Kerst 2017

Als je jouw vraag ergens anders op het forum niet kwijt kunt, stel het gerust hier.
Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Kerst 2017

Bericht door Plievo » zo nov 19, 2017 2:34 pm

Gisteren is mijn vrouw terug gekomen uit Poznan en heeft al een klein kerstvoorschot meegenomen :D

Ouwel
Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Een pakket ouwel van c.a. 50 stuks koste bij de bisdomwinkel 6 zloty`s :D





En nog een Wedel kerstchocoladeplakkaat
Afbeelding

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kerst 2017

Bericht door Lech » ma nov 20, 2017 5:54 am

Mijn schoonfamilie sturen elk jaar met de kerst een kaart en een plak ouwel voor de kerstmaaltijd.
Het is heel leuk om die afdrukken te bekijken, altijd weer net kleine schilderijen.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Kerst 2017

Bericht door Plievo » wo nov 22, 2017 8:41 pm

Polen gaan meer uitgeven aan Kerstmis: onderzoek
21.11.2017 14:11
Polen zijn van plan om deze kerst een gemiddelde van PLN 882 (EUR 209, USD 244) te besteden aan geschenken, eten en familiebijeenkomsten volgens een studie.
Afbeelding
Foto: qimono / pixabay / CC0 Creative Commons Foto: qimono / pixabay / CC0 Creative Commons

Uit het onderzoek van adviesbureau Deloitte bleek dat mensen in Polen van plan zijn om 2% meer uit te geven dan ze vorig jaar hebben uitgegeven.

Het rapport voegde toe dat Polen, van oudsher grote eters tijdens de feestdagen, meer geld aan geschenken dan aan eten zullen uitgeven.

De bevindingen wijzen erop dat mensen in Polen zich elk jaar eerder voorbereiden op Kerstmis: 23% van de respondenten zei dat ze in november cadeaus zouden kopen en in de eerste helft van december 39%.

De Deloitte-studie toonde ook aan dat Polen van plan is om 42 procent van het geld dat ze hebben besteed aan kerstcadeaus in online winkels te besteden, 5 procentpunten meer dan een jaar geleden.

http://thenews.pl/1/9/Artykul/336138,Po ... mas-survey

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kerst 2017

Bericht door Lech » do nov 23, 2017 5:57 am

an oudsher grote eters tijdens de feestdagen

Denk alleen al aan de 12 visgerechten die op tafel komen..

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Kerst 2017

Bericht door ron » do nov 23, 2017 8:17 am

Plievo schreef:De bevindingen wijzen erop dat mensen in Polen zich elk jaar eerder voorbereiden op Kerstmis: 23% van de respondenten zei dat ze in november cadeaus zouden kopen en in de eerste helft van december 39%.


En er staan al weer borden langs de weg die aanwijzen waar kerstbomen worden verkocht.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Kerst 2017

Bericht door Plievo » do nov 23, 2017 6:47 pm

Gigantische kerstboom uit Polen is op weg naar het Vaticaan
21.11.2017 12:40
Een kerstboom van 25 meter uit Polen die een geschenk is voor paus Franciscus is op weg naar het Vaticaan.
Afbeelding
Foto: pasja1000 / pixabay.com / CC0 Creative CommonsPhoto: pasja1000 / pixabay.com / CC0 Creative Commons

Na een soms kronkelige reis over de weg heeft de spar uit het Romincka-woud in Noordoost-Polen de Italiaanse Alpen bereikt.

De boom, een geschenk van de Poolse staatsbossen autoriteit, kan alleen 's nachts worden vervoerd vanwege de grootte.

Het heeft tot dusverre meer dan 1500 km afgelegd, overwon talloze bochten en bochten, rotondes, smalle wegen en andere obstakels en is op de laatste rechte lijn naar het Sint Pietersplein in het Vaticaan, zei Jarosław Krawczyk, een woordvoerder van de Poolse staatsbossen.

"De kerstboom is in goede vorm, wat betekent dat er niets gebeurd is met deze gigantische en kostbare lading", voegde hij eraan toe.

De lichten in de kerstboom worden op 7 december aangestoken op het Sint Pietersplein, met paus Franciscus die deel te neemt aan de ceremonie.

Het zal de tweede keer zijn dat een kerstboom uit een Pools bos op het Sint-Pietersplein staat.

