Het raadseltopic

Als je jouw vraag ergens anders op het forum niet kwijt kunt, stel het gerust hier.
Dorenda
Berichten: 46
Lid geworden op: za aug 27, 2011 12:25 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Dorenda » di nov 15, 2011 11:16 pm

10, namelijk:

Braniewo-Mamonowo
Czeremcha
Dorohusk-Jahodyn
Kuźnica-Grodno
Medyka-Szeginie
Siemanówka-Swisłocz
Skandawa-Żeleznodorożnyj
Terespol-Brześć
Werchrata-Rawa Ruska
Zubki-Bierestowica

die alle voor treinen waren, en Medyka-Szeginie en Terespol-Brześć daarnaast ook voor wegverkeer.

Ik heb overigens ook nog wel een vraag. :)

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Przyrodnik » di nov 15, 2011 11:52 pm

Volgens mijn bron is het antwoord voor het wegverkeer niet juist. Voor de spoorwegen heb ik het niet gecontroleerd, dus die is automatisch goed :D

Volgens mijn bron was er voor het wegverkeer alleen de overgang Terespol en een richting Vilnius, ik vermoed bij Kuznica (de bron heb ik niet bij de hand!).

Afbeelding

Sinds 1984 zijn er bij Brest twee grensovergangen, waarvan 1 voor vrachtverkeer.

Was er bij Medyka ook een grensovergang voor autoverkeer?

Dorenda
Berichten: 46
Lid geworden op: za aug 27, 2011 12:25 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Dorenda » wo nov 16, 2011 12:02 am

Mijn bron was http://pl.wikipedia.org/wiki/Granica_po ... raniczne_2 maar ik moet eerlijk toegeven dat ik niet gecontroleerd heb hoe betrouwbaar die is. :)

Bij Kuźnica was dus (volgens mijn bron :)) inderdaad een overgang voor personen, maar alleen per trein, en Kuźnica-Grodno dat klinkt in ieder geval niet alsof het richting Vilnius was.

Wat voor bron heb jij?

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo nov 16, 2011 7:48 am

Bij Medyka-Szeginie was en is wel degelijk een grensovergang voor alle verkeer,ben er een aantal keren geweest.
Een jaar of 20 geleden was ik er met een paar kennissen om hun de handel en wandel van allerlei louche zaakjes te laten zien.
Één van hen meende foto`s te moeten gaan maken,ook van de grensovergang en de kantoren.
Nou,daar zat Johannes dan,4 paspoorten inleveren en maar in brabbel Pools proberen uit te leggen dat we toeristen waren.
Gelukkig kwam er na een paar uur een soort commandant met een vreselijke mooie pet op,die een beetje Engels sprak,na heel veel vijven en zessen kregen we de paspoorten terug,met de mededeling of we misschien een kopje koffie wilden drinken in de kantine van het grenskantoor,maar dat moest eerst gevraagd worden aan een meneer met een nog mooiere pet op,die vond het geen goed plan en zei dat we maar beter zo snel mogelijk het gebied konden verlaten.

Dorenda
Berichten: 46
Lid geworden op: za aug 27, 2011 12:25 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Dorenda » wo nov 16, 2011 8:16 am

Dan klopt Wikipedia dus gewoon niet. Óf die grensovergang was "nieuw" want 20 jaar geleden was er natuurlijk geen sprake meer van een grensovergang tussen Polen en de Sovjet-Unie. :)

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo nov 16, 2011 8:24 am

Dorenda schreef:Dan klopt Wikipedia dus gewoon niet. Óf die grensovergang was "nieuw" want 20 jaar geleden was er natuurlijk geen sprake meer van een grensovergang tussen Polen en de Sovjet-Unie. :)


Dat klopt Dorenda,maar die overgang zag er niet echt nieuw uit en de wegen ook niet.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Przyrodnik » wo nov 16, 2011 10:33 am

Misschien is dit raadsel onoplosbaar. Ik baseer mijn kennis op een oude ANWB-wegenatlas uit de periode dat de Sovjetunie een buurland van Polen was. Daarin stonden alleen de grensovergang Terespol en die bij Kuznica voor gemotoriseerd verkeer. Misschien wordt het tijd voor een mailtje naar de ANWB om aan te geven dat er een onjuistheid in hun oude atlas stond? 5qw

Het verschil was dat alleen de overgang bij Terespol door toeristen van buiten het Oostblokgebied mocht worden gebruikt om de Sovjetunie binnen te komen.

Dorenda, de overgang bij Kuznica ligt op de kortste verbinding tussen Warschau/Bialystok en Vilnius. De overgangen via de huidige grens PL-LT zijn in tijd en afstand langer. Overigens is de spoorlijn Bialystok-Kuznica-Vilnius inmiddels gedeeltelijk afgebroken; de spoorverbindingen lopen nu via de grens en reizigers stappen over in Sestokai in verband met de afwijkende spoorbreedte in de voormalige SU.

Ik begin al genoeg te krijgen van dit raadseltje, jullie ook?

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Plievo » wo nov 16, 2011 10:52 am

Toch een leuk en leerzaam verhaal.

Dorenda, had jij nog een raadsel voor ons?

