zalig kerstfeest en een gezond 2015

Als je jouw vraag ergens anders op het forum niet kwijt kunt, stel het gerust hier.
Plaats reactie
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

zalig kerstfeest en een gezond 2015

Bericht door bertvaneck » ma dec 15, 2014 5:35 am

Goeden morgen ik wil iedereen een zalig Kerstfeest toewensen en een gezond 2015 en speciaal Johan hoe hij ons weer verrast met deze kerst side hartelijk dankt 6qq 6qq Bert & Iwona Afbeelding

Laatst gewijzigd door bertvaneck op do dec 18, 2014 8:03 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: zalig kerstfeest en een gezond 2015

Bericht door Lech » ma dec 15, 2014 6:17 pm

Iedereen fijne kerstdagen, ook als je in de supermarkt bent


bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: zalig kerstfeest en een gezond 2015

Bericht door bertvaneck » do dec 18, 2014 8:05 am

Lech een heel apart filmpje 5qw

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: zalig kerstfeest en een gezond 2015

Bericht door Lech » ma dec 22, 2014 7:16 pm

Wereldwijde wonderbaarlijke kerstgewoontesDecember » Wereldwijde wonderbaarlijke kerstgewoontesdoor Jane3 op 22 December 2014
Wie "wonderbaarlijk" intikt op vanDale.nl ziet dat het woord verbazingwekkend betekend. In dit artikel ga ik een aantal wereldwijde kerstgewoontes delen die je wellicht zullen verbazen. Gewoontes uit andere landen die alleen wonderbaarlijk zijn omdat we ze niet kennen of toepassen... Ik bedoel, wie legt er nou stro onder het tafelkleed als je net het kerstdiner wil gaan nuttigen?

POLEN
Stro onder het tafelkleed is een traditie uit Polen, het herinnerd hen aan de stal waar Jezus werd geboren. Een stoel vrijhouden is ook typisch Pools, de gedachten hiervan is dat er altijd een extra gast kan aanschuiven. Ook de Polen hebben met kerst een boom in huis, deze wordt alleen pas op 24 december gehaald. Verder moeten alle volwassenen vasten tot het kerstdiner begint, dit vind ik eigenlijk wel een goed idee omdat je zo nooit te vol kan zitten om van de extra lekkere maaltijd te genieten. In Polen moet de deze maaltijd altijd bestaan uit een oneven aantal gerechten, anders brengt het ongeluk en wie zit daar nou op te wachten?


ITALIË
In Italië is vooral de lunch belangrijk, ook Italië lijkt graag een gaatje voor het lekkere eten over te willen houden aangezien ze het ontbijt meestal overslaan. Traditie is dat er tijdens de kerstlunch vis wordt geserveerd. Wat in Italië heel normaal is zijn de dure cadeaus: waar wij blij zijn met een set van de bodyshop, pronken zij liever met goud en glimmers, lekker opzichtig. Nog iets leuks, eerder een lichtpuntje, uit Italië is de grote kerstboom die met een snoer van maar liefst 12 km tegen de hellingen van de Monte Ignino wordt gevormd.
Wel jammer is dat ze in Italië geen tweede kerstdag kennen, van de eerste moet je het dus echt hebben.

NOORWEGEN
In Noorwegen doen ze wat mij betreft toch wel het wonderbaarlijkst van allemaal. De Noren geloofden vroeger namelijk dat heksen op kerstavond hun bezems kwamen stelen, daarom verstoppen ze (nog steeds) met kerst hun bezems. Maar als de bezem in januari nog ergens diep in een kast staat moet je niet raar opkijken want je weet immers maar nooit...

SPANJE
In Spanje doet men niet echt aan de kerstman, ze willen het feest zo puur mogelijk houden en het niet de commerciële kant op laten gaan. Toch hebben ze rond kerst wel altijd een hele grote loterij genaamd: El Gordo. Wat ze in Spanje wel hebben zijn de kerststalletjes, met Maria, Jezus... en een poepend mannetje?!
Dit vreemde figuur staat voor de vruchtbaarheid van het land, een mooi gebaar maar wat vreemd gesymboliseerd wat mij betreft.

AUSTRALIË
In Australië zal er niet gauw een witte kerst plaatsvinden aangezien het feest midden in de zomer plaatsvind.
In Sydney trekken mensen jaarlijks een warm kerstmanpak aan om een hardloopwedstrijd te rennen: de Santa Fun Run. Ik vraag me af hoelang het fun is om in een kerstmanpak rond te rennen terwijl het 40 graden is. Maar goed, soms stijgt de warmte naar je bol.

