als een rijkere partner. PKP Cargo stopte met de financiering van het onderhoud van de locomotiefloods . We wachten op de gelegenheid om met de nieuwe bedrijfsautoriteiten te praten en op een nieuwe opening in onze relaties. Het is echter moeilijk te zeggen of het mogelijk zal zijn om alle fondsen van voorgaande jaren terug te vorderen - legde Wojciech Jankowiak uit in een interview met PAP, geciteerd door " Glos Wielkopolski ".
Afbeelding
Momenteel heeft de locomotiefloods in Wolsztyn twee belangrijke financieringsbronnen. - De eerste daarvan zijn gelden afkomstig uit reguliere reizen, waarvoor we momenteel zeer aanzienlijke bedragen betalen. Met deze gelden beschermen we de dagelijkse exploitatie van de locomotiefloods, zoals de kolenkosten en de salarissen van de medewerkers. De tweede bron zijn subsidies van de mede-organisatoren van de locomotiefloods, waardoor bepaalde renovatiewerkzaamheden kunnen worden uitgevoerd en het eigendom van deze instelling nieuw leven kan worden ingeblazen - zei Jankowiak.

Dit jaar schonk de regering van het woiwodschap PLN 5 miljoen voor deze doeleinden (in 2023 was dit 3,7 miljoen PLN). Wojciech Jankowiak, plaatsvervangend maarschalk van Groot-Polen, is van mening dat een project ter waarde van zelfs enkele tientallen miljoenen zloty nodig is om de situatie van het Wolsztyn-locomotiefdepot te stabiliseren. - Ik kan eerlijk zeggen dat we na de verkiezingen, in de nieuwe configuratie, moeten overwegen hoe dit project de komende jaren kan werken - benadrukte hij.

Er is slechts één stoomlocomotief. Er is reconstructie van het rollend materieel nodig
De directeur van het Wolsztyn-stoomlocomotiefdepot, Waldemar Ligma, legde uit dat er momenteel slechts één stoomlocomotief in gebruik is en dat andere worden gerenoveerd. Dit verhoogt de exploitatiekosten van de locomotiefloods. - Het geld dat we van de lokale overheid hebben ontvangen en dat we proberen te verdienen, is in de eerste plaats bedoeld om het rollend materieel weer op te bouwen, zodat we het punt kunnen bereiken waarop we over minimaal drie stoomlocomotieven zullen beschikken. Dan kunnen we nadenken over speciale treinen, over geld verdienen, niet alleen uit het lijnverkeer, legde hij uit in een interview met PAP, geciteerd door "Głos Wielkopolski".
Afbeelding
Volgens de organisatoren is de locomotiefloods in Wolsztyn de laatste stoomtractie ter wereld op een standaardspoor, die het geregelde passagiersvervoer ondersteunt. Tegenwoordig is het een culturele instelling van het woiwodschap Groot-Polen. De medeorganisatoren zijn de regionale overheid, de lokale overheden van Wolsztyn en de Wolsztyn poviat, en PKP Cargo.











https://www.gazeta.pl/0,0.html?utm_camp ... bnqdymg2ri

Plaats reactie