Twintig jaar geleden werd hier een den uit het zuidelijke Poolse bergdorp Zakopane opgetrokken. Het was een geschenk waarin Poolse hooglanders hun dank betuigden aan paus Johannes Paulus II voor een pelgrimstocht naar zijn geboorteland Polen.

http://thenews.pl/1/11/Artykul/336116,G ... or-Vatican

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kerst 2017

Bericht door Lech » vr nov 24, 2017 6:00 am

ron schreef:En er staan al weer borden langs de weg die aanwijzen waar kerstbomen worden verkocht.



500.000 kerstbomen op Vliegveld Twente

ENSCHEDE - Twente is deze weken het epicentrum van de Europese kerstbomenhandel. Ruim een half miljoen sparren worden verscheept via de voormalige luchthaven. Van Albert Heijn tot Sloveense winkelcentra: deze kerst staat overal een 'Twentse boom'. "Dit is uniek, op een prachtige locatie."

Afbeelding
Het vliegveld bleek een prachtige locatie: groot, afgesloten en te huur


Het is een prachtig gezicht, al die bomen in hun plastic condoompje voor de voormalige hangar. Metershoog liggen ze opgestapeld, duizenden in totaal. Het Deense bedrijf Green Team - van de Enschedese mede-eigenaar Frank Bos - maakt sinds begin november de dienst uit in de hal vlakbij feestlocatie Hangar 11.

Naar de Appie

Meer dan 500.000 bomen in allerlei soorten en maten belanden via de luchthaven in huiskamers. De kerstbomen komen van kwekerijen in Denemarken, Schotland en Polen. Ze zijn bestemd voor Nederlandse markt en onder meer Duitsland, Frankrijk, België, Oostenrijk en Slovenië. In ons land zijn grote retailers als Albert Heijn, Gamma en tuincentra afnemers. "Je kerstboom van de Albert Heijn kan dus zomaar eens van vliegveld Twente afkomstig zijn", constateert Bos.

Vliegveld ideaal

De kerstbomen maken in Lonneker een tussenstop om geladen, gelost, verdeeld en opnieuw getransporteerd te worden. Voor de hangar liggen momenteel ruim 100.000 bomen te wachten op transport en eindbestemming: ballen met piek.

Alles gaat over de grond, er komt geen vliegtuig te pas. "Wij zochten ergens in Europa een nieuwe verlaadplaats voor onze kerstbomen", vertelt Bos. "Het is ongelooflijk, maar na lang zoeken vond ik die uiteindelijk op 1,5 kilometer van mijn huis in Enschede. Het vliegveld bleek een prachtige locatie: groot, afgesloten, op een optimale plek en voor twee maanden te huur."

Zweetdruppels

Green Team is de grootste leverancier van kerstbomen in Nederland. Het bedrijf verkoopt deze kerst ruim 2,5 miljoen sparren door heel Europa. De laatste 9 jaar deed Green Team de logistieke klus rond kerst samen met Boomkamp in Hengelo, maar beiden groeiden uit hun jasje. En dus moest er een nieuwe, eigen locatie komen.

Hoewel die er dus kwam, valt het de Enschedeër nog niet mee. "Dit kost heel wat zweetdruppeltjes. De grootschaligheid is mooi, maar ook een extra moeilijkheidsgraad. Ik heb nog nooit zoveel ellende aan mijn hoofd gehad als de eerste dagen. Inmiddels begint het gelukkig aardig te lopen."

Mooi boompje

50 tot 100 vrachtwagen laden en lossen inmiddels dagelijks in Lonneker. Tot en met een week voor kerst blijft die stroom op gang. Uit al die wagens komen vooral Nordmannen, in heel Europa de populairste spar. "Negentig procent hier is Nordmann. Waarom? Valt niet uit, prikt niet, maar droogt wel iets in", vat Bos het samen. "Gewoon een mooi boompje."

De Tukker zocht in zijn eigen regio een team van werknemers om zich heen, van zelfstandigen uit de buurt tot medewerkers van hoveniersbedrijven. Samen gaan ze de klus aan om een half miljoen kerstbomen te verwerken.

