Hollandse keeper bij Lech Poznan

Plaats reactie
Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Hollandse keeper bij Lech Poznan

Bericht door Lech » di jan 28, 2020 5:47 am

Van der Hart dankbaar: “Aan Ajax mijn hele carrière te danken”
Afbeelding
18 uur geleden Reacties uitgeschakeld voor Van der Hart dankbaar: “Aan Ajax mijn hele carrière te danken”

Mickey van der Hart maakte twee seizoenen deel uit van de selectie van Ajax 1 en veroverde beide jaren het landskampioenschap. Na ervaring te hebben opgedaan bij Go Ahead Eagles en PEC Zwolle, is hij sinds de zomer van 2019 actief in Polen. De doelverdediger hoopt bij Lech Poznan de komende jaren mee te doen om de prijzen.

De Nederlandse keeper is in Turkije als we hem bellen. Daar bereidt hij zich voor op de tweede seizoenshelft. “De competitie in Polen begint pas in februari, dus deze ligt anderhalve maand stil”, zo legt hij de lange winterstop uit. “Daarom zit er altijd een trainingskamp bij van een kleine twee weken. Het voordeel is dat je in de winter langer vakantie hebt. In Nederland heb je acht dagen vakantie, terwijl dat in Polen bijna drie weken is. Wanneer je in het buitenland speelt, is dat natuurlijk zéker lekker, omdat je wat langer thuis kunt zijn. Aan de andere kant ga je wél uit het ritme, dus is dit gevoelsmatig een tweede voorbereiding. Het heeft dus twee kanten.”

Lech Poznan

Van der Hart genoot afgelopen zomer een transfervrije status. Hij had meerdere opties, maar uiteindelijk besloot hij richting Polen te gaan. “Het bevalt tot nu toe uitstekend. Ik heb het naar mijn zin, het leven is goed, persoonlijk gaat het uitstekend en de club is een stuk groter dan ik bij PEC Zwolle was gewend. Wat dat betreft ben ik blij met de stap die ik heb gemaakt. Na vier jaar PEC Zwolle was ik toe aan iets nieuws en met mijn transfervrije status was ik voor een behoorlijk aantal clubs interessant. Ik wilde persoonlijk een stap omhoog maken, bij voorkeur in het buitenland. Ik was simpelweg toe aan een avontuur buiten Nederland. Toen kwam Lech Poznan voorbij.”

“Polen is uiteraard niet de eerste gedachten als je een mooie transfer wil maken”, gaat hij verder. “Dat was bij mij ook zeker niet het geval. Vervolgens kreeg ik het aanbod onder mijn neus geschoven, nodigde de club me uit om een keer langs te komen en veranderde dat gevoel. Het was een leuke stad en de club zag er goed uit. Vrij snel daarna waren we akkoord.” Van der Hart kreeg bij Lech Poznan te horen dat hij als eerste keeper was gehaald. “Het staat natuurlijk niet op papier, maar de club zei: we gaan je niet halen als je niet speelt. Tot nu toe heb ik geen seconde gemist, zowel in de beker als in de competitie. Dus die belofte kwam uit.”

De Amstelvener heeft nog altijd geen spijt van zijn keuze. “Vanuit Zwolle gezien is deze club in alle opzichten een stap omhoog. We doen hier gewoon mee voor plekken om Europees voetbal. Het is overigens een tussenstap, want ik hoop binnen één tot twee seizoenen weer een stap verder te zetten.” Afgelopen jaar hield Lech Poznan nog een grote schoonmaak door de club, waardoor er momenteel een compleet nieuw elftal staat. “Dit jaar is dan ook een overgangsjaar, waarna we vanaf komend seizoen mee moeten doen om de prijzen. Legia Warschau is hier dé topclub, maar qua financiën komen wij daarna al. Dan moet je dus voor de bovenste plaatsen meedoen.”

