WK mountainbike

Plaats reactie
Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

WK mountainbike

Bericht door Stamgast » zo sep 04, 2011 8:09 am

Afbeelding



Op het wereldkampioenschap in het Zwitserse Champery was Canada aan het feesten bij de dames elites. Catharine Pendrel, dit seizoen meervoudig WB-winnares, behaalde de titel nadat ze in de tweede ronde alleen op kop kwam te zitten en die positie in het verder wedstrijdverloop niet meer uit handen gaf. De Poolse uittredende wereldkampioene Maja Wloszczowska pakte het zilver terwijl de Italiaanse Eva Lechner goed was voor brons.

Uittredend wereldkampioene Maja Wloszczowska trok na het startschot meteen alle registers open. Tijdens de startklim hield de Poolse er een verschroeiend tempo op na en trok zo gans het deelnemers direct uit elkaar. Enkel de Canadese Catharine Pendrel, was in staat om enigszins in het spoor van een ontketende Wloszczowska te blijven, al gaf de Canadese bij een eerste finishpassage al wel drie seconden toe. De Noorse Gunn-Rita Dahle en de Italiaanse Eva Lechner volgden in derde en vierde positie op 12 seconden van het leidersduo. In een grote achtervolgende groep op inmiddels 40 seconden bevonden zich de Zweedse Engen, de Russische Kalentieva, thuisrijdster Schneitter, de Sloveense Klemencic, de Canadese Prémont en Batty en de Duitse Spitz. De rest keek al bijna tegen één minuut achterstand aan.

Vooraan veranderde er in de eerste ronde niet veel. Wloszczowska en Pendrel bleven de leiding aanvoeren, terwijl Kalentieva naar Lechner en Dahle toe probeerde te rijden, iets waar de Russische ook in slaagde. In het slot van ronde twee liet Lechner haar twee metgezellen echter in de steek en passeerde solo als derde de finish met een achterstand van 29 seconden. Kalentieva en Dahle volgden nog eens tien seconden later. Na amper één ronde was duidelijk geworden dat de nieuwe wereldkampioene zich tussen deze vijf rensters bevond. De grote achtervolgende groep was inmiddels uit elkaar gevallen en één voor één passeerden Batty, Spitz, Engen, Premont, Klemencic en Joseph de finish. Enkel Schneitter had meer terrein moeten prijsgeven en kwam als 12de door.

In de loop van de tweede ronde dicteerden twee duo's de wet. Vooraan knapte Wloszczowska het meeste werk op en beperkte Pendrel zich tot het wiel houden van de Poolse, terwijl in de achtervolging Kalentieva naar Lechner toe was gereden. De Poolse kreeg op het einde echter af te rekenen met een lekke band, waardoor Pendrel solo de finish passeerde. Met hun drieën kwam Lechner, Kalentieva en Wloszczowska voorbij, met 51 achterstand op de Canadese. Dahle vocht hard om de aansluiting met de drie achtervolgers niet definitief te verliezen en kwam solo op plaats vijf door, op 1:07 van Pendrel. Met Batty, Spitz, Joseph, Engen en Schneitter volgde een vijftal tweeënhalve minuut.

In de derde ronde kreeg Pendrel vleugels. De Canadese diepte haar voorsprong op haar naaste concurrenten verder uit. Lechner liet Wloszczowska en Kalentieva in de steek en kwam solo op plaats twee door op iets meer dan een minuut van de Canadese. De Poolse zat na haar lekke band opnieuw in het goede ritme en zette op haar beurt de Russische onder druk. Wie we vooraan trouwens misten is Lisi Osl. De Oostenrijkse kwam na de startronde als dertiende door en verloor dan ronde na ronde plaatsen. Verder dan een 18de plaats kwam de frêle Oostenrijkse vandaag dan ook niet. Wloszczowska bevond zich derde positie, al bleef de kloof met Lechner beperkt tot tien seconden. Kalentieva volgde nog eens acht seconden later als vierde. Dahle hield stand op rang vijf en hield de Russische in het vizier. Schneitter - aan een flinke inhaalbeweging bezig - , Batty, Joseph, Premont en Klemencic maakten de top-10 vol. Spitz moet iets hebben voorgehad want de Duitse kwam pas als 21ste door op meer dan vijf minuten van Pendrel.

In de vierde ronde bleef Pendrel op haar elan verder gaan. Wloszczowska had duidelijk haar tweede adem gevonden en sloot opnieuw aan bij Lechner. Ondertussen kwam Kalentieva ten val, maar wist haar vierde plaats veilig te stellen. Met een voorsprong van 1:02 ving de Canadese de op één na laatste ronde aan. Lechner en Wloszczowska streden voor zilver en brons maar met slechts twintig seconden achterstand op dit duo was ook Kalentieva nog niet definitief uitgeteld. Dahle op plaats vijf had inmiddels meer terrein verloren na een valpartij in de rotssectie vlak voor de finish en diende nu bijna tweeënhalve minuut goed te maken. De Noorse voelde op haar beurt de hete adem in de nek van een fel aangemoedigde Schneitter op rang zes. Batty, Joseph, Prémont en Klemencic streden nog steeds voor de overige ereplaatsen.