"Werken en slapen: dat is eigenlijk het enige dat we doen. Met 70 man werken we het hele jaar naar deze periode toe. De omvang van ons bedrijf is uniek, niet alleen in Europa maar in de hele wereld. De aantallen die grote ketens vragen worden steeds groter. Dan moet je eigenlijk wel meegroeien."

admin
Site Admin
Berichten: 503
Lid geworden op: do aug 18, 2011 11:56 am

Re: Kerst 2017

Bericht door admin » za dec 09, 2017 9:35 am

In emmen is een heel dun laagje sneeuw gevallen, op het forum nu wat meer :D

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kerst 2017

Bericht door Lech » za dec 09, 2017 11:42 am

admin schreef:In emmen is een heel dun laagje sneeuw gevallen, op het forum nu wat meer :D

Het forum ziet er weer sfeervol uit 6qq
Alhier sneeuwt het nu een beetje, laat maar 10 cm vallen vandaag 1qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Kerst 2017

Bericht door Plievo » wo dec 13, 2017 7:02 pm

Wij zijn bezig met het opzetten van de kerstboom, en een hulp dat wij hebben :?: :?: :?: :o

Afbeelding

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kerst 2017

Bericht door Lech » do dec 14, 2017 5:57 am

ha ha ha, kostelijk 5qw 10qq

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kerst 2017

Bericht door Lech » ma dec 18, 2017 6:00 am

Poolse kersttradities en gewoontes met Kerst
december 16, 2017
Afbeelding
Ik vier Kerst op z’n Pools met mijn familie en het gezin. Mijn familie komt uit Kraków (Polen) en het leek mij bijzonder om jullie meer te vertellen over Poolse gewoontes en kersttradities. Ik dacht zelf dat iedereen het op deze manier viert omdat het voor mij zo gebruikelijk was, maar toch zijn er meer kersttradities gebruikelijk in Polen dan ik dacht. Nieuwsgierig naar deze gewoontes en tradities in Polen gedurende de Kerstdagen? Lees gauw verder zodat ik je er meer over kan vertellen.

De Poolse bevolking is voor een groot deel katholiek en kerstavond is de belangrijkste avond voor de Polen. Als ik aan kerstavond (Wigilia in het Pools) denk, dan zie ik beelden voor mij met familie aan een rijkelijk gevulde tafel voor het kerstdiner, héél veel gangen, het uitspreken van (kerst)wensen, kerstcadeautjes onder de kerstboom en veel warmte. Iedereen ziet er op zijn mooist uit, het huis is van top tot teen gepoetst en de geuren van allerlei lekkernijen komen je tegemoet. Wist je dat veel Polen rond middernacht naar de kerk gaan om de dienst bij te wonen op kerstavond? De eerste kerstdag vier je met familiebezoeken en de tweede is om bij te komen van al die overvloedigheid aan eten.

Afbeelding

Op kerstavond ziet de eettafel er feestelijk gedekt uit en de tafel is voorzien van een wit tafelkleed. Op het kleed staat het mooiste servies en er ligt altijd een extra bord op tafel voor een onverwachte gast, dit is een traditie omdat Polen zo gastvrij zijn om ook onverwacht bezoek altijd te kunnen verwelkomen. Niemand mag met Kerst alleen zijn. Op tafel ligt een beetje hooi waarop de ouwels / kersthosties liggen (in het Pools oplatek). Dit is te vergelijken met een dunne wafel die je met elkaar deelt. Wanneer je het deelt, spreek je wensen naar elkaar uit. Een mooie traditie om recht uit het hart complimenten te geven, je waardering naar elkaar uit te spreken en elkaar het allerbeste te gunnen voor in de toekomst. Deze ouwels staan symbool voor de christelijke eenheid en verzoening. Het kerstdiner is erg indrukwekkend en bestaat officieel uit 12 (vleesvrije) gerechten. Op de eerste kerstdag eet je wel vlees, maar op kerstavond bij het kerstdiner niet. En de 12 gerechten vormen een verwijzing naar de 12 apostelen. De gerechten zijn traditioneel en meestal regionaal; Karper mag op deze avond niet ontbreken. En ik kreeg altijd van mijn oma een klein schubje mee om deze in mijn portemonnee te stoppen. Deze zal je het komend jaar financiële voorspoed bieden en geld laten groeien. Daar zeg ik geen nee tegen!

Ik had het al even over de 12 gerechten en dat zijn er erg veel. Het kerstdiner begint bij het verschijnen van de eerste ster aan de hemel, het teken dat de maaltijden mogen worden genuttigd. Je treft per regio verschillende traditionele gerechten tijdens het kerstdiner, maar deze bestaan meestal uit soep – barszcz (rode bieten soep), de karper, paddenstoelen, kool, pierogi (een soort dumplings), aardappels, compote met gedroogd fruit, piernik (cake), sernik (cheesecake) en honing en noten.