Ook qua speelstijl past Lech Poznan goed bij Van der Hart. “Ik ben naar Lech Poznan gegaan, omdat de club zich onderscheidt van het voetbal dat de rest van Polen speelt. Het Poolse voetbal is bovenal zeer fysiek en direct. Er worden daarbij veel lange ballen gespeeld met fysieke spelers. Wij hebben veel meer voetbal van achteruit, dus dat is ook de reden dat de club bij een Nederlandse keeper is uitgekomen. We spelen simpelweg niet typisch Pools.”

Ajax

Het voormalig Ajax-talent maakte in 2007 op 13-jarige leeftijd de overstap van AFC en doorliep een reeks jeugdelftallen. “Ik heb in Amsterdam een mooie periode gehad. In de jeugd heb ik het eigenlijk altijd naar mijn zin gehad. Vervolgens ben ik aan het einde van de jeugdopleiding Talent van de Toekomst geworden, dus dat was een mooie afsluiter. Daarna heb ik twee jaar bij het Eerste Elftal gezeten en daar ongelooflijk veel geleerd. Ik maakte toen twee kampioenschappen mee en debuteerde in de KNVB Beker.”

Van der Hart wist echter nooit in de basis te komen. “Ik kan gewoon eerlijk zijn: toentertijd was ik niet klaar om eerste keeper te worden bij Ajax”, legt hij uit. “Ten eerste had ik Jasper Cillessen en Kenneth Vermeer voor me. Het is niet gek dat je op 19-jarige leeftijd nog niet beter bent dan de twee keepers van het Nederlands Elftal. Ajax is bovendien Champions League-niveau. Als je nooit hoger hebt gespeeld dan de Jupiler League, dan is de stap simpelweg vrij groot. Je moet ook een beetje geluk hebben. Voor hetzelfde geldt waren ze beide geblesseerd en speelde ik tien wedstrijden. Dan had de wereld wellicht totaal anders eruit gezien.”

Hij leerde in zijn Ajax-jaren verschillende aspecten van het keepersvak, al is het als doelverdediger niet zo eenvoudig om bij teamgenoten af te kijken. “Cillessen was positioneel behoorlijk sterk, dus daar kijk je natuurlijk naar. Vermeer was een ander soort keeper die super explosief was en de meest onmogelijke reddingen maakt. Daar kan ik natuurlijk naar kijken, maar uiteindelijk heb ik andere kwaliteiten.”

In zijn twee jaar bij Ajax keek hij regelmatig hoe Cillessen positie zocht, terwijl hij bij Vermeer juist op mentaal aspect bijleerde. “Ik heb van Vermeer onwijs veel geleerd hoe hij omging met tegenslag. Hij werd op een gegeven moment op de bank gezet, en toen viel het me op hoe hij daarmee omging. Daar heb ik zélf ook een hoop aan gehad in de periode dat ik bij PEC Zwolle achter Diederik Boer zat. Dat is wellicht de grootste les die ik in mijn periode bij Ajax heb geleerd.”

“Hoe Vermeer dat deed? Hij bleef keihard trainen, klaagde nooit en deed gewoon zijn werk. Je ziet waar hem dat gebracht heeft. Hij maakte een mooie transfer naar Feyenoord en nu weer naar LA. Dus hoe uitzichtloos een periode er ook uitziet, uiteindelijk komt er altijd weer een kans en dan moet je er staan. Dat heb ik bij Ajax geleerd. Ik heb aan de club simpelweg mijn hele carrière te danken.”

Kritiek

Mede door concurrentie lukte het Van der Hart niet om bij Ajax een basisplaats te veroveren, dus zocht hij zijn heil ergens anders. Dat was voor hem niet altijd even eenvoudig. “Waar ik in het begin enorme moeite mee had, is dat mensen mij vroeger bestempelde als de opvolger van Cillessen. Daar ben ik destijds zélf ook in gaan geloven. In het begin bij Go Ahead Eagles en PEC Zwolle kwam er vervolgens kritiek, waardoor ik daar veel moeite mee had. Bij Ajax had ik eigenlijk nooit tegenslag gekend: het was altijd positief. Ik moest leren omgaan om af en toe een tik te krijgen. Als je ouder wordt en verder groeit als keeper, dan laat je het meer langs je heen gaan. Dat zag je aan me in het laatste seizoen bij PEC Zwolle, toen ik heb laten zien dat ik een stabiele keeper ben.”