Plievo

Dorenda
Berichten: 46
Lid geworden op: za aug 27, 2011 12:25 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Dorenda » wo nov 16, 2011 11:20 am

Przyrodnik schreef:Dorenda, de overgang bij Kuznica ligt op de kortste verbinding tussen Warschau/Bialystok en Vilnius. De overgangen via de huidige grens PL-LT zijn in tijd en afstand langer. Overigens is de spoorlijn Bialystok-Kuznica-Vilnius inmiddels gedeeltelijk afgebroken; de spoorverbindingen lopen nu via de grens en reizigers stappen over in Sestokai in verband met de afwijkende spoorbreedte in de voormalige SU.
O ja, inderdaad. Ik had niet op de kaart gekeken, en dacht dat dat rechtstreeks Litouwen in korter zou zijn, maar daar is geen doorgaande weg. :)

Goed, volgende raadsel: welke (minimaal 3) gebouwen in Warschau zijn in het verleden in hun geheel verplaatst geworden?

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo nov 16, 2011 2:36 pm

1. Warschau Kerk.

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Lech » wo nov 16, 2011 7:42 pm

Geen idee :o

Nu meen ik mij te herinneren dat Warschau tijdens de 2e wereldoorlog bijna volledig is platgebombardeerd.
Ik ga er vanuit dat de gebouwen daarna gebouwd zijn en dus later verplaatst.

Ben reuze benieuwd welke gebouwen het zijn en waarom ze verplaatst zijn.

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Stamgast » wo nov 16, 2011 8:28 pm

Dorenda schreef:
Przyrodnik schreef:Dorenda, de overgang bij Kuznica ligt op de kortste verbinding tussen Warschau/Bialystok en Vilnius. De overgangen via de huidige grens PL-LT zijn in tijd en afstand langer. Overigens is de spoorlijn Bialystok-Kuznica-Vilnius inmiddels gedeeltelijk afgebroken; de spoorverbindingen lopen nu via de grens en reizigers stappen over in Sestokai in verband met de afwijkende spoorbreedte in de voormalige SU.
O ja, inderdaad. Ik had niet op de kaart gekeken, en dacht dat dat rechtstreeks Litouwen in korter zou zijn, maar daar is geen doorgaande weg. :)

Goed, volgende raadsel: welke (minimaal 3) gebouwen in Warschau zijn in het verleden in hun geheel verplaatst geworden?


Dag Dorenda,

Bedoel jij verplaatst van a naar b? Of herbouwd op een andere plaats?

Dorenda
Berichten: 46
Lid geworden op: za aug 27, 2011 12:25 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Dorenda » do nov 17, 2011 9:49 am

Ik bedoel verplaatst van a naar b, in hun geheel, zonder afbreken en weer opbouwen. Platbombarderen en daarna van het puin weer iets bouwen telt dus niet. :)

Wilhelmus Johannes zit met zijn kerk in de richting, maar ik wil wel wat meer detail: hoe heet de kerk of waar staat hij?

Ik kom er net achter dat er ook nog een vierde gebouw is verplaatst.
Tip: behalve de kerk gaat het ook om een paleis en twee gebouwtjes die bij elkaar horen, waarin ooit de politie en een tolhuis o.i.d. gevestigd waren.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Plievo » do nov 17, 2011 9:08 pm

Misschien nog een tip? Ik kom er niet uit :oops:

Dorenda
Berichten: 46
Lid geworden op: za aug 27, 2011 12:25 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Dorenda » do nov 17, 2011 9:34 pm

Oké, meer aanwijzingen. Het gaat om de volgende gebouwen:

Afbeelding

Afbeelding
Wat dit gebouw betreft moet ik mezelf een beetje corrigeren. Het is niet echt van a naar b verplaatst, maar een stuk gedraaid. Een klein stukje staat echter nog op de plek waar voorheen ook een deel van hetzelfde gebouw stond.

Afbeelding
Dit is een van de twee gebouwtjes die bij elkaar horen. Het andere ziet er ongeveer hetzelfde uit.

Geplaatst: 18 nov 2011, 00:08
Volgens mij loopt de klok van het forum niet helemaal goed. Bij mij is het nog niet eens 23:00 op 17 november... :)

Dorenda
Berichten: 46
Lid geworden op: za aug 27, 2011 12:25 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Dorenda » vr nov 18, 2011 4:21 pm

Nou, het gaat 'm geloof ik niet worden, of wel? Zal ik de antwoorden dan maar verklappen? :)

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Plievo » vr nov 18, 2011 4:54 pm

Dorenda schreef:Nou, het gaat 'm geloof ik niet worden, of wel? Zal ik de antwoorden dan maar verklappen? :)

Please.
En waarom de boel verhuist is...

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Wilhelmus Johannes » vr nov 18, 2011 5:15 pm

Kun je nog even wachten Dorenda??

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Stamgast » za nov 19, 2011 4:15 pm

Dorenda schreef:Nou, het gaat 'm geloof ik niet worden, of wel? Zal ik de antwoorden dan maar verklappen? :)


Wacht nog even.

Ik puzzel verder.

Dorenda
Berichten: 46
Lid geworden op: za aug 27, 2011 12:25 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Dorenda » zo nov 20, 2011 8:40 am

Oké, ik wacht.

Plaats reactie