Misschien ook leuk om te weten: de sfeer in de stad is ontzettend gezellig. Zo tref je er kerstmarkten, kerstkoortjes en mooi versierde kerststallen (szopki). In Kraków vind ik de kerstmarkt altijd geweldig om te bezoeken en daar kopen we ook graag de last minute cadeautjes ter aanvulling. De leuke kraampjes worden omringd door de lakenhal (sukiennice) op de Grote Markt en prachtige gebouwen. Bovendien zie je regelmatig een podium met optredens, hoor je gezellige kerstmuziek, zijn er traditionele gerechten te koop om je warm te houden en proost je met glühwein. In Polen heerst een landklimaat waardoor de winters extra koud zijn; ook de kans op sneeuw is er groot. Mocht je er naartoe gaan met de feestdagen dan is het handig om met het weer rekening te houden (neem warme boots, handschoenen, muts en een dikke jas mee). Rond de feestdagen is alles prachtig en sfeervol versierd, maar kunnen wel enkele bezienswaardigheden en winkels eerder dicht of zelfs gesloten zijn. Iedereen probeert immers bij familie te zijn.

Genieten van het stralende Kraków Nu nog mooier in de herfst en met het warme zonnetje.
Afbeelding

We gaan regelmatig terug naar Polen om familie te bezoeken, maar proberen ook zoveel mogelijk gewoontes en Poolse (kerst)tradities symbolisch in stand te houden. Al moet ik wel zeggen dat bij ons meestal op eerste kerstdag ook heel traditioneel op z’n Nederlands de gourmet aan staat. En natuurlijk mogen op eerste en tweede kerstdag de foute kersttruien ook niet ontbreken. Ik hoop dat je het leuk vond om meer te lezen over de Poolse kersttradities en gewoontes met Kerst. Alvast fijne feestdagen toegewenst en geniet met elkaar van Kerst!


http://www.bydagmarvalerie.nl/happiness ... #more-9047

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Kerst 2017

Bericht door Plievo » di dec 19, 2017 5:41 pm

Vrolijk kerstfeest allemaal 1qq

Afbeelding

Afbeelding

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kerst 2017

Bericht door Lech » vr dec 22, 2017 8:39 am

Vandaag word een zware dag, kerstshoppen...
De winkelstraten en supermarkten zullen wel overvol zijn, dan kan ik mij een beetje terugvoelen zoals in de 80-er jaren met die lange rijen bij de kassa`s in Polen.

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Kerst 2017

Bericht door ron » za dec 23, 2017 8:41 am

Het zal vreemd zijn voor de meeste polen om de kerstdagen door te moeten komen met temperaturen ruim boven nul en regen voorspelt. Wij nederlanders zijn daar tenminste aan gewend 8-)

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Kerst 2017

Bericht door Lech » za dec 23, 2017 11:03 am

De Poolse karper hebben wij weer in huis, gisteren is het aangekomen bij onze Poolse supermarkt :D
Gelukkig zijn wij afgestapt van de 12 visgerechten, een week lang vis eten was mij teveel van het goede.......

admin
Site Admin
Berichten: 503
Lid geworden op: do aug 18, 2011 11:56 am

Re: Kerst 2017

Bericht door admin » zo dec 24, 2017 10:30 pm

Namens het Polencafe wensen wij jullie allen een fijne kerstdagen en een gezond, gelukkig en vrolijk 2018 toe.



Afbeelding

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Kerst 2017

Bericht door Plievo » ma dec 25, 2017 10:42 am

Vanmiddag brengen wij een bezoekje aan de huisartsenpost. Dit is de 2e keer dar mijn vrouw met kerst een graat van een karper vast heeft zitten in de amandelen met kerst.. :o

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Kerst 2017

Bericht door ron » di dec 26, 2017 9:29 am

Dat is balen :(
Daarom ben ik altijd bang om zulke dingen te eten.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Kerst 2017

Bericht door Plievo » di dec 26, 2017 11:48 am

Helaas kon men bij de 1e hulppost de graat er niet uithalen. Na kerst mogen wij een bezoekje brengen aan de KNO arts, we dienen wel rekening te houden dat het operatief verwijderd dient te worden :(

Plaats reactie