Kwiatkowski wint spectaculaire Strade Bianche

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Kwiatkowski wint spectaculaire Strade Bianche

Bericht door Plievo » za mar 04, 2017 7:12 pm

Kwiatkowski wint spectaculaire Strade Bianche, Dumoulin knap vijfde

Michal Kwiatkowski heeft in een spectaculaire Strade Bianche de Italiaanse wielerklassieker op zijn naam geschreven. De Pool kwam na 175 kilometer fietsen over vele grindwegen als eerste over de finish in Siena. Tom Dumoulin eindigde knap als vijfde.
Afbeelding

Greg van Avermaet, winnaar van Omloop het Nieuwsblad, werd tweede in Italië. Tim Wellens en Zdenek Stybar volgden de Belg op de voet.

Voor Kiwatkowski was het de tweede keer dat hij de Italiaanse koers won, eerder gebeurde dat in 2014.

Wereldkampioen Peter Sagan hield het voortijdig voor gezien. De Slowaak voelde zich niet lekker.In de laatste 40 kilometer meldden de grote namen zich aan het front, onder hen Dumoulin die echter op de Colle Pinzuto op 18 kilometer van de streep even het viertal Van Avermaet, Wellens, Zdenek Stybar en Kwiatkowski moest laten gaan. De Limburger van Team Sunweb sloot weer aan, net als de Deen Christopher Juul Jensen en de Australiër Luke Durbridge.

Nog voor de laatste grindstrook, Le Tolfe, was Kwiatkowski er vandoor. De wereldkampioen van 2014 bouwde zijn voorsprong gestaag uit en kon met een geruststellende marge aan het laatste klimmetje naar het Piazza del Campo beginnen. Op het beroemde plein werd de 26-jarige Pool de opvolger van de Zwitser Fabian Cancellara.

Onverwacht
,,Het is een onverwachte zege'', glunderde de Pool aan de finish. ,,Ik had het vorig jaar moeilijk, maar het team heeft vertrouwen in mij gehouden. De voorbereiding op dit seizoen betaalt zich nu al uit. Mijn tweede overwinning al in de Strade, dat is geweldig.''

Kwiatkowski bekende dat hij zich allerminst goed voelde in de finale. ,,Het leek mij het beste toch maar mijn intuïtie te volgen en daarom sprong ik weg terwijl het nog best ver was. Het pakte gelukkig goed uit.''

Plaats reactie