Kerst 2016
Geplaatst: do dec 08, 2016 6:28 am
Het is bijna kerst, en dat betekent dat bedrijven flink uitpakken met de mooiste kerstreclames. Eén van de meest hartverwarmende filmpjes komt dit jaar uit Polen. Met een reclame van veilingsite Allegro rondom een opa die Engels leert hebben ze de harten van miljoenen mensen gestolen.
Vooral in Engeland en Amerika gaan de bedrijven los in aan loop naar de decembermaand. Elk bedrijf probeert de mooiste en leukste filmpjes te maken, waarin ze het kerstgevoel proberen te vangen. En dat mag wat kosten, want eerder dit jaar werd verwacht dat alleen al in Engeland bedrijven dit jaar 6.5 miljard euro zouden uitgeven aan reclamecampagnes rondom kerst.
Toch is het dit jaar een bedrijf uit Polen dat met één van de mooiste filmpjes voor de feesttdagen is gekomen. Daar heeft het veilingsite Allegro een kerstreclame gemaakt rondom een Poolse opa die Engels leert. Lange tijd is het nog niet duidelijk waar het verhaal naartoe gaat, maar eenmaal aan het einde gekomen blijkt de reden voor zijn taallessen hartverwarmend te zijn.
Engels voor beginners
De video begint met de bestelling van het boek 'Engels voor beginners'. Als het boek eenmaal binnen is volgen we de worsteling van de man om de taal onder de knie te krijgen. Hij oefent in bad, plakt overal briefjes met Engelse woorden, kijkt Engelse films en zegt zelfs in de bus zinnetjes hardop.
Aan het einde van de reclame zie je waar hij het allemaal voor gedaan heeft: hij reist naar zijn zoon die naar Engeland verhuisd is. Daar kan hij eindelijk praten met zijn kleinkind, tegen het meisje zegt hij trots 'Hi, I am your grandfather'.
Het filmpje heeft wereldwijd veel positieve reacties gekregen. Het bedrijf vertelde aan BuzzFeed dat ze denken dat dit komt doordat ze hebben geprobeerd een herkenbaar verhaal te maken. "Veel Polen hebben dezelfde ervaring. Bijna één miljoen Polen hebben het land verlaten om een betere baan te zoeken, vooral in het Verenigd Koninkrijk", zegt een woordvoerder. "Ondanks de relatief kleine afstand tussen beide landen worden familiebanden daardoor vaak zwakker. Daardoor is kerst vaak een moeilijke tijd."
Vooral in Engeland en Amerika gaan de bedrijven los in aan loop naar de decembermaand. Elk bedrijf probeert de mooiste en leukste filmpjes te maken, waarin ze het kerstgevoel proberen te vangen. En dat mag wat kosten, want eerder dit jaar werd verwacht dat alleen al in Engeland bedrijven dit jaar 6.5 miljard euro zouden uitgeven aan reclamecampagnes rondom kerst.
Toch is het dit jaar een bedrijf uit Polen dat met één van de mooiste filmpjes voor de feesttdagen is gekomen. Daar heeft het veilingsite Allegro een kerstreclame gemaakt rondom een Poolse opa die Engels leert. Lange tijd is het nog niet duidelijk waar het verhaal naartoe gaat, maar eenmaal aan het einde gekomen blijkt de reden voor zijn taallessen hartverwarmend te zijn.
Engels voor beginners
De video begint met de bestelling van het boek 'Engels voor beginners'. Als het boek eenmaal binnen is volgen we de worsteling van de man om de taal onder de knie te krijgen. Hij oefent in bad, plakt overal briefjes met Engelse woorden, kijkt Engelse films en zegt zelfs in de bus zinnetjes hardop.
Aan het einde van de reclame zie je waar hij het allemaal voor gedaan heeft: hij reist naar zijn zoon die naar Engeland verhuisd is. Daar kan hij eindelijk praten met zijn kleinkind, tegen het meisje zegt hij trots 'Hi, I am your grandfather'.
Het filmpje heeft wereldwijd veel positieve reacties gekregen. Het bedrijf vertelde aan BuzzFeed dat ze denken dat dit komt doordat ze hebben geprobeerd een herkenbaar verhaal te maken. "Veel Polen hebben dezelfde ervaring. Bijna één miljoen Polen hebben het land verlaten om een betere baan te zoeken, vooral in het Verenigd Koninkrijk", zegt een woordvoerder. "Ondanks de relatief kleine afstand tussen beide landen worden familiebanden daardoor vaak zwakker. Daardoor is kerst vaak een moeilijke tijd."