Ruim 900 kilometer in de auto voor een wedstrijd van MOP

Plaats reactie
Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Ruim 900 kilometer in de auto voor een wedstrijd van MOP

Bericht door Lech » vr nov 16, 2018 5:59 am

Ruim 900 kilometer in de auto voor een wedstrijd van MOP

Nog één keer stapt Anna Gabara vanaf haar woonplaats in het Poolse Poznan in haar auto voor de trip van 8,5 uur. Eindbestemming: hockeyclub MOP. De Poolse keepster rijdt voor de negende keer dit seizoen ruim 900 kilometer naar Nederland om het Vughtse doel te verdedigen. De laatste wedstrijd voor de winterstop – uit bij Were Di – staat op het programma. ‘De laatste twee maanden waren zwaar om te reizen, maar er is wel een kleine hockeydroom uitgekomen’, zegt de 23-jarige sluitpost.

Gabara had geen rekening gehouden met een buitenlands avontuur en begon zoals gewoonlijk aan een nieuw studiejaar in Poznan. De Poolse international bereidde zich met KS Hokey Start Brzesiny voor op het nieuwe seizoen toen ze een week voor de start van de Promotieklasse hoorde dat MOP op zoek was naar een keepster. ‘Ik wil beter en beter worden en leren van de allerbesten, dus ik besloot dat ik op een hoger niveau wilde keepen. Nederland heeft met de Hoofdklasse, Promotieklasse en Overgangsklasse de beste competities van de wereld.’
Afbeelding
(c) David van Haren

Contact met ‘Gosia’

Gabara hoorde dat MOP op zoek was naar een reservekeeper en zocht vrijdag voor de start van de Promotieklasse contact met Małgorzata ‘Gosia’ Sztybrych. ‘Zij speelt ook bij MOP, is Pools en ik ken haar van het nationale team. Zij bracht mij in contact met de manager van MOP, waarna de eerste gesprekken volgden.’

De Poolse vroeg advies bij haar hockeyvriendinnen. ‘Echt iedereen zei dat ik de uitdaging aan moest gaan. Ze zeiden tegen mij dat er niet veel speelsters zijn die zo erg van het spelletje houden als ik. Daar moet ik hen wel gelijk in geven. In Polen zijn er veel minder hockeysters, de sport is daar niet zo populair als hier in Nederland. Er is ook maar één competitie voor vrouwen.’
Afbeelding
(c) David van Haren

Eigenlijk werd ik gehaald als tweede keepster en zou ik er maar een paar keer bij zijn. Uiteindelijk heb ik maar twee wedstrijden gemist.


Anna Gabara

Twee dagen later, op zondag, was Gabara prompt speelster van MOP. ‘Het ging heel snel, maar als ik erop terugkijk ben ik blij dat ik deze beslissing heb gemaakt. Eigenlijk werd ik gehaald als tweede keepster en zou ik er maar een paar keer bij zijn. Uiteindelijk heb ik maar twee wedstrijden gemist.’ Sluitpost Lauren Aarts kampt namelijk met een slepende rugblessure, waardoor Gabara naar voren werd geschoven.

In verband met haar studie en werk in Polen kon Gabara niet zomaar verhuizen, maar na de winterstop hoopt Gabara een woning in de buurt van Den Bosch te vinden. ‘Ik was er niet op voorbereid dat ik in Nederland zou hockeyen. Daarom besloot ik maar om op en neer te rijden.’

Afbeelding

Al die uren in de auto zijn het meer dan waard.
Anna Gabara

Soms rijdt Gabara alleen, soms wordt ze vergezeld door haar vriendin. ‘Het is best vermoeiend hoor, maar met voldoende pauzes en goede muziek is de reis wel vol te houden. Het is best eenzaam als ik alleen rijd. De laatste tijd kreeg ik er wel steeds meer moeite mee. De sfeer bij MOP en de doelen voor het seizoen zijn mijn motivatie. Deze periode laat zien hoe belangrijk hockey is voor mij. Ik hou echt van deze sport. Al die uren in de auto zijn het meer dan waard.’

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Ruim 900 kilometer in de auto voor een wedstrijd van MOP

Bericht door Plievo » vr nov 16, 2018 10:54 am

Met het vliegtuig had toch ook gekund, landen in Eindhoven en dan 5 kwartier met de trein :?:
Sneller (met Wizzair 1,5h vliegen) en ook nog een stuk goedkoper.

Plaats reactie