Vraagje over het maken van barszcz

Als je jouw vraag ergens anders op het forum niet kwijt kunt, stel het gerust hier.
Plaats reactie
Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Vraagje over het maken van barszcz

Bericht door Giorgino » di aug 07, 2012 7:44 pm

Kan ik eveneens rode bieten uit een blik of uit een bokaal gebruiken?

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Vraagje over het maken van barszcz

Bericht door Plievo » di aug 07, 2012 9:07 pm

Het kan wel, maar als het rode bieten seizoen is (zoals nu) zou ik voor verse bietjes kiezen.
Ook een beetje een kwestie van smaak natuurlijk. :)

Op het forum staat ook een recept: viewtopic.php?f=21&t=22

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Vraagje over het maken van barszcz

Bericht door Giorgino » wo aug 08, 2012 6:54 pm

Ik heb mij aan 't koken gezet... Als 't lukt, post ik hier een foto! 2qq

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Vraagje over het maken van barszcz

Bericht door ron » wo aug 08, 2012 7:25 pm

Ik stel voor dat je ons allemaal even laat proeven 1qq

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Vraagje over het maken van barszcz

Bericht door Giorgino » wo aug 08, 2012 8:07 pm

There you go:

Afbeelding

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Vraagje over het maken van barszcz

Bericht door Plievo » wo aug 08, 2012 9:36 pm

ron schreef:Ik stel voor dat je ons allemaal even laat proeven 1qq

Ik pas, ik vindt het persoonlijk verschrikkelijk. Mijn vrouiw denkt er anders over :D


Over deze soep heb ik nog wel een leuk waargebeurd verhaaltje.
Het was in het jaar 1986 of 1987, de Berlijnse muur stond nog fier overeind, je had visa nodig om Polen binnen te komen en je diende in Nederland al 36 mark per nacht te betalen dat je in Polen verbleef. Hiervoor kreeg je een briefje die je in de Otbis kon inleberen om het bedrag in zloty`s terug te krijgen waar je weer niets mee kon.

Maar de soep.
Wij werden met 10 personen uitgenodigd in Polen op een bruiloft van een neef van mijn vrouw. Daar gingen wij, 1 camper + mijn Volkswagen Golfje.
De reis ging zoals je verwacht, rustig, lang wachten bij de grenzen maar uiteindelijk in Polen.
Doordat iemand even een omweggetje wilde maken om ergens wat spullen af te geven bij een vrouw die in een flat woonde maakten wij de Poolse gastvrijheid ook mee.
Iedereen werd uitgenodigd om in haar flatje te komen om te eten: barszcz! Mijn eerste keer dat ik deze soep zag en proefde.

Met ons tienen, waarvan 2 gehandicapten de trappen op tot in het flatje van de vrouw die veel te klein was voor ons allen. Maar ja inschuiven en dan kom je ver.
En daar kwam de traktatie, borden vol met barszcz. Doordat het zo druk was werden de borden doorgegeven.
En toen, de eerste lepel soep in mijn mond, gadver :o wat v**s. Maar wat nu? Het bleek dat ik niet de enige was die de soep niet lekker vond, maar ja teruggeven doe je niet he....
Toevallig stond er een boom in een grote pot pal naast mij. Toen de lieve vrouw even naar de keuken ging kieperde ik mijn bord soep in de pot.
Dat zagen anderen ook en er gingen 6 borden soep in de pot waar de boom al in stond :roll:

De vrouw zag dat wij de borden leeg hadden en wilde nog een keer opscheppen. Wij hebben haar hartelijk bedankt maar ja, wij moesten door en hadden geen tijd meer voor een 2e bord soep :lol:

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Vraagje over het maken van barszcz

Bericht door Plievo » wo aug 08, 2012 9:37 pm

Giorgino schreef:There you go:

Afbeelding

En? Hoe smaakt de soep?

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Vraagje over het maken van barszcz

Bericht door Przyrodnik » do aug 09, 2012 7:28 am

Toen ik op 28 april 2002 op mijn stageplek in Bialowieza arriveerde heeft mijn stagebegeleider mij in een plaatselijk etablissement getrakteerd op rode bietensoep.

Sommige belevenissen, hoe klein ook, vergeet een mens niet meer.

Nu heb ik zelf nog nooit barszcz gemaakt. Er staat slechts nog een bekertje barszcz instantsoep, waarvan de houdbaarheidsdatum in de vergangenheid ligt, in mijn keukenkast.

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Vraagje over het maken van barszcz

Bericht door Giorgino » do aug 09, 2012 6:30 pm

Maar je hebt nu wel niet gezegd of dat voor jou een positieve of een negatieve belevenis was.

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Vraagje over het maken van barszcz

Bericht door Giorgino » za aug 11, 2012 8:59 am

Plievo schreef:
Giorgino schreef:There you go:

Afbeelding

En? Hoe smaakt de soep?


Ik had je vraag nog niet gezien. De soep smaakt natuurlijk een beetje bitter en 't is natuurlijk veel evidenter om tomatensoep of erwtensoep te eten. Maar ik heb al varianten op het internet gezien die met yofu, feta of een beetje tomaat erin worden gemaakt. En toen ik de soep in Polen gegeten heb, zaten er trouwens pierogi in. Dat geeft het natuurlijk wel wat meer charme. Ik denk dat het trouwens wel gezond zal zijn, dus kwaad kan het zeker niet om de soep te eten...

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Vraagje over het maken van barszcz

Bericht door lief milieu » zo aug 26, 2012 3:39 pm

Uhm, zo slecht is die rode bietesoep niet, hé! In Zakopane kregen we in die rode bietensoep nog een gekookt eitje.
Het is een soep, anders dan wij gewoon zijn, maar dat die echt vies is, is ook niet waar.
In Jersey (eiland en kolonie van GB) krijg je nog andere soepen geserveerd, waar wij het bestan nog niet van kennen. Ze zijn koud, maar lekker.

Lech
Berichten: 4954
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Vraagje over het maken van barszcz

Bericht door Lech » ma aug 27, 2012 1:40 pm

Deze soep wordt warm maar ook koud geserveerd.
In Polen zie ik het warm, in Rusland ben ik het wel eens koud tegen gekomen.

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Vraagje over het maken van barszcz

Bericht door Giorgino » di aug 28, 2012 7:17 am

Eigenlijk is de soep inderdaad zo slecht niet. Niet om iedere dag opnieuw te eten, maar als je verschillende dagen iets anders hebt gegeten, kan het best wel smaken om nog eens barszcz op het bord te krijgen... 2qq

Plaats reactie