Het is volgens Van der Hart niet altijd makkelijk om als jonge keeper met de druk om te gaan. “Er zijn altijd uitzonderingen, zoals André Onana die op jonge leeftijd er direct staat. Zoveel jonge keepers lukt het niet om op die leeftijd zo’n niveau te halen. Joël Drommel kreeg bijvoorbeeld er regelmatig van langs, terwijl hij pas 19 jaar oud was. Kijk dan wat verder dan een wedstrijd en beoordeel iemand op basis van een lange periode. Bij hem zie je nu gebeuren dat hij zijn niveau haalt. Zo zijn er nog legio voorbeelden te bedenken van jongens die in het begin worden afgeschreven, terwijl ze nog hartstikke jong zijn.”

Van der Hart ziet keepen dan ook als een ervaringsvak, waarbij het niet altijd even eenvoudig is een bepaald niveau aan te tikken. “Je kan vijf tot zes goede ballen pakken, maar als je één fout maakt dan blijft dat hangen. Als je jonger bent, maak je gewoon wat vaker fouten. Je ziet het ook op topniveau: de keepers die de minste fouten maken, komen uiteindelijk het verst. Iedereen kan een geweldige bal pakken. We hebben allemaal de Super Save in ons arsenaal, alleen op topniveau worden bijna geen fouten meer gemaakt. Jonge jongens maken die fouten nog wél. Dan krijg je kritiek en daar moet je mee dealen. Maar af en toe wordt het wel erg zwart-wit gemaakt.”

In Poznan hoort Van der Hart weinig van kritiek, al is daar ook een goede reden voor. “Ik heb werkelijk waar geen flauw idee, aangezien ik geen kranten lees en de taal bijna niet spreek. Ik krijg er dan ook niets van mee. In Nederland krijg je het altijd wel mee, want je hebt vrienden of familieleden die je vertellen wat ze hebben gehoord. Hier heb ik dat niet. Wat ik wél weet, is dat het publiek erg kritisch is. Dat maak ik mee in het stadion, dus dat hoor ik wel. De supporters zijn zeer fanatiek en begaan met de club, dus als het slecht gaat merk je dat.”

Toekomst

De komende tijd richt Van der Hart zich op Lech Poznan en hoopt hij met de club meerdere prijzen te winnen. Vervolgens wil hij een mooie stap maken. “Ik heb voor drie jaar getekend, met een mogelijkheid voor een vierde jaar. Het is de intentie dat Lech Poznan een opstap wordt naar een betere competitie. Vanuit PEC Zwolle maak je namelijk niet de stap naar de Bundesliga of de Serie A. Er zijn gewoon enorm veel voorbeelden van voetballers die in Polen hebben gespeeld en van daaruit een stap maken. Dat is wat ik ook hoop te bereiken.”

Van der Hart heeft ook al mogelijke competities in gedachte. “Het lijkt me heerlijk om in Spanje of Italië te spelen. Ik ben namelijk iemand die ook van het leven wil genieten. Ik besef dat ik een prachtige baan heb en daardoor op plekken kan komen waar andere niet zo snel naartoe kunnen. Ik spreek zélf goed Spaans, dus Spanje zou voor mij de droomcompetitie zijn”, aldus Van der Hart.



https://www.hetamsterdamschevoetbal.nl/ ... te-danken/

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Hollandse keeper bij Lech Poznan

Bericht door Plievo » di jan 28, 2020 11:04 am

Ik ben wel eens in het stadion geweest. Het is een leuk en gezellig station met mooie zitplaatsen. Alleen wel erg veel blauw aan de binnenkant.

De supporters van Lech Poznan zijn fanatieke aanhangers van de club.

Plaats reactie