Zalig Pasen.

Als je jouw vraag ergens anders op het forum niet kwijt kunt, stel het gerust hier.
Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Zalig Pasen.

Bericht door Lech » ma apr 09, 2012 9:00 am

Palmpasen in Horodok

Horodok is een historisch stadje. Hier overleed in 1434 Władysław II Jagiełło, de Groothertog van Litouwen. Door zijn huwelijk met prinses Jadwiga van Polen legde hij de basis voor de eeuwenlange verbintenis tussen Litouwen en Polen. Bij ons is Horodok berucht omdat we er ooit – hartje zomer, in de buurt van de slagerij – een kerel met een bloedende paardenkop in een zak voorbij zagen stiefelen. Horodok is zo’n stadje waar de tijd alleen door de hoofdstraat voorbij raast, zonder op of om te kijken. Terwijl het prachtig ligt aan een aantal grote meren. Vandaag vierden de mensen in Horodok Palmpasen, omdat Oekraïne de oosterse kalender volgt. Bij de kerk besproeide de priester onze wilgenbundeltjes met gewijd water.
Afbeelding

Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Zalig Pasen.

Bericht door Lech » ma apr 09, 2012 9:02 am

Pools Palmpasen
Palmpasen in Karol Józef Wojtyła land. De auto is onze pakezel. Bij de Lakenhal op het Mariaplein scharrelen duiven, verkopers en luie toeristen rond. Daar, in Kraków, vragen we ons af in hoeverre steden aan een rivier verschillen van steden in een bos. We vinden het antwoord niet. Ergens bij Rabka dansen we in de laatste sneeuw. In Nowy Sącz kijken we over de rivier en koop je sigaretten. We luisteren naar Ben Howard en analyseren de bonte stoet reclameborden langs de weg. Op de weg naar Przemyśl gaat de houtkachel aan. Scherpe haarspeldbochten nemen ons bij verrassing de hoogte in. We rijden door, totdat de bomen en huizen zwart afsteken tegen de donkerblauwe lucht, als schaduwen van onze verbeelding. Er is een grens
Afbeelding

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Zalig Pasen.

Bericht door bertvaneck » ma apr 09, 2012 9:06 am

Lech schreef:Palmpasen in Horodok

Horodok is een historisch stadje. Hier overleed in 1434 Władysław II Jagiełło, de Groothertog van Litouwen. Door zijn huwelijk met prinses Jadwiga van Polen legde hij de basis voor de eeuwenlange verbintenis tussen Litouwen en Polen. Bij ons is Horodok berucht omdat we er ooit – hartje zomer, in de buurt van de slagerij – een kerel met een bloedende paardenkop in een zak voorbij zagen stiefelen. Horodok is zo’n stadje waar de tijd alleen door de hoofdstraat voorbij raast, zonder op of om te kijken. Terwijl het prachtig ligt aan een aantal grote meren. Vandaag vierden de mensen in Horodok Palmpasen, omdat Oekraïne de oosterse kalender volgt. Bij de kerk besproeide de priester onze wilgenbundeltjes met gewijd water.
Afbeelding
lech ik dacht hun paasfeest pas volgende week is de 15 april

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Zalig Pasen.

Bericht door Stamgast » ma apr 09, 2012 9:17 am

Lech schreef:Palmpasen in Horodok

Horodok is een historisch stadje. Hier overleed in 1434 Władysław II Jagiełło, de Groothertog van Litouwen. Door zijn huwelijk met prinses Jadwiga van Polen legde hij de basis voor de eeuwenlange verbintenis tussen Litouwen en Polen. Bij ons is Horodok berucht omdat we er ooit – hartje zomer, in de buurt van de slagerij – een kerel met een bloedende paardenkop in een zak voorbij zagen stiefelen. Horodok is zo’n stadje waar de tijd alleen door de hoofdstraat voorbij raast, zonder op of om te kijken. Terwijl het prachtig ligt aan een aantal grote meren. Vandaag vierden de mensen in Horodok Palmpasen, omdat Oekraïne de oosterse kalender volgt. Bij de kerk besproeide de priester onze wilgenbundeltjes met gewijd water.
Afbeelding


Hierbij de bron:
Standplaats Lemberg
Verhalen uit Galicië (oost-Polen en west-Oekraïne)



Welkom! Programmamaker en journalist Michiel Driebergen (31) werkt voor Radio 1 in Hilversum. Enkele maanden per jaar woont hij in Lemberg / Lviv, west-Oekraïne - als freelance journalist voor Polen en Oekraïne. Maakt radio-documentaires voor OVT (VPRO), HollandDoc (NTR), reportages voor NCRV Radio 1, schrijft voor o.a. Historisch Nieuwsblad, vak- en weekbladen. In mei 2012 verschijnt het boek "De Joden van Lemberg, een reis naar lege plekken".

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Zalig Pasen.

Bericht door Wilhelmus Johannes » ma apr 09, 2012 9:27 am

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Zalig Pasen.

Bericht door Wilhelmus Johannes » ma apr 09, 2012 9:28 am

Op de Rynek in Krosno.

Afbeelding

Afbeelding

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Zalig Pasen.

Bericht door Przyrodnik » ma apr 09, 2012 10:11 am

Nee ik gq niet nqqr Oot,qrssu,: Ze wijn nu in Luik en zillen nqqr de Cqvqlcqde in Herve 9Heft op wùn Li,burgs0:

?qqr het regent nu:

Dewe tekst wiet er voor jullie zqt vree,d uit o,dqt we in Frqnstqlige gebieden geen AZERTY ,qqr AZERTY keyboqrds hebben11111

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Zalig Pasen.

Bericht door Stamgast » ma apr 09, 2012 12:45 pm

Heel België gebruikt Azerty. Dus niet alleen het Franstalige deel.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Zalig Pasen.

Bericht door Przyrodnik » ma apr 09, 2012 5:56 pm

Wat ik dus wilde zeggen maar met een AZERTY-toetsenbord was dat ik naar de Cavalcade van Herve (Limburgs: Herf) wilde gaan. En zo geschiedde ook.

Het was jammer dat Bert er niet was anders had hij ook van de Braziliaanse dames kunnen genieten:



2qq

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Zalig Pasen.

Bericht door bertvaneck » ma apr 09, 2012 6:08 pm

Przyrodnik schreef:Wat ik dus wilde zeggen maar met een AZERTY-toetsenbord was dat ik naar de Cavalcade van Herve (Limburgs: Herf) wilde gaan. En zo geschiedde ook.

Het was jammer dat Bert er niet was anders had hij ook van de Braziliaanse dames kunnen genieten:



2qq
Frank ik geniet elke dag thuis van mij vrouwtje maar ben niet blind voor vrouwelijk schoon 5qw 6qq

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Zalig Pasen.

Bericht door lief milieu » ma apr 09, 2012 7:32 pm

Stamgast schreef:Heel België gebruikt Azerty. Dus niet alleen het Franstalige deel.


Niet alleen in België wordt het Azertyklavier gebruikt, maar ook in Frankrijk.
Ik heb hier nog een oude schrijfmachine staan (100 jaar oud), met het AEU-systeem. Dit heeft maar heel eventjes in België bestaan omdat ze noch tevreden waren van Azerty, noch van Qwerty. Het is ondertussen een museumstuk geworden.

Ik schakel wel zo goed als moeiteloos om naar Qwerty.

Plaats reactie