KERSTFIGUREN
In Nederland hebben we de vrolijk, goed gebuikte kerstman. Voor deze goedaardige man zijn sommige kleintjes al bang, moet je nagaan wat een angst ze zullen ondergaan als ze horen van de figuren uit ander landen. In Japen geloven de kinderen namelijk dat de kerstman ogen in de achterkant van zijn hoofd heeft zitten zodat hij ze goed in de gaten kan houden. In Italië is het een heks die cadeautjes brengt en in
Oostenrijk gelooft men dat de kerstman een enge handlanger heeft, Krampus de enge handlanger kijkt uit naar stoute kinderen... Dus zorg dat je gedeisd houd dit jaar!

Overal op de wereld wordt kerst dus anders gevierd, maar de kerstgedachten is overal hetzelfde: vrede en samenhorigheid. Ondanks dat alle gewoontes anders zijn en vaak ook mooi zijn bedoeld, vind ik de meeste toch wel een beetje maf, of beter gezegd: wonderbaarlijk.
Maar ja, kerst is de tijd van wonderen, niet waar?

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: zalig kerstfeest en een gezond 2015

Bericht door Plievo » wo dec 24, 2014 6:53 am

Iedereen fijne kerstdagen, ronde buikjes, goed gevulde glazen en veel ...... kerstmuziek






bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: zalig kerstfeest en een gezond 2015

Bericht door bertvaneck » wo dec 24, 2014 8:56 am

Johan en alle andere bedankt voor jullie mooie bijdrage het afgelopen jaar groet Bert & Iwona 6qq 6qq

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: zalig kerstfeest en een gezond 2015

Bericht door Lech » vr dec 26, 2014 10:02 pm

Oef, kerstdagen zijn bijna voorbij en de weegschaal is de komende tijd verboden gebied...
En nog steeds een volle koelkast pfff :o

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: zalig kerstfeest en een gezond 2015

Bericht door bertvaneck » vr dec 26, 2014 10:15 pm

Het is hier dito met ster morgen alleen vers brood en broodjes kopen en wat vleeswaren rauwe Ham 6qq 6qq 5qw

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: zalig kerstfeest en een gezond 2015

Bericht door Plievo » za dec 27, 2014 2:25 pm

Mijn vrouw heeft de kerstdagen minder goed afgesloten, vannacht zware buikgriep, ligt nog plat

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: zalig kerstfeest en een gezond 2015

Bericht door Plievo » za dec 27, 2014 2:26 pm

Plievo schreef:Mijn vrouw heeft de kerstdagen minder goed afgesloten, vannacht voedselvergifitiging, ligt nog plat

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: zalig kerstfeest en een gezond 2015

Bericht door Lech » za dec 27, 2014 7:22 pm

Sterkte, 1 gekke bacterie kan een hoop ellende veroorzaken.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: zalig kerstfeest en een gezond 2015

Bericht door bertvaneck » za dec 27, 2014 10:12 pm

Wij hebben van 11.00 uur tot nu in het militairen ziekenhuis gezeten toen wij aan kwamen bij mij schoonmoeder lag zei op de grond en wat blijk ze heeft een hart infarct gehad en ze hebben twee stents moeten plaatsen dus het was ons dagje wel ik hoop dat zei het overleeft ik hebt mij gebed gedaan ...

Afbeelding

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: zalig kerstfeest en een gezond 2015

Bericht door Lech » zo dec 28, 2014 7:06 am

Veel sterkte voor jouw schoonmoeder, vrouw en jouzelf Bert!

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: zalig kerstfeest en een gezond 2015

Bericht door bertvaneck » zo dec 28, 2014 9:00 am

Lech bedankt voor jou reactie ...

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: zalig kerstfeest en een gezond 2015

Bericht door Plievo » zo dec 28, 2014 11:44 am

Hoi Bert,

Sterkte jongen.
Hoe gaat het nu met jouw schoonmoeder?

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: zalig kerstfeest en een gezond 2015

Bericht door bertvaneck » zo dec 28, 2014 11:57 am

We gaan er zo heen nu is mij schoonzuster daar en om twee uur gaan wij er heen bedankt voor jou reactie ze ligt in het militairen ziekenhuis in Bydgoszcz en het heeft wel een goeden naam in Bydgoszcz ze is daar ook geholpen toe haar heup was gebroken groet Bert

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: zalig kerstfeest en een gezond 2015

Bericht door bertvaneck » zo jan 11, 2015 6:41 pm

Op een dag vroeg een lerares aan haar leerlingen de namen van alle klasgenoten op een papier te schrijvenen naast de naam enige ruimte te laten.



Daarna zei ze tegen deze leerlingen dat ze het beste wat ze over deze klasgenoten zouden kunnen vertellen achter de naam moesten schrijven en dat ze achter iedere naam iets moesten schrijven.

De opdracht duurde het gehele lesuur en aan het einde van de les moest de opdracht ingeleverd worden bij de lerares.

In het weekeinde nam de lerares van iedere leerling een blad en schreef per leerling al deze positieve en opbouwende opmerkingenop zijn of haar blad.

Op maandag gaf ze tijdens haar les aan deze klas aan alle leerlingen hun lijst.