In de voorlaatste ronde kwam Pendrel niet in de problemen. Gezwind nam de Canadese alle Zwitserse wortels, rotsen en andere hindernissen. Zo leek het althans toch. Was de Canadese op weg naar de wereldtitel of zou Wloszczowska nog roet in het eten gooien? Wloszczowska ontdeed zich in de lange klim van Lechner en aan de finish bedroeg de kloof op Pendrel nog slechts 36 seconden. Lechner volgde als derde op exact één minuut. Ook Kalentieva was met 1:10 achterstand nog steeds in de running voor een medaille. Schneitter had de kloof met Dahle bijna gedicht, aan de finish bedroeg het verschil nog drie seconden. Joseph ontdeed zich van Batty en was op weg naar beste resultaat ooit op een WK. Premont kwam als negende door, terwijl Klemencic in de strijd om de tiende plaats het gezelschap had gekregen van de Amerikanen Irmiger en Davison.

In de slotronde kwam de eerste plaats van Pendrel niet meer in gevaar. Wloszczowska knabbelde weliswaar nog iets van haar achterstand op Pendrel af, maar onvoldoende om de Canadese nog te bedreigen. De Poolse diende zo vrede te nemen met de tweede plaats. Of de wedstrijd er anders had uitgezien na haar lekke band in de tweede ronde zullen we nooit weten. Dolgelukkig kwam Eva Lechner als derde over de finish gereden, wat de Italiaanse het brons opleverde. Kalentieva bereikte schuddebollend als vierde de fninish en leek met die positie niet echt tevreden. Nathalie Schneitter hield de eer van het gastland hoog, ging in de zesde en laatste ronde nog op en over Dahle en finishte zo als vijfde. Voor de Noorse Europese kampioene was rang zes weggelegd. De Nieuwzeelande Rosara Joseph, die de kleuren van Rabo-Giant verdedigt, eindigde als zevende. Emily Batty, Marie-Hélène Prémont en Lea Davison maakten de top-10 vol.

Voor Pendrel, die dit en vorig seizoen meen één van de smaakmakers was ven de wereldbeker,, betreft het pas haar allereerste regenboogtrui. "Ik was er al een aantal malen dicht bij en ben ontzettend blij dat het vandaag eindelijk gelukt is. Het was een zeer zware wedstrijd waarin ik van start tot finish het volle pond diende geven. Maja (Wloszczowska red.) was heel sterk en we waren mekaar zeker waard. In het beging trok ze fel van leer en moest ik alle zeielen bij zetten om in haar wiel te kunnen blijven. Ook na die lekke band was ik er van overtuigd dat ze nog zou terugkeren. Ik wist dat ik een snelle laatste ronde diende neer te zetten want de Poolse kennende zou ze op het einde nog alles of niets spelen. Dat is ook gebleken toen mijn voorsprong in de voorlaatste ronde slinkte. Ik heb hard voor gewerkt om deze titel te kunnen behalen, mijn tweede seizoenshelft is dan ook geslaagd", sprak de Canadese na afloop.

Wloszczowska diende na haar titel van vorig jaar nu vrede te nemen met de tweede plaats. "Dit zilver is me evenveel waard als die titel. Ik voel me een winnaar. Ik ben ook blij voor Catharine, want zijn verdient die titel als geen ander. Ik voelde me zeer sterk maar die lekke band gooide roet in het eten. Ik moest hierdoor lange tijd met de bike lopen. Jammer uiteraard, maar dit hoort nu éénmaal bij de sport. Al ben al mag ik tevreden zijn dat ik nog tweede ben geworden. Vooraf was ik ook klaar vior dit WK. Bij ons in Polen is deze wedstrijd het hoogtepunt van het jaar. Meer dan de WB-wedstrijden gaat alle aandacht naar het WK. Ik moest dus wel goed zijn (lacht. Ik ben blij dat ik een gans jaar in die regenboogtrui heb kunnen rondrijden. Sowieso blijft de trui een beetje binnen de familie, want Catharine draagt de kledij van het bedrijf van mijn moeder", besloot een goedlachse Wloszczowska.

Eva Lechner was goed voor het brons. "Het geluk dat ik vorig jaar miste viel me nu wel te beurt. Het was een spannende wedstrijd met steeds wisselende posities. Het leek wel oorlog. De laatste ronde werd het spannend voor mij. Ik kreeg immers af te rekenen met krampen en het was oppassen geblazen dat ik het brons niet zou verliezen. Ik bleef echter in mijn kansen geloven en hield vol tot aan de finish. Het was een zeer zware wedstrijd waarin je constant weggleed en het zaak was om overeind te bijven op de fiets. Het was hectisch maar ik wqist van mezelf vooraf dat ik het kon waarmaken. Ik kende een goede start, zat goed mee vooraan en was zeer sterk tijdens de beklimmingen", aldus de Italiaanse.

Top 10 dames elites:
1. Catharine PENDREL (Can) in 1:46:14
2. Maja WLOSZCZOWSKA (Pol +0:28
3. Eva LECHNER (Ita) +1:36
4. Irina KALENTIEVA (Rus) +2:05
5. Nathlie SCHNEITTER (Zwi) +3:27
6. Gunn Rita DAHLE (Noo) +3:50
7. Rosara JOSEPH (Nzl) +4:24
8. Emily BATTY (Can) +4:35
9. Marie-Hélène PREMONT (Can) +5:01
10. Lea DAVISON (Usa) +5:52

Bron: mountainbike.be

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: WK mountainbike

Bericht door Plievo » zo sep 04, 2011 1:02 pm

Jammer dat mountainbiken nooit op t.v. te zien is, werkelijk spectaculair :) , om te zien en te doen natuurlijk.

Plaats reactie