Kwiatkowski wint E3 Harelbeke

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Kwiatkowski wint E3 Harelbeke

Bericht door Plievo » vr mar 25, 2016 10:26 pm

Kwiatkowski wint E3 Harelbeke, Sagan tweede

Afbeelding

De Poolse wielrenner Michal Kwiatkowski heeft vrijdag de Vlaamse semiklassieker E3 Harelbeke op zijn naam geschreven. De renner van Team Sky verraste met een flitsende sprint naar de meet zijn medevluchter Peter Sagan.
Bekijk ook...

Sagan behoudt gevoel voor humor na wéér tweede plek

De Slowaakse wereldkampioen miste daardoor opnieuw een uitgelezen kans zijn eerste zege in de regenboogtrui binnen te halen. De Brit Ian Stannard reed naar de derde plaats op elf seconden in de wedstrijd uit de WorldTour.

De Nederlanders Niki Terpstra en Lars Boom maakten deel uit van de groep achtervolgers die in de slotkilometers fel jacht maakte op de twee koplopers, maar het gaatje niet dicht kregen. Boom eindigde als zesde.

Kwiatkowski, de wereldkampioen van 2014, trok ten aanval op de voorlaatste van de vijftien heuvels die het peloton in de 206 kilometer lange koers moesten verteren. Sagan was de enige die reageerde. Kopman en vijfvoudig winnaar Tom Boonen miste de slag.

Ook Fabian Cancellara moest passen. De Zwitser was de pechvogel van de dag. Hij raakte achterop door een defecte derailleur. Op een nieuwe fiets maakte de tijdrijder pur sang op indrukwekkende wijze zijn achterstand goed en keerde terug in de kopgroep, maar het heilige vuur was eruit toen het erop aankwam.

Het was vooral Terpstra die in de laatste kilometers jacht op het leidende duo maakte, maar de Nederlands kampioen ontbeerde de kracht. Kwiatkowski zette een paar honderd meter voor de finish aan en reed opvallend makkelijk weg van de machteloos ogende Sagan.

De Slowaak grossierde al in tweede plaatsen voordat hij vorig jaar de ban definitief leek te breken met de wereldtitel op de weg in het Amerikaanse Richmond, maar ook in de regenboogtrui is het weer het oude liedje. ,,Het is mijn lot'', stelde hij moedeloos vast op Sporza. ,,Wie is er vaker tweede geworden dan ik? Het is tijd om te winnen!''

Sagan gaf toe dat hij geen macht meer in de benen had in de sprint tegen Kwiatkowski. ,,Ik had hard gewerkt in de slotfase en ze waren in mijn oortje aan het roepen dat ik moest blijven trekken. Na zo'n koers stelt je sprint dan ook niet zo veel meer voor.''

Harelbeke. E3 Harelbeke, UCI WorldTour
1. Kwiatkowski (Pol) 206,4 km in 4.55,18,
2. Sagan (Slw) 0.03
3. Stannard (GBr) 0.11
4. Cancellara (Zwi)
5. Stuyven (Bel)
6. Boom (Ned)
13. Terpstra 0.15
19. Van Baarle 4.48
22. Roosen
30. Tankink
54. Ligthart 6.54
55. Van Emden
58. Boy van Poppel
59. Michel Kreder
62. Tjallingii
65. Gerts 8.59
66. Wesley Kreder
68. De Kort
70. Westra
79. Van Ginneken 11.35
81. Sinkeldam
97. Leezer
98. Stamsnijder

Plaats reactie