Na slechts korte tijd begon iedereen te lezen en te lachen.

"Is dat echt zo?", kon je horen fluisteren.
"Ik wist niet dat ik voor iemand anders waarde had!"
En ... "Ik wist niet dat anderen mij zo leuk vinden",

waren de over het algemeen gehoorde commentaren.

Na enige tijd werd er over deze lijsten niet meer gesproken.

Ook wist de leerkracht niet of de leerlingen onderling of met hun ouders hierover gesproken hadden.

Maar dat was ook niet het belangrijkste.Die oefening had zijn effect gehad.

De leerlingen waren gelukkig met zichzelf en met de anderen.

Enkele jaren later was een van haar leerlingen omgekomen in een oorlogsgebied en de lerares werd uitgenodigd voor de begrafenis en ze ging.

De kerk was overvol met vele vrienden.

Een voor een gingen de mensen die van hem gehouden hadden of hem gekend hadden bij zijn graf voorbij en bewezen hem zijn laatste eer.

De lerares ging als een van de laatste naar zijn graf en bad voor hem.

Nadat zij daarmee klaar was vroeg een collega soldaat van Mark aan haar:"Bent u Mark's wiskunde lerares?"

Zij knikte bedroefd en zei zachtjes; "ja".

Toen zei hij; "Mark heeft zeer vaak over u gesproken".

Na de begrafenis was er gelegenheid tot condoleren en de meeste van Mark's vroegere klasgenoten, ook aanwezig, waren bij elkaar gaan zitten.

Mark's ouders waren blij haar te zien en spraken haar aan."We willen u iets laten zien", zei Mark's vader en haalde een portefeuille uit zijn broek.

"Dit vonden we toen we door Mark's spullen gingen kijken nadat hij gesneuveld was en we dachten dat u het zou herkennen".

Uit de portefeuille trok hij een sterk verouderd, veelgebruikt, bij elkaar geplakt blad, welke duidelijk zichtbaar vaak opengevouwen en weer dichtgevouwen was.

De lerares wist zonder verder te kijken dat dit het blad was waarop alle goede, opbeurende en
positieve dingen stonden die zijn medeklasgenoten opgeschreven hadden en zij bijeen geschreven had.

"Wij willen u hiervoor zeer bedanken, dat u dit gedaan heeft", zei Mark's moeder. "Zoals u kunt zien heeft Mark dit enorm gewaardeerd".

Hierna verzamelden alle voormalige leerlingen rondom de lerares.

Charlie lachte een beetje en bekende: "Ik heb mijn lijst ook nog. Deze ligt in de bovenste lade van mijn bureau".

Heleen, de vrouw van Joost, zei:" Joost heeft me gevraagd of ik uw lijst in ons trouwalbum wilde plakken".

"Ik heb mijn lijst ook nog"zei Marylin . "Ik heb hem in mijn dagboek geplakt.

Toen deed Vicky, een van de andere leerlingen, haar handtas open en haalde haar agenda hieruit en toonde haar lijst aan de anderen . Helemaal bijeen geplakt en duidelijk veel gebruikt.

"Ik neem hem overal mee naar toe" zei Vicky en voegde er aan toe :"Volgens mij heeft iedereen die lijst nog, en onder handbereik".

De lerares was totaal ontroerd, zo dat ze begon te huilen en moest gaan zitten.Ze huilde om Mark en al deze vrienden die hij nooit meer zou zien.

In het samenzijn met onze medemensen vergeten wij vaak, dat ieder leven eens eindigt en dat we niet weten wanneer dit zal zijn.

Daarom is het zo belangrijk dat we de mensen die we liefhebben, die ons dierbaar zijn, zeggen dat ze speciaal, bijzonder en belangrijk zijn.

Zeg het ze voordat het te laat is.

Je kunt het op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld door deze boodschap naar hen te sturen.

Doe je dit niet dan heb je weer een geweldige mogelijkheid laten gaan om iets moois en goeds te doen voor deze mensen.

Als je deze brief ontvangt dan is het daarom, omdat de afzender om je geeft en aan je gedacht heeft.

Het betekent dus dat er tenminste een persoon is voor wie je iets betekent.

Wanneer je te druk bent of het te druk hebt om een paar minuten op te offeren om iemand dit bericht te sturen, dan is dit mogelijk en hopelijk de eerste keer, dat je niets gedaan hebt om een ander te bemoedigen.

Denk hierom: Wat je oogst is wat je zaait.

De invloed die je in het leven van een ander hebt komt terug in je eigen leven.

Deze dag zou een gezegende dag moeten zijn en ten minste even bijzonder als dat jij dat bent.

Voel je vrij om deze bemoedigende brief aan iemand door te sturen.

Stuur deze brief alleen aan mensen die van betekenis zijn voor jou en het resultaat zal je verbazen.


Beter deze hebt ik gekregen van en collega van senioren net B.e 6qq
7qq 6qq

Plaats reactie