Rally door Polen met Suzuki Swift Sport

Lech
Berichten: 3547
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Rally door Polen met Suzuki Swift Sport

Bericht door Lech » do jun 20, 2019 4:53 am

Rally door Polen met Suzuki Swift Sport[/b

In ’Sturen’ aandacht voor de mooiste vaar-, auto- en fietsroutes. Dit keer beklimmen we met een Suzuki Swift Sport het Reuzengebergte in het zuiden van Polen en stuiten op goud. Uit het heden en donkere verleden.

Afbeelding
Duik bij Görlitz de grens over en Polen stelt zich aan je voor. Veel bomen, groene weides en auto’s die bij ons al lang met pensioen zouden zijn. Vrolijk gekleurde en sierlijke gebouwen worden afgewisseld door asgrijze bouwvallen. Via de 30 dringen we de regio Neder-Silezië binnen en dalen we af naar Jelenia Góra. Vanaf daar is het gedaan met de flauwe knikken tussen de bossen. De bergreuzen beginnen dominant het bochtenverloop te citeren.

Hier dagen ze je uit om er eens goed voor te gaan zitten. Beschouw de 366 als een hoofdader waaraan allerlei geweldige passen aftakken. Volg Zachelmie en Przesieka op de borden om naar Borowice te denderen. Een fijn opwarmertje waar je het desondanks best heet van kan krijgen. Mossige rotsen en diepe afgronden vol bomen die als een soort van autoversnipperaar op je staan te wachten. Het asfalt is lastig te lezen door de zon die als een stroboscoop tussen de bomen door flikkert. Focus is nodig, want de bochten volgen elkaar steeds sneller op richting Karpacz. Als een dolleman knal ik omhoog, totdat er boven de boomgrens bergtoppen, rotsformaties en skipistes verschijnen. Van nietsontziend wordt de rijstijl rustig om alles te zien. Het uitzicht is weids en ver. Op de afdaling via de 367 naar Kowary en daarna de 369 naar Jarkowice wordt het landschap opener. Het doet Oostenrijks aan, maar dan veel mistiger.

In de duisternis bereiken we Hotel Ksiaz in Walbrzych. Deze slaapplek bevindt zich op het terrein van een van de grootste kastelen van Polen. Een beruchte plek in een roerige regio. Hitler liet in 1943 onder het 13e-eeuwse kasteel Ksiaz en in de nabij gelegen omgeving een ingenieus en 35 m2 kilometer groot tunnelstelsel aanleggen, het Riese-complex. Volgens de verhalen staat daar ergens een gepantserde nazi-trein vol goud. Waar of niet?

De weg naar dat mogelijke goud gaat de volgende morgen verder via de 381 en de 383 naar Gluszyca waar het Riese-complex is te bezichtigen. De wegen ernaartoe zijn meer dan de moeite waard, maar de locatie zelf heeft door commercie zijn authenticiteit goeddeels verloren. Al zijn de krochten van het ondergrondse bouwwerk te bezoeken ter voet en per bootje. Vele dwangarbeiders lieten het leven bij het aanleggen van de tunnels. Goud is er niet te vinden, wel vergulde wegen op de driehoek Walim, Pieszyce en Nowa Ruda.

Duik bij Görlitz de grens over en Polen stelt zich aan je voor. Veel bomen, groene weides en auto’s die bij ons al lang met pensioen zouden zijn. Vrolijk gekleurde en sierlijke gebouwen worden afgewisseld door asgrijze bouwvallen. Via de 30 dringen we de regio Neder-Silezië binnen en dalen we af naar Jelenia Góra. Vanaf daar is het gedaan met de flauwe knikken tussen de bossen. De bergreuzen beginnen dominant het bochtenverloop te citeren.

Hier dagen ze je uit om er eens goed voor te gaan zitten. Beschouw de 366 als een hoofdader waaraan allerlei geweldige passen aftakken. Volg Zachelmie en Przesieka op de borden om naar Borowice te denderen. Een fijn opwarmertje waar je het desondanks best heet van kan krijgen. Mossige rotsen en diepe afgronden vol bomen die als een soort van autoversnipperaar op je staan te wachten. Het asfalt is lastig te lezen door de zon die als een stroboscoop tussen de bomen door flikkert. Focus is nodig, want de bochten volgen elkaar steeds sneller op richting Karpacz. Als een dolleman knal ik omhoog, totdat er boven de boomgrens bergtoppen, rotsformaties en skipistes verschijnen. Van nietsontziend wordt de rijstijl rustig om alles te zien. Het uitzicht is weids en ver. Op de afdaling via de 367 naar Kowary en daarna de 369 naar Jarkowice wordt het landschap opener. Het doet Oostenrijks aan, maar dan veel mistiger.

In de duisternis bereiken we Hotel Ksiaz in Walbrzych. Deze slaapplek bevindt zich op het terrein van een van de grootste kastelen van Polen. Een beruchte plek in een roerige regio. Hitler liet in 1943 onder het 13e-eeuwse kasteel Ksiaz en in de nabij gelegen omgeving een ingenieus en 35 m2 kilometer groot tunnelstelsel aanleggen, het Riese-complex. Volgens de verhalen staat daar ergens een gepantserde nazi-trein vol goud. Waar of niet?

De weg naar dat mogelijke goud gaat de volgende morgen verder via de 381 en de 383 naar Gluszyca waar het Riese-complex is te bezichtigen. De wegen ernaartoe zijn meer dan de moeite waard, maar de locatie zelf heeft door commercie zijn authenticiteit goeddeels verloren. Al zijn de krochten van het ondergrondse bouwwerk te bezoeken ter voet en per bootje. Vele dwangarbeiders lieten het leven bij het aanleggen van de tunnels. Goud is er niet te vinden, wel vergulde wegen op de driehoek Walim, Pieszyce en Nowa Ruda.

[b]"Rally door roerige regio in Zuid-Polen"


Met het zweet op mijn hoofd, het stof in de neus, het zand tussen de tanden en de geur van rubber in de lucht valt de finish op de 381 naar Nowa Ruda. Goed voor goud, dit stuk.

Het heftigste knalwerk zit erop en via Radków met zijn intieme centrum toeren we door de Poolse buitengebieden. Waar keurig onderhouden dorpjes worden afgewisseld door afgezonderde, totaal vervallen boerderijen, waar de tijd minimaal vijftig jaar achterloopt. Het IJzeren Gordijn lijkt op sommige plaatsen nooit opgehaald.Voor de uitgeraasde goudzoeker is het nationale park Stolowych een aanrader met wonderlijk gevormde rotsen. Je kunt er prachtig wandelen.

We houden echter de raceschoenen aan en gaan flat out door via Batorów. Pak daar de strak geasfalteerde tweebaansweg 8 om meters te maken naar Ząbkowice Śląskie, waar de op twee na scheefste toren van Europa staat. Rijdt daarna noordelijk om de hoofdstad van Neder-Silezië te bereiken: Wroclaw. De denkbeeldige top van een klimtocht door het kleinste hooggebergte van Europa. Voorzien van wegen met een gouden randje, waarop de Swift kan stralen.

Route

De totale route vanuit Utrecht naar Wroclaw is 1300 kilometer, waarvan zo’n 500 kilometer in Polen. Daarvoor heb je zeker een dag de tijd nodig. Sterker nog, het is niet ondenkbaar dat je sommige stukken meerdere keren wilt rijden, omdat het geweldige passen zijn. Trek dan ook een dag of vier uit voor de gehele trip.


https://www.telegraaf.nl/lifestyle/1428 ... wift-sport

Plaats reactie